פיצוץ בלשכת העו"ד: מערכת המשפט מסייעת לשמאל

שערורייה רודפת שערורייה בלשכת עורכי-הדין: בצעד חסר-תקדים התפטרו שניים מבכירי ועדת הבחירות של הלשכה.

תמיכה מובהקת של מערכת המשפט. צילומסך מפרופיל הפייסבוק של נוה

על-פי כללי לשכת עורכי הדין, כל המתמודדים בבחירות ללשכה נדרשים להצהיר כי אין להם עבר פלילי או עבירות משמעתיות. לקראת הבחירות הקרובות, שיתקיימו בעוד כשבועיים, חתמו כל המועמדים על התצהיר, ושמותיהם עברו לבדיקה חיצונית. למרבה הפלא, התברר לוועדת הבחירות כי לשבעה מהמועמדים יש רישום פלילי ועבירות משמעתיות וכי הם הגישו תצהיר שקרי. כמתבקש, החליטה הוועדה לפסול את התמודדותם של עורכי הדין הללו.

אולם, כשהתגלתה זהותם של מצהירי השקר, החלה פרשייה שחוללה סערה בלשכת עורכי הדין שהגיעה אמש לפיצוץ דרמטי.

על פי מקורות עמם שוחחנו, התברר כי שניים ממצהירי השקר לכאורה, נמנים על מחנה עורך הדין אפי נוה, המתמודד על ראשות הלשכה. אכן בעיה. אז מה עושים? בשביל זה יש חברים: ועדת הבחירות, שבה יש למחנה נוה רוב, החליטה ביום ראשון לאפשר את מועמדותם של השניים, בעודה פוסלת את חמשת מצהירי השקר האחרים.

למרות התצהיר השקרי, ולמרות ההחלטה העקרונית של הועדה, המועמדים של נוה ממשיכים כרגיל. מה לא עושים בשביל חבר?

עבור רבים מאנשי מנגנון הלשכה, מקרה זה היה הקש ששבר את גב הגמל. בהודעה דרמטית שפורסמה אמש, הודיעו יו"ר ועדת הבחירות והיועץ המשפטי שלה על פרישתם. "ההחלטה לאפשר למועמדים אלה להתמודד התקבלה על אף החלטה קודמת לפסול את מועמדותם בחירות", כתב יצחק מירון, היועץ המשפטי הפורש של הועדה, וסיכם: "קשה שלא להתרשם כי היא נעשית לגופו של מועמד".

גם עורך-הדין ציון אמיר, יו"ר ועדת הבחירות שפרש אמש, ציין כי מקרה זה עמד מאחורי החלטתו: "האחריות המוטלת עלי… מחייבת אותי שלא לתת יד או גיבוי להחלטות שעשויות להתפרש כזלזול בדיני הבחירות ובאתיקה שחלה על עורכי הדין ואשר עלולות לפגוע בטוהר הבחירות". הסביר אמיר במכתב שהפיץ אמש.

כשמשוחחים עם אנשים שנכחו בישיבת ועדת הבחירות שהתקיימה השבוע, מתברר כי זהו רק קצה הקרחון – הסיפור האמתי מתרחש מתחת לפני השטח. שם, על-פי הטענה, מסייעים בכירים במערכת המשפט לאנשיו של נוה.

שופטים למען נוה

"אין להם דין ואין להם דיין והם יודעים שיש להם רוב אוטומטי ושהם יכולים לעשות הכל", מספר ל'מידה' גורם שנכח בישיבה הסוערת השבוע. "הזדעזעתי מההתנהלות שם ומעזות המצח שלהם לשים את הכל על השולחן. ועוד לחשוף את הכל לפרוטוקול", הוא אומר.

הכל החל כאשר ועדת הבחירות החליטה להציב עוד קלפיות במגזר הערבי. כידוע, עורכי הדין הערביים מצביעים בשיעור ניכר בבחירות ללשכה, ומגיעים לכדי 30 אחוז מכלל הקולות הנספרים. אנשי הסיעות הערביות תומכים במועמדותו של אפי נוה.

מכיוון שהקול הערבי הוא חשוב, העלאת אחוז ההצבעה שלהם יכולה להיות משמעותית. על-פי העדויות, במאמץ לפתוח את הקלפיות החדשות, גורמים בועדת הבחירות משתמשים, לכאורה, בקשריהם עם מערכת המשפט כדי לשנות את החלטות ועדת הבחירות של הלשכה.

ביום חמישי שעבר הודיעה הנהלת בתי המשפט כי לא תתאפשר פתיחת קלפיות בבתי הדין השרעיים. זאת, בעיקר מכיוון שמבחינה פיזית הם לא מתאימים: לא רק בשל חוסר במקום, אלא בשל העובדה שמתנהלים בהם דיונים רגישים בדיני משפחה, ואין זה ראוי שיהיו במקום בחירות.

בעקבות ההחלטה ננקטה פעולה מהירה. מישהו פנה להנהלת בתי הדין השרעיים, והסביר להם את חשיבות ההצבעה בבתי הדין שבאחריותם. הללו הבינו את הרמז, והורו לכל בתי הדין שתחת אחריותו לדחות את הדיונים שתוכננו ליום הבחירות, ה-16 לחודש, ולפנות את בתי הדין לטובת הבחירות.

כך, ביום ראשון, יכלה ועדת הבחירות להחליט כי לאור הסכמתו המפתיעה של נשיא בתי הדין השרעיים ניתן לפתוח את הקלפיות החדשות. הרוב האוטומטי אמר את דברו וההצעה התקבלה.

Newly appointed minister of Justice Ayelet Shaked (L) seen with state prosecutor Shay Nitzan at the annual conference of attorneys in Eilat in southern Israel, on May 18, 2015. Photo by Yossi Zamir/Flash 90 *** Local Caption *** ??? ??????? ????? ??? ??? ???? ??"? ?? ???? ????? ??? ???? ???? ???
האם תנקוט בצעדים מעשיים. השרה שקד, צילום: יוסי זמיר /פלאש90

איפה איילת?

במקרה נוסף שנידון באותה ישיבה נחשף שוב הקשר בין חלק מהמתמודדים לבכירי מערכת המשפט.

על פי נהלי הנהלת בתי המשפט אין להציב קלפיות בתוך אולמות הדיונים, אלא רק בחללים הציבוריים של בתי המשפט. זאת, כדי לרכז את הקלפיות במקום אחד, באופן שיקל על השליטה במקום ועל הפיקוח על טוהר הבחירות.

גם כאן נחלצו השופטים לעזרה. כפי שהסבירו בישיבה השבוע, שופט בכיר באחד מבתי המשפט הורה לא לתאם דיונים ביום הבחירות באחד האולמות אצלו, כדי לאפשר הצבת קלפי שם. בהצבעה בועדה ההחלטה, כמובן, עברה.

חברי הועדה לא עצרו פה, וניסו להעביר החלטה נוספת, להצבת קלפי גם במכללת 'אלקסאמי' שבבקה אל-גרביה, מוסד הקשור לתנועה האסלאמית, שאחד מאנשיה מתמודד בבחירות ברשימתו של חאלד זועבי, התומך בנוה. מדובר במוסד פרטי, שאין בו למנגנון ועדת הבחירות יכולת בקרה או שליטה, דבר העומד נגד כל הכללים והנורמות של טוהר בחירות ומנהל תקין.

הצעה זו בוטלה רק לאחר שהובהר כי בעקבותיה לא תהיה מניעה להציב קלפי בכל בניין משרדים בכל הארץ, דבר שהוא לחלוטין לא סביר (וגם יעלה, חלילה, את אחוז ההצבעה של עורכי הדין מהסיעות האחרות).

"אנשי נוה רואים את עצמם כמי שרשאים להתערב בהחלטות המנגנון ולפנות לשופטים בבתי משפט ספציפיים כדי שיסיעו להם להשיג את מבוקשם" מספר גורם בוועדה. "האם יש חלילה סיכום דברים של שמור לי ואשמור לך?" הוא שואל, "האם בגלל שאפי נוה הוא יקיר מערכת המשפט, השופטים צריכים להתערב בבחירות?"

מזה כשנה הנהלת בתי המשפט מחרימה בפועל את לשכת עורכי הדין, כ"עונש" על החלטתה לקיים משוב על השופטים. שופטים בכל הערכאות לא משתתפים באירועים שמקיימת הלשכה, אך משתתפים בהמוניהם בכנסים של הלשכה האלטרנטיבית שהקים נוה על בסיס "פורום ראשי המחוזות". בכנס של מחנה נוה שמתחיל היום באילת, למשל, צפויים להשתתף למעלה מ-60 שופטים ובכירים אחרים. ואילו בכנס הלשכה הרשמי שהתקיים לפני שבועיים לא נצפה ולו שופט אחד לרפואה.

על רקע זה, רבים תוהים מדוע שרת המשפטים החדשה, איילת שקד, שתקוות רבות נתלו בה, מתכוונת להשתתף בכנס של מחנה נוה. בבירור עמה נמסר ל'מידה' כי למרות הסערה האחרונה, ולמרות חשיפת התנהלותו הבעייתית של נוה, השרה שקד לא תבטל את השתתפותה.

"בכירי מערכת המשפט שלא משתתפים בכנסים שלנו, משתתפים בכנס של נוה, ועכשיו אנחנו רואים מעורבות שלהם בהליכי הבחירות". מסכם גורם בועדה, "וכל זה מתנהל על ידי עורכי-דין שלא יכולים להגיד שהם לא יודעים מה זה מנהל תקין ומידות ראויות".

תגובות:

מחבר הכנסת עו"ד בצלאל סמוטריץ' נמסר: "השמאל הקיצוני בלשכת עורכי הדין לא יודע גבול, ומוכן לרמוס כל נורמה חוקית ואתית למען קידום מטרותיו. אפנה לשרת המשפטים איילת שקד בדרישה שתפעל בעניין".

מיו"ר לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, נמסר: "התפטרותו הדרמטית של היועץ המשפטי של וועדת הבחירות, עו"ד יצחק מרון, מצביעה על ניסיון בוטה לגניבת הבחירות ללשכת עורכי הדין. מכתב ההתפטרות המפורט וכיועץ משפטי בלתי תלוי, שתפקידו היה לפקח על טוהר המידות בבחירות, מכריז כי ארגון הבחירות איננו טהור. זאת הוכחה חד משמעית וניצחת להפעלה האינטרסנטית של הרוב העסקני של אפי נווה. נווה פעל בדרך זו משום שהבין שהוא הולך להפסיד את הבחירות והבין שאין לו דרך אחרת מאשר לפגוע בטוהר הבחירות".

מעורך הדין אפי נוה נמסר: "הנתונים המפורטים בשאילתא אינם נכונים ואינם קשורים אלי וכל ניסיון ליחס לי מעורבות או התנהלות מול הנהלת ביהמ"ש או הנהלת ביה"ד השרעים בעניין פתיחת קלפיות וכיוצ"ב אינה אמת ואני מציע כי תבדוק היטב את מקורותיך. אינני חבר בועדת הבחירות ולא הסמכתי איש להתבטא בשמי. אפנה אותך להוראות חוק איסור לשון הרע על כל המשתמע מכך".

תגובת דוברת מערכת בתי המשפט: "מערכת בתי המשפט אינה מתערבת בשום צורה שהיא בבחירות ללשכת עורכי הדין".

ממשרד המשפטים, המייצג את בתי הדין השרעיים, לא התקבלה תגובה עד לפרסום הכתבה.

משרת המשפטים איילת שקד לא התקבלה תגובה עד לפרסום הכתבה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

8 תגובות למאמר

  1. למה שעו"ד כלשהו יתמוך בהגבלת בג"צ, בעצם?

    1. משום שיש עורכי דין ישרים ואתיים שרואים בכוח ובאגרסיביות הבלתי מרוסנת של בג"ץ סכנה אמיתית לשלטון החוק ולדמוקרטיה

    2. ולמה שפרופ' ישראל אומן המתנחל הפשיסט יקבל פרס נובל? ולמה שיותר משני שליש מהיהודים יצביעו למפלגות הימין המדכאות את הפלסטינים האומללים?
      אולי בגלל שבניגוד לך הרוב רואה דברים אחרת. קוראים לזה דמוקרטיה. תתרגל.

  2. איפה איילת? איילת מטיילת. זה לא חדש שאיילת שקד ונפתלי בנט הם חיילים של נוני מוזס: דתיים כמו ניסים משעל וימניים כמו יאיר לפיד. בנט סילק מהמפד”ל בעורמה את זבולון אורלב, ניסה לסכסך בין המפד”ל לבין המפלגות החרדיות והזמין את אלי אוחנה להיות הרב הראשי של המפד”ל – הכל כדי להחליש את הליכוד ולהכשיל את נתניהו. התקשורת של השמאל מסייעת לבנט ולשקד להסתיר את כוונותיהם, ומדי כמה ימים מטיחה בהם האשמות כאילו הם “דתיים” מדי או “ימניים” מדי. אבל הכל מסך עשן שנועד לקדם את פעילותם כסוסים טרויאניים של השמאל.

  3. למה בכלל יש ללשכת עו"ד שהיא גוף פרטי ולא ציבורי יכולת להכריע בעניינים ציבוריים, דוגמת שופטי בית המשפט העליון?
    תארו לעצמכם שמחר ההסתדרות תקבע את גובה שכר המינימום, או שועד עובדי חברת חשמל יקבע מי יקבל חשמל ומי לא ובאיזה מחיר…
    אה סליחה זה כבר קורה.

    מי יגלה עפר מעיניכם חכמי חלם…

  4. בכל מקרה, סוף סוף התעוררות מסוימת בציבור עורכי בדין הדתיים\ימנים. בהצלחה

    1. דורון דיקטטור?? אתה בהשפעת חומרים משכרים? דורון הוא האיש הטוב בסיפור.