כאן ברלין, שלום לערבים

הכירו את ההיסטוריה המרתקת של רדיו ברלין: הסתה אנטישמית ואנטי-מערבית, ריגול ותעמולה בכל רחבי המזרח-התיכון וצפון אפריקה.

החודש לפני 73 שנים הגיע המופתי חאג' אמין אל-חוסייני לברלין, וקיבל מידי המשטר הנאצי מנדט על התעמולה בשפה הערבית • 'רדיו ברלין' שידר במשך שנים הסתה אנטישמית ואנטי-מערבית בכל רחבי המזרח-התיכון וצפון אפריקה, שנפלה על אזניים קשובות • אחת מהתוצאות הייתה ה'פרהוד', הפוגרום האכזרי ביהודי עיראק • שנאה, תעמולה וריגול: ההיסטוריה המרתקת של תחנת הרדיו הנאצית בערבית

היטלר ואבי התנועה הלאומית הפלסטינית. צילום: Heinrich Hoffmann, Bundesarchiv, Bild 146-1987-004-09A, CC-BY-SA
אבי התנועה הלאומית הפלסטינית בשירות הנאצים. צילום: Heinrich Hoffmann, Bundesarchiv, Bild 146-1987-004-09A, CC-BY-SA

"הו הערבים והמוסלמים! הירגו את היהודים לפני שיהרגו אתכם, הירגו אותם בכל מקום שתמצאו. הדבר נושא חן בעיני אלוהים, ההיסטוריה והדת!" – במילים אלה נפתח השידור של רדיו ברלין ב-7 ביולי 1942. הדובר: אורח כבוד בשם חאג' אמין אל-חוסייני, המופתי של ירושלים. הדברים נפלו על אזנם הקשובה של מיליוני ערבים במזרח-התיכון ובצפון אפריקה, שהאזינו לתעמולה של התחנה הנאצית בשפה הערבית. אל-חוסייני הגיע לברלין כמה חודשים לפני כן, ב- 5 בנובמבר 1941, ובמשך כארבע שנים פיקד על הרדיו הנאצי בשפה הערבית, ששידר תעמולה ארסית נגד יהודי העולם.

רדיו ברלין נפתח כבר ב-25 באפריל 1939 בעיר זיסן מדרום לברלין, במטרה לאפשר לנאצים להעביר מסרים לעולם הערב, אך הוא קיבל שחקן חיזוק משמעותי החודש לפני 73 שנה, עם הגעתו של המופתי לברלין. במהלך שנות קיומו של הרייך השלישי מיליוני ערבים היו חשופים לשידורים אלה. במכונת התעמולה פעלו צוותים רבים, שכללו כוח אדם אזרחי וצבאי, וביניהם סופרים, מתרגמים, אנשי אקדמיה ומזרחנים. בין השאר כיכבו בשידוריה של תחנה זו מהגרים ערבים ומנהיגים ערבים. ברבות השנים הסתבר כי התחנה תרמה לליבוי ההסתה שהובילה ל'פרהוד', הפוגרום ביהודי עיראק, ואף עסקה בהפעלת רשתות ריגול עבור המשטר הנאצי.

אנטישמיות עם רייטינג גבוה

המופתי הגיע לברלין אחרי שברח מעיראק בעקבות כישלון ההפיכה, שבה היה מעורב עם ידידו ראש ממשלת עיראק המודח רשיד עלי אל-כילאני. בתקופה בה גרמניה הנאצית הייתה שקועה במלחמה נגד רוסיה במסגרת מבצע 'ברברוסה', שלושה שבועות לאחר הגעתו נפגש המופתי עם אדולף היטלר. הצורר הנאצי מינה אותו לראש התעמולה בשפה הערבית, העניק לו קצבה חודשית המוערכת בעשרות אלפי דולרים לחודש ומשרד בברלין – 'המשרד הערבי, משרד המפתי הגדול' (Das Arabische Buro Der Grosmufti). עשרות עוזריו קיבלו את משכורתם ישירות ממשרד החוץ של הרייך השלישי. מבין המקורבים לו במהלך שהייתו בברלין בלט חסן סלאמה, אביו של הטרוריסט הפלסטיני עלי סלאמה, "הנסיך האדום", ממבצעי טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן בספטמבר 1972.

אם עד אז השידורים בערבית הסתמכו על מומחיותם של מזרחנים גרמניים ועל הידע המקומי של דיפלומטים גרמניים ששירתו במזרח התיכון, הרי שהגעתם של המופתי ורשיד עלי כליאני מעיראק לברלין בשנת 1941 סיפקה לגרמניה הנאצית נכס נדיר: ערבים מוכרים ומכובדים שיכלו להעביר רעיונות נאציים בערבית ספרותית ומדוברת, רהוטה ונלהבת. דוגמה לאותם מסרים ניתן למצוא בדברי המופתי, באחד מנאומיו ברדיו:

לא תמצא עוינים יותר למאמינים מאשר היהודים, למעשה הקוראן המכובד וההיסטוריה העצומה של הנביא מלאים במעשיהם של היהודים ומבארים את תכונותיהם הרעות: הסכסכנות, הרמאות, והפלגנות ובאזהרת המוסלמים מפני הרוע שלהם ועוינותם למוסלמים עד סוף העולם הזה. וכפי שנהגו בזמן השליח תפילות האל עליו לשלומו, נהגו גם לאחר תקופתו, לא וויתרו על השחיתות, והרמאות והונאת המוסלמים אלא שלפעמים דבקו בכך יותר בכל פעם שהייתה להם הזדמנות. מעשיהם הרעים וחמדנותם את הארצות האסלאמיות נחשפה לאחרונה בבירור בפלסטין, הארץ הקדושה אותה הם מנסים להפוך למרכז ממנו יתפרש שלטונם אל עבר הארצות האסלאמיות המקיפות אותה.

מבנה 'רדיו ברלין' שהושמד כליל בעת הפלישה של הצבא האדום לגרמניה באפריל 1945
מבנה 'רדיו ברלין' שהושמד כליל בעת הפלישה של הצבא האדום לגרמניה באפריל 1945

המשרד המזרחי במחלקה הפוליטית של משרד החוץ הנאצי היה מופקד על הצד הניהולי ועל התוויית קו התעמולה והאסטרטגיה הפוליטית הספציפי עבור כל אחת מהמדינות אליהן הופנו השידורים. השידורים נפתחו תמיד בפסוקים מהקוראן במטרה לקשר את התעמולה עם הדת, לאחר מכן הושמע ההמנון הפלסטיני – "נשיד פלסטין".

בתחילת הדרך השידורים ארכו רק 45 דקות ביום, ובהם מהדורת חדשות, שירים בערבית ובתום השידורים הוסיפו והתנגנו קטעים מוזיקאליים. כעבור חודש התווספו תוכניות נוספות של אקטואליה, תוכניות של סטודנטים ערבים בברלין אשר עסקו בבעיותיהם של הערבים בגרמניה בפרט, ובאירופה בכלל. בהמשך החלו סופרים, אישי ציבור וידוענים ערבים לשדר ולהתראיין בתחנת ברלין. מהר מאוד התחנה הפכה לפופולארית ביותר מבין התחנות האחרות ששידרו באירופה בשפה הערבית – רדיו בארי אשר האיטלקים הקימו, ופעל מאז 1934, ותחנת הבי-בי סי הבריטית אשר הוקמה בלונדון ב-1938. כבר באוגוסט 1939 ארבע חודשים אחרי הפתיחה ובהמשך לבקשות הציבור הערבי בעולם החליטה הנהלת הרדיו לשדר פעמיים ביום. ב-2 למרץ 1941 רדיו ברלין שידר 5 פעמים ביום עד סוף אפריל 1945, סוף המלחמה וקריסתה של התחנה.

על-פי דיווחי מודיעין שנמצאו בארכיון המדינה הציבור הערבי היה מסתופף סביב מקלט הרדיו כדי להקשיב לבחרי ולמחוא לו כפיים על פרשנויותיו המסיתות. בוודאי שבתקופה זו לא היה לכל אחד מכשיר רדיו, לכן בתי קפה ומקומות ציבוריים אחרים נתנו במה כאשר עשרות רבות של ערבים היו מגיעים לבתי הקפה במיוחד כדי לשמוע את רדיו ברלין בשפה הערבית. הבריטים והצרפתים פעלו ללא הצלחה למנוע מהתושבים המקומיים להאזין לתחנה זו. כך למשל הוטל איסור להאזין לתחנת ברלין בעיראק, בסוריה ובלבנון ובארץ ישראל.

עד כמה השפיעה התחנה? בחג השבועות תש"א, ב-1 וב-2 ביוני 1941 החל ה'פרהוד' בעיראק, פוגרום ביהודי בגדאד על-ידי המון מוסלמי זועם. במסגרת המהומות הללו נרצחו מאות יהודים ואלפים נפצעו, רכושם נגנב ובתים רבים עלו באש.מתוך חקירת ועדת החקירה לבחינת האירועים, שהוקמה מטעם ממשלת עיראק, התברר כי התעמולה הנאצית ששודרה מרדיו ברלין הייתה אחת הסיבות לטבח ביהודי עיראק וכי ההסתה המתמשכת כנגד היהודים העניקה הכשר לרצוח אותם.

לורד האו-האו הערבי

מי שהיה השדרן המיתולוגי ומנהל התחנה בפועל הוא יונס בחרי, עיתונאי מהגר ממוצא עיראקי שהגיע לברלין אחרי שברח מעיראק, שם הוטל עליו גזר דין מוות בעקבות פעילות אנטי-בריטית. בחרי החל את שידוריו בדרך קבע עם האמירה המפורסמת שלו: "לורד האו-האו הערבי, כאן ברלין שלום לערבים". ('הֻנֵַא ברלין חי אל-ערב').

לטענת בחרי, מטרת השידורים הייתה לקרב ולהדק את הקשרים בין גרמניה הנאצית לבין העם הערבי, כולל הקשרים התרבותיים והכלכליים, ולהילחם בתעמולה של בריטניה וצרפת. בפועל, רדיו ברלין שידר תעמולה אנטי-בריטית, אנטי-אמריקנית, אנטי-סובייטית ובמיוחד – אנטי-יהודית. מילותיו נפלו על אוזן קשבת, וסייעו בהחדרת האנטישמיות הרדיקלית אל המזרח-התיכון, בו היא מצאה קרקע משותפת יחד עם הזרמים האנטי-יהודיים באסלאם. המסרים שנכללו בשידורי התעמולה יועדו למטרות שונות, ביניהן: רכישת אהדתה של האוכלוסייה הערבית לנאצים ולפיהרר; הסתה אנטי-יהודית פרועה – האשמת היהודים בגזלת כספי הערבים ובאחריות לכל ההרס בעולם הערבי; תמיכה בשאיפותיהם הלאומיות של הערבים; הסתה נגד השלטון הבריטי והצרפתי, וחיזוק רגשות לאומיים תוך הבטחות להענקת עצמאות לכל מדינות ערב.

"כאן ברלין, שלום לערבים", יונס בחרי (משמאל) בתמונה עם היטלר וקצינים נאצים. צילום: אדי כהן
"כאן ברלין, שלום לערבים", יונס בחרי (משמאל) בתמונה עם היטלר וקצינים נאצים. צילום: אדי כהן

בשידורים בחרי היה מלבה את הרגשות הערביים נגד המערב בכלל ונגד היהודים בפרט. הוא היה מהלל את היטלר, את גרמניה הנאצית, ואת מדינות הציר (איטליה ויפן). הוא טען כי חזרה לאסלאם המסורתי תוביל לניצחון על אויבי האסלאם, וכי הדרך היחידה לקבל עצמאות היא להילחם בבריטים וביהודים, האויבים המשותפים של "גרמניה הגדולה". שידורים אלה הציגו את גרמניה הנאצית כידידה של הערבים משום שלגרמניה אין שאיפות קולוניאליסטיות במזרח-התיכון, לדבריו של השדרן.

פרשנויות וקביעות כאלה יצרו תחושת קירבה בין האידיאולוגיה הנאצית לבין האסלאם והמוסלמים. התעמולה הארסית של בחרי הגיעה לשיא סביב ימי הזיכרון לציון הצהרת בלפור, או כאשר הנאצים רשמו השגים מלחמתיים במסגרת המלחמה. השדרן הנלהב היה חוזר ואומר: "הו המוסלמים! יום הדין התקרב, ביום זה האומה הערבית לא תנשום את אוויר החופש, אלא לאחר שיושמדו הצבא הבריטי והרוסי וייזרק אחרון היהודים לים. הערבים התכוננו ליום התשועה".

לא רק רדיו

רדיו ברלין לא עסק רק בתעמולה בהסתה ובהפצת שנאה אלא גם בריגול, זאת באמצעות גיוס של ערבים תושבי גרמניה למשימות למען הרייך השלישי, בין אם בגרמניה ובין אם מחוצה לה. המרגלים הללו אספו מידע רב על בעלות הברית במדינות ערב. רשתות אלה היו אחראיות, בין השאר, להטמנת מטעני חבלה בפלשתינה, בעיראק, בסוריה ובמקומות נוספים במזרח-התיכון.

המרגלים גויסו על-ידי יונס בחרי במסווה של כתבים לענייניי חו"ל, ונשלחו למדינות השונות מטעם רדיו ברלין. מי שהפעיל את הרשתות האלה היה המופתי אמין אל-חוסייני. מעיון ביומנו, שהעתק ממנו הגיע לארכיון המדינה בירושלים, ניתן לראות בוודאות הערות, תוכניות והנחיות שהמופתי כתב בכתב ידו בנוגע לפעילות הללו במזרח-התיכון. תחנת רדיו ברלין שימשה גם את הנאצים בהעברת מסרים מקודדים לערבים בכירים. למשל, הועברו מסרים מהיטלר למלך פארוק במצרים דרך השידורים של יונס בחרי מתחנת ברלין.

אחרי המלחמה בחרי יונס היה מבוקש על-ידי בעלות הברית, שגילו עניין רב בו ובתחנה. שגרירות ארצות-הברית בקהיר ושגרירות צרפת בלבנון הקליטו ותרגמו לאנגלית ולצרפתית חלק גדול מהשידורים של הרדיו. גם 'שירות הידיעות' (ש"י), ארגון המודיעין של 'ההגנה' קלט ותמצת את השידורים.

בניגוד ל'לורד האו-האו' הבריטי ויליאם ג'ויס שהוצא להורג לאחר המלחמה, בחרי הצליח לברוח מבעלות הברית לצרפת, ומשם הגיע ללבנון והתקבל כגיבור. הוא עסק בעיתונאות וכתב ספרי זיכרונות (8 כרכים). באחד הספרים שלו שמצאתי בגרמניה הוא ציין כי הוא הצליח לחמוק מבעלות הברית כאשר אמר לאחד החיילים שעצרו אותו שהוא היה במחנה ריכוז. תוך כדי הוא הראה לו צלקת שהייתה על גופו, והחייל ריחם עליו ושיחרר אותו לדרכו. בזיכרונות שלו בחרי תיאר את עבודתו בתחנת ברלין, וכתב שהוא גאה להיות הערבי הראשון ששיתף פעולה עם גרמניה הנאצית.

יונס בחרי (משמאל) עם מי שהיה לימים מנהיג מצרים אנוואר סאדאת (מימין). 1955
יונס בחרי (משמאל) עם מי שהיה לימים מנהיג מצרים אנוואר סאדאת (מימין). 1955

הסתה לדורות

קשה מאוד להעריך את הנזק של התעמולה הנאצית, אשר במשך שנים רבות הסיתה נגד היהודים בשפה הערבית. אך אין ספק שהיא השפיעה לדורות על מיליוני ערבים ששמעו אותה. תעשיית השנאה והאנטישמיות של התחנה ליבתה את היצרים וגרמה לפגיעה ביהודים ברוב מדינות ערב, ולא רק בעיראק. זה אינו מקרה שכמה חודשים אחרי כניעתה של גרמניה הנאצית, דווקא בשני לנובמבר 1945, ושוב לרגל ציון בלפור, נשרפו בתי כנסת רבים במצרים ועשרות יהודים נהרגו ברחבות קהיר. אין זה מקרה שבאותו יום הותקפו גם יהודי לוב. למעשה לקהילת יהודי לוב היו מאות הרוגים ופצועים ופגיעות חמורות ברכוש כתוצאה מההתנכלויות של המקומיים. כל הפגיעות הללו הם תוצאה של התעמולה הנאצית והערבית, אשר הותירה את חותמה על העולם הערבי כולו במשך שנים רבות.

____________

ד"ר אדי כהן הוא מזרחן, יליד לבנון, שימש בעבר כעמית מחקר במכון הבינ"ל לחקר השואה ביד ושם וכיום משמש כעמית מחקר במרכז לתקשורת בינלאומית באוניברסיטת בר-אילן. הוא מתמחה בתעמולה הנאצית בשפה הערבית ושיתוף הפעולה בין הערבים לבין גרמניה הנאצית. ד"ר כהן פעיל במרכז הארגונים הפועל למען השבת זכויותיהם של הפליטים היהודים יוצאי ארצות ערב ואיראן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. שאלה לאדי כהן- האם ביד ושם ישנו איזכור נגיש לציבור הרחב לגבי פועלו של חאג אמין אל חוסיני ? האם מצויין קשרו לפתרון הסופי וכו?

    1. יוסי שלום,
      אינני יודע אם בשנה האחרונה נעשו שינויים לכן אני מציע לך ללכת לבקר כדי שתראה בעיניך מה אכן רשום על המפתי. לדעתי לא מספיק.

  2. מאמר מעניין, נחשפתי לנושא שאינו מוכר דיו – התעמולה הנאצית בשפה הערבית במדינות ערב

  3. מאמר חשוב מאד, בחודש בו מצוין יום לאומי לגירוש ועקירה של יהודים מארצות ערב ואיראן פועל יוצא של הסתה ותעמולה אשר השאירה חותמה עד ימים אלו

  4. שאלה לד"ר כהן- האם ידוע לך אם נושא חשוב זה נלמד כחלק מתוכנית הלימודים בבתי ספר

    1. המפתי אמין אלחסיני ניהל מאבק נגד העם היהודי במשך יותר מחמישים שנה. אני בספק אם במערכת החלינוך ממלמדים עשירית על המאבק הזה. אני מסיים בימים אלה ספר בנושא המפתי והיהודים: מאבקו של אמין אלחסיני ביהודי העולם. ברגע שיצא לאור אציע למערכת החינוך לרכוש אותו וללמד אותו בבתי הספר.

  5. לכאורה נראה שהיה קיים עם פלסטיני כבר ב-1940 עם המנון ומוסדות.
    חשוב לציין וכדאי לכתוב זאת במאמר כי מדובר בעם הפלסטיני ששכן בשטח ישראל וירדן של היום.
    ירדן כמדינה עדיין לא היתה קיימת.

    כלומר ברור כי ירדן היא מולדת העם הפלסטינאי וכי כל הסיכסוך הישראלי-ערבי הוא בעצם סכסוך גבולות עם ירדן וממילא אין מקום למדינה פלסטינאית.

    מהמאמר נקודה זו לא ברורה.

    1. מסכימה שאפשר להתרשם כך מהמאמר. לא היה עם פלסטיני, למרות שמשכתביי היסטוריה טוענים שהיה וסבל מהעדר מנהיגות שגורשה/ברחה בשנים 1936-1939 וזו הסיבה שהם התנגדו לכול הצעת חלוקה של הארץ(ב1937 הבריטים הציעו להם קרוב ל 90% משטח א"י המערבית – לפי חישוב אחר מעט יותר- וסירבו. אגב היהודים הסכימו). נראה שתמיד יהיה מי שיתרץ עבורם למה הם מתנגדים לכול הצעה להקים מדינה. אולמרט הציע להם את כול השטחים פלוס ירושלים המזרחית פלוס פיצויים וסירבו. למה? כי אינם עם ואינם רוצים מדינה. הרעיון הזה מולבש עליהם, ובאיסלם הונאה מוגדרת כנשק לגיטימי.

    2. אין דבר כזה עם פלסטיני, הם בסך הכל האשפתות שנותרו מהאיפריה עותמ'אנית, בליל של ערבים מוסלמים ממדינות שונות חסרי בינה ודעת.

    3. ממלכת עבר הירדן הוקמה כבר ב 1922

    4. ל-Anonymous,השריף ממכה,פייסל, קיבל את עבר הירדן המזרחי במתנה מצ'ר'ציל ב-1922 כאשר בעצם קרע חבל ארץ זה מגבולותיה ההיסטוריים של ארץ ישראל – גבולות שבהם ניתנה ליהודים מתוקף זכותם ההיסטורית הזכות להקים בית לאומי – אבל חבל הארץ עדיין היה בריבונות בריטית עד 1947, כשלמעשה הוכרזה עצמאות של האומה ה"ירדנית" – עוד אומה פיקטיבית שנקראת על שם נהר שבכלל שייך (ותמיד היה שייך) לארץ ישראל.

  6. אדי, תודה! מאמר חשוב ונושא חשוב ביותר! אני תוהה מדוע לא הזכרת את ספריו של ד"ר צבי אלפלג על המופתי? וכדאי גם לקרוא את ספריו של Jeffrey Herf שתיעד את כל שידורי הרדיו כפי שתורגמו לאנגלית בידי הנציג של ממשלת ארה"ב.

  7. סלח לי אבל אתה עדיין שבוי בשקרים שמפיצים לנו הערבים. לא היה קיים עם פלסטיני, לא ב40 ולא היום. המושג עם הוא לא ערבי בכלל תראה לי עם ערבי אחד!
    עיראק? סוריה? לוב? בכל אחת מארצות אלה יש שבטים וחמולות שנלחמים אחד בשני. צודקים מאד דעאש במה שהם אומרים שכל גבולות סייקס פיקו הם המצאה מערבית שנכפתה על הערבים. אלה עובדות היסטוריות ברורות!
    הערבים שבארץ הגיעו מארצות רבות – מצרים, לוב, ערב הסעודית, תימן, סוריה, לבנון, תורכיה, בוסניה, ומרוקו. יעידו על כך שמות משפחתם – חיגאזי, חוסיין, אל מצרי, שאמי, טיבי, בושנאקי ועוד. כולם מקומות ברחבי המזרח התיכון. הם הגיעו לארץ ישראל בימי הבריטים, כשהבריטים עוצמים עין ביחס להגירה המאסיבית שלהם בדלת האחורית של הארץ.
    כל עוד נחזיק בדיעה שיש עם פלסטיני, לא נצליח לנצח במערכה על עצמאותנו בארץ ההיסטורית שלנו. . .

  8. מאז נאומו המקושקש וההזוי של ביבי על אשמת המופתי מתרבים אלה המנסים למצוא הוכחות לנכונות האשמתו של ביבי. בינהם גם כותב מאמר זה.
    אלא שאינני מבין מהיכן המציא הכותב את הסיפור על השפעתו האדירה של רדיו ברלין על מיליוני הערבים באזורינו ולדורות.
    כותב האיש מחד גיסא שאסור היה להאזין בעיראק לרדיו זה ומאידך גיסא טוען על השפעת הרדיו על מיליוני ערבים.
    דרך אגב, הורי עלו מעיראק ואבי, שהיה עובד בכיר של הממשל, חי את ההיסטוריה של הימים ההם ונהג לספר עליה רבות. מעולם הוא לא הזכיר את השפעתו של רדיו ברלין ואני מוצא שמטרת המאמר לחזק את ה היא לחזק את הסילוף ההיסטורי של ביבי.

    1. דלתון יקירי, אני יודע שקצת קשה לך עם פעולות בסיסיות ועם מחשבה עצמאית וביקורתית, אולי יש לך מטפל שעוזר לך עם פעולות יומיומיות כגון שירותים ואכילה אז אני אשתדל לא להאריך יותר מדי.
      דלתוני חמודי המאמר נכתב בנובמבר 2104, אתה יודע מה זה שנה חמודי?
      אולי ביבי בכלל כתב את המאמר הזה לפני שנה???? והוא תיכנן את הכול כבר שהוא ראה חיילים בריטים מחוץ לחלון הבית שלו, סליחה מתקנים בריטים – מה זה משנה מתקנים חיילים העיקר שביב מכחיש שואה ואת המאמר הזה בכלל ביבי כתב.
      דלתון תעשה לי טובה תקנה כרטיס לעירק בחזרה ותשאר שם.