פאניקה במפלגה הדמוקרטית כבר בתחילת העימות

העימות הנשיאותי הראשון תם, ובתוך דקות מתחילתו המפלגה הדמוקרטית נכנסה לפאניקה, והאפשרות שביידן יוחלף מוזכרת ברצינות

ביידן וטראמפ בעימות. צילום מסך מתוך יוטיוב

בתום תשעים דקות עימות, הדמוקרטים בפאניקה. ביידן הופיע לעימות כשהוא צרוד, מבולבל, גמגם, מלמל, ודיבר מהר ובאופן לא ברור. הנשיא דרש את העימות מוקדם, על מנת לשפר את סיכוייו בהתמודדות. בשבוע שקדם לעימות הוא הסתגר עם צוותו בקמפ-דיוויד וניהל יום אחר יום שורה של עימותי דמה בני תשעים דקות עם עוזריו ויועציו. התוצאה – מפלה ניצחת בעימות מול טראמפ, שהיה חד וממוקד.

לפי ג'ון קינג מרשת CNN, התגובה המיידית להופעתו של הנשיא כבר בתחילת העימות הייתה של פאניקה "עמוקה ואגרסיבית", עם דיונים אמיתיים על האפשרות שהנשיא ביידן יוחלף לאור הופעה "אומללה".

הפאניקה במקום לחלוטין. לפחות פעמיים חוט המחשבה של הנשיא ביידן נקטע, וברגע אחד טראמפ השיב "אני לא יודע מה הוא אמר ואני לא יודע אם גם הוא יודע". לפי אבי פיליפס, גם היא מ-CNN, זאת "פאניקה שאינה דומה למשהו שראיתי בעבר. התשובות של ביידן היו לא ברורות." גם סגנית הנשיא האריס, שנשלחה במהירות למזער נזקים הודתה ש"הפתיחה הייתה איטית".

לדברי ניקול וואלאס מרשת MSNBC הנחשבת לשמאלית במיוחד, ייתכן ששיחות על האפשרות שביידן יוחלף יתחילו "כבר מחר". פרשנית אחרת סיפה "הטלפון שלי לא הפסיק לרטוט. האנשים שדיברו איתי היו מודאגים מאוד מכך שהנשיא נראה מאוד חלש."

הגדיל לעשות עיתונאי הניו-יורק טיימס תומאס פרידמן, הנחשב לאחד מבכירי העיתונאים בארצות הברית, ומקורב לראשי הממשל באמריקה בכלל, ולנשיא ביידן בפרט. במאמר שפרסם פרידמן באתר הניו-יורק טיימס מיד לאחר העימות כתב פרידמן "ביידן הוא חבר, אבל הוא חייב לפרוש".

ניקי היילי שהתמודדה מול דונלד טראמפ על המועמדות הרפובליקנית זיהתה את הדם במים. בציוץ בטוויטר היא כתבה "זכרו את דבריי… ביידן לא יהיה המועמד הדמוקרטי. רפובליקנים, שימרו על עצמכם!״ ובכך רמזה להחלפתו של הנשיא. ג'ודי סורדאקוסקי, עו"ד ופעילה דמוקרטית ידועה פסקה בנחרצות "ביידן גמור". האמירה הזאת הפכה לכותרת הראשית של 'פוליטיקו'.

האפשרות שביידן יוחלף אמיתית. האתר פוליטיקו מדווח כי תורמים מרכזיים של המפלגה כבר החלו לחפש שמות חלופיים, ומספר שמות כבר עלו לחלל האוויר. תורם מרכזי מאוד של קמפיין ביידן העלה את האפשרות של טיקט חלופי בו יהיו ווס מור וגרטשן וויטמר, מושלי מרילנד ומישיגן. בין השמות הנוספים שמועלים כמחליפים של הנשיא נמצאים מושל קליפורניה גאבין ניוסום, שנכח במתחם העימות ונראה מחויך במיוחד אך הכחיש שאכן ינסה להחליף את הנשיא, וג'. ב. פריצקר, מושל אילינוי והפוליטיקאי העשיר בארצות הברית כיום.

הגוף הבוחר את המועמד הדמוקרטי לנשיאות הוא הועידה הארצית של המפלגה הדמוקרטית, ותיארך באוגוסט. במידה וביידן יפרוש או יוזז הצידה, ההתמודדות בועידה תהיה פתוחה לחלוטין. הימים והשבועות הקרובים יהיו דרמטיים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

6 תגובות למאמר

  1. הדבר היחיד שהרפובליקנים צריכים לדבר עליו הוא על השקרים של הדמוקרטים ושל התקשורת שלהם. אם שיקרו לכם שהנשיא לא כשיר על מה עוד הם שיקרו

  2. כצופים מהצד, זה מאד מעודד לראות את היתרון של טראמפ. אולם, החשש הוא שמועמד חדש לדמוקרטים יפיל רוח חדשה בקמפיין שלהם ויטרוף את הקלפים.
    זה אמנם נראה מאד גרוע, שמחליפים מועמד כל כך קרוב לבחירות, אבל זה עשוי להיות בעל השפעה דרמטית על ההצבעה.
    כולי תקווה שביידן ישאר במרוץ עד הסוף.

  3. אובמה לא ייתן שאף אחד יחליף את הבובה שלו. לכן הוא מייד גיבה את ביידן.
    מאותה סיבה יש סגנית נשיא שתפקידה העיקרי לשמש עציץ.
    אל דאגה. כל מועמד נורמלי וסוחף בעל סיכויים לא יתקרב למשבצת כי אף מנהיג אמיתי עם עמוד שדרה לא מוכן להיות ת.פ. של אובמה.
    השאלה היחידה היא מה יקרה אם ביידן ימות פתאום..

  4. אין אפשרות אמיתית להחליף וביידן בחיים לא יפרוש, הוא אפס שבכל חדר חושב שהוא הכי חכם.

  5. כמה טעויות:

    1. ביידן לא "יוזז". אי אפשר להזיז נשיא שכבר קיבל את האלקטורים שלו. הוא צריך להחליט בעצמו שהוא פורש ואז הוא גם זה שיחליט למי האלקטורים שלו מועברים. אלה הכללים שם.

    2. כבר יותר מחצי שנה מדברים בארה"ב "ברצינות" על זה שהוא יוחלף רגע לפני הבחירות, וזה די היה ידוע לכל מי שעוקב אפילו טיפה אחרי המצב בארה"ב ובתקשורת שם השיח בעניין הזה כבר מזמן אינו קונספירטיבי.
    אלא שביידן עצמו לא הבין שזה נצרך ושידר לחברים שאולי אולי לא יפרוש.. לכן הדמוקרטים יזמו ודחפו (בעצמם, כאתגר לרפובליקנים) לעימות הזה, בשלב מוקדם יחסית, חודשים לפני הבחירות שלא כמקובל.
    המטרה שלהם היתה שביידן עצמו ומשפחתו יבינו שהוא חייב לפנות את הזירה. זה השינוי היחיד האמיתי שקרה בעקבות העימות: שאשתו השתכנעה שאין להם ברירה. כל שאר הדמוקרטים ידעו כבר מסוף 2023 שהוא פורש לפני הבחירות.

    3. מי שבאמת נכנס לפאניקה, ואפילו הרבה לפני סוף העימות, הם הרפובליקנים. הם מבינים היום שהם יפסידו בוודאות למועמד צעיר ומוצלח ושהדמוקרטים בנו אסטרטגיית הרדמה שהפילה אותם לקרשים. אין להם זמן לבנות תיק נגד המועמד שייבחר בועידה בסוף אוגוסט, והם לא יצליחו לפגוע בו מספיק טרם הבחירות. בתנאי פתיחה כאלה לטראמפ אין סיכוי לנצח ואנשיו יודעים את זה אבל אין להם מה לעשות.
    מי שעומד מאחורי המהלך המבריק הזה של הדמוק' הוא ג'ייק סאליבן. פוליטיקאי מנוסה, יד ימינו של אובמה, פרו-פלסטיני ואויב מושבע של ישראל… זה לא טוב ליהודים הסיפור הזה.

    4. התורמים לא יחליטו מי מחליף את ביידן. הם יתמכו בכל מי שייבחר על ידו. אין להם ברירה.