גנץ: לקחנו סיכון בסג'עייה על חשבון לוחמי גולני

צה"ל מוותר על ייתרון ההפתעה, מסכן חיי לוחמים, ומוסר מידע מודיעני לגורמים בינלאומיים.

הכל בשביל קצת לגיטימציה. צילום: אביר סולטן /פלאש90

"היתה מעורבות גבוהה (במערכה האחרונה) של יועצים משפטיים אבל האחריות היא בסופו של דבר שלנו", אמר הרמטכ"ל לשעבר רב-אלוף (במיל.) בני גנץ בכנס של ארגון 'שורת הדין' שהתקיים בשבוע שעבר בירושלים. הכנס, שנערך תחת הכותרת "לקראת חוקי מלחמה חדשים", אירח מגוון דוברים מהארץ ומחו"ל, שדנו באתגר המשמעותי שמציב החוק הבינלאומי בפני מעצמות הנלחמות בטרור.

העובדה שבכירים כמו גנץ החליטו להופיע בכנס מלמדת שמבחינת צה"ל מדובר בבעיה אסטרטגית. "הנושא חשוב מאוד בשבילי", אמר גנץ. "ניסיתי בחודשים האחרונים לא לדבר בפני קהל רחב – ואני רואה פה הרבה קהל. אבל חשבתי שזה מאוד חשוב לתועלת כל ההבטים האנושיים, האזרחיים וזכויות האדם לסוגיהן. נקודת ההשקפה שלי היא לא בהכרח משפטית. הייתי מפקד בצה"ל. זה המקצוע שלי. בתוקף המקצוע אני חשוף לצדדים החוקיים השונים. קיבלתי ייעוץ. בכל הדרגים. אבל נקודת ההשקפה שלי היא בסופו של דבר מצרף אסטרטגי ומוסרי עם שיקולים מעשיים, במגבלות הזמן".

גנץ לא לבד: שר הביטחון יעלון, הגנרל האמריקני פרידוביץ', מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט ואחרים הופיעו גם הם בכנס והביעו דאגה דומה. יפה ניסחה זאת עורכת הדין ניצנה דרשן-לייטנר, העומדת בראש ארגון 'שורת הדין', כבר בתחילת הכנס. לדבריה, החוק הבינלאומי העוסק בדיני מלחמה הוא לא מעודכן, אנאכרוניסטי, ויוצר בעייה אסטרטגית דווקא למדינות החוק הדמוקרטיות שמתגוננות כנגד גופי טרור תת-מדינתיים: "דרושים חוקי מלחמה חדשים שיאפשרו למדינות דמוקרטיות להגן על עצמן ולשרוד. היום כשמדינות דמוקרטיות מגיבות למלחמה א-סימטרית, הן מואשמות בפשעי מלחמה", אמרה

"חשוב לנסות לחזור לימים שבהם החוק הגביל את 'הרעים'", הסביר הרמטכ"ל לשעבר גנץ. "זו התמודדות בין אלה שהחוק לא מעניין אותם בכלל לבין אלה שאיכפת להם ושומרים על החוק – וזה אנחנו. אסור להיות נאיביים מבחינה משפטית. כל הארגונים האלה (שנלחמים נגד ישראל) פעילים מאזורים שמנוהלים על ידם ומאורגנים היטב. הם לא באים משום מקום. הם נהנים ממידה של ריבונות. הם טוענים לריבונות. אסור להתעלם מזה".

גנץ הסביר, שכל המבצעים מתחילים על ידי פעילות של האויב, "וישראל מנסה לרסן את כוחותיה עד הנקודה של האין-ברירה". גנץ תיאר את מצב ההיערכות של חיזבאללה בלבנון, ההיערכות הזאת מתנהלת בשטח לבנון ואי אפשר יהיה להתעלם מאחריותה – זה היה כך בעבר "ויהיה גם במבצעים בעתיד. "לי בבית אין חדר טילים. אבל בלבנון בכפרי הטילים יש חדר טילים וסלון. איך אני מבדיל ביניהם? בסופו של דבר, כמה אני יכול לדייק. לא תהיה ברירה אלא לפעול מול בית כזה. אז אל תגידו לי זה גן ילדים כשזה מתקן שיגור לטילים; אל תגידו שזה מסגד כשזה בית חרושת לייצור טילים".

Former IDF Chief of Staff, Benny Gantz, speaks during the conference "Towards a New Law of War" held by Shurat HaDin, Israel Law Center, at the Dan Hotel, Jerusalem, on May 4, 2015. Photo by Hadas Parush/Flash90 *** Local Caption *** ??? ??? ?????? ????? ???? ???? ??? ??? ????? ????? ????? ???????? ???? ??? ???????
לוקח סיכונים. גנץ צילום: הדס פרוש /פלאש90

גולני שלו

הוא תיאר את הדילמה מול בתי החולים שיפא וואפא. "שיפא היה מלא פליטים. העניין עלה כל כך הרבה פעמים, ותמיד דחיתי את ההצעה להפציץ שם, למרות שידעתי שמתחת לכל זה נמצאת הנהגת החמאס", הוא סיפר.

על ואפא בסג'עיה סיפר מנסיונו בשטח. "הייתי שם. בזמן המערכה גולני היו מתחת לבית החולים ונורתה אש מבית החולים. מראש הזהרנו את מנהלי בית החולים. וידאנו שאף אחד לא נמצא בפנים. הייתי שם בעצמי, ובכל זאת אמרתי למפקדים: חכו. שוב ביקשנו מהמנהלים שיוציאו את כולם, ורק אז נתתי אישור לתקוף. ואזרחים לא נפגעו. במקרה הזה לקחתי סיכון מטעם גולני (=על חשבון גולני א.ל.). אז אנחנו לוקחים סיכונים".

"עלינו להבין שטבע המלחמה לא השתנה, אך מאפייניה השתנו מאוד. טבע המלחמה מבחינת החיילים נשאר כמו שהוא מלפני אלפי שנים – הפחד, העימות, ערפל הקרב, חוסר הוודאות. אבל שדה הקרב נעלם. קשה למצוא שדה קרב כמו שהיה פעם – כאשר שלחו את הגדודים לשדה הקרב, והחברה האזרחית נשארה מאחור. בממדים החדשים – בחלל עוד אין לטרור אחיזה. אבל לא כך בחלל הסייבר. ואילו האזרחים הפכו למטרה מצד אחד, ולמגן אנושי מצד שני".

גנץ אמר, שהוא שמח ששדה הקרב הקודם איננו. "בתקופה שלי היינו מעורבים בשלוש מערכות – עמוד ענן, המבצע לאיתור החטופים וצוק איתן. עוד לפני שאנחנו מתחילים להגן על עצמנו, מראש, עוד לפני התחלת המבצעים, כבר הפסדנו בקהילה הבינלאומית".

גנץ סיפר על צוואת אימו, ניצולת מחנה ברגן בלזן. "בזמן עופרת יצוקה נפלו שם בכפר אחים רקטות. גם בחצר הבית של הוריי. טלפנתי ושאלתי את אמי: את תופסת מחסה? אמרה: ראיתי דברים גרועים יותר. אם זה לא פוגע בך, אז הכל בסדר. ואם זה פוגע אז ממילא אתה לא מרגיש. אבל דבר אחד אני מבקשת ממך: אל תפסיק להילחם, אבל גם אל תפסיק לספק להם אוכל. זו הפכה לצוואה המוסרית שלי".

"אז עזה, לרוע המזל, שילמה את מחיר המלחמה. אבל זה יהיה גרוע יותר בפעם הבאה. כי אין לנו ברירה. אנחנו חייבים להגן על ארצנו. תארו לכם 12 מחבלים תופסים אותנו פה באולם כבני ערובה. עכשיו, מה? המדינה תבוא לחלץ אותנו. האם היא תוותר? אני חושב שלא. אחרת היא תיסחט בלי סוף. כשהימ"מ יכנס הם ינסו להבדיל בינינו לבין המחבלים. האם הם יוכלו תמיד להצליח בזה? אז גם את עצמנו כשזה נוגע לנו אנחנו לא משחררים מהדילמה הזאת".

לדבריו, כמו שאנחנו מעדכנים את הכלים המבצעיים שלנו "כך צריך לעדכן גם את הכלים המשפטיים". "ישראל היא זאת שהעלתה את סוגיית הדגל השחור, מתוך ידיעה מאיפה באנו ואיפה אנחנו רוצים להיות".

החוקים לא השתנו, עורך הדין השתנה

את המציאות האבסורדית של מפקד שיש לו אחריות מבצעית אבל הוא כפוף למגבלות היועץ המשפטי הצמוד שלו, תיאר הגנרל דייויד פרידוביץ, לשעבר מפקד מחלקת המבצעים המיוחדים בפיקוד מרכז של הצבא האמריקני. זה היה בבוסניה, אחרי הטבח בסרברניצה. "הגיע עורך דין חדש", סיפר הגנרל פרידוביץ' שהיה אז מפקד גדוד. "שאלתי את הממונה עלי, האם חוקי הפתיחה באש השתנו? לא, הוא אמר. אבל העורך-דין השתנה. בחרתי בו כי הוא הרבה יותר פרגמטי. האיש הזה יודע לחשוב מחוץ למסגרת החוק".

"בכל מבצע הייתי צריך לדעת לא רק את האפקט המבצעי שלו אלא גם את האפקט המשפטי", הוא אמר. פרידוביץ' סיפר כי הוא מכיר את בני גנץ ואת טל רוסו מאז נפגש איתם ב-2006-07. "אחרי הנסיון שלנו בעיראק ואפגניסטן הישראלים אמרו לנו: עכשיו אתם יודעים איך זה מרגיש. אני תמיד ממליץ לאנשים ששואלים אותי, לבוא לישראל. לשהות כאן. אתה חייב להרגיש את הארץ הזאת כדי להבין. אבל תאמינו לי, האמריקנים עדיין לא מבינים".

פרידוביץ' אומר, כי "אנחנו זקוקים לטובי המוחות המשפטיים כדי לסייע בידי מקבלי ההחלטות. אחרת מרחב הפעולה שלנו ילך ויצטמצם. ישראל עדיין מובילה את הדרך לחופש באזור", הוא פסק.

Israeli Defense Minister Moshe "Boogie" Ya'alon (L) seen with United Nations General Secretary Ban Ki Moon, at the UN headquarters in New York City, USA. Ya'alon is on a five-day official visit to the US. October 20, 2014. Photo by Ariel Hermoni/Ministry of Defense/FLASH90 *** Local Caption *** ?? ?????? ??? ????? ???''? ???''? ??? ?? ??? ???? ???? ??? ???? ??''? ????? ??
מה הוא גילה לו? יעלון ומזכ"ל האו"ם באן קי-מון. צילום: אריאל חרמוני /פלאש90

מוותרים על ההפתעה

בוגי יעלון הודה, ואלו לא חדשות, ש"אנחנו מוותרים על אלמנט ההפתעה במקרים מסוימים. אנחנו מודיעים מראש שנפעל באזור מסוים. באמצעות מערכת כריזה, באמצעות עלונים. הקש בגג. חמאס כפה על האוכלוסיה להישאר באזורי הלחימה. אז זו החלטה: האם לאבד את ההפתעה? ואנחנו עושים זאת".

נראה שלצרכי לגיטימציה בינלאומית במבט לעתיד, הקברניטים חושפים מידע בפני גורמים בינלאומיים בכירים מראש כדי לשתף אותם בידיעה לפחות לגבי ההחלטות שתתקבלנה. "ביולי 2013 אירחתי את מזכיר האו"ם באן קי מון. היצגתי לו איך חיזבאללה וחמאס מכינים את הכלים שלהם ואת האמצעים השונים שלהם לסיבוב הבא. חשפתי לו מידע על כפרים בדרום לבנון. גם על סג'עיה. על מחסני טילים. משגרים ועוד כהנה וכהנה נכסים של הטרור. אמרתי לו: אנחנו נפגע בזה. אין לנו שום ברירה. אחרת אזרחינו יותקפו וכמובן ראינו שם מלחמה א-סימטרית".

הוא תיאר את המאבק בגופים הבינלאומיים על הלוחמה המשפטית כמלחמה שאחרי המלחמה. זה קורה אחרי כל מבצע. "כמו שאנחנו מוכנים להקריב את חיינו במערכה, אנחנו צריכים להיות מוכנים גם לוותר על ביקור בלונדון. זה מה שאני אומר למפקדים וחיילים. אני מעדיף לא להגיע ללונדון או לספרד".

"עלינו להילחם בגופים האלה בחזרה. להשיב מלחמה בזירה הבינלאומית, וקודם כל – בואו נכבוש מוחות ולבבות בארץ, ובמערב. במערב מאמינים לנראטיב של אויבינו", אמר יעלון. הוא דיבר על חשיפת חיילים לחקירות של הרשויות בישראל: "חיילים בסדיר ובמילואים מרגישים בחקירות שמתעללים בהם, הם מרגישים מושפלים".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

41 תגובות למאמר

  1. במקום למחוק את סג'עייה מיד בשעות הראשונות, בא רמטכ"ל ושר ביטחון פחדנים/תבוסתנים/חוששים/תכמנים/מופקרים ונתנו לילדים שלנו בגולני למות סתם. אחרי 3 ימים מחקו בסג'עייה את מה שצריך עם חיל אויר ותותחנים. במקום בשלוש השעות הראשונות למבצע. זוועה. זוועה. זוועה. מי שמך גנץ להפקיר את חיי ילדינו רק בגלל שאתה מפחד מהעולם? לך לעזעזל אתה ובוגי

    1. מה זאת'ומרת מי שמו?! לא קראת? אימו המנוחה. ככה נקבעת אסטרטגיה, לא? זוכרים את 'להסתכל להם בעיניים' של רבין בעיסקת ג'יבריל? ואת 'ארבע אמהות'?
      כמו העצות האמהיות בבדיחה של דרויאנוב:
      שבועה אני מטילה עליך, בני, שתחוס עלי ותשמור נפשך במלחמה. אמר לה הבן: אמא, שמא תלמדיני כיצד?

      החזירה האם: כיצד? הרגת תורכי – דייך, שב והינפש. אמר לה הבן: ועד שאשב ואפוש יבוא עלי תורכי שני ויהרוג אותי.

      רחפו עצמותיה של האלמנה ואמרה: בני ובר-בטני, מה טענה יש לו, חלילה, עליך?

    2. מהיום צריך לבדוק אצל כל מפקד ורמטכ"ל, איזו צוואה השאירה לו אימו ולפטר אותו מהצבא בהתאם. מאידך מה היה גנץ אומר אם למפקרים שלו אמא שלהם השאירה להם צוואה הולמת יותר שדה קרב, היו נוהגים כמוה ומתגוננים בעזרת הצוואה בבית המשפט של השופטת אזריה? מהיום יגיע כל חייל עם צוואת אימו לבקום.

  2. זה מקומם לקרוא שמפקד, קרי אדם שבחר בקריירה צבאית, מרשה לעצמו לקחת סיכונים על חשבון חיילים צעירים בשרות חובה שנמצאים שם שלא מתוך בחירה.

  3. בושה וחרפה.
    גנץ ויעלון צריכים ללכת ולבקש את סליחתם של כל ההורים השכולים שילדהם נהרגו מאחר והם דאגו לכסות את התחת שלהם, בשם מוסר נוצרי או פצפיסטי.
    אתם לא ראויים לחיילים שלכם.

  4. נו.. מעבר לכל הציטוטים.. מה אתה מציע??
    לשטח את סגעייה??
    מה הפתרון לבעיה המשפטית והבינלאומית שהטרור מתוך אוכלוסיה אורבנית מציב בפנינו??

    1. החוק הבינלאומי, אם חשוב לך, מתיר ירי למקום ממנו יורים גם אם הוא בי"ס או בי"ח. רק גנרלים מטומטמים בישראל ממציאים מוסר משלהם

  5. מעצבן הנסיון להציג את הדרך חסרת האונים בה ישראל מתנהגת כסטנדרט מערבי. אף מדינה מערבית דמוקרטית לא הייתה מאפשרת את מה שקורה בצפון הנגב. והתוצאה היא לא ביטחון ולא לגיטימציה אז בשביל מה?

  6. כמי שהיה לייד גנץ כשהוא היה בגולני,הלוואי וזה היה הסיכון היחיד שלקחו על חשבון חטיבת גולני.

  7. למיטב זכרוני פרידוביץ' אמר שהעו"ד ידע ללשוב על החוק מחוץ למסגרת, ולא בניסוח של הכתבה.

  8. כרמטכ"ל הוא מחוייב לצוואת האמא שלו בדיוק , אבל בדיוק, כפי שהוא מחוייב לצוואת האמא שלי.
    האמא שלו אמרה :"אבל גם אל תפסיק לספק להם אוכל".
    האמא שלי אמרה לי ושוב ושוב "אם אתה יכול לעשות משהו , ולא חשוב מה, שיפריע לערבים לפעול נגדנו ואתה לא עושה – אתה נהיה שותף לכל פגיעה שלהם בנו היהודים" .

  9. זה בלתי נתפס אני רק מקווה שאצל איזנקוט זה יהיה שונה

  10. כשעל כף המאזניים עומד סיכון ביקור בלונדון לעומת חיי חיילי צה"ל, אז ברור מה עדיף… המדינה החולה שלנו מתפוררת ואין מי שיעצור את התהליך

  11. לא עומד לקרוא את זה בכלל, מקווה רק שהפוליטיקאים המטורפים שלנו ילדמו כבר אחת ולתמיד – לשים פס על ביקורת של מנותקים פרו
    איסלאמיסטים

  12. הנורמה של לקחת סיכון על חשבון חיילים התחילה בהפקרת הלוחם מדחאת יוסוף למות בשביל לא להסתכסך עם הרש"פ.

    איבדנו את הראש כבר שם. הסכם אוסלו המחורבן בילבל את היוצרות

  13. אז אמא של גנץ ניהלה את המלחמה?והיא אמרה לספק גם מלט, או רק אוכל?" ומה מעניין אותי מה ארה"ב עשתה או לא בבוסניה? בוסניה היא איום קיומי עליה?! גנץ דמנטי? מה הוא מדבר על 12 מחבלים "שתופסים אותנו פה באולם כבני ערובה" והמדינה לא תוותר, אחרת היא תיסחט בלי סוף? שכח את המחיר ששילמנו עבור חייל שוקולד אחד? אולי באמת כדאי לנסות את זה על גנץ וחבר גנרליו המטומטמים שמקריבים חיילים ואזרחים בגלל "מוסר" שאף אחד לא שם עליו

    1. קצין צה"ל , בכיר או זוטר , שמסכן חיילים בגלל מוסר הזוי מקומו לא בצה"ל . שיתנדב לגוף הומניטרי , כאלה לא חסרים.

  14. אין מה לצפות ממדינה שהוקמה על יסודות כפירה בה' בעמו בתורתו ובארצו הקדושה, מדינה שמעדיפה את האויב האדומי והישמעאלי על פני בני ישראל להבדיל, בתורת ה' כתוב הבא להורגך השכם אתה להורגו, ,
    והורשתם-וגרשתם את כל יושבי הארץ מפניכם
    ללא סיכון חיילנו כלל,אם ישנם אזרחים שם האחריות חלה על האויב בלבד מקור אש שממנו יורים עלינו חייב להיות מושמד

  15. מי שמרחם על ישמעאל סופו שמתאכזר לישראל, יהודים התעוררו אין תקווה למדינה רופסת זו,בקשו את. מלכות בית דוד,אנו מבקשים
    את מלכנו משיח בן דוד

  16. כןכן כל אחד משחק לי אותה רמטכל כנראה לבני הגיע לשבת בכיסא השה ולכיסא הזה יש כמה וכמה שיקולים תור לוחם שנלחם בסגעייה אני מרגיש מעולה בכל מה שעשיתי וזה שבני אמר שהוא שזאוצ הקרבה זאות המשימה ולא סתם אנחנו מתאמנים כלכך קשה מוכנים לכל תרחיש

  17. אין פלא שנמשיך להפסיד מלחמה אחרי מלחמה אחרי מלחמה. וכן, המלחמה האחרונה הייתה הפסד בכל רמה אפשרית, והכל בגלל הנהגה כושלת ובפירוש לא כתוצאה מחוסר בטכנולוגיה או לוחמים אמיצים. זאת הייתה בעיקר מערכה כושלת מבחינה מוסרית-פנימית.

    -רק המשפט הזה בלבד של גנץ מסכם את הכל:

    "שיפא היה מלא פליטים. העניין עלה כל כך הרבה פעמים, ותמיד דחיתי את ההצעה להפציץ שם, למרות שידעתי שמתחת לכל זה נמצאת הנהגת החמאס"

    במילים אחרות. הרמטכ"ל של צבא ההגנה לישראל, נמצא במקום שתיאורטית יכול לסיים את המלחמה ולתת לעם ישראל את הניצחון המוחלט.. ובמקום לבחור בניצחון.. הוא בוחר להקריב את האמא בשדרות! ואת האבא בעוטף עזה! כל זה בעבור רחמנות על האויב הערבי בעזה.. שהוא איננו חף מפשע.

    ודרך אגב – במאמר מוסגר.. אם בפעם הראשונה שצה"ל היה מפציץ מתקן טרור כזה או אחר, והיה מחליט להתעלם במכוון מהאזרחים ולא נסוג אחורה.. השיטה של ה'מגן האנושי' לא הייתה מתקיימת בכלל! כי האזרחים של האויב הערבי חפצי חיים במידה זאת או אחרת, היום הם יודעים שאם החמאס אומר להם 'קדימה לגג' בעצם שיתוף הפעולה שלהם החיים שלהם מובטחים באופן מוחלט כתוצאה מהטמטום הישראלי שגורם לנו להסס.. ואם לא עולה לגג כמצוות החמאס, פה כבר הוא מסתבך עם המחבלים…….. אם הוא היה יודע ש'קדימה לגג' זה בהכרח לחטוף טיל ישראלי ומוות מובטח לחלוטין………! מאות אלפי אזרחים פושעים מתוך האויב הערבי היו בורחים מחוץ לשדה הקרב בפחד. דבר שהיה מחסל את שיטת 'המגן האנושי' באופן טוטאלי.

    באשר לגנץ, מדובר באדם, שמייצג מערכת, שהיא לא פחות ממתוסבכת וזקוקה לטיפול פסיכיאטרי בספה הלאומית בדחיפות האפשרית. אתה הרי יוצא למלחמה נגד אויב לא מוסרי, ואתה משחק ליידים ולטקטיקות שלו.. האם הצבא לא בטוח בצידקת דרכו כאשר הוא בוחר בכל פעם ובכל סיטואציה, להקריב מחייליו ומאזרחי מדינתו אשר עליה יצא להגן? כאשר הוא מחליט באופן אובססיבי לנסות לייצג את עצמו כ'הומני'..? במקום לצאת למלחמה ולהתנהג כמו שמתנהגים במלחמה.. ככה עושים מלחמה? ככה…?? בצדקנות ובצביעות?

    האסטרטגיה במלחמה מתמיד, משחר ההיסטוריה, היא שקודם כל המטרה היא לנצח את המערכה ולהגן על האזרחים שלנו. תתעוררו!!!!!!! המערכה האמיתית היא זאת בשטח ולא המערכה הצדקנית הזאת שאתם מנהלים לעצמכם בראש ועל המסך של הטלוויזיה.. כאשר מתהפכות היוצרות ומטרת המלחמה היא לייצג את עצמנו בתור 'יפי נפש-מתוקים-הומניים' וקודם כל לכסות את התחת מבחינה משפטית.. ברור מראש שאנחנו נועדנו לכישלון מערכתי כולל, כישלון ברמת המלחמה ואפילו כישלון ברמת ההסברה (הכושלת.. שלא אמורה מלכתחילה להיות חלק מוגדר ממטרותיה של המלחמה! מקסימום נספח) וברמת המשפט, ואם זאת המטרה אז למה לצאת למלחמה מלכתחילה..? איזה אפקטיביות היה במלחמה שכזאת.

    והכישלון, למרבה החרפה, הוא אפילו ברמת ה'הסברה', כאשר כל פעם אתה שואל את עצמך 'אני יפה'? אתה בעצם רומז שאתה צריך הצדקות ואישורים מכולם.. ומי ששואל את המראה שעל הקיר האם הוא יפה, כנראה שהוא בטוח שהוא ממש מכוער.. וכאשר אתה מוכן להקריב את הילדה מנתיבות בעבור האויב הערבי הג'יהדו פאשיסטי, המוסלמי הנאצי, אשר תומך בחבריו מחמאס (ולא בעל כורכו כפי שמנסים להציג את זה בתשקורת הבולשביקית), מבחנתי ומבחינת כל בנאדם שפוי אחר שאוהב את עמו, אתה בעצם עושה מכירת חיסול ברמת צדקת הדרך שלנו וברמת המוסר האמיתי שלנו. ואם עוד לא הגעתי לאבסורד הגדול, מהו האבסורד הגדול…….. שגנץ וכל הפיקוד כבר יודע את כל מה שאמרתי מראש!! הוא יודע מראש שאנחנו נועדנו לכישלון אפילו במערכה ההסברתית הדמיונית, העלובה, חסרת החשיבות שהוא כ"כ מקדש אותה.. שעבורה הוא מוכן להקריב מחייליו, מאזרחי מדינתו, מן גורם ההפתעה והאפשרות לנצח… וההוכחה המובהקת לכך היא המשפט הזה:

    "בתקופה שלי היינו מעורבים בשלוש מערכות – עמוד ענן, המבצע לאיתור החטופים וצוק איתן. עוד לפני שאנחנו מתחילים להגן על עצמנו, מראש, עוד לפני התחלת המבצעים, כבר הפסדנו בקהילה הבינלאומית"

    אז אם מראש הפסדנו בקהילה הבינלאומית, מדוע אתה גורם לנו לפשיטת רגל מוסרית, מדוע אתה גורם לנו גם לפשיטת רגל צבאית, מדוע אתה מוכן להקריב מאזרחי המדינה תמורת סימפטיה, או 'מוסר' מערבי מזויף ובזוי.. שאפילו אותו אתה לא מצליח להשיג בסופו של יום…?

  18. אם שדה הקרב הקלאסי נעלם ,למה להמשיך עם הראש בקיר ולהכנס כבדים ומסורבלים ועוד לעדכן את האוייב שאנחנו מגיעים
    שדה הקרב השתנה -אז גם התקטיקה צריכה להשתנות התנהלות של חובבים
    מה קרה למעז מנצח
    ראיתם את הנולד והמשכתם להתנהל בעליבות
    עצוב

  19. "לקחנו סיכון בסג'עייה על חשבון לוחמי גולני" – במילים אחרות : לא שיטחנו את סג'עיה בעזרת מטוסים או ארטילריה, כדי שבכירי הצבא יוכלו לעופף בעולם באופן חופשי ללא סכנה למאסר. תדע כל אם עבריה שהפקירה גורל בניה …

  20. מה במלחמה הבאה עם חיזבאללה, כאשר אזרחים בעורף ומתקנים אסטרטגיים יותקפו באלפי טילים? פשוט, צה"ל ידאג לפינוי מיליון וחצי תושבי מדינת אויב (בזמן זה יפקיר את תושבי המדינה עליהם הוא אמור להגן) ולאחר מכן יתקוף. נפלו על הראש.
    http://news.walla.co.il/item/2860317

  21. ההנהגה התבוסתנית אומרת במפורש שהיא הקריבה
    מטובי חיילינו במבצע צוק איתן כדי להראות לעולם שגם אצלנו יש אבדות.
    במדינה שפויה שר הביטחון והרמטכ"ל שניהלו את המבצע צוק איתן היו
    עומדים למשפט על בגידה.

  22. יש לשפוט את הבן אדם הזה על בגידה.
    אם כל מפקדי החמאס היו בתוך בית החולים והיה אפשר לחסל אותם במכה אחת ולסיים את המלחמה אז למה לא עשו זאת?
    זה היה חוסך את כל האזרחים והחיילים הישראליים שנהרגו במלחמה. זה היה חוסך הרס של עשרות אלפי בתים בעזה. ובמקום שימותו להם אלפיים אזרחים היו מתים רק מאתיים. וכמובן שגם היינו חוסכים לעצמנו ולתושבי עזה את הנזק הכלכלי והנפשי שמלחמה גבתה. וגם לא היינו צריכים לחתום על הסכמי הפסקת אש חולניים.
    אם לבריטים ולצרפתים מותר לעשות את זה אלפי קילומטרים מהבית כשלא נשקפת סכנה לחיי אזרחיהם ולא מדובר במלחמת מגן אז בוודאי ובוודאי מותר לעשות זאת לישראל. ושום האג לא ירשיע את ישראל. אכיפה סלקיטיבית אסורה בחוק ופוסלת את כל ההליך המשפטי. המערב לא יתן לנו לעמוד לדין כדי שהם בעצמם לא יצטרכו לעמוד בדין מאוחר יותר. והרי גם חוקי לירות על כל מקור אש של האויב.

  23. עם אלה הם חוקי המלחמה כדאי שתתחילו לייבא חיילם מסין !!!

  24. התחושה היא שאין מספיק הסברה ולא מביאים מפקדים מצבאות אחרים לראות בשטח מה בדיוק קורה. בעזה נראה שהחמאס פעלו בדיוק כמ הנאצים בימיהם האחרונים שהם הכריחו נערים וזקנים להילחם כדי להציל את ברלין ולא להיטלר ומפקדי צבאו שכל הנערים והאזרחים יהרגו.

  25. המרחם על אכזרים מתאכזר לרחמנים – הרמטכ"ל גנץ הוא זה שהזדרז להדיח סמח"ט מצטיין סא"ל אייזנר שצולם נותן מכה לפרובוקטור אירופאי, במקום לגלות רגישות מתבקשת ולתת גיבוי.
    זה המוסר החדש של צה"ל?

  26. אני קורא את דברי גנץ ואחר כך, במהירות את 29 תגובות הקוראים ואני יוצא מדעתי, על שבאף אחת מהתגובות, לא מוזכרים הארגונים כפויי הטובה והבוגדניים, 'בצלם ' ו'שוברים שתיקה '. מדברי גנץ ויעלון ניתן להבין בבירור, את חלקם המשמעותי של הארגונים הללו בפגיעה באסטרטגית הלחימה של צה"ל וגרוע מכך בתשלום מיותר בחיי חיילינו.

  27. ממש טרוף, מלחמה ומוסר זה דבר והיפוכו, אולם כאשר המלחמה נכפית עלינו, אין בשום מצב לקחת סיכונים על חשבון חיילנו, למדנו בצבא כלל יסודי,(שנהפך לנכסי ברזל בהתנהלותו של הצבא בזמן מלחמה) כאשר יורים על כוחותיך, יש לאתר את מקור הירי ולחסלו במידית. גורם ההפתעה הביא לגודל הניצחון במלחמת 6 הימים. הקש בגג, כרוזים, תשדירים, התרעות טלפוניות הן קישקוש אחד גדול במיץ עגבניות ממהלך מלחמה. כל מפקד מהרמטכל ועד אחרון המפקדים חייב לדעת שהחיילים שהוא ממונה עליהם הם בניו, לכן יעשה הכל להחזירם חיים הביתה. לא למדתי זאת מרפול, לא למדתי זאת מגנדי לא מגורוניש ואריק שרון, זה לא היה בבית ספרינו. בספרי הקודש נאמר, ואני לא מצטט, שעליך להכריע את אויביך הקמים עליך להורגך, בתחבולות, אחרת אתה עשוי לשכל את ילדיך. פשוט ״להכניס את כולם לבקבוק ולסמם אותם כמו ג׳וקים״. עדיף מאשר להיות אב שקול.

  28. וואו …

    ציטוט מיעלון(2015):

    "חיילים בסדיר ובמילואים מרגישים בחקירות שמתעללים בהם, הם מרגישים מושפלים".

    ללא מילים…

  29. פשוט אין להם בעיה שהחיילים שלנו נהרגים הם חסים על האויב עם גנרלים כאלה אנו בתבוסה מראש הרי אייזנקוט גרוע מהם וזגנו גרוע מימנו אולי לזה התכוון נסראללה שצהל לא יכול לנצח כי עם מפקדים כאלה שמקריבים את חיילנו על מוסר שהם דלו אותו מפח הזבל אי אפשר לנצח אויב אכזר כזה וגנרלים אכזרים כאלה נשאר רק להרים את העניים לשמיים ולסמוך רק על אבינו שבשמיים

  30. מלחמה כמו במלחמה בטח שלא תסכן שום חייל בשביל לצאת מזה בשלום אתה נלחם עם אוייב אכזר שלא מעניין אותו שום דבר ואתה עם פינצטה חלילה שמה לא יפגעו אויי ואבויי אוייב הבא להורגך השקם להורגו ואז הוא יכיר אןתך מצויין כן כן לשטח ברור מקום שהוא בסכנה למדינה ולחיילים משטחים אבל אין לך בצים פחדן העדפת שחיילים יהרגו ולא פלשתינים שבתוכם מחבלים אם זה לא חוסר מחשבה ואחריות אז מה זה מה זה? שלא תעיז לבוא בשום דבר לא הרמטכ"ל לא שר בלי בטחון ובטח לא ראש ממשלה.כי אתה מסוכן עוד תקריב את המדינה והעם