יישאר בקרקעית: סאגת קידוחי הגז בישראל

למרות שבג"ץ דחה אתמול את עתירת השמאל נגד יצוא הגז, מסתבר שהצרכן הישראלי עדיין לא יזכה ליהנות כראוי מהרווחים הגלומים במאגרי הגז האדירים

בג"ץ דחה אמש את העתירה נגד יצוא הגז, שהגישו ח"כים מהשמאל וארגונים חברתיים • למרות שיש לברך על הפסיקה, מכסות הייצוא שכבר אושרו על-ידי הממשלה עדיין אינן מספיק גדולות, ולחברות הקידוח לא ישתלם להפיק את הגז • המרוויחה הגדולה מכל הסאגה היא חברת החשמל, שהבטיחה כעת את המונופול שלה • כאשר לכל אלו מצרפים את אבדן האמון של המשקיעים בממשלת ישראל לאחר שהעלתה את המסים למפרע, כבר לא ברור האם קברניטי המדינה מצליחים להתנהל עם המשאב שנפל לידיהם  

גז רב יישאר בקרקעית הים; אסדת הקידוח 'תמר'. צילום: אלבטרוס אריאל, פלאש 90

בחודש יוני השנה נפל דבר בישראל. ממשלת ישראל העלתה את מיסוי מאגרי הגז באופן רטרואקטיבי, תוך הפרה של כל נורמת ממשל תקין, לאחר שחברות הקידוח כבר הסתמכו על כללי מיסוי שונים. הממשלה הוסיפה טיפשות על איוולת, וקבעה גם ש-60% מהגז הטבעי אינו יכול להימכר מחוץ לגבולות ישראל. כפי שנראה בהמשך, איסור הייצוא לא רק שלא טומן כל תועלת למשק אלא מסב גם נזק של ממש, שכן למדינת ישראל אין צורך בכמות הגז העצומה שיועדה למשק המקומי.

אם לא די בחמדנותה של הממשלה שהעבירה אותה על דעתה בהתנהלות מול חברות הקידוח, קמו גם מספר חברי כנסת מהאופוזיציה, ויחד עם כמה ארגונים לשימור הסביבה, השלטון והשווין, עתרו כנגד ההחלטה הממשלתית הקשה, בטענה שהיא אינה שוויונית מספיק. כגודל המאגרים, כך גם גודל הכסילות.

למזלם של אזרחי ישראל, בית המשפט דחה אתמול את העתירה. אם היו מקבלים פעילי הצדק החברתי, השלטוני והסביבתי את בקשתם ומדינת ישראל היתה מעבירה את ההכרעה לכנסת, ואם אכן הייתה מצליחה הביזה המשפטית שתכננו חברי הכנסת מהאופוזיציה, הגז אכן היה נשאר בישראל – אך בעומק של של אלפי מטרים מתחת לפני הים.

לישראל אין מה לעשות עם כל הגז

במאגרי הגז נכון להיום, כולל התגליות 'תמר', 'תנין' ו'לויתן', יש כ-760 מיליארד מטר מעוקב (BCM) של גז. זאת בעוד שצריכתה של מדינת ישראל, מסתכמת בכ-5 מיליארד מטר מעוקב בלבד. לשם השוואה, במדינות כמו גרמניה ובריטניה צריכת הגז הטבעי מתקרבת לכ-100 מליארד מטר מעוקב, ובהולנד, צרפת ואוקראינה לכ-50. בשונה ממדינת ישראל שטופת השמש, באירופה משתמשים בגז להסקה ולחימום, ובעוד שבישראל צורכים כ-480 מטר מעוקב לנפש, בבלרוס משתמשים ב-1,841 מטר מעוקב לנפש ובאנגליה ב-1,495.

הצרכנית הגדולה ביותר של גז טבעי בישראל היא לא אחרת מחברת החשמל, הצורכת כ-90% מתצרוכת הגז הלאומית. החברה חתמה בשנים האחרונות על חוזה עם המאגר 'תמר' – שעבר כבר את שלבי הפיתוח וכשיר לספק גז – לאספקת גז ל-15 השנים הבאות. כעת, לאחר שהבטיחה את עתידה לשנים הקרובות, האינטרס הטבעי של חברת החשמל הוא "לייבש" את יתר הגז שנמצא בתחומי מדינת ישראל (למשל במאגר 'לויתן' שעדיין צריך לעבור פיתוח), על-מנת להפוך לצרכן הבלעדי של הגז הטבעי ולהחליש את יתר צרכני הגז התעשייתיים – שזקוקים לו נואשות כדי להתרומם וגם כדי להתחרות במונופול האנרגיה והחשמל הממשלתי. אין מדובר בקונספירציה מסובכת, אלא בחשבון פשוט: גם לחברת החשמל, הצורכת רק כ-4.7 מיליארד מטר מעוקב של גז, אין צורך בכמות של 60% מהגז הנמצא בישראל – שיכולה להספיק להפעלת מתקניה לכמעט מאה שנים. חברת החשמל אפוא, איננה מסוגלת לייתר את הביקושים הדרושים לשם הפקת כל הגז מהמאגרים, אפילו שהיא הצרכן הגדול במשק. כעת, באין מספיק קונים וביקוש לכמויות הגז האדירות, לא משתלם לחברות הגז להשקיע בקידוח ובפיתוח: מאגר הגז 'לויתן', למשל, שעלות פיתוחו מסתכמת בכ-4-3 מיליארד ₪, לא ישתלם כלכלית. זה בדיוק האינטרס של חברת החשמל. רק הייצוא יכול להניע את הפיתוח, בגלל הביקושים האדירים שמעבר לים, ואז גם ייהנו מהגז החברות הקטנות המקומיות.

תוקעת את המשק; שלי יחימוביץ. צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

כך, בגלל איסור הייצוא יישאר הגז קבור באדמה שנים ארוכות, ואיתו עשרות המיליארדים שיכלו להגיע לכיסי המשקיעים ולמדינה. התעשיינים, שאחראים לשימוש ביתרת הגז, מתנגדים לאיסור הייצוא בדיוק מסיבה זו. חברת החשמל אולי תרוויח משנים ארוכות של "יובש" שיחנוק את המתחרים שלה, אך בעבור המפעלים הפרטיים התלויים בגז להוזלת עלויות, מדובר בתרחיש בלהות. חברת החשמל, שידועה בהקפדתה על כספי הצבור, ודאי תמצא שימוש טוב לרווחים – כמו הגדלת המענקים שעובדיה קיבלו זה עתה.

עושים הכל להרתיע משקיעים

הפכפכותה של ממשלת ישראל, העלאת המסים בדיעבד, ההגבלות על המסחר והנהמות הרמות שנשמעות מהספסלים הקדמיים של בית המחוקקים הישראלי, ודאי לא יתרמו לרצונם של משקיעים עתידיים לסכן את כספם בחיפושי גז מורכבים בקרקעית ים ישראלית. רק לפני ימים ספורים, איבדו משקיעי הקידוח 'שמן' (בניהולו של הרמטכ"ל לשעבר אשכנזי) 176 מליון שקל, לאחר שהמאגר התגלה כריק. בנוסף לסיכונים המקצועיים, ולאקלים הגיאופוליטי הבוגדני של האזור, עתה יאלצו המשקיעים הפוטנציאליים להביא בחשבון גם את הסיכון מצד הממשלה עצמה.

בהיעדר שום נימוק הגיוני לאיסור הייצוא, נראה שממשלת ישראל פיתחה מעין קלפטומניה ממשלתית, הגורמת לה לחטוף את רכושם של אחרים גם כאשר הדבר לא מביא לה שום תועלת של ממש. אדם בעל שכל ישר, ישאיר את ארנקו בביתו בטרם יבוא להתארח בביתו של גנב כפייתי, פן ימצא את תוכנו חסר. סביר להניח שגם המשקיעים הזרים ינהגו כך, בביקורם הבא בישראל.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

13 תגובות למאמר

    1. נער הייתי וגם זקנתי ועוד לא ראיתי חברתי אחד שעונה בהגיון לטענות הגיוניות.

      האשמה קונספרטיבית במניעים זרים את מי שחושב אחרת מכם אינה מפצה על היכולת האפסית שלכם להתמודד עם טענותיהם.

      תתבגרו.

  1. בד"כ אני נהנה מהאתר הזה ואני גם קפיטליסט, אבל לאחרונה יש לכם כמה כתבות שבגללן אני חולק עליכם.
    אני לא נגד ייצוא, אבל כן בעד העלאת המס רטרואקטיבית בעקבות ששינסקי. לפי החוזה מותר היה למדינה לעלות את המס לפי גילוי הנפט.
    נראה אתכם עונים על זה:
    https://sites.google.com/site/gasaskil/home

    1. אסתפק בלהביא דברים בשם אומרם:
      "מנהל רשות המסים יהודה נסרדישי, המשמש כאחד מחברי הוועדה, אמר לאחרונה ל"כלכליסט" כי "אין להעלות מס בצורה רטרואקטיבית בקידוחי הגז". כמו כן הבהיר נסרדישי כי מבחינתו, הטלת מס חברות דיפרנציאלי לתחום הגז אינה אופציה: "תפיסת העולם שלנו לגבי מס חברות, המאושרת על ידי משפטנים, היא כזו הגורסת שאם מגדילים – מגדילים לכולם".

      מומחי המס תומכים בעמדת נסרידישי ברוב הנושאים העקרוניים. עו"ד ד"ר משה שקל, המתמחה במסים, סבור כי אין להטיל מס בשום אופן בצורה רטרואקטיבית: "גם אם ועדת ששינסקי תחליט להטיל מס רטרואקטיבי על הגז ותעשה זאת בצורה חוקית, עדיין ספק אם מדובר בחוק שעומד תחת הוראות חוק היסוד: 'כבוד האדם וחירותו'. פגיעה בקניין של אנשים היא תמיד נושא בעייתי, קל וחומר כשהפגיעה היא רטרואקטיבית. הם הלכו לחפש גז תחת כללי משחק מסוימים, ועכשיו משנים להם את כללי המשחק באופן שיפגע להם בכיס. זהו חוק אנטי־חוקתי ואנטי־מוסרי"".,

    2. אנא המצא את החוזה והוכח שכתוב בו מה שאתה טוען, אם ברצונך שנתייחס לדבריך ברצינות

  2. האמת שקשה לספור כמה כסף קיבלנו. הרוב בכלל היה בטובות הנאה. אבל אני בטוח שאחרי שהעורך הראשי יחזור מהחופשה התלת-חודשית שלו בקאריביים (זה יקח קצת זמן בגלל המהירות של היאכטה) נוכל לערוך את החשבון המדוייק.
    לצערי, אני ממהר לטיסה חזור מסופש (כן כן, אני יודע שיום שלישי) מטורף בלונדון, אז אני נאלץ לסגור את האייפון8 שלי ולסיים את המרטיני, כי הטייס שלי כבר רוצה שנמריא. (הוא מת להטיס את המטוס החדש שלי. איזה ילד). טוב, יש לי חוטם לקנח
    ביי

  3. טעות בידכם: הגז נמצא בשטח של המדינה, לכן עיקרון ה-homesteading לא תופס פה.
    היזמים קיבלו רישיון לחפש גז ונאמר להם שאם ימצאו מעל כמות מסוימת אז המדינה רשאית להעלות את המס.

  4. מי שטוען שכותב הכתבה קיבל כסף ותומך בשמירת כל הגז בארץ ניתן להאשים אותו בהאשמה דומה על כך שהוא מקבל כסף מדנקנר. אז חלאס.

    http://www.themarker.com/dynamo/1.605616
    גיל דנקנר נגד תשובה: דורש פיקוח על יצוא הגז הטבעי – דינמו ורכב

    דור כימיקלים פנתה לממשלה ולרשות ההגבלים העסקיים בדרישה להגביל יצוא גז טבעי ולשריין גז זול לתעשייה הפטרוכימית בישראל ■ דור מתכננת להקים ברמת חובב מפעל לייצור מתנול ב-400 מיליון דולר, וטוענת: "שותפות תמר מסרבת לנהל אתנו משא ומתן למכירת גז"

  5. אור,
    ישנן 2 אפשרויות- או שאתה אחד מהטוקבקיסטים של תשובה/נובל אנרג'י/ בריון אחר ששודד את המדינה הזאת (אצלנו לא חסר), או שאתה ממש אבל ממש תמים, שזה על גבול הטיפשות.
    אני לא אתחיל לענות לך בעניין ייצוא הגז, כי חבל על הזמן של שנינו, אבל אני כן יענה לך בעניין המסים שהוא מייצג את כל ההתנהלות נגד הפיראטים הללו:
    העלאת התמלוגים שהמדינה ביצעה פשוט מאוד אינה רטרואקטיבית. כשהעלו השנה את מס החברות לדוגמא או את שיעור המע"מ זה נעשה רטרואקטיבית??? למדינה מותר להעלות את המסים שלה, בטח ובטח במקומות שבהם המס הוא מגוחך ולא תואם את המציאות, כי החוק נחקק בזמן המנד"ט הבריטי ועוד קוראים לו פקודה.
    תעשה לי טובה ואל תדאג לכל השודדים ש"לא יבואו להשקיע כאן" בגלל בלה בלה בלה…. תאמין לי שהם עושים עשרות מיליארדי דולרים גם אחרי שהעלו להם את המלוגים (והמספרים אמיתיים- עשרות מיליאדי דולרים).
    ובוא תבין משהו אם אתה באמת אדם תמים (מה שאני לא מאמין- אני הייתי בוחר באפשרות השנייה של שכיר חרב בתשלום של אחד מהשודדים שמפרסם כתבה כזאת כדי להטעות ולהונות את הציבור על מנת להעביר כסף מהציבור לידיו שלו), אף אחד מאותם "סו קולד" "טייקונים" לא נמצא פה כי הוא עושה לך טובה/משקיע פה/מיטיב עם מצב המשק. הם נמצאים פה מסיבה אחת, והיא שזה מאוד משתלם להיות פה. ולמה? כי פה הכל הרבה יותר קל, כשיש לך מדינה שכל שוק בה הוא סוג של מונופול או שוק מאוד מאוד ריכוזי, ולך יש מספיק כוח כדי להשפיע על השלטון שישאיר את זה ככה, אז זה מאוד משתלם כלכלית. לדוגמא כשהאחים עופר כורים אשלג מים המלח (חברת כי"ל), עושים על זה מיליארדים ומשלמים למדינה תמלוגים אפסיים ועוד נהנהנים מתשלום מס מופחת במסגרת חוק עידוד השקעות הון, זה מאוד משתלם כלכלית. אין מחוץ לישראל , כסף קל כזה. זאת הסיבה היחידה שהם פה. או דוגמא נוספת – נוחי דנקנר שחלב אותנו שנים עם פרת המזומנים שלו סלקום. איפה בעולם היו משאירים את השוק כל כך ריכוזי כל כך הרבה שנים בזמן שמיליארדים של שקלים מתנקזים מכלל הציבור לאדם אחד?
    אז לסיכום אני אגיד לך שאם אתה תמים אז צר לי עליך, אבל אם אתה אכן עובד אצל אחד מהרשעים האלה, אז שתדע לך שיש לך חלק גדול מאוד בגניבת הציבור בידי הפיראטים האלה, ואל תנחם את המצבפון שלך בזה שאתה רק כותב כתבות/טוקבקים.

    1. אתה משווה העלאה של אחוז אחד במע"מ ובמס החברות, להעלאה מ12.5% ל60% להשקעה אדירה ומאוד מסוכנת?!

      היזמים שמו כסף גדול מאוד כדי למצוא גז כי המדינה הבטיחה להם סכום גדול מהתגלית. הם הרי צריכים לשלם מס חברות כמו כל חברה אחרת, ובנוסף על כך – "רק" 12.5% תמלוגים. למה על גז משלמים תמלוגים, אבל על מלח לא? ומה עם קרקע, היא אינה משאב? ומים? לפי ההגיון הזה כולם צריכים לשלם תמלוגים. לא רק חברות הגז.

      בטח שהאחוזים הם מגוחכים – כי לא מצאו פה כלום!!!
      האחוזים מגוחכים בדיוק כדי למשוך משקיעים שיבואו וימצאו.

      אבל מה הם גילו? שמדינת ישראל היא מדינת פיראטים. מילה אינה מילה. תשקיעו את הכסף, וברגע שתמצאו משהו – נשדוד אתכם.

      עם אווירה כזאת, כמה יבואו לפה למצוא עוד גז? אתה בעצמך אמרת שהם באים בגלל הכסף – תוריד את התגמולים שלהם, והם ילכו למקום אחר.

      כך אנחנו יורים לעצמנו ברגל – רק בגלל חמדנות חזירית.

  6. אתם חופשיים לכתוב דברי הבל, אבל לפחות דייקו בנתונים. אתם כותבים שישראל צורכת 5 מיליארד קוב בשנה. הייתי ביום א' בבג"ץ ושם נציגי המדינה מסרו נתונים מדויקים. הצריכה היא 7 מיליארד השנה, והיא תעלה ל-10 בשנה הבאה ו-12 בשנה שלאחריה. חח"י צורכת היום 90% מהצריכה אולי, אבל ככל שתתקדם הנחת צינור הגז לאיזורים אחרים בארץ אחרים ישתמשו גם הם בגז וחלקה היחסי יירד (שמעתם על מפעל רעפי קוניאל?). כמו כן, העובדה שחח"י חתומה על חוזה עם תמר לא אומרת שלא יהיו קונים אחרים. לפי תחזית המדינה שהוצגה בדיון, בסוף 2015 כל מה שקידוח תמר יכול להפיק לא יספיק למדינת ישראל וישראל תהיה חייבת להשתמש גם בלוויתן (ועם כל הכבוד, גם 40% מלוויתן שאושרו ליצוא, אפילו בלי הצריכה של מדינת ישראל, מצדיקים בקלות רבה את עלויות הפיתוח שלו.)

    1. "הערכות" של משרדי ממשלה הם תמיד דבר משעשע: קודם ציירו גרף עולה בשיפוע קבוע, אחר כך השלימו את המספרים החסרים ולבסוף הגישו לבג"ץ.
      .