בכיר ב'שתיל' מקדם "שלום" עם חמאס

התנועה למען עתיד הנגב, שייסד בכיר ב'שתיל' במטרה לקדם שיחות שלום עם חמאס, צוברת תאוצה מגבירה את פעילותה.

נישא על גלי התבוסתנות, האוטובוס יוצא לדרך. התצלום אילוסטרציה, ואינו קשור לדמויות בכתבה. צילום: פלאש90

עבור פעילים בארגוני ה'קרן החדשה לישראל' גם שעת מלחמה היא לא סיבה להפסקת אש. "התנועה לעתיד הנגב המערבי", שהוקמה על ידי דמות בולטת ב'שתיל' לפני כשבוע מבקשת לרכב על גלי המצוקה הקיומית של תושבי האזור, במטרה לקדם רעיון מהפכני שטרם נוסה באזורינו – שיחות שלום עם החמאס.

"אנו דורשים טיפול שורש" כתבו אנשי התנועה בעמוד הפייסבוק שלהם, ופירטו כי יש להפנות את "מירב תשומת הלב, המשאבים, התשתית האנושית וסדר היום הפוליטי לפתרון של קבע, שיושג בשילוב של כלים מדיניים, יכלול ערבויות איתנות לביטחוננו". והם קוראים לראש הממשלה "לבוא לדרום, להסתכל לנו בעיניים ולהתחיל לקדם הסדרה מדינית קבועה שתעניק לתושבים ביטחון ועתיד".

מבט על מארגני התנועה, יכול ללמד על הסביבה בה צומחים רעיונות אלו. אחד ממייסדי התנועה הוא אבי דבוש, שבימים כתיקונם משמש כ"מנהל תחום תכניות" ב'שתיל', הזרוע המבצעת של ה 'קרן החדשה לישראל', המממנת ארגונים נוספים המתנגדים למלחמה כמו 'בצלם', 'שוברים שתיקה' ואחרים.

בדומה לעמיתו חגי אלעד, מנכ"ל 'בצלם' שסירב לכנות את החמאס 'ארגון טרור', גם דבוש מתקשה בהבנת אפיו של החמאס. בראיון לרדיו כל השלום, הסביר דבוש כי תושבי עוטף עזה "מוכנים לעמוד בפרץ בתנאי שיהיה בסוף הסדרה מדינית". כאשר שאלה אותו השדרנית אם הוא מתכוון "שצריך לשבת לדבר אפילו עם חמאס", התחמק דבוש, ואמר רק כי "14 שנה נסענו לשום מקום. הגבנו למה שקרה בעזה ולא הובלנו את הדרך".

בשיח עם 'מידה', הסבירה ענת חפץ, פעילה מרכזית בתנועה, את הרקע לפעילות: "הניסיון של השנים האחרונות מלמד אותנו שלישראל אין פתרון צבאי לחמאס" היא אומרת. על כן, "אין לנו ברירה אלא לפנות לאפיק המדיני. אנחנו לא אומרים עם מי צריך לשבת לדבר ועל מה, אבל הדבר היחיד שיכול להבטיח לנו ביטחון לטווח ארוך הוא הסדר מדיני".

נכון לעכשיו, פעילות התנועה נעשית ללא מימון ועל בסיס התנדבותי בלבד. יחד עם זאת, העובדה שהפעילים הקימו "צוות גיוס משאבים" ובהתחשב בקשרים של אנשיה עם ארגוני 'הקרן החדשה לישראל', סביר להניח שבעניין זה יחול שינוי בקרוב.

אחד השותפים לתנועה (לטענתו, בהתנדבות) הוא ניסים דואק, מנכ"ל חברת יחסי הציבור 'יוניק', המנהלת גם את יחסי הציבור של 'הקרן החדשה לישראל'. על כן אין להתפלא על כך שהתנועה זוכה לסיקור שיטתי ואוהד. הרעיונות שלהם בדבר "הכרעה מדינית קבועה" ועל כך שרצונם ב"הסדר מדיני עם ערבויות ביטחוניות…. שברצועה יהיה טוב ושיהיה טוב גם בעוטף עזה", קיבלו חשיפה בכלי תקשורת מרכזיים, ובערוצי הטלוויזיה.

מי שלא הבין את המסר מוזמן לעיין גם באתרים רדיקליים יותר, כמו 'שיחה מקומית' מבית 'הקרן החדשה לישראל' כדי ללמוד על כך ש"הדרך היחידה היא להגיע להסדר קבע שיאפשר לנו ולשכנינו מעבר לגדר לחיות חיים אמיתיים של שגרה ושקט".

אחת הפעילויות הראשונות של התנועה הייתה מאהל מחאה מול בית ראש הממשלה בירושלים, בשבת האחרונה, במטרה למחות על כך שלא מושג הסדר מדיני כולל מול החמאס. כפי שסוקר האירוע באתר 'המקום הכי חם בגהינום':

מסביב לשולחן דובר על הסדר מדיני ודרישה לקבל החלטות אמיצות שיעשו מפנה בסבבי הדמים. לא עוד טפטופים ו"שקט יענה בשקט" אלא הידברות עם הצד השני כשווה אל שווים… לא היתה כל צעקה, כל התלהמות, ובעיקר לא מיליטנטיות ששה אלי קרב. המלה הזנוחה "שלום" חזרה שוב ושוב.

אבי דבוש
דרישה להסכם מדיני. פעילי התנועה מפגינים מול בית ראש הממשלה. צילומסך

ויש גם אתנן

אנשי התנועה, ובראשם דבוש מבינים שהפעם יהיה להם קשה לגייס את ההמונים. על כן בחר דבוש באסטרטגיה מתוחכמת, אותה פירט בהתכתבות עם הצוות המנהל של התנועה, שהגיעה לידי 'מידה': "מטה מאבק יצטרך גם להתמודד עם שאלת הדרישות המידיות – הכרזה על מלחמה, הסדרת כלל המיגון, פיצויים, מיגון הסעות וכו'. זאת, על מנת שיהיו לנו ניצחונות בדרך וחיבור מיידי לאנשינו".

אסטרטגיה זו, שהכינוי ההולם אותה הוא 'אסטרטגית הדעווה', היא שיטת פעולה ידועה של 'הקרן החדשה לישראל': שימוש במצוקות יום יום של האנשים הקטנים בכדי לקדם מטרה פוליטית ואידאולוגיות רדיקליות. תושבי עוטף עזה יקבלו את המיגון, הפיצויים וההסעות שלהם עטופים בנופת צופים של 'הקרן החדשה לישראל', וארוזים בתעמולת השלום עם חמאס. מה ש'בצלם' לא הצליחו להשיג בתשדירי הרדיו, יבקשו דבוש וחבריו להשיג באמצעות אתנן מתקציבי המדינה.

קוריוז שממחיש את מידת ההצלחה של השיטה, ניתן לראות בעובדה שאפילו יואב אליאסי – 'הצל' האימתני – הגיע לביקור במאהל המחאה של התנועה בירושלים, דבר שיצר מבוכה בקרב הפעילים. "האם אתם שמחים על ביקורו והאם מישהו התעמת איתו על הסתה הפרועה שהוא מוביל?" הקשה הפעיל הרדיקלי אורי זכי, בעמוד הפייסבוק של התנועה, ונענה על ידי דבוש: "אני לא שמח על ביקורו. מדובר בארגון מסוכן ומתועב המכתים גם את שם הימין ברובו הגדול". מסתבר שלהתחזות הפטריוטית יש לפעמים גם מחירים כואבים.

על פי מסמכי התנועה שהגיעו לידי 'מידה', מצפים לנו חודשים מלאי פעילות. בראשון לספטמבר מתוכננת צעדה "נוסח גלעד שליט", המגובה ב"השבתה של כל המערכת". בהמשך מתוכננת שיירת כלי רכב במסגרתה יעברו הפעילים "לגור בכלי רכב, לעצור את המדינה", וכן הקמת מאהלים והפגנות בצמתים מרכזיים "אחת לאיזה זמן". כאשר מעל כל זה יופעל מערך של "לוביסטים בכנסת, ותקשורת בעולם". הכל כמובן למען המטרה העליונה "לקדם ברמה הפוליטית סדר יום ציבורי-מדיני". לטובת העניין מגבשים אנשי התנועה פורום מומחים ואנשי צבא לשעבר, שיעלו הצעות שונות לפתרון ויפיצו אותם בקרב מקבלי ההחלטות.

לכישלון ההכרעה במערכה הקרקעית צפוי אפוא מחיר מדיני, ואנשי 'התנועה לעתיד הנגב' יהיו אלו שימהרו לגבות אותו. בחודשיים הקרובים, בהם יידונו פרטי ההסדרים עם חמאס, צפוי שנשמע עוד על התנועה ואנשיה. אנו ב'מידה' נמשיך לעקוב.

מהקרן החדשה לישראל נמסר: 

אבי דבוש פעיל ב'תנועה לעתיד הנגב המערבי' בהיותו תושב הנגב המערבי שסובל , כידוע, לאורך שנים ארוכות מהטילים. להתנדבותו בתנועה אין כל קשר לעבודתו ב'שתיל' והקרן החדשה לישראל אינה תומכת בתנועה. לקרן החדשה לישראל אין עמדה ביחס לניהול שיחות מדיניות עם החמאס.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. דבוש הוא נאוריסט מוכר וידוע, המחויב לחורבן המדינה היהודית ולהקמת מדינה אש"פו-נאוריסטית על חורבותיה, בדיוק כמו אמו-הורתו הקרן החד"שה.

  2. גם אני מתנגד לדבוש.
    הוא לא מייצג אף אחד
    מלבד הקרן החדשה של עוכרע ישראל שיילך לעזה וישאר שם