גל"צ – תחנה עם שכפ"ץ

כמו קודמיו, גם שר הביטחון יעלון נכנע ללובי של גלי צה"ל ונמנע מלקדם את השינויים הנדרשים בתחנת השידור הצבאית

כמו קודמיו, גם שר הביטחון יעלון נכנע ללובי של גלי צה"ל ונמנע מלקדם את השינויים הנדרשים בתחנת השידור הצבאית

נכנע ללובי של גל"צ. שר הביטחון יעלון ובכירי גלי צה"ל. צילום: פלאש90
נכנע ללובי של גל"צ. שר הביטחון יעלון ובכירי גלי צה"ל. צילום: פלאש90

בשבוע שעבר התפרסם כי שר הביטחון משה יעלון החליט להשאיר את גל"צ בצה"ל ובכך לדחות את הצעת הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט, להוציאה מהצבא. בידיעה אחרת פורסם כי התחנה תיאלץ להתמודד עם קיצוץ בתקציבה וככל הנראה גם לצמצם את כוח האדם שלה. ידיעה אחרת, שלישית במספר בנוגע לתחנה, עסקה בהחלטה נוספת של השר יעלון להאריך את כהונת מפקד התחנה, ירון דקל, בשנה נוספת, כך שבסופה יכהן חמש שנים בתפקיד זה. שתי ההחלטות של השר יעלון, שניתנו בהפרש של יממה אחת, צריכות להטריד כל מי שמאמין כי תחנת הרדיו הצבאית זקוקה לרפורמה מהותית.

כפי שטענתי במאמר קודם, פעילותה של גל"צ במתכונתה הנוכחית מעוררת קשיים עקרוניים רבים: הפניית שידוריה של תחנה צבאית לקהל שרובו מורכב מאזרחים, המתח המובנה בין חופש הביטוי העיתונאי שתובעים עיתונאי התחנה לבין הצורך בהקפדה על היררכיה פיקודית בתוך הארגון הצבאי, עיסוק רב למדי בפוליטיקה מפלגתית בשידורי התחנה ששייכת לארגון שאמור להתרחק ממחלוקות מפלגתיות, אי מתן תשומת לב מספקת לחיילים ולצבא בלוח השידורים ועוד. במאמר אחר הצבעתי על האבסורד שגלום בהיותה של גלגלצ ערוץ שידור של הצבא.

מאז שנותיה הראשונות עמדה גל"צ בפני סכנת סגירה. בתחילה נבע האיום ממחסור במשאבים ומלחצים מצדה של תחנת "קול ישראל" שראתה בה מתחרה על לבם של המאזינים. לאחר מלחמת ששת הימים עמדה התחנה לנפוח את נשמתה ומינויו של יצחק לבני לתפקיד מפקד גל"צ הביא להצלתה ולהצלחתה הרבה החל משלהי שנות השישים. לאחר המהפך הפוליטי בשנת 1977 הביע שר הביטחון עזר ויצמן את רצונו לסגור את התחנה או לחלופין להותיר בה רק תכניות צבאיות, אך כעבור זמן מה נסוג מכוונתו לאחר שנתקל בהתנגדות מצד צמרת צה"ל לרעיונות אלה.

באמצע שנות השמונים בעת ההתמודדות עם המשבר הכלכלי החמור שפקד את המדינה, הביא הרמטכ"ל רא"ל משה לוי לקיצוץ עמוק בתקציב התחנה ולשינוי במבנה שלה תוך עימות עם האזרחים שעבדו בתחנה. בראשית שנות התשעים הביע הרמטכ"ל רא"ל אהוד ברק רצון לקצץ מצה"ל את "כל מה שאינו יורה" ובהנחיתו גובשה תכנית להעביר את התחנה לאחריות רשות השידור או לאחריותה של הטלוויזיה החינוכית, אולם גם רעיון זה לא יצא אל הפועל. בראשית שנות האלפיים הכין שר האוצר, סילבן שלום, תכנית להפרטת התחנה, אך גם תכנית זו נגנזה.

לפני כחודשיים וחצי התפרסמה הצעתו האמורה של הרמטכ"ל אייזנקוט להוציא את גל"צ מצה"ל ולהעבירה למסגרת אחרת, אולי למשרד הביטחון, כחלק מהתכנית הרב-שנתית של הצבא ("גדעון"). לא ניתן היה לדעת באיזו מתכונת אמורה התחנה לפעול. ייתכן שבמשרד הביטחון היינו מקבלים את "אותה הגברת בשינוי אדרת" מבלי לתת בהכרח מענה לבעיות שצוינו לעיל. יחד עם זאת, היה בהצעה פוטנציאל לחולל דיון מחודש על תפקידה של גל"צ, שלמרבה הצער לא מומש. מתמיה שמכל ההמלצות שגיבש המטכ"ל לשינויים במבנה צה"ל ההמלצה היחידה שנדחתה על ידי השר היא זו שעסקה בהוצאת גל"צ מהצבא.

זכה בשנה נוספת כמפקד גל"צ . ירון דקל צילום: מרק ניימן/פלאש90
זכה בשנה נוספת כמפקד גל"צ . ירון דקל
צילום: מרק ניימן/פלאש90

מפקד עם פריבילגיות

החלטתו של יעלון להאריך בשנה נוספת את כהונתו של מפקד התחנה מותירה גם היא טעם חמוץ, מכיוון שהיא לא לוותה בהחלטה לקבוע בהוראת הפיקוד העליון את משך כהונתו של מפקד גל"צ (כהונתם של שאר המפקדים בצבא מוגדרת מראש בדרך כלל). מצב זה אינו בריא, שכן הוא יוצר חוסר ודאות ועשוי לגרום לחיכוכים מיותרים בין גורמים בתחנה וגורמים בדרג המדיני. כל עוד לא יעוגן משך כהונת מפקד גל"צ בהוראת הפיקוד העליון, כל החלטה של שר ביטחון להחליף את מפקד גל"צ המכהן בניגוד לדעתו של האחרון עשויה להיתקל בטענה כי השר פוגע בחופש העיתונות (כפי שהיה במקרה של סיום כהונת מפקד התחנה הקודם יצחק טוניק),  גם אם לא כך הוא הדבר.

השר יעלון הלך אפוא בתלם שהתוו רוב השרים שקדמו לו ונמנע מלהתעמת עם קבוצות לחץ עיתונאיות. הוא סיפק לתחנה "שכפ"ץ" במקום לדחוף לשינויים הכרחיים בפעילותה שמטרתם חיזוק הזיקה בינה לבין הצבא אליו היא שייכת, או לחלופין לקדם אזרוח שלה. מצב עניינים זה חמור עוד יותר בשל העובדה כי יעלון לא הציג לציבור את הנימוקים להחלטותיו. מן הראוי ששר הביטחון ייתן לאזרחי המדינה הסברים משכנעים להחלטות אלה ובהמשך  לכך – יפעל לשנותן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. לצערי אין כאן כל לובי , מי שדפקה את העסק זאת שרת התרבות והספורט מירי רגב מהליכוד . כאשר רוצים לקדם נושא הדרך הטובה ביותר זאת הדברות , טוב הייתה עושה מירי רגב לו הייתה מדברת עם חבר מפלגתה רב – אלוף במיל' שר הביטחון משה בוגי יעלון , יושבים ברוח טובה ומגיעים להבנות מה טוב , לחברה , לביטחון , לצה"ל ולמדינה . אבל מה שמעניין את רגב זה הפלייליסט והפופוליזים הזול , הרדוד והמתלהם . שר הביטחון הוא איש ערכי , צנוע , חרוץ , מקצוען בתחומו ובעיקר נאמן . כאשר לוקחים אדם כ משה בוגי יעלון ועושים לו סוג של זובור , עולבים בו ועושים לו תרגילים מלוכלכים מאחורי הגב , משיגים בדיוק את התוצאה ההפוכה. לצערי במפלגת הליכוד , שהיא מפלגת השלטון יש יותר מדי שרים וחברי כנסת שעניינם , הוא לקלקל ולחבל והכל ממניעים פוליטיים צרים.
    גל"צ תחנה טובה , גל"צ תחנה אהודה ואהובה , מי שהיה רמטכ"ל צה"ל ושר הביטחון היום יודע ומכיר את גלי צה"ל .
    החלטתו של שר הביטחון יעלון טובה ביותר . מאחר ואין צורך להרוס משהו טוב שחי בועט ונושם ( אולי יש מקום לתיקונים כאלה ואחרים ) עם התיקונים לא בוצעו עד היום , כנראה שהתיקונים סובלים דיחוי.
    אני שמח ששר הביטחון קיבל את החלטתו כפי שקיבל ולא נתן יד למתלהמים הפופוליסטיים , להרוס את גלי צה"ל.
    לסיכום : משה בוגי יעלון הוא לא כמו קודמיו , וקודמיו אינו כמוהו , הקודמים והנוכחי אנשים ראויים , מהטובים שידעה מדינתנו.
    כנראה שגם הם מצאו לנכון שאין כל סיבה להרוס את גלי צה"ל.
    המלצתי לכותב המאמר אייל צור תעשה מאמץ להיפגש עם שר הביטחון , שמע ממנו את דעתו והמניעים להחלטתו , נראה לי שתוכל לתרום הרבה יותר לקידומו ולחיזוקו של גלי – צה"ל !!!

    1. העובדה שהשמאל מתגייס נגד סגירת התחנה מעידה כאלף עדים שמדובר בתחנה שכל עניינה לשמש שופר של דעות השמאל הקיצוני – רזי ברקאי, רינו צרור, ניב רסקין, יעל דן, כל המגישים הם אנשי שמאל ממר"צ ועד חד"ש. אתם רוצים תחנה כזו? שלמו, אל תגרמו לי לשלם ואל תתנו פטור לחיילים משירות אמיתי בשביל השטות הזו

  2. לדני- ובכל זאת לאיזה עוד צבא בעולם יש תחנת רדיו משלו.
    מדובר אומנם על תחנה טובה אבל מן הראוי שבמדינה דמוקרטית הצבא יתעסק במקצועות צבאיים ולא יעסוק בעיתונות ולכן ובעיקר מהשיקול הזה צריך לבטל לאלתר את תחנות הרדיו הצהליות -את הכסף שיחסך אפשר להשקיע בנגמשים ממוגנים וכו' אם אני לא טועה תקציב גל"ץ עומד על 90 מיליון שח, והתחנה משמשת חממה לבניית קרירה בעולם האזרחי מה שלא ניתן להגיד על רוב המקצועות בצבא. דוגמא: ארז טל , מרב מיכאלי וכו'

  3. אקס טריטוריה בצה"ל.
    גם המקום היחיד בצה"ל בו מותר ואף צריך לחלל שבת שלא למטרות מבצעיות.

  4. א) מעניין מה יודעים הפונקציונרים בגל"צ על יעלון, שגרם לו לוותר להם על הפסקת שידורי השמאל הקיצוני תחת איצטלה צבאית א-פוליטית.

    ב) ל- דני בכנר, שר הביטחון משה יעלון היה רמטכ"ל בעת שצה"ל היה אמור להתכונן ולהתאמן למלחמה. היה אמור אבל זה לא קרה (תרוצים של קיצוץ בתקציב הביטחון וכד'). את המחיר שילמו ומשלמות משפחות רבות שיקיריהן נהרגו ונפצעו במלחמת לבנון השניה, עקב רמת צבאיות וציוד נמוכים. חיילים פשוטים וטובים נהרגו ונפצעו, ויעלון קיבל משרת שר הביטחון. אז סליחה שאני לא כל כך מסכים איתך על סגולותיו הנשגבות של יעלון. בנוסף, גל"צ ממזמן לא תחנה אהודה, משום שאינה משדרת לחיילים אלא פוליטיקה שמאלית קיצונית לאלו אשר השתלטו בגניבה על רכוש צבא הגנה לישראל ומדינת ישראל. מה ליעל דן ולרזי ברקאי ולנושאים שמעניינים את חיילי צה"ל הפשוטים?

    ג) ל-יוסף, לצבא ארה"ב יש את AFRTS (Armed Forces Randio Television Service), לצבא הבריטי יש את BFBS (BRITISH FORCES BROADCASTING SERVICES), ותוכל למצוא תחנות רדיו וטלויזיה של צבאות נוספים. רק שהשרותים הללו מיועדים בלעדית לרווחתם של החיילים ולא להשמעת דעות פוליטיות, או השמצת המדינה שלהגנתה החיילים התגייסו, ובטח ובטח לא להשמצת החיילים שאמורים דוקא ליהנות משידורי התחנה.
    במה שכתבת על סדר העדיפויות הנכון צדקת ב-%100.
    מעניין כמה חיילים היו ניצולים במלחמת לבנון השניה לו היו מקבלים את תקציב גל"צ בשנים 2002-2005 ומשתמשים בו להצטיידות ולאימונים. השנים הללו היו שנות כהונתו של יעלון כרמטכ"ל.

  5. אי אפשר לשפר תחנה ממשלתית. צריך לסגור. העובדה שלא סוגרים מלמדת יותר מכל על נביבותו הבסיסית של יעלון

    1. למדינה של מטר על מטר, שאין לה חיילים מעבר לים , אין צורך אמיתי בתחנה לשירות החיילים ולכן התוצאה שהמדובר בתחנה הפועלת מתוך אג"נדה פוליטית, ושתכליתה שולית. . הפוליטיקאים הנמנעים מלגעת בתחנה עושים זאת מתוך חשבונות אלקטורליים פנימיים, אבל אפשר לקוות שרוח החופש ביום מן הימים תנצח והתחנה הזו תעבור מן העולם