בחירות 2015: השמאל יעשה הכל שלא תגיעו לקלפי

הפעילות בקלפיות ביום הבחירות שוות ערך ל-4-5 מנדטים. הצצה אל פעילות השטח המתוכננת ליום הבחירות.

קרבות הרחוב החלו. צילום: פלאש90

על פי הסקרים, המפלגה הגדולה ביותר נכון לעכשיו היא מפלגת המתלבטים המונה כ-15-20 אחוז מהמצביעים. ובעברית: 24 מנדטים טבין ותקילין, שיכולים להכריע את הבחירות. אחת הדרכים לנגוס באלקטורט האבוד הזה הוא באמצעות פעילות שטח אינטנסיבית ביום הבחירות עצמו. על פי ניסיון העבר פעילות זו היא שוות ערך ל 4-5 מנדטים גורליים ביותר. במאבק על השטח הכל הולך: נוכחות בקלפיות, פרסום, מסעות שכנוע, מעבר מדלת לדלת, וסיוע לקשישים בהגעה לקלפי ובהתמצאות. כדי לנסות להבין לאן נושבת הרוח, ירדנו אל השטח לבחון כיצד מתארגנות המפלגות הגדולות למאמץ האחרון של יום הבחירות.

"בשביל לרכז מטה איכותי כל מה שצריך זה מחשבים ניידים ופלאפונים" מספר בשיחה עם 'מידה' פעיל שטח בכיר במחנה הציוני. אצלם, הפעילות מחולקת על-פי מנדטים: 120 פעילים ברחבי הארץ אשר כל אחד מהם אחראי לכאורה על מנדט אחד. הפעילות מתחלקת לראשי מטות (רובם בתשלום) המפעילים ביום הבחירות עשרות אלפי מתנדבים.

"יש מערכת ממוחשבת שמאפשרת לנו להבין בכל שלב של יום הבחירות כמה מהמצביעים הפוטנציאליים שלנו הצביעו וכמה מתוכם נותרו בביתם", מסביר פעיל השטח של המחנה הציוני. המערכת מוזנת על בסיס הטפסים שמשקיפי הקלפיות מטעם 'העבודה' מעבירים לראשי המטות.

על בסיס הנתונים במערכת הממוחשבת אנשי השטח של המפלגה יכולים לאתר את המצביעים שלא הצביעו, ו"להביא אותם לקלפי על בסיס מאגר הטלפונים שבנינו במהלך החודשים האחרונים".

בנוסף, נערכים במפלגה לקרב על קולות המרכז: "המטרה המרכזית היא להעביר אנשי מרכז אל המחנה הציוני", מספר הפעיל, ומציין כי "יש מאבק צמוד בין פעילי השטח של 'יש עתיד' לבין פעילי המחנה הציוני בעיקר באזורים הנחשבים למשויכים לשמאל".

בעמותות השמאל מקווים לאחוזי הצבעה נמוכים

לצד המתנדבים של מפלגת העבודה, מצטרפים אל השמאל מאגר גדול של פעילים בתשלום. באירוע של ארגון V-15 שסוקר ב'מידה', סיפר ראש מטה ירושלים, חגי הירשפלד כי הפעילות של הארגון תתמקד במעוזי השמאל והמרכז ופחות תתמקד על הסתת קולות מהימין אל השמאל וזאת לאחר שהם ערכו מיפוי נרחב של אזורי מצביעי 'רק-לא-ביבי' פוטנציאליים. בירושלים למשל, ציין הירשפלד כי אזורי הפעילות יהיו הולילנד ורמת בית הכרם.

מכיוון שV-15 טוענים להיות לא מפלגתיים הם דווקא עשויים לגרום להצבעה לגושי המרכז במקום למחנה הציוני אותו הם מעוניינים להמליך. עם זאת, מכיוון שמדובר בתנועה שרוב פעיליה מועסקים בתשלום ולא במפלגה שבנויה על סניפים האפקטיביות של עמותה זאת ביום הבחירות עצמו נתונה בספק.

בשורה התחתונה הרושם הוא כי האסטרטגיה של עמותות השמאל היא להשפיע בעיקר על אחוזי ההצבעה: להגדיל את אחוזי ההצבעה של השמאל, ולהקטין את אלו של הימין. טקטיקה זאת יכולה להסביר את הניסיון האינטנסיבי של העמותות לייאש את מצביעי הימין ולגרום להם להאמין שהמרוץ כבר הסתיים בהפסד.

.בחירות 2015
מורידים את אחוז ההצבעה בימין. צילום: פלאש90

בליכוד בונים על השכונות

לדברי פעיל הליכוד אורן חזן, ראש מטה יהודה ושומרון של המפלגה ומקום 30 ברשימה, "הליכוד חזק בשכונות ובפריפריה ויכולות להיות לנו בעיות באזורים הצפוניים של תל-אביב, ראשון לציון וגם בפתח-תקווה. על כן, ביום הבחירות אנחנו נהיה שם במקומות הנחשבים לחלשים".

הטקטיקה של הליכוד לא צפויה להיות שונה במיוחד מזאת של מפלגת העבודה. בליכוד מתבססים על 134 סניפים ותיקים מהם יוצאים המתנדבים בשטח ודואגים להביא לקלפי קולות בטוחים.

"אני לא מתרגש מפעילות השטח של השמאל" מציין חזן שניכר כי איננו מוטרד מהסקרים שפורסמו לאחרונה, והוסיף "אני לא זוכר מערכת בחירות כל-כך רדומה. אני לא מרגיש אף אחת מהמפלגות האחרות חוץ מאת 'יש עתיד'".

אתגר השטח של יש עתיד

ואכן, יש הסכמה בקרב רוב פעילי המפלגות כי עבודת השטח שעשה יאיר לפיד היא המקיפה ביותר. עבודתו של לפיד קודם הבחירות התבססה בעיקר על כ-500 פעילי שטח בשכר ועל מאגר מצומצם של מתנדבים.

"אין ספק כי המרכיב העיקרי בניצחוננו בבחירות הקודמות היה חוגי הבית" סיפרה בשיחה ל'מידה' אחת ממנהלות הקמפיין של לפיד בבחירות הקודמות. בניגוד לחוגי הבית, ביום הבחירות עצמו כיוון שהעבודה היא באמצעות פעילים בתשלום שרבים מהם אינם מקומיים, ייתכן ופעילות יש עתיד לא תהיה אפקטיבית דיה.

החיסרון של מטה המבוסס על פעילים בתשלום ולא על מתנדבים התבטא בכישלונה של המפלגה להקים תאי סטודנטים באוניברסיטאות בשנה האחרונה.

ביש עתיד הבינו את האתגר, וחברי הכנסת של המפלגה ניסו להקים מטות בקרב הסקטורים מהם הם מגיעים.

אלעזר שטרן, רות קלדרון ושי פירון ניסו להקים את "מטה הציונות הדתית", קארין אלהרר ניסתה למשוך אליה תומכים מקרב נציגי הנכים ופנינה תמנו-שתה בנתה מטה מתנדבים גדול הכולל אחראי מדיה, ראש מטה ובעלי תפקידים אחרים שמטרתם להעביר קולות מהעדה האתיופית, מעוז ותיק של הליכוד.

.בחירות 2015
צעיר ומגניב. קמפיין בנט. צילום: פלאש90

הגימיקים האחרונים של הבית היהודי

המערך של הבית היהודי ליום הבחירות מתבסס על גימקים תקשורתיים ופעילות מדלת אל דלת. במקום החלוקה הקלאסית למטות או לסניפים, במפלגה מחלקים את הפעילות לחמש חטיבות אזוריות: צפון, דרום, ירושלים, מרכז ויו"ש. לכל מרחב יש כמובן אחראי שמנהל את הסניפים הפנימיים.

נראה כי הדגש בבית היהודי יהיה על קולות הצעירים ועל הצפת הרשת החברתית החביבה על בנט: הפייסבוק. "בכל קלפי נציב דוכן שבו יהיו חומרי הסברה על הבית היהודי ופלקט גדול שבו ניתן להצטלם עם תמונה של בנט" מספר ל'מידה' אחד מראשי מחוז ירושלים ב'בית היהודי', יהודה רוזנפלד, "כך מי שהצביע בנט יצטלם עם הפלקט ויעלה את זה לפייסבוק שלו".

גימקים תקשורתיים דומים צפויים להופיע במרכזים עירוניים ובתחנות המרכזיות שם יוצבו לכל אורך יום הבחירות דוכנים של הבית היהודי שמטרתם לעודד הצבעה למפלגה. כמו כן, בכל עיר מאות מתנדבים יסתערו על שכונות ממוקדות שזהותן נשמרת בסוד ויעבדו מבית לבית בשיטת 'פנים אל פנים' המוכרת מימי המאבק בהתנתקות.

יחד מקווים להפתיע

מי שהכי מוטרד מפעילות השטח של הבית היהודי היא מפלגתו של אלי ישי, יחד. אנשי 'עוצמה לישראל' שהתמזגה עם מפלגתו של ישי (ועל פי ההערכות מספקת 50% מהמצביעים למפלגה) טוענים כי בבחירות הקודמות גרמו אנשי הבית היהודי למצביעי התנועה לייאוש, כאשר הם השתמשו במערכי הטלפונים של המפלגה כדי להסביר למצביעים כי ל'עוצמה לישראל' אין סיכוי לעבור את אחוז החסימה. המפלגה אמנם לא עברה את אחוז החסימה, אך בפער זעום של 9,000 קולות בלבד.

ב'יחד' מקווים להיות הפתעת הבחירות. "פילחנו את האזורים בין מרזל לבין שטבון וישי ואנחנו מנהלים שני קמפיינים שונים", מספר רפאל מוריס, פעיל מטעם "עוצמה לישראל" בתוך 'יחד'. "יש לנו פוטנציאל למצביעי עבר של ש"ס ולמתלבטי 'הבית היהודי'. על פי הסקרים, אנחנו מסוגלים להגדיל את כוחנו ביום הבחירות ל-8 מנדטים".

המפלגות נערכות לביום הבחירות בשיטות שונות. איזו מהן תהיה יותר אפקטיבית? המטות הקטנים והחכמים של הבית היהודי ויש עתיד? השיטות הבדוקות והישנות של הליכוד והמחנה הציוני? או הגרילה הממוקדת של המפלגות הקטנות? ביום רביעי נדע את התשובה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. "המפלגה הגדולה ביותר נכון לעכשיו היא מפלגת המתלבטים המונה כ-15-20 אחוז מהמצביעים. ובעברית: 24 מנדטים טבין ותקילין"
    המשפט הראשון היה בעברית, השני הוא חצי לטינית, חצי ארמית…

  2. כעת תומכי הימין חייבים להצביע.
    כבר לא מדובר רק באיום גרעיני מצד איראן, אלא גם באיום קונבציונאלי, המגובה בשתיקה ובעידוד של ארה"ב.
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/683/823.html, בנוסף להצהרות והנסיון להציב כוחות איראניים ברמת הגולן.
    אם ארה"ב תקבל את מה שהיא רוצה ועמלה רבות להשיג – עליית הרצוג והשמאל לשלטון במדינת ישראל, יחל השלב הבא שהוא טרור מוסלמי במדינת ישראל, תוך דרישה אמריקאית ואירופאית לחידוש המו"מ ונסיגה מלאה של ישראל מיו"ש (עם או ללא המתיישבים היהודים ביו"ש).
    תומך ימין שלא מצביע למפלגת ימין בחירות הנוכחיות – כאילו הצביע עבור הרצוג ותומך בכל הנ"ל.

  3. ובנט יעשה הכל כדי שלא תצביעו ליכוד: הוא כבר חבר ליאיר לפיד כדי להקשות על הליכוד להקים ממשלה לאומית, יצא נגד הממשלה במבצע "צוק איתן", תמך בחוק לסגירת "ישראל היום" והיום שלח את האוטומט של איילת שקד להתקשר לטלפון שלי שלוש פעמים כדי ללכלך על הליכוד ולשכנע אותי להצביע לו (כלומר, לחזק את בוז'י-לבני על חשבון הליכוד).

    1. הבית היהודי חבר ליש עתיד מאחר והליכוד לא רצה שהם יכנסו לממשלה, נא לא לפברק עובדות כמו השמאל…

    2. שכחת שביבי לא רצה ולא רוצה את בנט. נח לו להיות מרכז, ימין לייט.