העולם הסוני מודאג: "ההסכם עלול לפתוח את שערי הרוע"

העולם הערבי הסוני כבר מבין את גודל האתגר בעולם שאחרי ההסכם. התגובות, והיעדר התגובות, מלמדות על עולם ערבי מפולג ומשוסע החושש לבאות.

"הסכם היסטורי" ו"הסכם שיעניק יציבות וביטחון אזורי" אולי נשמעים טוב באנגלית ובשפות היבשת האירופית, אך מדינות ערב הסוניות כבר מבינות כי הן ניצבות כעת בפני אתגר ממדרגה ראשונה • התגובות, והיעדר התגובות, מלמדות על עולם ערבי מפולג ומשוסע החושש לבאות

שער העיתון אל-שרק אל-אווסט, היום: "אחרי עשור של התחמקויות.. איראן חותמת". צילום מסך
שער העיתון אל-שרק אל-אווסט, היום: "אחרי עשור של התחמקויות.. איראן חותמת". צילום מסך

עבור הסעודים ומרבית מדינות ערב, איראן נתפסת כאיום קיומי שמערער ומעמיד את ביטחונם הלאומי בסכנה. לכן, כצפוי, בעולם הערבי הסוני לא נשמעו קולות שמחה וצהלה בתגובה על ההסכם שנחתם בין איראן למעצמות. נהפוך הוא, ההסכם עורר שוב את חששן של המדינות השכנות, בעיקר שכנותיה של איראן – מדינות המפרץ. הסעודים כבר העבירו מסרים חריפים בצינורות דיפלומטיים וגם בתקשורת, אם כי, יש לציין, במשורה ובהרבה פחות חריפות ממה שניתן היה לשער.

לכל אורך תקופת המשא-ומתן, בעידן בו המלחמה בין הסונים והשיעים הגיעה למימדים ענק, התייצבה סעודיה בכל כוחה נגד אובמה ונגד ההסכם. עתה, בשיחה עם ה'וושינגטון פוסט' הזהירו בעילום שם גורמים סעודיים רשמיים מפני תגובה סעודית חריפה בעלת השלכות על כל האיזור. אחד הבכירים אמר כי "ערב הסעודית מפנה אצבע מאשימה כלפי נשיא ארה״ב ברק אובמה, אשר הפנה עורף לבעלות בריתה של ארה״ב במזרח-התיכון. אובמה עשה טעות אשר הממשל שיבוא לאחר תום כהונתו הוא שישלם את מחירה של הטעות הזאת. יש בנו ספק רב אם הממשל הבא יוכל לתקן את הנזק שנגרם, משום שלא נראה כי תהיה אפשרות להשיב את הגלגל לאחור״.

סלמאן אל-דוסרי, העורך הראשי של העיתון החשוב אל-שרק אל-אווסט היוצא לאור בלונדון וממומן על-ידי הסעודים, כתב מאמר דעה חד בו הוא תוקף את ההסכם. תחח הכותרת "ההסכם יפתח את שערי הרוע" ציטט את הצהרות הגנרל בדימוס דיוויד פטראוס, ש"איראן היא יותר מסוכנת מדאע"ש", והסביר כי ההסכם אולי טוב לממשל אובמה ולמעצמות המערב, שחוששות ממרוץ התגרענות, אך בד בבד הביע פסימיות רבה בנוגע להתפשטות הטרור האיראני.

יפתח את שערי הרוע; סלמאן אל-דוסרי
יפתח את שערי הרוע; סלמאן אל-דוסרי

המאמצים האיראנים והניסיון לערער את יציבות מדינות ערב על ידי חתרנות וסיוע לקבוצות שיעיות (אך לא רק) גורמים למתיחות רבה בין איראן לבין המדינות הערביות. איראן רואה את עצמה כמעצמה פרסית איזורית ונוקטת באסטרטגיה שבמסגרתה היא מנסה ובהצלחה רבה לצבור עוצמה והשפעה רבה במפרץ הפרסי ובמזרח-התיכון. עוצמה שבאמצעותה תוכל בעיניה להגן על המיעוט השיעי במדינות ערב. אל-דוסרי חתם את מאמרו בתהייה: "ההסכם אמור לסגור את דלתות הרוע אך החשש הקיים כיום הוא שדווקא ההסכם הזה עלול לפתוח את שערי הרוע. בדרך זו (של רוע) נהגה איראן לפעול כאשר היא הייתה תחת הסנקציות השאלה היא כיצד תפעל איראן כעת כשתתעצם ותחזור לעצמה".

גם העיתון האינטרנטי הנפוץ ביותר במפרץ 'אילאף' פירסם מאמרים בגנות ההסכם עם איראן. אחד מהם הוא של סארה אלשמאלי, שקבעה כבר בתחילת המאמר:" אין אמון בשלטון האיראני. הוא אומר מה שהוא לא עושה ועושה מה שהוא לא אומר". הנשיא אובמה, הוסיפה, זחל על ארבע למען ההסכם.

כאן המקום להדגיש נקודה מעניינת. ידוע שמצרים וירדן גם הן חששו מההסכם – ירדן עצרה רק לפני מספר חודשים מרגל ממשמרות המהפכה, שתכנן להוציא לפעול פיגועים בשטחה. אך למרות זאת, כמעט ולא נשמעו תגובות רשמיות או בתקשורת של השתיים ביחס להסכם הגרעין.

אסד מברך והלבנונים חצויים

לאיראן יש היסטוריה ארוכה של התאכזרות ודיכוי כלפי ערבים. כך למשל עוד בעידן השאה, לפני ההפיכה של ח'ומיני, כבשה איראן בשנת 1971 את האיים טונב הגדול, טונב הקטן והאי אבו מוסא, שאיחוד האמירויות הערביות רואים אותם כשייכים להם. השתלטות הזאת המחישה למדינות ערב כבר בשנות ה-70' את הסכנה מצד השכנה האיראנית. עד היום טרם נמצא פתרון ל-3 האיים הכבושים. בנוסף לאמור לעיל, איראן טענה לא פעם שגם בחרין היא האחד המחוזות של הרפובליקה האסלאמית. הרוב השיעי בממלכה מעניק לאיראן לגיטימציה לטענות הללו. בחרין, לעומת זאת, האשימה את איראן לא פעם בחתרנות.

עם זאת, היחסים בין האמירויות ובחרין לאיראן מורכבים יותר, בשל הקשרים הכלכליים הענפים שמתנהלים ביניהם. כנראה שמסיבה זו בחרין בחרה דווקא לברך על ההסכם.

מנהיג ערבי נוסף שהעניק את ברכתו להסכם הלוא הוא בשאר אסד, בעל הברית הגוסס של איראן. "אני מברך את העם האיראני ואת הרפובליקה האסלאמית של איראן על ניצחונה הגדול", כך הוא צוטט בכלי התקשורת השונים. מנגד, בלבנון המשוסעת מבינים שלהסכם הגרעין יש השלכות גם על גזרתם. הקואליציה של 14 במרץ, המתנגדת לחזבאללה וסוריה, פירסמה מאמר פרשנות ציני תחת הכותרת "הסכם עם השטן הגדול לבין ציר הרשע".

וליד ג'נבלאט מנהיג הדרוזים בלבנון רומז על ההשלכות ההרסניות של ההסכם באומר : "ההסכם החדש עלול לשים קץ לעולם הערבי שהכרנו, סוריה ועיראק לא יהיו כפי שהיו". סיעת 'אל-מסתקבל' בלבנון, בראשותו של ראש הממשלה לשעבר סעד אלחרירי, בירכה על ההסכם אך הביעה תקווה שאיראן לא תתערב בענייניה הפנימיים של מדינות נוספות ושההסכם יפרק את ישראל והמזה"ת מנשק גרעיני.

קולה הרשמי של לבנון טרם נשמע, אך כפי הנראה לא נשמע אותה מברכת על ההסכם. הפלגים שבתוכה, כמו הנוצרים והסונים,  טרם התבטאו בנושא זה, אך ברור כי עמדתם דומה לזו של הסעודים. כידוע, ארגון חזבאללה, בהוראת איראן, מונע מזה למעלה משנה בחירת נשיא חדש, ודורש בחירת נשיא שיהיה מקובל עליו ועל אדוניו בטהראן.

תרגיל מבריק; סלמאן מלך סעודיה. צילום: Ash Carter CC BY 2.0 VIA FLICKR
יחמש את סעודיה בגרעין?; סלמאן מלך סעודיה. צילום: Ash Carter CC BY 2.0 VIA FLICKR

הגרעין הוא רק תירוץ

בהתחשב בכך שמאות העמודים של ההסכם שהתגבש נכתבו רק בפרסית ובאנגלית, ניתן להעריך כי תגובות נוספות תיגענה בימים הקרובים.

בעיני מדינות ערב הסכם זה ישדרג את איראן ויהפוך אותה למעצמה אזורית כלכלית וצבאית עם הסרת הסנקציות וביטול הקפאת הכספים תוכל איראן להזרים מיליוני דולרים למיליציות בעיראק, בלבנון ובתימן על מנת להמשיך ולערער את יציבותם של אותן מדינות. המעורבות האיראנית באותן מדינות מתרכזת סביב מימון, אימון וחימוש המליציות השיעיות. המעורבות הפוליטית, הכלכלית והדתית של איראן הופכת את המידנות הללו למדינת חסות. המלחמה בדאע"ש תעניק תירוץ נוסף לאיראן ותגביר את מעורבות טהראן במדינות הללו.

מדינות ערב יודעים היטב שהאיראנים שמו להם למטרה "לייצא את המהפכה" השיעית לעולם הערבי ובעיקר למדינות מוסלמיות שבהן חיים קהילות שיעיות כמו לבנון, תימן, עיראק. עם נסיגת ארה"ב מעיראק ועליית דאע"ש חלה בשנים האחרונות מעורבות רבה מצד איראן בענייניהם של מדינות ערב. כבר עכשיו האיראנים מסייעים בתמיכה לוגיסטית, בכסף ובנשק לקבוצות השיעיות במדינות הללו. הם תומכים ומסייעים לחו'תים להשתלט על תימן, כאשר בלימתם של האחרונים התאפשרה בזכות המתקפה בראשות ערב הסעודית.

מדינות ערב בניגוד לאובמה הבינו מזמן ששיבוש תוכניתה הגרעינית של איראן הוא אינטרס עליון עבור ארצות ערב, משום שהמעורבות הצבאית, הכלכלית והדתית שלה מהווה איום אסטרטגי ופגיעה קשה בביטחון הלאומי של אותן מדינות. עם חתימת ההסכם החדש נפתח מרוץ גרעיני לא-כל-כך סמוי בהובלת הסעודים. כך, בפעם הראשונה בהיסטוריה רוב מדינות ערב מאוחדות והפעם לא נגד ישראל אלא נגד איראן.

______

ד"ר אדי כהן הוא יו"ר פורום קדם למחקרים ערביים וחוקר בכיר במחלקה ללימודי מזרח-התיכון באוניברסיטת בר-אילן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *