מדוע השוודים שונאים את ישראל

שרת החוץ וולסטורם היא לא השוודית הראשונה ששונאת אותנו. לישראל יש חשבון ישן וארוך עם המדינה הסקנדינבית. אמנון לורד על שורשי השנאה השוודית

תוצר של החינוך השוודי; וולסטורם. צילום: Latvian Foreign Ministry, CC-BY-NC-ND-2.0

לפי ניתוח פוליטי של דיפלומט בכיר לשעבר ומומחה לענייני שוודיה, יש ישראלי אחד לפחות שיכול להירגע וזהו הסופר עמוס עוז. הוא כנראה יקבל בכל זאת את פרס נובל לספרות – שהוא פרס פוליטי לא פחות מפרס נובל לשלום. יקדים אותו גדעון לוי, העיתונאי הישראלי המפורסם הכותב באחד מעיתוני הבוקר החשובים בישראל, 'הארץ', שיזכה השנה בפרס אולף פלמה ששוויו לפי הדיווחים 75 אלף דולר. יש קשר הדוק בין האגרסיביות של שרת החוץ מרגוט וולסטרום הדורשת לחקור את מה שהיא מכנה "ההוצאות להורג" שישראל מבצעת נגד מחבלים, ובין הישראלים ששוודיה חפצה ביקרם.

שם הקוד שמחבר בין השוודים לרשת ארגוני השמאל הרדיקלי הוא "החברה האזרחית". החברה האזרחית נועדה בשלב מסוים להעביר את החברה האמיתית שבתוכה היא פועלת למצב של קיטוב והקצנה בדרך ל"שינוי". האם הביטוי הזה מצלצל מוכר? שרת החוץ השוודית תורמת את שלה למאבק, בהצהרות שנועדו לשפוך בנזין לתבערה. יש אגב לא מעט ביקורת בתוך שוודיה על האמירות האלה.

הרעיון המרכזי בשוודיה לגבי ה-NGO'S שמרכיבים את "החברה האזרחית", הוא להטמיע באמצעותם את האידאולוגיה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. לפני כחודש וחצי פרסם פובליציסט שוודי-ישראלי בשם דייויד סטברו מאמר ב'הארץ' שכותרתו הסגירה מבלי משים את היסודות הטוטליטריים של המערכת הפוליטית והחברתית השוודית: "שרת החוץ השוודית אומרת את מה שכולם חושבים". אז הצדיקה וולסטרום את מסע הקסם הסכינאי בכך שהפלסטינים מיואשים.

הטוטליטרים החדשים

אכן. מוצע כאן שוב לקרוא את ספר התשתית שבלעדיו לא ניתן להבין את שוודיה: 'הטוטליטרים חדשים' שפרסם העיתונאי הבריטי רולנד האנטפורד. הספר יצא לראשונה ב-1972, בשיא ימי שלטונו של אולף פלמה, ויצא מחדש במהדורה מעודכנת ב-1981. מאז התחלפו ממשלות בשוודיה ולפחות בתחום הכלכלי שוודיה נמצאת היום בדירוג גבוה, בעשיריה הראשונה של מדד החופש הכלכלי. אבל התשתיות החינוכיות, ההשכלה הגבוהה, המבנים החברתיים – אלה לא השתנו והסוציאל-דמוקרטים ממשיכים לשלוט למעשה בשוודיה גם אם מדי פעם "המפלגות הבורגניות", "השמרניות" לכאורה, מרכיבות ממשלה לתקופה מוגבלת.

האנטפורד טוען בספרו, וכנראה בצדק כפי שהשנים החולפות מוכיחות, כי ההגמוניה של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית שנמשכה 45 שנים – עד 1976 – איפשרה לה להצליח במקום שהמפלגה הבולשביקית של ברית-המועצות נכשלה. היא הטמיעה את ערכיה בכל שביל צדדי ובכל נתיב מרכזי בחיים השוודיים, החל בכלכלה וכלה בחיי המין של הנוער. הקונסנזוס, ההסכמה הכללית, שעליה מדווח סטברו, היא דבר מקודש. קונפורמיות טוטלית אינה מלה גסה בחברה השוודית.

"אחדות דעות תמיד נחשבה להישג של מערכת החינוך השוודית", כותב האנטפורד בספרו. מרגש לאומי בשנות ה-40 וה-50 "עברה המטוטלת לאינטרנציונליזם מודרך, שמוצא את ביטויו ב'סולידריות' עם מדינות תת-מפותחות". המהפך הזה נעשה בשנות ה-60 אבל אולף פלמה הצעיר שנבחר ב-1969, נתן לכיוון הזה תנופה אדירה.

הסופר הענק קורציו מלפארטה האיטלקי הגדיר את השוודים כיער של עצי מחט חנוטים בחליפות טוקסידו. אין הגדרה טובה מזו לתיאור הקונפורמיות והפחד של השוודים מכל גילוי של אינדיווידואליזם, גם כאשר העצים האלה התפשטו קצת מכמה שכבות של ביגוד מאז.

"ארגוני החברה האזרחית" כדרך לערער את החברה הישראלית; הפגנת שמאל בת"א. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90
"ארגוני החברה האזרחית" כדרך לערער את החברה הישראלית; הפגנת שמאל בת"א. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90

התפרצותו האותנטית של השגריר צבי מזאל בזמנו, כשניתק את החשמל ממצגת הדמים לכבוד המחבלת המתאבדת במסעדת מקסים בחיפה, עוררה זעזוע. הרי לא מתנהגים ככה. אני עצמי הייתי נוכח לפני כמה שנים באירוע דומה. השתתפתי באחד מאותם ערוצי הידברות בין ישראלים לפלסטינים באוניברסיטת לונד בדרום שוודיה.

לונד ממוקמת לא רחוק מהגשר המפורסם שמחבר יבשתית את קופנהאגן לשוודיה. בסיום הדיונים היה סשן אחד מול קהל גדול של אנשי אקדמיה ואנשי משרד החוץ השוודי. כל דיאלוג ידידותי שהתקיים בין הישראלים לפלסטינים התנפץ כשהמיקצה קיבל פומביות. לסופר איל מגד, שאיננו ידוע דווקא כאיש ימין, זה נמאס והוא התפרץ בהאשמות קולניות נגד הפלסטינים שחוזרים בהם מכל מכנה משותף או כל הבנה שהושגה ברגע שהם מדברים בפומבי על הבמה, אז הם הופכים אוטומטית לתוכים תעמולתיים. מגד עשה זאת תוך שהוא נוטש את כסאו בזעם ויורד מהבמה אל השביל המרכזי בכנסיה המפוארת שכבר הפכה לכונכיה חלולה משוללת כל סממן דתי נוצרי או אחר. עצי האטד החנוטים נכנסו להלם. מישהו שבר את כללי המשחק. מישהו חשף את הזיוף. אמנם לא ראיתי התעלפויות, אבל אצל החבר'ה האלה זה נראה כאות הפתיחה למלחמה הראשונה על אדמת שוודיה מזה 200 שנה.

מרגוט וולסטרום היא כנראה תוצר קלסי של השבלונה הסוציאל דמוקרטית. אחד היסודות שטופחו בחינוך השוודי בתקופה שבה למדה וולסטרום (ילידת 1954) בבית הספר היה "הניטרליות". מה זאת "הניטרליות"? פרופ' מאוניברסיטת אופסלה הסביר למחבר 'הטוטליטרים החדשים' רולנד האנטפורד: "זה כמו לכרות חתיכה מהאישיות, וכדי לפצות על זה חייבים למצוא דרכים לבטא את רגשותינו ואת רגש האחריות שלנו – זה דחף ייחודי לשוודיה. זה מסביר את האובססיה עם הארצות התת-מפותחות. זו פתיחה לעולם מבחוץ.  בכך שאנחנו מזדהים עם יחידה שהיא גדולה יותר משוודיה, אנחנו יכולים לספק צורך במשמעות".

סירוס מוסרי שיטתי

ההתנפלויות של וולסטרום מקורן בתסכולים שנובעים מהמשטר התודעתי הסוציאל דמוקרטי. גם שר החוץ השוודי בשנות ה-80 וה-90 סטן אנדרסון הפך את עצמו לאישיות-בלתי-רצויה בישראל. סגנו היה ידיד קרוב של יוסי ביילין וקיצוני עוד יותר מהבוס שלו באנטי-ישראליות שלו.

"אולי התסכול הגרוע ביותר של השוודים מקורו בהיעדר מחויבות פוליטית ובביקורת מרוסנת ומודרכת מבית. הניטראליות (או האישיות המנוטרלת) גבתה את המחיר שלה. היא יצרה סוג של סירוס מוסרי. השוודים אולי מרגישים בדחף לפעול, אבל אין להם הכוח לעשות זאת", כותב האנטפורד. ואכן לא חסרים לשוודים אתגרים עכשוויים מבית, אך הם אינם מסוגלים להגיב – ממש כמו משטרת קלן. למשל, הם היו יכולים להתמודד עם בעיה קטנה כמו בריחתם הכמעט מוחלטת של תושבי העיר מלמה היהודים. בעיר הזאת נוצרה סביבה אנטי-ישראלית אנטישמית בוטה בשנים האחרונות, בגלל ריבוי המוסלמים שם. שני מקרים היסטוריים קלסיים שהשוודים – בייחוד האינטלקטואלים השוודים – אינם לומדים, אינם חוקרים, ואינם מתמודדים איתם הם כל מה שקשור להיעלמותו וגורלו של ראול ולנברג ורצח ראש הממשלה אולף פלמה. תאמינו או לא, הרצח שאירע לפני 30 שנה עדיין לא פוענח. הם לא מצאו את היגאל עמיר שלהם. הם עומדים נוכח אירוע כל כך חמור כסריסים אימפוטנטים.

גם העובדה שהעולם מקדש את זכרו של ולנברג אינה בזכות השוודים, אלא בזכות היהודים וההונגרים. מבחינת שוודיה הסוציאל-דמוקרטית בדור שאחרי השואה, ולנברג היה בן למשפחת תעשיינים קפיטליסטית וככזה אין צורך להטריד את הסובייטים בתביעות בנוגע לגורלו. שוודיה אמנם שימשה מקלט לעשרות אלפי פליטים יהודים בשואה. צרך לציין את זה. אבל היא גם התעשרה מאוד בשתי מלחמות העולם, ואם ידידו של הימלר הרוזן ברנדוט היה מתאמץ באמת, היו יכולים להינצל עוד אלפי יהודים.

      הפגנה אנטי-ישראלית בשוודיה

"הם מפצים (על הסירוס המוסרי) בשימוש ייחודי במצפון. המצפון במובנו הנורמלי כיסוד הרוחני ששומר על האישיות לא מוזכר כמעט כמשהו קיים בקרב השוודים". כך טוען האנטפורד, ואולי זה מסביר מדוע בזמנו ניסה משרד החוץ השוודי לאסוף את כל עותקי הספר שהופצו בעולם. השוודים לא עברו את הטראומה של הגרמנים. "מצפון משמעותו היום (בשוודיה) מודעות לעולם. זה לא קונספט של הפרט אלא של הקולקטיב. בצורה שבה מפעילים אותו הוא מכוון לפינות הכי רחוקות בעולם – מקומות שמהן לא נשקפת לשוודים כל סכנה מיידית". לא כלפי ברית-המועצות בזמנו. גם לא כלפי גרמניה. אלא נגד ארצות-הברית ואחר כך ישראל. עוד מטרות למצפון המנוון של השוודים מאז מלחמת העולם ה-2 היו בריטניה וצרפת. את ארצות-הברית הם שנאו על חטאיה נגד השחורים ונגד ויאטנאם.

"המצפון השוודי הוא, למעשה, סוג של אורגזמה פוליטית רגשית המוצאת פורקנה בשנאה פולחנית. יש בזה משהו דומה לטקס היומי של שתי דקות השנאה בספרו הקלסי של אורוול '1984'", סיכם האנטפורד. לא נעים, אבל פסטיבלי השנאה הקולקטיבית בשוודיה מתמקדים כל פעם ביעד אחד מוגדר. בימינו, זוהי ישראל.

אנטי-דת, אנטי-ישראל

אדם שחילק את העיסוקיו בין משרד החוץ השוודי, המזרח התיכון, ואוניברסיטת לונד אמר לי בזמנו בגלוי, שהוא תומך בהטלת סנקציות וחרם על ישראל – בגלל ההתנחלויות, כמובן. העמדה הזאת כנראה מקובלת במשרד החוץ השוודי. לפי הבנתו, קיום ההתנחלויות מאותת שישראל אינה כנה בעמדתה המחייבת את פתרון החלוקה של שתי מדינות לשני עמים. אפשר היה להבין, שבכלל במשרד החוץ השוודי כבר מודעים מזה כמה שנים למצב שבו פתרון שתי המדינות חלף מהעולם. אם כך, מה שנותר להם זה לתת סיוע מדיני תעמולתי למאבק הפלסטינו-מוסלמי נגד ישראל.

אך הסיפור אינו מסתכם בחיבה לפלסטינים ה"מוחלשים". בשוודיה בוצע משהו שהוא יותר מהפרדת דת-ומדינה; בוצעה דה-נצרותיות של החברה. מחיקת הדת הנוצרית מהתודעה הקולקטיבית ומהפרהסיה של החברה השוודית. זאת חברה שבמובנים רבים נעשתה חסרת-דת והם שונאים את ישראל לא בגלל שהם אנטישמים אלא משום שישראל היא  מדינה ייחודית שזהותה כרוכה גם בזהות דתית. מי שרוצה להבין טוב יותר את הנשיא אובמה, מומלץ לו לקרוא את נאומיו והרצאותיו של אולף פלמה מסוף שנות ה-60 ועד אמצע שנות ה-70. חזון דומה מאוד למה שאובמה והדמוקרטים רוצים להוביל את אמריקה לקראתו.

חשוב לדעת ששוודיה היתה בעבר מודל מדיני וכלכלי שישראל פזלה לכיוונו, ובמשך דור אחד היתה קירבה בין שתי המדינות. הקירבה היתה מבוססת על הקשרים ההדוקים בין המפלגות הסוציאל דמוקרטיות בעולם, ובישראל היתה מפלגה אחות בשם מפא"י שהפכה למפלגת העבודה.

בנוסף, בדומה לישראל ולצרפת, גם בשוודיה היה בשנות ה-50 של המאה הקודמת פיתוח של פרויקט גרעיני, ושוודיה התקרבה מאוד בסוף שנות ה-50 למצב של מדינת-סף גרעינית. היא התכוונה למעשה להפוך למדינה גרעינית עצמאית. אפשר לדמיין מדוע עצרה לפני הגעתה אל הסף. סביר מאוד להניח שכמה ממנהיגיה שנהגו לנפוש – עד כמה שקשה להאמין – באתרי נופש בברית-המועצות ידעו שהסובייטים לא יאהבו את זה בלשון המעטה. במקום להפוך למדינה מנוטרלת כמו פינלנד, השוודים העדיפו לאמץ מרצונם מדיניות חוץ שהתאימה לקו הכללי שת ברית-המועצות.

שברה את החרם; איקאה. צילום: פלאש 90
שברה את החרם; איקאה. צילום: פלאש 90

ואחרי כל הדברים הללו, בישראל יש כאלה שמציעים להנמיך את דרג היחסים, לבטל את תפקיד השגריר הישראלי בשוודיה ולשלוח מכאן את השגריר השוודי. יש אף שמציעים הרבה מעבר לכך, חרם כללי על שוודיה. אך רעיונות כאילו ישראל צריכה להחרים לא רק את שרת החוץ וולסטרום אלא את כל הנציגים השוודים הרשמיים הם שגויים, הרסניים, ומעידים על בורות.

למרות שמשרד החוץ השוודי מקיים מדיניות אנטי-ישראלית מזה קרוב ל-40 שנה, יש היום יותר ויותר ידידי ישראל באגפים שונים של החברה השוודית. השאלה הנכונה היא כמה צריך להשקיע שם בתוספת קשרים ותעמולה. אבל בוודאי שאסור לנתק קשרי ידידות. יותר מזה, השוודים עוד חייבים לישראל ביקור של המלך מאז ביקור הנשיא המנוח חיים הרצוג, האבא של, בשוודיה לפני כ-25 שנה.

אכן, באופן עקרוני שימור דרג היחסים כמו שהוא היום מאפשר לשוודיה להסוות את העוינות שלה ואת התערבותה הגסה בענייניה הפנימיים של ישראל – כפי שעולה מהשקעותיה בארגוני השמאל הרדיקליים – באמצעות מראית עין של עסקים כרגיל, לכאורה, הודות לקיום השגרירות. ועדיין, אם פועלים, כדאי מאוד לעשות זאת במתינות.

נתון נוסף שצריך לקחת בחשבון: למרות הנזקים התעמולתיים של שוודיה והפעלתנות שלה באיחוד האירופי בנושא סימון המוצרים הישראליים, היחסים הכלכליים בין ישראל לשוודיה דווקא השתפרו פלאים יחסית למה שהיה בעבר. השוודים למעשה הטילו חרם כלכלי על ישראל, וכניסתה לשוק הישראלי של איקאה, אחת החברות שהקפידו להחרים את ישראל, מסמלת את קץ החרם הזה. רק לחברת וולבו הותר בזמנו לנהל יחסי מסחר עם המדינה היהודית.

רק פרומו?

היום טוענים אינטלקטואלים שוודים שהחברה שלהם הפכה מבחינה תרבותית להכי אמריקנית באירופה. הם כאילו גאים בזה. אם שוודיה היא הקרנה מוקדמת של ארצות-הברית בעוד עשר שנים, אז יוסטון – WE HAVE A PROBLEM .

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

32 תגובות למאמר

  1. מדויק כרגיל. רק הסיום הותיר אותי נבוך
    מה עם התפיסה שלא מספיק להיות רק חכם – אלא גם לפחות קצת צודק?
    ניתן אולי להשיג "ענישה סלקטיבית" של מפלגת השלטון ההזויה (אותה מפלגה ששיתפה פעולה עם הנאצים בזמנו) תוך שמירה על ידידינו בשבדיה ע"י מימון עמותות שבדיות כגון "הגנה על יהודי שבדיה מפני אנטישמיות", סיוע לנפגעות אונס של מהגרים", "הגנה על זכויות חופש הדת של הנוצרים בשבדיה", "התנגדות להשתקת פשעים (של מוסלמים)" וכיוצא בזאת. ישראל כיום במצב כלכלי לא פחות טוב משבדיה, ואנו בהחלט נעמוד בעלות זו.
    שלא לדבר על סגירת הקונסוליה השבדית במזרח ירושלים – שהסגל שלה אינו מואמן ע"י ישראל, ומתן האפשרויות הבאות למשרד החוץ השבדי: 1) האמנה לישראל (=הכרה במזרח ירושלים כשטח ישראלי), 2) האמנה לרש"פ – ומעבר לרמאללה, 3) סגירת ה"קונסוליה" הבלתי חוקית לחלוטין. ניתן להצמיד זאת כתגובה לאימוץ ההחלטה האנטי-ישראלית הבאה של שבדיה, וכך גם יושג אפקט הרתעה נאה מול מדינות אירופיות טחרות המחזיקות "קונסוליות" כאלו – גם אם בהיבט הצר של מערכת היחסים עם שבדיה זה לא מיטבי – יש לראות את התמונה הכוללת ולגרום סוף-סוף לאירופים להזיע. מאד

    1. אני דווקא הייתי מממן עמותות אחרות: כאלה שמספקות הגנה משפטית למהגרים, כאלה שעוזרות למהגרים למנוע גירוש, וכאלה שעוזרות למהגרים לקבל יותר כספי סיוע ממשלתי

    2. לאיתן
      אני אתך. כל מהגר ששבדיה תצליח לגרש עלול להצטרף לאויבנו. זה גם צדק פואטי. אלו העמותות שהאירופאים ממנים אצלנו

  2. אומנם המאמר מעולה אבל ההתנגחות בשוודיה על מעשיה במלחמת העולם השנייה אינה במקום. בכל זאת שכנת ממזרח – פינלנד, הייתה פרו נאצית, שכנתה מדרום – דנמרק נכבשה על יד הנאצים כמו גם שכנתה ממערב – נורבגיה. ולנורבגיה יש טופוגרפיה הרבה יותר קשה לכיבוש מאשר שוודיה ובכל זאת הרייך השלישי שיעבד מדינה זו תוך שבועות מספר.
    קיצר – זה שהם הצילו יהודים מתחת לאפם של הנאצים היה אמיץ למדי, אם היו מנסים להתנגד בדרכים פעילות יותר – נגיד כלכליות, היו נכבשים והיהודים שחסו שם היו נטבחים ביחד אם מאות או לפחות עשרות, שוודים.

    1. אין כאן "התנגחות", וזה היה עוד יותר גרוע מהמתואר. התמיכה בגרמניה הנאצית היתה גורפת בשנות ה-40, המפלגה (הנצחית) שהיתה אז בשלטון היא מפלגת השלטון הנוכחית, המלך דאז היה אוהד גלוי של הנאצים, ושבדיה סחרה בעפרות ברזל עם גרמניה – כשהתשלום הגרמני היה זהב שנשדד מיהודי הרייך, בידיעה ודאית של השבדים שאכן כך הדבר. בנוסף – פינלנד הותקפה ע"י ברה"מ והיחידים שתמכו בה היו הגרמנים (מסיבות מובנות) כשמעצמות המערב זנחו אותה לנפשה (מוכר מהיכן שהוא?). אפיזודה חמורה נוספת – השבדים ה"נייטרלים" אף אישרו לנאצים העברת כוחות בשטחם בכדי להכריע את נורבגיה, ולכן המערכה היתה "קצרה" – כך זה כשנועצים סכין בגבך – והנורבגים לא סלחו להם עד היום.
      הצלת יהודי דנמרק? – אוקיי, יש להם טיעונים להנמכה קלה של הלהבות בגיהנום

    2. לאלי, מס' עובדות להשלמת התמונה.
      א. פינלנד הייתה בעלת ברית של גרמניה, ובכל זאת לא אפשרה לה לפגוע באהרחיה היהודים
      ב. הצלת היהודים הייתה מחנורית. לולא נשמה טהורה ידועה (ברנדוט) יתכן שהיו ניצלים הרבה יותר
      ג. הניטראליות של שבדיה הייתה לעשות כסף משני הצדדים, כולל מכירת ברזל לייצור כלי נשק לגרמנים. הציניות השבדית הייתה שם דבר אז

      אז האומץ שלהם היה בערבון מוגבל. אינני רוצה לחשוב מה היה קורה לו נכבשה שבדיה ע"י הגרמנים אז. רמז: וידקון קויזלינג היה צמחוני לידם

    3. זאת ועוד: את כל התירוצים של שוודיה אפשר איכשהו להבין עד אמצע 1943, מכסימום תחילת 44. אבל כשהרייך הגרמני נלחם במשך שנה וחצי על קיומו ותוך כדי כך לא הפסיק לרגע לרצוח יהודים המשך מכירת עפרות הברזל האיכותיות למכונת המלחמה הנאצית הוביל ישירות למותם של מליוני יהודים נוספים. אבל כמובן שאין דבר יותר מוסרי מלהיות נייטרלי, מה?

  3. בדיוק בגלל זה השבדים הצעירים בורחים משבדיה (המחירים היקרים, אחדות מחשבתית, מנטליות סוציאלית). הרבה רואים באמריקה דווקא דבר חיובי, ולכן הם עוברים לשאר המדינות באירופה – אנגליה, גרמניה, צרפת, אפילו ספרד. זה לא הופך אותם לאוהבי ישראל כמובן, אבל הם שונים בהתנהגותם מחבריהם שנשארו.
    את מקומם תופסים המהגרים, שהמשקל האלקטורלי שלהם הולך וגובר.

  4. קיים הסבר משלים נוסף לעיסוק האובססיבי של שבדיה וגרמניה בפשעי ישראל: ניסיון למירוק מצפונם מהתנהגותם הנפשעת במלחמת העולם השניה (שבדיה סיפקה ציוד חיוני ומתנדבים אריים רבים למכונת המלחמה הגרמנית ). טענת ההגנה העצמית שלהם היא שאם יהודים בישראל מבצעים כיום פשעים, שאינם פחות חמורים מפשעי הנאצים, אזי השמדת יהודים הייתה מוצדקת. פליק פלאק מוסרי מרהיב לאחור. כל מה שנותר להגנה הוא לאסוף עוד ועוד 'עדויות' לפשעים הנאציים שמבצעת ישראל

    1. זה פליק פלאק מסובך מדי, שמתאים כאפולוגטיה של נאצים ולא של שמאלנים. אין סיבה לחשוב שהשבדים אנטישמים- יש שם קהילה יהודית שמבוססת בחברה השבדית- פשוט מדינה יהודית מצליחה וחזקה לא באה להם טוב בעין. לשמאלני עדיף לחשוב שהתנהגות "נאצית" של ישראלים כיום פשוט פוטרת אותו מהתמיכה שהיה אמור לתת לעם היהודי בגלל שהיה קורבן של הנאצים. זה טיעון "אבל איך אתם היהודים, שסבלתכם כל כך בשואה, יכולים לעשות כך-וכך לעם אחר"? המוכר.

    2. לנתנייתי
      אתה מניח ששמאלנים ונאצים לא יכולים לעמוד באותו צד. זו תפיסת העולם שהייתה רווחת בשמאל הישראלי הפרו קומוניסטי. להשקפתם הקומוניסטים הם שמאל, והנאצים הם האויב. מכאן הנאצים (והפשיסטים) הם ימין. ההגיון הזה כושל כיון שבתנועה הנאצית היו מאפיינים שמאל רבים. הקומוניסטים והנאצים הם למעשה בני דודים קרובים. שתי תנועות טוטליטריות, אנטי דמוקרטיות ואנטי ליברליות, שסירבו לשים את האדם במרכז

      רבים מהאידיאולוגים של השמאל האירופאי גם תמכו בתנועה הנאצית בראשיתה. סארטר הוא דוגמא לכך

      להערכתי, חלק מבעלי המצפון המלוכלך באירופה כולל כמובןבשבדיה, מנסיםלעזות פליק פלאק מלא לאחור. אסכים שחלק מסתפקים בחצי פליק פלאק: אם גם אתם עושים פשעים נאציים, אז אין לכם זכות להטיף לנו מוסר ולהאשים אותנו במה שהיה. נמאס לנו כבר לשמוע על פשעי העבר ולנסות לכפר עליהם ולשלם לכם. תשתקו

    3. לנתנייתי

      אתה מניח ששמאל ונאציזם הם שני הפכים. זו אכן הייתה התפיסה הרווחת בשמאל הישראלי. הלוגיקה שלהם היא שהקומוניסטים נלחמו בנאצים. הקומוניסטים הם שמאל. מכאן נובע שהנאצים הם ימין. או בתפיסה הישראלית המרוככת יותר: כל מחנה הימין הוא למעשה פשיסטי (ראה מאמר במידה)

      תפיסה זו מתעלמת מהעובדה שיש נקודות דמיון רבות בין הקומוניזם והנאציזם. שתי התנועות הן אנטי דמוקרטיות, אנטי ליברליות, לא התייחסו לפרט כמרכז, יצרו כלכלות ריכוזיות, התנגדו לכל סוג של הגבלת כוח השלטון וחלוקת סמכויות, ויצרו משטרי אימים טוטליטריים. אלו לא שתי אידיאולוגיות הופכיות אלא בני דודים קרובים
      הוכחה לכך היא העובדה שאינטלקטואלים בולטים בתנועות שמאל אירופאיות, כמו הצרפתי סארטר, תמכו תקופה ארוכה בתנועה הנאצית

      אני מוכנה להסכים אתך שרק חלק מנסים לבצע פליק פלאק מלא לאחור ולהצדיק בדיעבד את רצח העם היהודי. יש כאלו שמסתפקים בביצוע חצי פליק פלאק. לשיטתם: אם אתם פועלים היום כמו שהנאצים פעלו בעבר – אין לכם כל זכות להאשים אותנו בפשעי העבר. אין לכם כל זכות להזכיר לנו שוב ושוב את הנושא ולתבוע מאתנו בקשות סליחה ופיצויים. הם יסתפקו בהסרת הנושא והתביעות מסדר היום

  5. זאת אינה הפעם הראשונה שבה אמנון לורד מציע נקודת מוצא מרוחקת המאפשרת לגבש תמונה בהירה וחדה יותר.

  6. אנטי דת אנטי ישראל??
    הנצרות הפרוטסטטנית תמיד הייתה אנטישמית ליהודים, ואין לזה קשר לסיבות האנטי הישראליות או לבין עליית האתאיזם השוודי האנטישמי לבין הממסד הנוצרי השוודי האנטישמי!

  7. מדהים שמדינה כמו שבדיה, שעיקרה בכפייה את העם הסאמי עד שנת 1975 ואפילו עיקרה בכפיה טרנסג'נדרים עד שנת 2012 מטיפה מוסר לישראל.

  8. הנקודה המשמעותית ביותר, בה נוגע המאמר בחוכמה, היא התפיסה השוודית לפיה דת היא ״שורש כל רע״. במצב כזה, כל עוד מדינת ישראל תמשיך להגדיר עצמה כמדינה יהודית, וכבעלת סימנים יהודיים מובחנים, לא ניתן לקיים יחסי ידידות ממשיים בין שני העמים, החורגים מהתקרבויות זמניות המוכתבות מאינטרסים משותפים. בדומה למצב שבין ישראל ומצרים לדוגמא – הפער המנטאלי פשוט רחב מדי, עם כל הצער. עדיף להשקיע את המאמצים בחיזוק הקשרים עם מדינות ידידותיות באמת, כמו צ׳כיה, הידידה הטובה ביותר שלנו ביבשת.

  9. שתי נקודות חשובות לא עלו בכתבה:
    1. שבדיה לא רק נהנתה כלכלית מתמיכתה בגרמניה הנאצית. אלפי שוודים צעירים התנדבו לואפן אס.אס, והרכיבו, ביחד עם מתנדבים נוספים מסקנינביה, את דיוויזית "נורדלנד" שלחמה עד השעות האחרונות של הקרב על ברלין.
    2. בבסיס השנאה לישראל עומדת, לפחות לדעתי, הנצרות הלותרנית שמאפיינת מאד את סקנדינביה. גם אחרי ששוודיה עברה תהליכי חילון, הבסיס הנוצרי נותר חזק ברקע, כפי שקרה גם לנאצים, שהיו חילונים, אך האנטישמיות שלהם נסמכה על רקע דתי בן אלפי שנים.

  10. שבדיה כיום בבעיה חמורה. היא בדרך להתרסקות כלכלית ולאחת מהשניים,התעוררות מהחלום ומלחמת אזרחים או שקיעה איטית למדינה מוסלמית. בכול מערב אירופה המצב גם לא יציב. גם מבחינתנו המצב לא הכי נעים שהמדינות הקרובות ביותר הלא מוסלמיות תהיינה הודו ורומניהה

  11. כולם אנטישמים, כולם אשמים, כולם עושים לא בסדר, ורק אנחנו היהודים, העם הנבחר והכי טיוב בעולם צודקים!!!!!1111111

    שמעו, יש אמת בדבריה, אומנם לא נאה היא בעינכם, אבל כאשר הורגים מחבלים שכבר לא מהווים סכנה זו הוצאה להורג. זה גם לא מקצועי מבחינת אנשי אכיפת החוק, כי כאמור יש חוק במדינה ואסור לבצע הוצאות להורג.

    אבל היי, העיקר אם לא שילמת מסים ישר יגיעו הוצאה לפעול.

    1. לשובי דובי
      נכון שרוב הישראלים לא מזילים דמעה על הריגת אנשים שבאו לרצוח אותם בדם קר וכוונה תחילה. בין אם מדובר בהגנה עצמית או מאוד בסמוך לנסיון הרצח. אבל, אין הסבר לעיסוק האובססיבי של האירופאים במעשנו. יש הוצאות להורג בשפע בארה'ב, סין, איראן, סעודיה ועוד ועוד, ואותם האירופאים משום מה לא מגנים מדי שבוע. אנטישמיות היא הסבר אפשרי

    2. לקמיליה
      האנטישמיות היא ההסבר היחיד ולא רק ההסבר האפשרי. בעשורים האחרונים, מקובל בין אנטישמים רבים לומר שהם "לא אנטישמיים אלא רק נגד מדיניות ממשלת ישראל". אבל התשובה לכך היא פשוטה: כאשר מישהו מביע עמדה כלשהי נגד ישראל, ורק נגדה באופן יוצא דופן, ולא נוקט בדיוק באותה אמת מידה כלפי מדינות וסכסוכים אחרים בעולם, הרי שזו בדיוק אנטישמיות. כל היתר זה קשקוש. י

  12. ואע׳פ כן נוע תנוע ישראל בהצלחה מרובה כהיום הזה ויותר

  13. הדבר היחיד שעשוי להעיר את השבדים מהתנהלותם המנוכרת הוא בואם של המהגרים המוסלמים הדתיים. יווצר קונטראסט מופגן ביניהם ובין אדיקותם הפאנטית לבין השבדים שלא מבינים מה יש בדתם. כל מה שנילווה לאיסלם המפגר עשוי להשניא את המהגרים על האוכלוסיה המנומנמת המקומית. יום יבוא והם ילמדו על בשרם שכל עם אמור להישאר בגבולותיו הטבעיים. שם זה ממש לא אמריקה !!

  14. זו לא שינאת דת, אלא שינאת יהודים! אנטישמיות!
    עובדה היא ששרת החוץ השבדיך וגם שבדים רבים אינם שונאים את המוסלמים ומוכנים לקבל אותם למדינתם בזרועות פתוחות

  15. השוודים לא שונאים את ישראל יותר מעמים אחרים באירופה. כל המאמר המלומד הזה לא נוגע בנקודה האמיתית: ההנהגה הסוציאליסטית של שוודיה, כבר כמה עשורים, היא מושחתת ונגועה באינטרסים עוינים לישראל ובאינטרסים עוינים לשוודיה עצמה. ב-1932 עלו לשלטון בשוודיה הסוציאל-דמוקרטים, וכמו היטלר בגרמניה הם התחילו להתערב בכלכלה. כתוצאה מההתערבות הזאת, המיסים גדלו והמדינה התרוששה. כשאולוף פלמה עלה לשלטון הוא עוד הקצין את הסוציאליזם השוודי, החמיר את הרגולזציה והפיקוח על הכלכלה, העלה מיסים התחיל "לשרת" את ועדי העובדים הגדולים וחייב את המעסיקים להעלות משכורות לעובדים – בדיוק מה ששלי יחימוביץ' כל כך רוצה לעשות. שוודיה המשיכה להידרדר כלכלית, ואז פלמה החליט על פיחות לקרונה השוודית. הפיחות הזה הביא אינפלציה, עוד הגדלה של המיסים ועוד הידרדרות של הכלכלה. בשנת 1976, כשהימין עלה לשלטון, השמאל השתולל כדי למנוע שינוי של המצב מהשורש, ואז האינפלציה נמשכה והפיחות גבר. כשהסוציאל-דמוקרטים עלו לשלטון ב-1982, הם החליטו למנוע מהימין לחזור לשלטון אי-פעם ובחרו בצעדים "בלתי הפיכים": פיחות נוסף של 16% והסרת הפיקוח על הלוואות בנקאיות. התוצאה? שערי הריביות בפועל היו מתחת ל-0, האשראי התרחב, האינפלציה ומדד המחירים לצרכן עלו ונוצרה בועת נדל"ן גדולה. ב-1986 אולוף פלמה נרצח, ומאז הסוציאליסטים השוודים נעזרים בכוחות חיצוניים כדי למנוע מהימין שם לעלות לשלטון, ודי לחכימא ברמיזא.

  16. מאמר מבריק
    הנ"ל מזכיר את ההתנהלות האנטי ישראלית של אירלנד, עוד מדינה "ניטראלית" לשיטתה

  17. השבדים עוכרי ישראל באופן קיצוני,וישנה חוצפה ישראלית לא להחרימם,ואף להעשירם ברכישות 'וולוו' ואי החרמת 'איקאה'.
    בנוסף,השבדים מבצעים רצח חתולים וסנאים בגרזנים,
    כחלק מהשיגרה,וללא כל התקוממות עולמית על כך!!!

  18. שילכו להתחנגל.
    אין לסמוך על אף יישות אדם או יישות.