הליכוד מבטל השתתפותו בכנס הקרן החדשה לישראל

חשיפה: חברי הכנסת של הליכוד ביטלו את השתתפותם בכנס עיתון 'הארץ' לאחר שגילו כי גם 'הקרן החדשה לישראל' מנותני החסות של הכנס.

לא משתתפים בכנס של הקרן החדשה; צחי הנגבי וזאב אלקין. צילום: יצחק הררי, פלאש90

מאת: אריק גרינשטיין ועקיבא ביגמן

בעוד כשבועיים (17.2) אמור להיערך בנמל תל-אביב כנס 'ועידת ישראל לדמוקרטיה' של עיתון 'הארץ'. הכנס נסוב סביב שאלות כגון "האם ישראל יכולה להיות מדינה יהודית ודמוקרטית?" ו"האם הימין עדיין ליברלי?". בין המשתתפים ניתן למנות את הנשיא ראובן ריבלין, עו"ד טליה ששון, יו"ר המועצה הבינלאומית של 'הקרן' ומי שחיברה את דו"ח ההתנחלויות המפורסם; עו"ד חסן ג'בארין, מנכ"ל ארגון 'עדאלה'; אברום בורג ופרופ' אווה אילוז. גם חברי כנסת מטעם "המחנה הציוני", מרצ וח"כ אחמד טיבי מופיעים ברשימה, וכן גם חברי ליכוד והבית היהודי אמורים להשתתף בו.

עד כאן טוב ויפה. אך כאשר התפרסמה היום (א') תוכנית הכנס, נכונה למשתתפים רבים הפתעה. לאחר שהוזמנו מטעם העיתון, הם גילו כי לצד הסמליל של העיתון הופיעה נותנת חסות נוספת מרכזית נוספת: 'הקרן החדשה לישראל'. בליכוד תורגמה ההפתעה לתגובה מהירה – לאור הגילוי הודיעו ל'מידה' בליכוד כי השר צחי הנגבי, סגנית השר ציפי חוטובלי וח"כ זאב אלקין מבטלים לאלתר את השתתפותם בכנס.

"חברי תנועת הליכוד לא יטלו חלק בכנס המאורגן על-ידי 'הקרן החדשה'", נמסר מן התנועה. "כתנועה לאומית אידיאולוגית, הליכוד לא ישתף פעולה עם גופים העוסקים ללא הרף בהשחרת פניה של ישראל. 'הקרן החדשה' מממנת עשרות ארגוני שמאל רדיקלי, דוגמת 'בצלם', 'שוברים שתיקה', 'עדאלה' ו'מחסום ווטש', האחראים לדו"ח גולדסטון. במידה ועיתון 'הארץ' יודיע כי הוא מוותר על שותפות 'הקרן' באירוע, הליכוד ישקול שנית את השתתפותו בכנס".

כזכור, הליכוד כבר נכווה מפעילות עמותות שמאל בזמן בחירות. רק היום השתתפו חברי הליכוד בחשיפת פרשיית ארגון V15 במסיבת עיתונאים, ומחו נגד התערבות בתהליכי פנים של החברה הישראלית באמצעות מימון זר. ארגון V15 מזכיר לכל ליכודניק את בחירות 1999, בהן התמודד אהוד ברק מול נתניהו. מנהיג "המחנה הציוני" יצחק (בוז'י) הרצוג, גייס אז לקמפיין את תמיכתן של עמותות רבות שהוקמו אד-הוק, במה שנודע לימים כ"פרשת העמותות" של ברק והרצוג. בוז'י, כזכור, סירב אז לשתף פעולה בחקירת המשטרה ושמר על זכות השתיקה.

כידוע, לא רק עמותות ברק בחשו אז בציבוריות הישראלית. גם 'הקרן החדשה לישראל' לא טמנה ידה בצלחת וראתה עצמה כחלק משמעותי מן המהפך הפוליטי של הבחירות ההן. "בלתי-אפשרי להתבונן במה שהתחולל מבלי לראות את טביעות האצבע הברורות והאמיצות של 'הקרן החדשה לישראל' 'שתי"ל'", כתב אז מנכ"ל הקרן, אליעזר יערי. "השינוי הזה הוא תוצאה לא רק של קמפיין מתוחכם שהריצו יועצים אמריקאים ושל פרסום אינטנסיבי, אלא גם של הכנסה לפעולה של עשרות אלפי אנשים הקוראים לשינוי".

כל הדרכים כשרות, כמובן; צילום מסך מאתר הקרן החדשה לישראל, 1.2.15
כל הדרכים כשרות, כמובן; צילום מסך מאתר הקרן החדשה לישראל, 1.2.15

הבית היהודי מכשיר את הקרן

כאמור, חברי הליכוד אינם נציגי הימין היחידים שאמורים להשתתף בכנס. מופיעים בו גם בכירי הבית היהודי – השר נפתלי בנט, ח"כ איילת שקד וינון מגל. כמו אחרים שפנינו אליהם, גם בבית היהודי טענו שחשבו שמדובר בעיתון הארץ בלבד, ולטענתם הופתעו לגלות את מעורבות 'הקרן' בארגון הכנס. אך למרות זאת, נמסר מן המפלגה, "כמו בשנים קודמות הבית היהודי ישתתף בוועידת הארץ, אל מול צעקות השמאל. זה חשוב ביותר דווקא במקום כזה להשמיע קול ימני גאה וברור".

מכיוון שהבית היהודי ידוע בהצהרותיו התקיפות נגד ארגוני הקרן החדשה, החלטה זו התקבלה במפתיע. רק לפני שבועות ספורים הודיעה המפלגה בששון על פרישתה של בתיה כהנא דרור, מנכ"לית ארגון 'מבוי סתום' – הממומן על-ידי 'הקרן החדשה' – מהמרוץ לפריימריז כך: "אנשי 'הקרן החדשה לישראל', ארגון הפוגע בחיילי צה״ל ובכל אינטרס ישראלי, אינם רצויים בבית היהודי. ברוך שפטרנו".

גם ד"ר רונן שובל, הממוקם במקום ה-16 ברשימת הבית היהודי, הבטיח כי יפעל "לייבוש עמותות השמאל", ונפתלי בנט החמיא לו על "שינוי היסטורי בתפיסת הציבור כלפי הקרן החדשה לישראל".

על רקע זה, ניתן היה לצפות כי בבית היהודי יקפידו לשמור מרחק מן 'הקרן'. ואמנם, משיחות שערכנו עם פעילי התנועה נשמעה התמרמרות ואכזבה מהחלטת הסיעה. כך ביטא זאת אחד הפעילים: "לצערי, הבית היהודי נותן לגיטימציה לארגון אנטי-ציוני בתכלית. זה עומד בניגוד לעקרונותיי ובניגוד לקמפיין של המפלגה. הרווח מהופעה בכנס לא עומד בשום יחס לנזק שבהכשרת ארגונים שנלחמים בצה"ל ובמדינה. אני לא מבין את הצעד הזה".

ישתתף בוועידת הארץ, אל מול צעקות השמאל; נפתלי בנט. צילום: פלאש90
ישתתף בוועידת הארץ, אל מול צעקות השמאל; נפתלי בנט. צילום: פלאש90

יש ממד של הטעייה

נותני חסות נוספים הרשומים במודעת הארץ הם ה'מכון הישראלי לדמוקרטיה' והמרכז למורשת מנחם בגין. בירור איתם העלה כי לא רק חברי הכנסת הופתעו מזהותם של מארגני הכנס אלא גם חלק מהארגונים השותפים בו. "עיתון 'הארץ' פנה אלינו והזמין אותנו להשתתף בארגון הכנס", מספר ל'מידה' הרצי מקוב, המנכ"ל והמייסד של מרכז מורשת בגין בירושלים, המופיע על מודעת הכנס. "לאחר שנודעה לנו זהות השותפים האחרים הודענו שלא נהיה שותפים לכנס כולו, אך ניקח חלק במושב אחד מוגדר". ומה בנוגע לסמליל מרכז מורשת בגין, שעדיין מופיע במודעה? "אי-אפשר לומר שאין בזה מידה של הטעיה", מלין מקוב.

גם ב'מכון הישראלי לדמוקרטיה' מבקשים להדגיש כי השתתפותם בכנס מוגבלת למושב אחד ספציפי, ששמו של המכון מצוין בצדו. לגבי הסמליל, טוענים במכון, לבקשתם הוא הודפס בקטן יותר משאר הסמלילים, במטרה להבהיר כי המכון אינו חלק מנותני החסות של הכנס.

תגובת הקרן החדשה לישראל:

"'ועידת ישראל לדמוקרטיה' נערכת ביוזמת עיתון 'הארץ'. הקרן החדשה לישראל תומכת בועידה לצד ארגונים נוספים. לשאלות נוספות אתם מוזמנים לפנות ל'הארץ'"

מעיתון 'הארץ' לא התקבלה תגובה עד לפרסום הכתבה.

מחברת הכנסת איילת שקד נמסר:

"הוזמנתי לוועידת הארץ לא לוועידת הקרן החדשה. מאבקי נגד הקרן החדשה ועמותות השמאל הפוסט ציוניות ידוע לכל. אולם ישנה משמעות אדירה להשמיע את קולנו דווקא במגרש הביתי של השמאל הקיצוני. אברר מחר את הפרטים המלאים על הכנס ואחליט".

עדכון (2.2.15): בבית היהודי הוחלט לבטל את ההשתתפות בכנס.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

18 תגובות למאמר

  1. בפעם הקודמת זה יצא טוב מאד לבנט ב"כנס השלום" של עלון הארץ. הוא גרם להשתוללות של בבוני השמאל וחשף את רמתם השכלית והמילולית הנמוכה. אולי גם עכשיו יהיו קטעים. רק כדאי שבנט יקבל חיסונים לפני שהוא הולך לשם, למקרה שיותקף שוב על ידי השוטים הפרימיטיביים. יש לשער שהרגלי הנקיון והתברואה אינם מוכרים לאותם אומללים.

    1. כמה שנאה והתלהמות. יוזף גבלס היה נותן לתגובה הזאת מדליה.

    2. כן כמובן. תנצלי בציניות את השואה לצרכים שלך. הבדיחה היא שכך בדיוק אתם מתארים את הימין. אבל בנאום של בנט התגליתם כבבונים נמוכי מצח. תסתכל על התיאורים שלכם את הדתיים והמתנחלים. פשוט אין לך שום מודעות עצמית ואת מלאה בתחושות של קורבנות. טוב שהתחלת ישר עם גבלס וחסכת לי את אמיל גרינצוייג ורצח רבין ופשיזם.
      את כל כך שיגרתית ונדושה וחוזרת על אותם קשקושים שזה פשוט פתטי.

    3. משום מה תגובתי הראשונה לגבי "יעל" המשתמש בשמי ובסממנים גבלסים (נאצים), לא פורסמה. להזכיר: טרולים אנטישראלים עושים שימוש בכינויים של מגיבים פרוישראלים, זו שיטה ידועה (במקרה זה יעל הוא שמי ולא כינויי), היא נועדה לגרום לקורא להתרשם שיש סחף אנטישראלי במדינה, כביכול. כידוע, המסורת האיסלמית פיתחה באופן פנומנלי כישוריי תעמולה מצגיי שווא ומעשיי הסוואה, המוצאים מקום כמעט טבעי במגרש האינטרנט, כי המגיב יכול בקלות רבה להציג עצמו כאדם אחר. אבטיחכם שהטרול המתחזה לי אינו שמאל, נכון לו אלקעידה חמאס אשף או כול ארגון מסוג זה החביב עליו.

  2. הקרן החדשה- אשמדאי, הסטרא אחרא או השטן? הפרנויה של הימין מהקרן נעה בין המפליא למגוחך. האם יש בין הארגונים שהקרן תומכת בהם ארגון אחד הדובר דברי שקר? כולם בודקים עצמם עשר פעמים ביודעם כי הימין הלאומני מחכה להם בפינה. עדאלה, שוברים שתיקה, בצלם- כל אלה מצילים את דמותה של מדינת ישראל. הם הפטריוטים האמיתיים. היחס של הימין לקרן ממש מזכיר את היחס של הכנסיה הנוצרית בימי הביניים למי שכפרו בעיקרי האמונה. עוד מעט נראה מדורות ועליהן כתובות "הקרן החדשה" נשרפות,

    1. מבחינתך פטריוט זה מי שמלשין על המדינה שלך בפני גורמים זרים כדי שיתערבו לך בחיים?
      רק בריאות

    2. יעל המשתמש בשמי גם מציג את עצמו כשמאל. שוב זיוף.. אזכיר שטרולים אנטישראלים נוהגים להשתמש בכינויים של מגיבים פרוישראלים, זו שיטה ידועה (במקרה זה יעל הוא שמי ולא כינויי). הקרן החדשה והעמותות שהיא מחזיקה כגון 'עאדלה' בוודאי אהובות על הטרול, כי הן חרטו על דגלן את חיסול ישראל כמטרתן, ממש כמוהו.

    3. נא לפנות לפסיכולוג ולספרים: תפוס תיהודי ותעשיית השקרים.
      יש לך בעיה רצינית עם האמת.

    4. יעל, את חסידה שוטה ומדברת כמו שאבותייך דיברו על סטלין. סביר שגם נכדייך יתביישו בשטויות שאת מגינה עליהם היום. ולגבי השקרים שעליהם דיברת: את מוזמנת לקרוא את מה שכתב באסם עיד על בצלם. הוא מספר שהוא הביא להם ראיות להפרות זכויות אדם מחרידות מצד הפלסטינים אבל בצלם החליטו להתעלם. כמו כן, הקרן משקרת בכך שהיא מסתירה את המגמה להעלים את צביונה היהודי של מדינת ישראל. אם היא משקרת בנושא כה בסיסי, היא אינה ראויה לאמון. ואלו רק דברים קטנים על קצה המזלג. כדאי שתבדקי את עצמך לפני שתעטי על פנייך את הבעת המסכנות של קדושה מעונה.

    5. לא יכולות להיות שתי יעל בעולם? אחת ימנית ואחת שמאלנית? ה"בבונים" מיותר לדעתי, למרות שמלבד זה התגובה רבת ערך

    6. בועז היקר. השתמשתי במילה בבונים בכוונה תחילה.זה התיאור הנפוץ של הימין בקרב השמאל, ונראה כי התנהגות באי כנס השלום הצדיקה את הדימוי לגמרי. בכל מקרה, אם מישהו מהשמאל נעלב, אולי הוא יבין מה ימני/דתי/מתנחל מרגיש כשמדברים עליו כך.

  3. חשוב ונחוץ שחברי הכנסת של הבית היהודי ושל הליכוד יגיעו לכינוס מסוג זה. שיטת ההחרמות והחרמות היא דרך פעולתם הדמוקרטית של תנועות השמאל השונות, ודווקא משום כך מוטב לימין להתעלות ולנהוג באבירות.
    זכרו – אנשים קטנים אינם מתים. הם רק מתכווצים יותר (ע"א)

    1. להרב ערך: 'יעל' המשתמש בשמי הוא טרול אנטישראלי ובהחלט אינו שמאל, גם אינו 'ימין' כמובן. הוא רק דורש לחסל את ישראל, אסור לו? לצערי מציאותם של חברי כנסת החותרים להחלפת ישראל ב'מדינת כול אזרחיה' אפילו במפלגת העבודה, נותנים לגיטימציה לתופעות כמו הטרול הזה, להציג עצמו כשמאל ואף להציג את דעתו האמיתית על ישראל, שבה הוא חי בטוב ונהנה (אחרת לא היה חי כאן, זו מדינה חופשית והוא יכול לעזוב)- המסר שלו הוא כמובן ש'ישראל כמו הנאצים', תעמולה ידועה של מוסלמים ואנטישמים מערביים, ביניהם אזרחים ישראלים כגון הטרול הזה. הוא לא מתכוון למען האמת ש'הימין כמו הנאצים', גם זו הצגה, כוונתו לישראל. אבל אני מסכימה עם בועז ש"בבונים" היה מיותר.

    2. יעל האמיתית(?) חביבתי: לצערי, נסיוני המתיש בוויכוחים עם שמאלנים רדיקליים וגם ען כאלו הנראים מתונים לימד אותי את העובדה המצערת כי גם הטיעונים האוויליים ביותר שנראים כמו הטרלה או התגרות מטופשת הם בעיניהם אמת לאמיתה.
      הם באמת חושבים שכל מי שלא מסכים איתם הוא נאצי או פשיסט. הם באמת מאמינים שמדינת כל אזרחיה היא רעיון מצוין והם באמת לא תופסים שיש ערבים שרוצים לחסל אותם בלי קשר לכיבוש.
      ולכן, יעל המזויפת לא בהכרח נשמעת כמו טרול, אלא כמו בור יהיר וצדקני שבאמת מאמין בשטויות של עצמו.

    3. צר שהענקת לגיטימציה לטרול הזה, שמישהו מאמין להתחזותו, לכן הוא ימשיך בעבודתו ברשת, וחבל. כמובן יש 'שמאל רדיקלי' (לא ברור עד כמה הם שמאל במובן הסוציליסטי) שדורש לחסל את ישראל בדומה מאוד לטרול הזה, אלא שיש הבדלים: אם תבדוק שוב דומני שחוץ ממטורפים בודדים הם אינם ממהרים לטעון ש'ישראל נאצית' כמו הטרולים שעובדים ברשת בהכפשת ישראל ובהשנאתה על תושביה, שאין להם מעצורים מאחר והם אמונים על תעמולת אבו מאזן בשפת המקור. ניתן לזהות לגביהם תופעה שבמפתיע שמו של מגיב פרוישראלי 'הופך את עורו לאנטישראלי' (שים לב כמה הוא הצליח לבלבל אותך בנקודה זו. זו אחת ממטרותיו). כאמור לא מדובר על אדם פרטי, מדובר על עובדים ברשת. שים לב שהוא מציג עצמו כשמאל, למרות שאין לו באמת מושג מה זה שמאל, מפני שזו הצגה חסרת שורשים לתעמולה, ומפני שבאופן מאוד לא גמיש, כך הוא מבין את החברה הישראלית (אינו מבין אותה) כמחולקת ל'שמאל' שונאי ישראל לעומת 'ימין פשיסטים ונאצים'. בין השאר תפקידו ברשת לסכסך בינינו, היהודים (וערבים ציונים כגון גב' חאסקייה). אין ל'שמאל הרדיקלי' סיכוי אפילו בחלום 'להתעלות' לדרגת היכולת הפנומנלית ותאוות התעמולה עקב היכולת, ממנה נהנים חניכיי מסורת האיסלם, שגדלו על סוג הלוחמה הזה ורק הסבו אותו לרשת. דבר נוסף, אני מבינה אותך בעניין "הבבונים", אך את המונח הזה לימין המציאו טרולים מסוג הטרול הנדון, לקידום סכסוך פנימי בין היהודים.

  4. יעל האמיתית היקרה. קצת קשה לי להבין על מה את מלינה. דיברתי עם אנשים אמיתיים בשר ודם ממש שהביעו בדיוק את אותן דעות שאת מגדירה כטרוליות אנטי ישראלית. והם רואים בעצמם אוהבי ישראל שצריכים לייסר אותה ולא לחסוך את שבטם בשל אהבתם הרבה אליה. אבל למה להאמין לי ולא להקשיב לפוליטיקאים של השמאל? התקווה היא שיר גזעני, אסור לגייס ילדים לצבא הכיבוש, צריך לאחד את יום השואה ויום הנכבה. או לאנשי הרוח של השמאל שמאשימים את ישראל באפרטהייד, פשיזם, פשעי מלחמה. אז יקירתי, זה השמאל של היום. לא ברור אם אנטי ציונים או סתם אידיוטים שימושיים אבל זה לא טרול. זה המיינסטרים. וכעת תשאלי את עצמך האם את רוצה להיות חלק מהם.

    1. ניסיתי לומר שפוסטציונים (באמת ארסיים וחסרי תקנה) כגון סתיו שפיר ודומיה, לא מגיעים לקרסוליי האובססיה לטוקבקים ברשת, שבה ניחנים טרולים (שאתה מכחיש את קיומם.. עד כדי כך הם מוצלחים). הנה, גם לדבריך 'הפוסטציונים רוצים לייסר את ישראל כדי שתשתפר'. טרולים אלה ממש לא, הם כלל אינם שמאל, הם רוחשים שנאה תהומית לכולנו (שמאל וימין). הם נהנים מכישרון פנומנלי לתעמולה ומצגיי שווא, היכולת שמפתחת מסורת האיסלם ("תקייה" פירושו הונאת 'הכופר'. גם שיעים וגם סונים מומחים בכך בזכות מאות שנות תרגול), כישורים המתאימים באופן מפליא לרשת. צריך מעט יותר רגישות כדי לזהות את 'הפאקים' שחושפים את המגיב. אין ספק ששימוש בכינוי של מגיב פרוישראלי הוא סימן שלפניך טרול ולא שמאל. בברכה.