העימות המוחמץ של דונלד טראמפ

למרות ההטייה הבוטה וחוסר ההוגנות, טראמפ נפל למלכודות צפויות, והחמיץ הזדמנויות חשובות. ניתוח

האריס וטראמפ בדיבייט ABC. צילום מסך מתוך הסרטון

העימות הנשיאותי הלילה נערך אמנם בין קמלה האריס ודונלד טראמפ – אך הסיפור הגדול של העימות אינו אף אחד מהמתמודדים לנשיאות, אלא דווקא שני אנשים אחרים שנכחו על הבמה: צמד המנחים מ-ABC, דייויד מיור ולינזי דייויס, שהפכו את העימות מאחת נגד אחד לשלושה נגד טראמפ.

משום מה, טראמפ לא העיר למנחים על האפליה הבוטה נגדו, שנמשכה לכל אורך העימות.

פעם אחר פעם, המגישים ביצעו "בדיקת עובדות" בשידור חי לאמירות של טראמפ, ומנגד התעלמו לחלוטין מהאשמות נטולות בסיס של האריס שהופרכו אפילו על ידי כלי התקשורת ובודקי העובדות המזוהים עם השמאל. דיוויד מיור שכח לעמת אותה עם מה שענתה לו בדיבייט הקודם שלה.

האריס למשל שבה וחזרה על השקר לפיו טראמפ שיבח מפגינים ניאו-נאצים בשרלוטסוויל בשנת 2021, על אף שמוסכם על כל בודקי העובדות שטראמפ בפירוש גינה באותה הצהרה את הגזענים הלבנים שהשתתפו בהפגנה.

סגנית הנשיא גם האשימה את טראמפ שאיים ב"מרחץ דמים" אם יפסיד – אך כל מי שמקשיב לדבריו המלאים יכול להסיק במהרה כי התייחס לסכנה הנשקפת לתעשיית הרכב האמריקנית מכיוון סין. האריס שוב קישרה בין טראמפ ל"פרויקט 2025", למרות ההכחשות של מייסד הפרויקט למעורבות של טראמפ, והזהירה שיאסור טיפולי הפריה חוץ-גופית (IVF), שוב ללא כל בסיס ובניגוד מוחלט למדיניותו. כל אלו, יחד עם האשמות אחרות, עברו ליד המגישים שלא טרחו להעמיד את האריס על טעותה.

מנגד, כשטראמפ דיבר על הפשע הגואה בערים מרכזיות בארה"ב, המגישים היסו אותו כי נתוני ה-FBI סותרים דבריו – מבלי לציין שמדובר נתונים חלקיים שמחסירים ערים מרכזיות שמשנות את פני הסטטיסטיקה (טראמפ אמר זאת במקומם). גם טענות של טראמפ לגבי מדיניות ההפלות בחלק מהמדינות הדמוקרטיות נתקלו כביכול ב"הפרכה" מצד המגישים, שמתעלמת מתיעוד של מושל וירג'ניה לשעבר מהמפלגה הדמוקרטית המאשש טענות טראמפ.

מעבר לכך, המגישים הגישו "שאלות בהנחתה" להאריס, דוגמת האם טראמפ מבקש לדכא הצבעה של אוכלוסיות מסוימות בבחירות הקרובות. אפילו בסוגיית ההגירה, ללא ספק נקודה חלשה של האריס, המנחה מויר שהפנה את השאלה להאריס ציין דווקא את "הירידה בחצי השנה האחרונה" בנתוני המהגרים הלא-חוקיים שחצו את הגבול הדרומי, מבלי להוסיף כי ממשל ביידן הטיס מהגרים לא-חוקיים לתוך ארה"ב מבלי שהיו צריכים לחצות את הגבול בעצמם.

הנושאים לדיון בעימות תאמו את הקמפיין של האריס – הטענות להונאת בחירות, הפריצה לקפיטול, ההערות של טראמפ לגבי המוצא של האריס – אך מנגד המנחים לא הזכירו ולו במילה את ניסיון ההתנקשות בטראמפ, שהתרחש על רקע אמירות חריפות ביותר של ביידן והאריס בדבר "הסכנה" שמסב טראמפ לדמוקרטיה והאומה האמריקנית.

ההתנהלות של מנחי ABC, זאת בניגוד להוגנות היחסית של מנחי CNN בעימות טראמפ-ביידן ביוני, יכולה לחזק את התחושה בקרב מצביעים מתלבטים שטראמפ הוא קורבן למכונה משומנת שפועלת נגדו, גדולה הרבה יותר מהאריס והמפלגה הדמוקרטית.

המנחים המוטים הם אולי חבל ההצלה של טראמפ מעימות בו לא היה בשיאו, בלשון המעטה. על הנייר, העימות מול האריס היה אמור להיות פשוט עבור טראמפ, אך במקום לרדת לפרטים ולהוכיח אותה על הפליק-פלאקים במדיניותה, העדיף לשחרר אמירות כלליות שאינן דוקרות את הנקודה.

כך למשל בסוגיית אפגניסטן, טראמפ נמנע מלציין שהאריס התרברבה בזמנו שהיתה "האדם האחרון בחדר" כשביידן החליט על הנסיגה החפוזה שהסתיימה בקטסטרופה דרמטית. טראמפ גם לא הוכיח את האריס על כך שלא שיתפה את הציבור האמריקני במצבו הקוגניטיבי של ביידן – ואף סיפרה לאמריקנים שהנשיא הוא "הכי חד בחדר", מה שכנראה מעולם לא היה נכון. בדיון על הכלכלה, טראמפ לא הטיח בהאריס כי היא עצמה הודתה שמחירי המזון היו נמוכים יותר בתקופתו ועלו במשמרת של ביידן-האריס, כמו גם נמנע מלתקוף אותה על תכניתה לפיקוח מחירים. בסוגיית ההגירה, האריס הציגה את החומה של טראמפ בתשדירי הבחירות שלה, אחרי שלאורך השנים האחרונות תקפה בשצף קצף אותה חומה בדיוק – אך טראמפ לא שם זרקור על הצביעות הזועקת לשמיים. האריס הרימה להנחתה לטראמפ כשטענה כי המהומות בקפיטול היו "המתקפה הכי גדולה על הדמוקרטיה מאז מלחמת אזרחים", תוך שהיא משמיטה את פיגועי ה-9/11 שהתרחשו בדיוק היום לפני 23 שנים – אך טראמפ הותיר את הכדור באוויר ולא גבה מחיר מהאריס.

מנגד, טראמפ נפל למלכודת שטמנו לו המנחים וחזר על האמירה שלא הפסיד בבחירות 2020 – סוגיה שמרחיקה ממנו מצביעים מתלבטים. טראמפ היה יכול לציין את ההודאה לאחרונה של מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג שעשה טעות כשצנזר לפני הבחירות הקודמות את סיפור הלפטופ של האנטר ביידן, שהכיל לכאורה ראיות לשחיתות של ג'ו ביידן, וכי כחמישית ממצביעי ביידן היו משנים דעתם אם היו נחשפים לסיפור. מעבר לכך, טראמפ היה צריך לומר שהוא לא עוסק יותר בסוגיה ומתמקד בבחירות הקרובות ולא באלו שנגמרו.

בנוגע למלחמה מול חמאס, טראמפ האשים את האריס שהיא "שונאת את ישראל", אמירה קיצונית ולא נכונה, במקום לפרט על הגורמים האנטי-ישראלים במפלגה הדמוקרטית ובקמפיין שלה, ונמנע מלהדגיש את מה שאמר כבר בעבר – שבניגוד לממשל ביידן, הוא יספק לישראל את כל מה שנדרש כדי לחסל את חמאס.

האריס מצדה שבה וחזרה על המחויבות לביטחון ישראל, אך נמנעה מלחזוק על דברי ביידן שתכלית המלחמה היא השמדת חמאס והבהירה שתחתור, כמו קודמיה, להשגת "פתרון שתי המדינות", לרבות בעזה. האריס התחמקה באלגנטיות (לרוב) כמעט מכל שאלה על הסתירות הבוטות בין "ערכיה" לעמדותיה העדכניות, אך בכל זאת נתפסה לא מעט פעמים בתשובות מביכות, למשל כשנשאלה האם המצב של האמריקנים טוב יותר מאשר לפני 4 שנים (כשביידן נכנס לתפקיד) – החלה לספר על ילדותה. סגנית הנשיא התקשתה גם להסביר כיצד טראמפ "החלש", זה ש"כל המנהיגים צוחקים עליו", הוא גם הנשיא שבכהונתו התנהלו הכי מעט מלחמות – בעוד דווקא במשמרת שלה ושל ביידן פוטין פלש לאוקראינה וחמאס פתח במלחמת ה-7 באוקטובר.

דווקא דברי הסיום של טראמפ – שתהה מדוע האריס לא מיישמת הבטחותיה כעת כשהיא סגנית נשיא – יכולים להשאיר טעם טוב בצד הרפובליקני. בשורה התחתונה, כשליש מהציבור האמריקני שאינו מכיר מספיק את האריס ובייחוד את צעדי המדיניות שלה (לפי סקר ניו יורק טיימס), לא קיבל את מבוקשו בעימות הלילה – למרות ההופעה החלשה של טראמפ והסיוע להאריס מהמנחים. אם אכן מדובר בעימות היחיד בקמפיין הנוכחי (כרגע לא מתוכננים עימות נוספים), סביר להניח שהאפקט שלו על האריס או טראמפ עד הבחירות שייערכו בעוד חודשיים יהיה מינימלי עד לא קיים (אם כי בארה"ב החלה כבר הצבעה מוקדמת בדואר). מה שלבטח יזכרו, הוא שבכל פעם שחשבנו שהתקשורת ירדה לשפל המדרגה – מסתבר שיש לה עוד קומה לרדת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. השאלה המרכזית היא מה האפקט של העימות הזה על *מצביעים מתנדנדים* *במדינות המתנדנדות* בלבד.
    כל השאר פחות מעניין.