סעודיה מתקרבת לפוטין: עוד כישלון של מדיניות אובמה

שורה של סיבות ואירועים מצביעים על כך שסעודיה הבינה באיזה צד מרוחה החמאה. ככה זה כשבוושינגטון לא עונים לטלפונים.

­

התקשורת הערבית מדווחת על ביקורו הצפוי של מלך סעודיה סלמאן ברוסיה עד סוף השנה • הדיווח הנחבא מצטרף לשורה של סיבות ואירועים המצביעים על כך שסעודיה הבינה באיזה צד מרוחה החמאה • ככה זה כשבוושינגטון לא עונים לטלפונים

עדיף להיות בצד המנצח; המלך סלמאן והנשיא פוטין בועידת G20. צילום: kremlin.ru
עדיף להיות בצד המנצח; המלך סלמאן והנשיא פוטין בועידת G20. צילום: kremlin.ru

השבוע הביאו אמצעי התקשורת הערביים ידיעה שלא ראיתי אזכור דומה לה בתקשורת הישראלית. על-פי הדיווח, הקרמלין הודיע שעד סוף השנה, כלומר במהלך החודשיים הקרובים, יבקר מלך סעודיה סלמאן בן עבד אל-עזיז ברוסיה. לכאורה, ידיעה לא חשובה במיוחד. והרי מנהיגים מרבים בנסיעות ובביקורים זה אצל זה. אלא שכאן מדובר במשהו גדול הרבה יותר, במהלך מדיני המסמן לדעתי את המעבר של סעודיה אל הברית הרוסית. ויש לכך מספר סיבות.

מזרח תיכון חדש

זה לא סוד שארצות-הברית משדרת לאזורנו סימנים של חולשה; הן בשל החלטת הנשיא אובמה להתפטר מתפקיד השוטר של העולם, והן בשל התמקדותה של ארצות-הברית במערכת הבחירות. אין היום עם מי לדבר בוושינגטון, ובפרט לאחר שהתברר שההסכם עם איראן הוא עובדה מוגמרת. הסעודים יוצאים מגדרם מרוב זעם על ההסכם ורואים בו בגידה אמריקנית בהם, לא פחות. אך בניגוד לישראל הם אינם מחצינים את רגשותיהם ומשחקים בזירה הבינלאומית בקור רוח ובראייה מפוקחת של המציאות.

מנגד, הסעודים מזהים את הנחישות הרוסית המתבטאת במעורבות בסוריה, נחישות בולטת על רקע החידלון של ארצות-הברית ונאט"ו. הסעודים חוששים שאסד יישאר בשלטון, כי הם רואים בו כופר בשל היותו עלווי, ועל-פי גישתם אין דרך להכשיר שלטון של כופר על מוסלמים. הם גם זועמים על מרחץ הדמים בניצוחו של "הקצב מדמשק", שעלה בחיי מאות אלפי אנשים, שרבים מהם מוסלמים סונים. המלך סלמאן רוצה להיות קרוב לאזנו של פוטין כדי להשפיע עליו בעניין זה.

סיבה נוספת היא החשש הסעודי מברית רוסית-איראנית שלסעודיה לא תהיה השפעה עליה. בלי גב אמריקני-אירופי סעודיה מעדיפה את האמרה: "אם אינך יכול להכות אותם הצטרף אליהם". לתחושת המלך, הוא יוכל להשפיע על האיראנים בעניינים כמו תימן, עיראק וסוריה אם יהיה בתוך המועדון ולא מחוץ לו. סימן לכך ניתן אולי לקבל מן הידיעות על סיומה הקרב של הלחימה הסעודית בתימן נגד כוחות החות'ים, הפרוקסי של איראן.

בא לשכונה בחור חדש

זה אולי יפתיע חלק מכם, אך סעודיה מעוניינת גם לוודא שרוסיה לא תפעיל את כוחות הקרקע שלה נגד ארגון 'המדינה האסלאמית' (דאע"ש).

סעודיה איננה אוהבת את הג'יהאדיסטים של הח'ליף אבו בכר אל-בגדאדי, בעיקר בגלל שהם הוציאו שם רע לאסלאם. אולם מצד שני, המלך הסעודי איננו רוצה לראות איך שרוסיה – מדינת כופרים, שותי וודקה ואוכלי חזירים – מחסלת מספר גדול של מוסלמים סונים ומפילה ברוב בושה מדינה אסלאמית-סונית. ככלות הכול, היו זמנים שבהם סעודיה תמכה ב'מדינה האסלאמית'.

כל הסיבות הללו ביחד שולחות את מלך סעודיה היישר אל זרועותיו השריריות של פוטין. אבל חשוב גם לראות את מסגרת המפגש: המלך הסעודי עוזב את ארמונו נוסע לבקר את פוטין בביתו של פוטין. בעבר היו נשיאים וראשי ממשלות משחרים לפתחו של מלך סעודיה, והיום הוא זה שנוסע לפוטין, הבחור החדש שבא לשכונת המצוקה הנקראת המזרח-התיכון, כדי להראות לקרוב ולרחוק מי פה בעל הבית.

גם בישראל גילו את רוסיה ואת ההשפעה הגוברת שלה באזור, וזה מה ששלח את נתניהו לפוטין לפני כחודש, כמו גם מה שגרם לביקורי קצינים בכירים רוסיים בישראל. נראה שעל רקע המעורבות הגוברת של רוסיה בסוריה גדל גם הרצון שלממשלת ישראל לא להישאר מחוץ למשוואה, בעיקר כשבצד הנגדי שלה נמצאת איראן.

עושים שרירים: צילומים, לכאורה, של הפצצת מצרר רוסית בסוריה

פוטין מרחיב פעילות?

אלא שבימים האחרונים ניכר שינוי מעניין בנימת הדברים שאומרים דוברים רוסיים בתקשורת הערבית. עד לפני כשבוע הם דיברו על כך שלרוסיה יש בסוריה מטרות מוגבלות, כמו הבטחת שלטונו של אסד, גם אם יהיה זה על חלק קטן משטח סוריה, כלומר חבל העלווים שבחוף סוריה, באזור שבו נמצאים נמלי לטקיה, טרטוס ובניאס. מדבריהם השתמע שאין לרוסיה כוונה לתקוף באופן מסיבי את המדינה האסלאמית שהשתלטה על 60 אחוזים משטח סוריה.

לפתע הם החלו להביע בקול דאגה מחלחול רעיונות 'המדינה האסלאמית' אל תוך המדינות המוסלמיות שפעם היו חלקה הדרומי של ברית המועצות: קזחסטן, אוזבקיסטן, תורכמניסטן וטג'יקיסטן, כמו גם אל קבוצות מוסלמי החיות בתוך הפדרציה הרוסית: צ'צ'נים, טטארים, פאמירים ועוד. לטטארים יש סיבה טובה מאוד לפעול נגד רוסיה, אחרי שזו גירשה המונים מהם מחצי האי קרים, שלפני כשנה נלקח מאוקראינה וסופח לרוסיה. הצ'צ'נים עדיין לא נקמו ברוסים את הרס בירתם גרוזני כמו גם הרג אלפים מהם בשמות התשעים.

בנוסף יש לזכור שעשרות אחוזים מהחיילים בעלי דרגות נמוכות בצבא רוסיה הם מוסלמים, והמדינה האסלאמית בהחלט יכולה לנסות ולגייס אנשים בתוך הצבא כדי שיעשו לחבריהם את מה שעשה סרן נידאל חסן בבסיס בפורט הוד האמריקני, כשהרג 13 מחבריו ופצע 31. העניין לא רחוק מהמציאות שכן כבר היום יש כמאתיים מתנדבים מוסלמים מרוסיה בהמדינה האסלאמית, ואחד מהם – צ'צ'ני במוצאו וג'ינג'י בצבעו – הוא מפקד כוחות המורדים באזור חלב, ולפחות במקרה אחד שתועד במצלמות הוא שחט שלושה אנשי שלטון במו ידיו.

הוא ואנשים כמוהו יכולים לדבר ברוסית או בצ'צ'נית אל חבריהם שבצבא הרוסי, ודי אם אחד מאלף יתגייס בלבו להמדינה האסלאמית כדי לזרוע מוות בקרב חבריו. המדינה האסלאמית לא יודעת רחמים ואין לה מגבלות, ואם מי שיתגייס לשירותה בצבא רוסיה יאמץ את אופן החשיבה שלה ואת שיטות הפעולה שלה, הדבר יכול להמיט אסון על צבא רוסיה. מה – למשל – יכול לעשות חייל המשרת על אוניית משא הנושאת נשק ותחמושת לסוריה, אם הוא מוכן למות כשהיד בעת ביצוע פעולת חבלה שתטביע את האוניה?

עם האוכל בא התיאבון

בנוסף לכל השיקולים הללו מתברר שלהפצצות האוויריות הרוסיות אכן יש יכולת לשנות את המצב בשטח, ובימים האחרונים פתחו כוחות אסד, חיזבאללה והאיראנים, במתקפה קרקעית רבת מוקדים נגד כוחות המורדים והמדינה האסלאמית, ואף זכו להחזרת שטחים מסוימים וכמה כפרים אל תחת שלטון אסד. ייתכן שתאבונו של פוטין יגדל עם האוכל, כלומר ככל שתהיינה הצלחות לכוחות שבקואליציה עם רוסיה כך יגדל תאבונו של פוטין להרחיב את מסגרת הלחימה נגד המדינה האסלאמית לפני שזו נאחזת ברוסיה והופכת את המלחמה נגד הרדיקלים למלחמה בתוך רוסיה.

לפני כחודשיים התבטא אחד ממפקדי הצבא האמריקני על המדינה האסלאמית ואמר שהיא תישאר במקומה עוד עשור לפחות. ההתנהלות של רוסיה בימים האחרונים מצביעה על האפשרות שרוסיה לא תמתין לנאט"ו או לארצות-הברית אלא תעשה בקרב את מה שכולם פוחדים ממנו, כלומר תילחם מלחמת חורמה בקנאי האסלאם ותחסל את המדינה האסלאמית לפני שהמדינה האסלאמית מחסלת אותה.

יש מצבים של "או אנחנו או הם", וכנראה שפוטין הגיע למצב הזה. ימים יגידו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. מפוקח= דבר מנוטר, כמו פיקוח על מחירים
    SUPERVISED
    מפוכח (שזה מה שהיית צריך לכתוב)= ההיפך משיכור
    SOBER

  2. צריך לזכור שאחת הסיבות למלחמה ולמעורבות הסעודית בתימן הוא הרצון להעביר צינור נפט שעוקף את השליטה האירנית במיצרים, וחלקו עובר במזרח תימן, ועד שזה לא יובטח לסעודים או יבוטל מבחינת האירנים, המלחמה לא תסתיים.

    1. שאלה: האם יש סיכוי להעברת צינור נפט מסעודיה לירדן, ומשם לישראל ואז לים התיכון? האם יש סיכוי להעברת מסילת רכבת מאילת ( אליה יגיעו מטענים ממדינות המפרץ) לנמל אשדוד? במילים אחרות, האם יש סיכוי לשיתוף פעולה גלוי של הסעודים והמפרציות עם ישראל? אשמח לקבל הערכת סיכויים

  3. האינטרס של שתי המדינות הוא להעלות את מחיר הנפט
    אחרת שתיהן קורסות לאלימות פנימית תוך שנים ספורות

    בכל מקרה הרוסים יעשו לסעודים סדרת חינוך להקטנת אגו
    – ללמד אותם מי הבוס החדש
    רומן לא יהיה בין שני הצדדים

  4. הדברים מתחברים למה שד"ר גיא בכור כתב היום על סעודיה. סעודיה במשבר כלכלי לנוכח הצניחה במחירי הנפט דבר המוביל לבריחת האמריקאים והאירופאים ממנה. הסעודים לא יוכלו לשרוד אלא אם כן יבחנו מחדש את נערכות היחסים שלהם לרבות אלו עם ישראל.

  5. כתבה מפוקחת ומדויקת. למרבה הצער, ההשתמטות האמריקאית מובילה לשינוי גיאו-פוליטי כלל אזורי, ולהפיכת רוסיה לפטרון האזורי החדש (כמו שהייתה בעבר, רק בקנה מידה משמעותי יותר, וללא ההשפעה המאזנת האמריקאית מצד שני).

    השאלה היא האם הנשיא האמריקני החדש יגיב, והאם זה יהיה כבר מאוחר מדי.

  6. הניתוח של ד"ר קידר מצוין כרגיל אך לצערי הפרשנים אינם יורדים לרמת הבסיס. למה ארה"ב מתנהגת כמו שהיא מתנהגת עכשיו? לדעתי זה לא שארה"ב "עורקת" ועוזבת את המזה"ת. וגם אין כאן "כשלונות ומחדלים" של אובמה. מה שיש כאן זוהי הגשמה של אסטרטגיה של אובמה – ככה הוא רוצה שזה יהיה. ואז השאלה הגדולה ביותר – מה באמת המטרות הסופיות של אובמה.

    כמי שהבטיח "שינוי יסודי"
    (FUNDAMENTAL TRANSFORMATION)
    של ארה"ב, הוא אכן מתכוון לכך – וכנראה שקיים, ייתכן ואין דרך חזרה. אדם שגדל בבית חצי-מוסלמי וחצי אנטי-אמריקאי/מערבי – מטרתו של אובמה היא להכחיד את התרבות (ציוויליזציה) היהודו-נוצרית – כלומר תרבות מערבית, והאוייב היחיד שיכול איך שהוא לעשות זאת, זה הציוויליזציה האיסלמית, שבמקרה, קרובה לאובמה (דרך אגב, איני חושב שאובמה הוא מוסלמי בדתו – הוא מרקסיסט ספיג וקרוב לתרבות האיסלם אך הוא כנראה אטאיסט מוחלט).

    אין אובמה יכול לקום ולומר בראש חוצות "אני רוצה במפלת ארה"ב כפי שאנו מכירים כעת" ו"מפלת ישראל", כי (עדיין) זה ישמע מטורף בארה"ב – אך זוהי, לדעתי, סדר היום (AGENDA) הסודית שלו ושל מקורביו (למשל VALERY JARRETT) שאין מדברים עליו (על סדר היום) אך לכולם ברור מה הוא.

    והדיבורים על ה"נשיא הבא" גם כן לא כ"כ רלוונטיים שכן נשיא רפובליקני אינו סביר שייבחר במציאות דמוגרפית אמריקאית שהשתנת לטובת המיעוטים שמצביעים "אנטי-לבן" ולבנים צעירים שחונכו במערכת ההשכלה הגבוהה באר"ב שספוגה זה עשרות שנים בפרופסורים מן השמאל הקיצוני – ולבנים אלו גם כן, למרבה הגיחוך, כן, מצביעים אנטי-לבן. אסתכן ואומר שגם אם אובמה אינו מתכנן הפיכה חוקתית כדי לרוץ בפעם השלישית (הוא יזכה בקלות), אז הוא ישאר מאחורי הקלעים ויימשוך בחוטים של הנשיא(ה) הדמוקרטי(ת) שבוודאי ייבחר. הוא הרי ה"אחד" (THE ONE) שלו חיכו הניאו-קומוניסטים, האבטיחים (ירוקים כלפי חוץ, אדומים בפנים) ובעיקר, שונאי ישראל.

    חבל שפשוט אין אף פרשן רציני כמו מרדכי קידר שניגש לסיטואציה העולמית במבט לעומק באמת. מה שבטוח זה שאנו עומדים בפני עיתים חשוכות בשביל המערב, ייתכן שזו שקיעה סופנית.

    1. אהבתי את האבטיחים

      ממליצה לך גם על אתר האינטרנט של גיא בכור

    2. יש ניתוח סחולאסטי מעוד אופייני למדענים חברתיים של מערב.
      עובר זמן ומיעוטים או שחבות חלשות או חלק מהם עולים ונקלתים הן בעקבות פעולת נמרצת שלהם או פעולות פוליטיות.
      ואז הם נוטים תמיד לקייון יותר שמרני. ככלות הכל לשמור הסגים.
      לעיתים בזה הם נתקלים בדרך הזה עם שרידים של אליטה קודמת שמנסה להזיר מעמדתו שלהם על ידי דמגוגיה חברתית ו. אפשר להמשיך.
      רספובליקנים יותר ויותר מצליחים ביתר מדינות וזה עובדה ואין לזה שום השפעה יהודית אלא נהפיחו בקרב יהודים מתרחב קרע עמוק בעיניין זה.
      זה תהליך טבעי שמסביר תנודות תקופתיות בין שמרנות לנסיון התחדשות.
      יחס של אובמה לסיטואציה לא קשור לדעותיו.
      אובמה פחדן ולא ילך נגד ממסד.
      מקסימום הוא ישפיע להבת אלו או אחרים.
      השתנה יחס כללי של מערב למזרח וזה תמון בסיבות הרבה יותר עמוקים מאשר איזה חינוך קיבל אובמה
      בהגיע נשיא חדש הן דמוקרתי הן רפובליקני לא ישתנה ביחס של האר"ב הרבה דברים משמאותים.
      עליית רוסית חתרנות צרפתית ורצון האר"ב לשמור איזהשהוא עמדות אחיזה במיוחד לנוכח עובדה שישראל מדינת סטארט-אפ והאר"ב רואה כדבר חשוב להיות מדינת יוזמת חידושים בטכנולוגיות הכל זה טוב מעוד עבורנו כי יפתח עבורנו הרבה יותר אופציות לתמרורים פוליטיים ולביתחון בסיפוח שטחים חדשים חיונים להתקדמות מדינה יהודית שלמעיטים ינתן הזדמנות להצטרף למעשים.

  7. לא ראיתי הן בכתבה עצמה הן בקומנטים שום עומק
    כתבה עצמה זה סטאם תיאור מעוד שיטחי.
    לשינוי יחס של מערב יש סיבות הרבה יותר עמוקות מאשר איזה חינוך קיבל אובמה
    לפניי שנתיים איזה נסיך מסעודיה בביקור לרוסיה ניסה אושלשחוד אותה אושלאיים.
    עכשיו המלך שלהם יבוא לבקש רחמים.
    ערבים עשו תעות גדולה. בהפלת מתוס רוסי הם נתנו עלילה לרסים להתחיל מלחמה טוטאלית אחזרית. ומשהיה עד עכשיו יראה כי סטאם משחק והעולם ישתוק.
    רוסים אנשים דוגמתים. ודוגמת קובע. אין כוח אחד כל יכול. לכן הם עוזרים לאסד ויעזרו לאלמנתים באיזור על מנת להגביר חלוקת ליותר רשויות קטנות.
    זה לפחות את השיפה שלהם שאיש לא יבתיח שזה או יתקיים או לא.

    1. לגבי עלילה. לפני עשרים שנים אומשהוא כזה צ'צ'נים התחילו מלחמה על ידי סידרות פיצוצים בתים רבי קומות במוסקווה.
      רוסים הגיבו במלחמת חומרה שאפשר להגדיר אותה כמלחמת השמדה שהם נמנעו עד אז בעקבות התנגדות פנימית.
      הסטוריה חוזרת. העולם כדרכו ימלמל וישאר חוסר מעש כמו שזה היה עד עכשיו.