מהרתעה להכרעה: מה השתבש בצה"ל?

אל"מ ד"ר חנן שי מפרט מה הן הבעיות שהתגלו בצה"ל, ומה יש לעשות כבר עכשיו כדי לתקן אותן ולחזור לנצח

לוחמים של צק"ח גבעתי במזרח רפיח. צילום: דובר צה"ל

הדרג הטקטי מפעיל את כוחותיו ברצועה לאור תורת צה"ל שמתמקדת בהערכת יכולותיו הפיזיות, היערכותו והכנותיו של האויב ולכן, בקרבות הטקטיים חמאס מוכרע ומובס;

לעומת זאת, הדרג האופרטיבי מפעיל את הדרג הטקטי לאור תפיסה לא תקנית, שמתמקדת בהערכת מצבו התודעתי של האויב ועיצובה ולכן, חרף הישגי הדרג הטקטי ברמתו, ברמה האופרטיבית, חמאס לא מוכרע ולא מובס ולכן גם לא נכנע.

לכל עין מקצועית ברור אפוא שברמה האופרטיבית צה"ל פועל ברצועת עזה שלא על פי עקרונות הלחימה הבסיסיים, שנועדו להשיג הכרעה מהירה, דבקות במטרה, יוזמה והתקפיות, תחבולה, ריכוז המאמץ, מיצוי הכוח, רציפות והמשכיות וריכוז מאמץ. במקום זאת הצבא מתמקד בהפעלת מניפולציות לשינוי תודעת האויב כגון הפעלת "מנופי לחץ", חיסול בכירים וזריעת הרס כבד וחורבן, שבלחימת הכרעה אינם התכלית אם אינם משרתים את השגת ההכרעה.

המסקנה המתבקשת מתמונת המצב המצטיירת ברצועה היא שחרף הצלחות טקטיות מרשימות של צה"ל, חמאס לא יובס במערכה וכמו ב-2006, צה"ל לא ינצח במערכה ויאפשר לממש את המטרה המדינית: הסרת האיום על מנת להשיב את החיים האזרחיים במערב הנגב ובדרום ומרכז המדינה למסלולם.

מאז שצה"ל הפסיק לשאוף להכרעה והתחיל לדבר על הרתעה רגשית וניצחון תודעתי, ישראל נשחקת שוב ושוב הן מול אויביה והן בזירת ההסברה הבינלאומית.

 

הפער בין הישגי הדרג הטקטי לאי העמידה ביעדי הלחימה.

שורשי הפער המדובר נטועים בהחלטה שהתקבלה בצה"ל בשנות התשעים של המאה ה-20 שלפיה, הדרג הטקטי יילחם לאור תורות צה"ל המחייבות ע"פ הוראות הפקוד העליון ואשר נגזרו מעקרונות המלחמה וכלליה האובייקטיביים האוניברסאליים ואילו בדרג האופרטיבי והאסטרטגי, צה"ל יפעל ע"פ  "תורה חדשה" שמנותקת מחוקיו האובייקטיביים של הטבע ולכן בעלת אופי אלכימאי.

ההבדל בין תורות צה"ל המחייבות על פי הוראות הפקוד העליון (הפ"ע) לבין "התורה החדשה" הוא כדלקמן:

תורות צה"ל נועדו להפוך את שדה הקרב לוודאי ונשלט על ידינו, באמצעות הערכת יכולותיו הפיזיות האובייקטיביות של האויב ושימוש תחבולני ביכולות הפיזיות של כוחותינו, כדי לשלול מהאויב את היכולת להשתמש בכוחותיו וכך, לשלוט בשדה הקרב, להכריעו ולהביסו.

"התורה החדשה" לעומת זאת, מעבירה את כובד המשקל מחשיבה אובייקטיבית לחשיבה סובייקטיבית, לסיבור הגיון האויב וניחוש מצבו התודעתי- האינטרסים שלו, כוונותיו, המורתעות שלו מעוצמתנו הצבאית והאם כדאי לו, או לא כדאי לו, לפעול  נגדנו; מטרתה היא השפעה על רצון האויב באמצעות הפחדתו, והרתעתו מלהשתמש ביכולותיו, גם אם לא הוכרע פיזית. כצפוי מקצועית, הפעולות להרתעת האויב – אלטרנטיבה להכרעתו המהירה – גררו את ישראל מאז 2006  לשרשרת של מלחמות התשה שבהן היא מאבדת את השליטה במשך המלחמה ובתוצאת הסיום שלה.

ועדת שומרון אמרה על הלחימה לאור "התורה החדשה" ב-2006 דברים אלה: "לא ניתן להעריך מראש לא את הכוח הדרוש להשגת המטרות, לא את משך הלחימה, ובעיקר לא את סיכויי ההצלחה להשגתן, דבר שהופך את הלחימה לניסוי ותעייה" (ההדגשות במקור).

מאחר והכנסת  "התורה החדשה " לדרג האופרטיבי-אסטרטגי הייתה הגורם הראשי לכישלון צה"ל ב-2006, וועדות וינוגרד ודן שומרון הנחו את צה"ל לגנוז אותה וכך לכאורה הוא עשה.

בבוקר ה-7 באוקטובר התברר, שגם אם באופן  פורמאלי, "התורה החדשה" נגנזה, מערכת ההפעלה ב"מוח הצבא" לא  שונתה והתפיסה המקצועית בדרגים האופרטיבי-אסטרטגי, לא אותחלה מחדש.

לעומת הדרג האופרטיבי  והאסטרטגי שפעל במערכה בניגוד לעקרונות צה"ל ותורותיו, הדרג הטקטי נלחם במהלכה לאור התורות המחייבות ולכן הקרבות בדרג הזה מסתיימים בהכרעת האויב והבסתו.

הישגיו של הדרג הטקטי נובעים, בין השאר, ממהפך שבוצע בהכשרת מפקדי דרג זה בסדיר ובמילואים, כמימוש הנחיות וועדת דן שומרון מ-2007, לאור תפיסת בן גוריון, שפיקוד צבאי הוא מקצוע, "מקצוע לחיים".

 

חוסר ההלימה בין המטרה המדינית שהוצגה לבין פקודות מבצע חרבות ברזל.

בפקודת המבצע ל"חרבות ברזל" הייתה צריכה להיווצר הלימה בין המטרה המדינית שהוגדרה בצלילות, לבין משימת צה"ל וכן הלימה בין ההכרעה הכפולה הנדרשת של צבא טרור על פי התו"ל, לבין שיטת הכרעתו של חמאס שהייתה אמורה להיות זאת: מיטוט סימולטני של מערכת הלחימה שלו בפתיחת המערכה וכנגזר מעקרון מלחמה רציפות והמשכיות, הפעלה ברצף של 20 (!) החטיבות ואולי יותר, שעמדו לרשות מפקד המערכה, לשם השמדתם השיטתית הסימולטנית של מקסימום גורמי חמאס; זאת, כהכנה להעברת השליטה ברצועה לשליטת מי שיוחלט, אחרי טיהורה המכסימלי ע"י צה"ל ממחבלים, אמל"ח ומנהור.

העובדה שצה"ל לא מילא את ההנחיות שקיבל ב-2007 ככוונתן, התגלתה כבר בשעות הראשונות של המתקפה בתוך הרצועה: במקום להתחיל את המערכה, כנדרש מעקרונות המלחמה של צה"ל, בהשתלטות חפוזה על מרחב רפיח, על מנת להכריע את חמאס בראשית המערכה, צה"ל הופעל, בניגוד להגיון הצבאי ולתורתו המחייבת, בצפון הרצועה; לפי הדיווחים ש"חמאס הופתע מהתמרון המהיר והעמוק"; "חמאס בהלם שהגענו לכיכר פלסטין" (נקודה בעזה חשובה תרבותית וחברתית) וכיו"ב, ייתכן והסטייה מהתורה התקנית נועדה להשיג תמונת ניצחון שתשפיל ותרתיע את חמאס, גם בלי להכריעו, כפי שהורגלנו על פי "התורה החדשה ".

מתשובת דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי שנשאל על חזרת הכוחות אל יעדים שכבר טוהרו ברצועה – "זו שאלה שצריך להפנות לדרג המדיני" ומדבריו על כך ש"חלופה לחמאס [העברת השליטה ברצועה לפלסטינאים] תייצר [על חמאס] לחץ" –

מצטיירות שלוש מסקנות:

  1. צה"ל עשה חצי עבודה: לא השלים את מיטוט חמאס ופירוקו המערכתי, כנדרש בהכרעה הראשונה, משום שתוכניתו לא התבססה על רעיון מבצעי אופרטיבי תחבולני ואחרי שמונה חודשי לחימה, הוא רחוק מאד מהשלמת ההכרעה השנייה.
  2. את משימת טיהורה של הרצועה ממחבלי חמאס, אמל"ח ומנהור, שהשגתה היא תנאי למימוש המטרה המדינית, בכוונתו להעביר כ- outsourcing למי שישלוט בה במקומו, כדוגמת הפלסטינאים; הם אלה, לכאורה, "שיימחו את חמאס מעל פני האדמה" (גלנט), הם "ישמידו אותם" (גנץ) והם "ירסקו ויחסלו כל איש חמאס שהוא בן מוות" (נתניהו).
  3. יעד "הניצחון" הצבאי ב"חרבות ברזל" הוא, כמו בלבנון ב-2006, הפעלת מנופי לחץ לשינוי תודעתו ורצונו של היריב, בלי לחולל את הכרעתו הפיזית.

מאחר והמבצעים הטקטיים ברצועה לא נגזרו מרעיון תחבולני אופרטיבי שנועד להשיג הכרעה אופרטיבית מהירה בתחילת המערכה, הם גרמו לפירוק מסגרותיו של חמאס, הוגיעו ושחקו אותו, אך לא גרמו להכרעתו ולהבסתו – תנאים הכרחיים למימוש המטרה המדינית של המלחמה: הסרת האיום.

כצפוי במלחמת התשה, ישראל איבדה את השליטה על משך המלחמה, הסתבכה מדינית בגלל התארכותה ואובדן שליטתה במשכה, שוסעה חברתית והפסידה קלפים צבאיים חזקים, ברי החלפה להישגים מדיניים ממשיים, שניתן היה להשיגם בתחילת המערכה.

 

אי האמון בין הדרגים בצה"ל תוצאה של התנגשות בין שתי תפיסות מנוגדות.

ספק אם שר הביטחון היה מודע לתאונה התורתית שהתרחשה בצה"ל, שגרמה, כפי שמצטייר בתקשורת, לאי אמון מקצועי בין מפקדי הדרג הטקטי, שכדי לנצח  פועלים מתוך מחויבות מקצועית  לעקרונות המלחמה וכלליה ולתו"ל צה"ל התקני, לבין הדרגים מעליהם, שמונחים ע"י תפיסה הפוכה לעקרונות המלחמה האוניברסאליים ולתורת צה"ל התקנית. אי האמון הזה בין הדרגים, בלט בדיוק ומאותן סיבות, כפי שציינה וועדת שומרון, גם ב-2006.

ב-2007, הרמטכ"ל התכוון להפעיל את וועדת שומרון כוועדה מייעצת מלווה לתיקון התקלה, אך כוונתו לא מומשה. שרשרת רמטכ"לים אחריו, בנתה עוצמה צבאית מרשימה (לא מספיקה להכרעה סימולטנית של למעלה מזירה אחת) אך המחדל המקצועי התורתי-תפיסתי לא תוקן ולכן, ישראל עלולה לסיים את המערכה ברצועה, כמו את המערכה בלבנון ב-2006, בכישלון; המחדל הצבאי המקצועי, התורתי-תפיסתי, שההיסטוריה תקרא לו מביש, בגלל יוהרה שהביאה להתנערות מהנחיותיהם של מומחים מקצועיים, הוא המחדל המכונן במלחמה המתנהלת ושורש כל התקלות האחרות בפתיחתה, בניהולה ובדלות הישגיה.

בלי קשר למחדלים ברמה הלאומית, על צה"ל להכיר  בכך  שהחלפת האמת האובייקטיבית בסובייקטיבית בחשיבתו המקצועית ברמה האופרטיבית והאסטרטגית, גרמה לאסון ה-7 באוקטובר והיא זו שמונעת את השגת הניצחון על חמאס עכשיו.

 

המלצות כלליות

הכרחי להשתקם מהתאונה התורתית לאלתר.

  1. על צה"ל להודות בפני עצמו בטעותו, לקחת עליה אחריות ובלי להמתין לסיומם של תחקיריו ולמסקנותיה של ועדת חקירה נוספת (הקמתה מיותרת) לתקנה אוטונומית כאן ועכשיו; אם החובה הזו תמומש, ביצועיו האופרטיביים של צה"ל יקפצו עקב כך, בוודאות גבוהה, מדרגה, התיקון שנעשה תוך כדי המלחמה והמפנה לטובה שיתרחש בהישגיה, ייצרבו באתוס של צה"ל והמדינה, כסיבה לגאווה לאומית גדולה.
  2. פירמוטו מחדש של 'מוח הצבא', בתהליך הדרכתי מהיר של החזרת התורה התקנית לצמרת הצבא ושיקופה לדרג המדיני, באמצעות וועדה מקצועית יועצת מלווה. טיפול שורש מיוחד יידרש לפירמוט תודעתם המקצועית של אגף המבצעים ואמ"ן, בדגש על חטיבת המחקר ושל המכללה לפיקוד ומטה כללי (פו"ם). מצופה שפרשנים, יועצים ומכוני מחקר צבאיים יבצעו פירמוט דומה.
  3. קבינט המלחמה זקוק לחיזוק מידי ביועצי מלחמה מקצועיים חיוני להחליף את הרמטכ"ל המכהן ברמטכ"ל שמכיר היטב את תורות צה"ל המקוריות והמחייבות ושראש הממשלה וקבינט המלחמה ייעזרו בצוות יעוץ מקצועי: מומחים לאמנות המלחמה ותורות צה"ל ומפקדי שטח מצטיינים ממלחמות העבר, שהביאו ניצחון צבאי מוחלט, במצבים כמעט אבודים, בגלל שפעלו לאור תו"ל צה"ל 'הישן'; זה התו"ל שחמאס וחיזבאללה דבקים בעקרונותיו ולכן הם לא מוכרעים ועד כה מצטיירים כמנצחים.

המלצות קונקרטיות:

1) לוודא שכל תוכנית מבצע, בדרג הטקטי, האופרטיבי והאסטרטגי מבוססת על רעיון מבצעי תחבולני שעונה על השאלה "מה יכריע את האויב?": מהי המציאות המבצעית שיצירתה במשאבים הנתונים תשלול מהאויב את יכולתו הפיזית למנוע את השגת משימת כוחותינו ותעביר את השליטה בשדה הקרב לידי כוחותינו.

2) בחינת עמידת הרעיון התחבולני וסעיף "שיטה כללי" בכל תוכנית, במבחן עקרונות המלחמה וכללי צורת הקרב (הגנה, התקפה) תיקוף פעולת צה"ל במלחמה לאור עקרונות המלחמה 'דבקות במשימה לאור המטרה'; 'יוזמה והתקפיות'; 'תחבולה'; 'ריכוז המאמץ'; 'מיצוי הכוח'; 'רציפות והמשכיות', 'אבטחה' ועתודה.

3) השלמת שלב הכרעה א' שעניינו מיטוט חמאס ופירוקו המערכתי באופן מלא (ולא לעצור באמצע ולאפשר לחמאס לשקם את יכולותיו).

4) שלב הכרעה ב'  של טיהור השטח צריך להיעשות על ידי צה"ל באופן שיטתי רובע אחר רובע בלי לאפשר חזרה של המחבלים/ אזרחים בלתי בדוקים לשטח המטוהר.

5) שלב הכרעה ג' – טיהורה המלא של הרצועה ממנהרותיה בתהליך תעשייתי סדור בביצוען של חברות מומחיות לכריה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

9 תגובות למאמר

  1. במילים פשוטות:
    טיהור.
    תפיסת שטח.
    כיבוש.(כן! כיבוש!)
    החזרה של עזתים לאחר זיכוי מנשק וממחבלים ידועים לנו.
    שליטה באוכלוסיה. (כן! כן!!!! שליטה באוכלוסיה!)
    מניעת הסתה = שליטה במסגדים ובמערכת החינוך, לאורך שנים.
    בהדרגה, בניית שלטון לא דתי מקומי שישלוט ביד ברזל + מעורבות צבאית שלנו כשצריך. עם אפשרות לביטול מהיר של השלטון המקומי במידה ונכשל.

  2. להוציא את השמאל מצמרת צה"ל ומקומות כמו 8200, קורס טייס וכו'.

  3. נפלא ונהדר אבל ,אין לך מספיק סדכ שיעשה את כל ההמלצות שהמלצת מאיר וצהל הפך להיות קטן מאוד שזו אחת הסיבות שבגללם יוצאים מאזורים מסוימים ואז יוצאים ונוצר יאקום שאליו חוזר החמאס כי אין מספיק חיילים שימלאו את החלל , דבר שני זה שינוי עמוק ויסודי במחשבות של הגנרלים הכבדים ששקועים עד האף בקונספציה של הכלה וציור תמונות ניצחון במקום ניצחון אמיתי שזה דבר שיכול להיעשות מהר אך ורק אם ראש המדינה יחליט לעשות סדר אבל נראה שגם הוא מכור מאוד לשקט תעשייתי, לכן רעיון יפה אך לא באמת בר ביצוע

  4. המזימה הייתה לאפשר לחמאס הישג קטן שהתגלגל לקטסטרופה כדי לסלק את נתניהו מן השלטון.
    מלחמות פורצות כאשר אליטה הולכת לאבד שליטה. ביום כפור היה ברור לגולדה שהיא חייבת לסוג מסיני, דרישה מהאמריקאים, אבל אז תפסיד לבגין. הדיקטטורה השיפוטית הלכה להפסיד ולכן ארגנה לנו טבח. ישראל שואפת להקטין את כמות הכוח בגבולות מבחינה כלכלית הקטנת ההוצאות עוזרת למשק. בנוסף בג"ץ בעתירות ליש דין וכ"ד כובל את ידי כוחות הביטחון באופן מתמיד ובכוונת מכוון. מסיבות אלו הצבא הולך על פתרונות טכנולוגיים. במלחמת יום כפור קראו לזה אמצעיים מיוחדים. היה בפסח, כמו לפני מלחמת יום כפור, התראה והצבא התכונן וזה עלה הרבה כסף. מספר ימים לפני שמחת תורה הגיעה התראה נוספת. נתניהו כינס את ראשי הצבא והם אמרו בוודאות גמורה שלא יהיה כלום, כמו ביום כפור. בערב שמחת תורה הגיעה התראה ובהמשך הגיעה התראה חמה מאד. לא נעשה כלום, למעט שליחת צוות מצומצם של השב"כ. להזכיר שראש אמ"ן היה מוטרד רק מהתחממות גלובאלית של כדור הארץ. הם לא עדכנו את הדרג המדיני ואפילו לא העלו כוננות בגבול והתוצאות ידועות. חיילים נשחטו במיטות שלהם ואזרחים נטבחו, נאנסו, נשרפו חיים …. ברקע כישלונות פאסיביים כמו פרצות בגדר שלא תוקנו, אין בלוני תצפית, שמחייב העלאת כוננות, וכמובן כלום לא נעשה וכן קיצוץ מתמשך בצבא כולל הפסקת איסוף מודיעין ע"י סוכנים והפסקת האזנה לאויב בעזה (בריק מייחס את זה לכוכבי). רצף הכישלונות מראה על כוונה ומכוון ולא טעות בודדת ואקראית.

    1. כתבת "נתניהו כינס את ראשי הצבא והם אמרו בוודאות גמורה שלא יהיה כלום"
      ידוע הכלל – אם יש ספק, אין ספק.
      נתניהו היה צריך, כראש ממשלתה של המדינה הכי מאויימת בעולם, להפעיל את הכלל ההפוך, כחלק מהלקח של יום הכיפורים – אם אין ספק, יש ספק.
      היה פעם צוות שנקרא היפכא מסתברא. הצוות הזה פורק ובוטל. לאחר הטבח בשמיני עצרת, הצוות הזה "הוקם" מחדש. רק שחוץ מפרסום יח"צני, אף אחד לא יודע כמה אנשים בצוות, מה המומחיות שלהם, מה הסמכויות שלהם, ועד כמה המפקדים הכושלים של הצבא מקשיבים, מתייחסים ופועלים לפי דעות אנשי הצוות

  5. כתוב יפה אך מתעלם מכך שזו מלחמה בתוך אוכלוסייה אזרחית גדולה.
    כדי לנצח עם ערוב אוכלוסייה, תורות המלחמה הקלאסיות עוסקות בענינים פסיכולוגיים של הטלת אימה ויאוש, וגם בענינים פיזיים של השמדה וגרוש. אילו דברים שאי אפשר לדון בהם בגלוי בימנו אנו.
    למשל, אם חשבו שהיה סיכוי סביר שאוכלוסיית עזה תפרוץ את גבול מצריים ותברח לסיני, היה הגיון לדחות את כיבוש רפיח כדי להשאיר להם דרך מילוט

    1. כל הבעיה של צה"ל שהוא הפך להיות הצבא המוסרי ביותר בעולם ,האויבים שלנו רואים את זה כחולשה איומה ולכן הם לא יעצרו לעולם עד שאנחנו נשנה את הדיסקט ונשמיד לחלוטין פיזית רעיונית את מי שמנסה להשמיד אותנו .
      כוכבי דיבר שפעם הוא היה בכנס של גנרלים בחוץ לארץ והוא נכנס לשיחה עם גנרל בכיר מאוד בצבא גדול מאוד ( הוא לא אמר איזה צבא)והוא מספר לו שישראל מנסה תמיד לדאוג שלא יהרגו אזרחים ושהחיילים יעשו הכל בשביל להיות הומניים אז הגריל מסתכל עליו בצורה הזויה ואומר לו אנחנו לפני שאנחנו נכנסים אנחנו פשוט משטחים את האזור ואז מכניסים חיילים….כמה פשוט כמה ברור וכמה נכון .רק לרמטכל כוכבי לשעבר זה נראה כמו הזייה. ואין צורך להוסיף במילים הרעיון ברור.

  6. המאמר מנסח בצורה בהירה ומדויקת את מה שהרבה מרגישים אבל לא ידעו לזקק למושגים ברורים.
    תודה