עלה ברשת: המודיעין האמריקני – מחבלים משוחררים חוזרים לטרור

דו"ח משרד מנהל המודיעין הלאומי האמריקני: אחוז גבוה של אסירים-לשעבר מכלא גואנטנמו שבו לעסוק בטרור או חשודים בעיסוק בטרור.

אחוז גבוה של אסירים-לשעבר ממתקן המעצר האמריקני בגואנטנמו שבו לעסוק בטרור או חשודים בעיסוק בטרור, כך עולה מדו"ח של משרד מנהל המודיעין הלאומי האמריקני • הסיבה לכך נובעת, בין השאר, מחזרתם של המחבלים לאזורי עימות בהם קיימים ארגוני טרור פעילים

דלת מסתובבת: מאל-קאעידה לכלא – ובחזרה. צילומסך מיו-טיוב

מדי כחצי שנה מפרסם משרד מנהל המודיעין הלאומי האמריקני תמונת מצב אודות חזרתם של אסירים-לשעבר ממתקן המעצר האמריקני במפרץ גואנטנמו לפעילות טרור. בתחילת חודש ספטמבר האחרון פורסם הדו"ח העדכני, בו נחשפו נתונים חמורים: מבין 603 האסירים שהשתחררו עד כה, 100 חזרו לעסוק בפעילות טרור באופן ודאי (16.6%); מתוכם 17 מתים, 27 נעצרו שנית ו-56 עדיין חופשיים.

בנוסף אליהם, מספר האסירים-לשעבר החשודים בחזרה לפעילות טרור עומד על 74 (12.3%); מתוכם 2 מתים, 25 במעצר ו-43 חופשיים. למען הסר ספק, אין מדובר באנשים ששורפים דגלי ארה"ב בהפגנות או כותבים ספרי תעמולה אנטי-מערביים. בדו"ח מצוין באופן ברור כי מדובר ב"טרוריסטים" במלוא מובן המילה:

פעילויות כגון אלו המפורטות לעיל מעידות על מעורבות בפעילות טרור או מרד מזויין: תכנון פעולות טרור, ביצוע התקפת טרור או מרד מזויין נגד כוחות הקואליציה או כוחות המדינות המארחות או אזרחים, ביצוע פיגוע התאבדות, מימון פעולות טרור, גיוס אחרים לפעולות טרור, וניהול עבור תנועות או אינדיבידואלים המעורבים בפעילות טרור.

עוד נכתב בדו"ח מנהל המודיעין הלאומי כי "בהתבסס על מגמות שזוהו בעשר השנים האחרונות", במידה ואכן ישוחררו עוד עצורים ללא תנאים מגבילים, חלק מהם ודאי יחזרו לעסוק בפעילות טרור. הסיבה: הטרוריסטים חוזרים למקום מושבם המקורי, קרי, "למדינות חסרות יציבות פנימית שמתחולל בהן עימות מתמשך, וכמו כן (קיים שם) גיוס אקטיבי על ידי מורדים או ארגוני טרור", מצב שמתואר בדו"ח כ"בעייתי במיוחד".

גם אם הם לא יחזרו בפועל, על פי ההערכות אסירים-לשעבר מגואנטנמו צפויים ליצור קשר אחד עם השני, או עם משפחותיהם של אסירים אחרים, וכן עם עמיתים לשעבר שעדיין חברים בארגוני טרור. בשיחה עם ה-Washington Free Beaconהסביר תומאס ג'וסלין, אנליסט בנושא טרור מ'הקרן להגנה על דמוקרטיות', כי ארה"ב אכן דורשת הטלת הגבלות על האסירים המשוחררים מהארצות אליהן הם משוחררים בחלק מהסכם ההעברה, אולם "אין שום ביטחונות כי יערכו סידורי האבטחה המתאימים".

מתקן המעצר בגואנטנמו הוקם לאחר פיגועי ה-11.9 ומשמש את הפנטגון וארגוני הביון האמריקניים לכליאת אסירים ביטחוניים ממדינות שונות. ב-22 בינואר 2009 חתם הנשיא ברק אובמה על צו לסגירת המתקן. מאז משוחררים האסירים בהדרגה, ונכון לעכשיו נותרו בו 166 עצורים.

___________

מעוניינים להתעדכן במאמרים חדשים באתר? הצטרפו עכשיו לדף הפייסבוק של 'מידה'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר