אמאל'ה! מגיש ימני בגל"צ!

לא צריך לעשות הרבה כדי לעורר את זעקות האימה והשבר משורות השמאל בתקשורת. כששומעים מה אומרת בנושא נורית קנטי, עורכת 'מה בוער', אפשר להבין למה

האימה, האימה. אראל סג"ל ורזי ברקאי, צילום: ערוץ20 ומשה שי /פלאש90

אם דבר אחד טוב יוצא מסערת "ההשתקה" של רזי ברקאי בגלי-צה"ל, הרי היא העובדה שלרגע קט מוסרות המסכות מעל הכסות האובייקטיבית של התקשורת הישראלית, במסע נגד "המגיש הימני" אראל סג"ל שהצטרף לתחנה.

חברת הכנסת קסניה סבטלובה מה'מחנה הציוני' (יו"ר שדולת חופש הביטוי בכנסת, כן?) משווה בין סג"ל לבנצי גופשטיין; בטוויטר מתלוננים על "אווירה של השתקה ופחד"; ב'הארץ' רומזים על כניעה ללחצים של "ארגוני הימין". ובדה-מרקר מעלים השערה שמדובר בסוג של נקמה או עונש על התבטאויותיו השערורייתית של ברקאי בדבר האמהות השכולות מראשית השבוע, ומתארים זאת כניסיון "להטות את שידורי התחנה לצד הימני של המפה הפוליטית", כאילו עד היום זו הייתה תחנה של כוחות שמירת השלום של האו"ם בכנסת.

סבטלובה
פניקה בשמאל. צילומסך

אז בשביל לקבל קצת פרופורציות, הלכתי ועשיתי משהו מוזר: בדקתי מה משדרים בתחנות רדיו צבאיות של מדינות אחרות בעולם. אומרים שגם ארצות-הברית, בריטניה, גרמניה ומדינות אחרות הן דמוקרטיות, וגם הן מחזיקות אי-אלו חיילים בתפקידים שונים ברחבי הגלובוס.

דבר אחד בולט באופן מידי: תחנות השידור הצבאיות במדינות אחרות הן, ובכן, תחנות שידור צבאיות. הן מכוונות את שידוריהן לחיילים, ומטרתן לספק בידור ותוכן לחיילים. זו ההצדקה לקיומן, והן מספקות את הסחורה. כפי שניתן להתרשם מלוח השידורים של רשת השידור הצבאית האמריקנית, רוב התוכן המוצע שם הוא בידורי מובהק: ספורט, סרטים, מוסיקה מגוונת, משפחה וקומדיה. כיאה לרשת המכוונת לקהל מגוון שחלקו שוהה תקופות ארוכות מעבר לים. בהתאם לכך רוב התוכן האקטואלי והחדשותי בתחנות אלו הוא בכלל לא מקורי. לוח השידורים מלא בפסיפס תכנים של רשתות אחרות: CBS, CNN, MSMBC ו-FOX NEWS.

במעט המקומות בהם מייצר הצבא תוכן מקורי הוא מודע היטב להקשר הפוליטי של תכניות האקטואליה ומצהיר במפורש כי המטרה היא להציג "רשימה מלאה של תכניות מהליברליזם עד לשמרנות וכל מה שבאמצע", דבר שמשתקף כמובן בזהות המגישים והמרואיינים.

אצלנו, לעומת זאת, בוקה ומבולקה. תחנת הרדיו הצבאית של ישראל – לא רק שהיא מזמן לא משרתת את החיילים, אלא שהיא משמשת כאחד ממעוזי אליטת השמאל הוותיקה. מי שיאזין לרדיו שממומן מכספי משרד הביטחון הישראלי יוכל להיחשף למגוון הדעות הרחב שנע בין האגפים היוניים של מפלגת העבודה למחלקות הסגורות של מרצ. רינו צרור ("שר האוצר נתניהו קרע את הציבור"), רזי ברקאי ("החמאס יכול ללמוד כי הישראלים מבינים רק כוח"), יעל דן ("מפוני גוש קטיף תקועים בגרון") ואישים מסוג זה ממלאים את כל רצועת האקטואליה של התחנה. למעט עלה תאנה פה ושם של מגישים שנוטים למרכז-ימין (יועז הנדל או עמית סגל למשל), אי אפשר למצוא בכל המתחם הסגור הזה דבר הקרוב לא לאיזון, לא למגוון דעות ואפילו לא הצגה הוגנת של השיח הפוליטי בישראל.

זו לא טעות. חלק מצוות התחנה רואה זאת כשליחות קדושה, כפי שמציגה זאת למשל נורית קנטי, עורכת התכנית 'מה בוער' וידידה קרובה של רזי ברקאי מזה שנים רבות. בסטטוס שהיא פרסמה היום בפייסבוק, מתארת קנטי עיתונות אקטיביסטית, ובועטת שנועדה לתקוף את המוסכמות המקובלות בחברה "התפקיד שלנו הוא לא לספר למאזינים את מה שהם כבר יודעים, ולא ללטף להם את האוזן" אלא "לשאול שאלות קשות, להשמיע גם קולות לא נעימים, שגם לנו קשה לשמוע, ולהרחיב את גבולות ההתייחסות לסוגיות שעל הפרק". לדבריה יש להם משימה אחת: "לאתגר את המציאות, לחפור ולגלות אמיתות ואי-אמיתות".

זהו תיאור מודע לעצמו של שופר תעמולה פוליטי, שרואה את עצמו כעומד מול המאזינים ונגדם, במטרה לגרום להם לזעזוע ולעורר ספקות. קנטי מכירה בפער שבין עמדות הציבור (המאזין והמממן) לבין עמדות המגישים והתחנה. והיא סבורה משום מה שהציבור הזה זקוק לעיתונאים "לא נעימים" עם משימה מיסיונרית שיאתגרו את תפיסותיו וירביצו בו תורה.

ספק אם זהו תיאור של עיתונות מקצועית ואמינה, וספק עוד יותר אם יש מקום לאקטיביזם עיתונאי מסוג זה בתחנת רדיו צבאית הממומנת מכספי הציבור. אך אם אלו הרוחות המנשבות בגל"צ, צודקים המבקרים שרוצים לסגור אותה. בינתיים, כל עוד התקציב ממשיך לזרום והתדרים ממשיכים לרטוט, ראוי לכל הפחות לאזן אותה קצת יותר. אראל סג"ל יכול להיות התחלה מצוינת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

15 תגובות למאמר

  1. וקאנטי, כמובן, משוכנעת שרק לשמאל מותר להיות בעמדת שוטפי המוחות האלה, וכל נתחון שנלקח מעוגת הענק ששולט עליה השמאל, זה סימן לצרוח שזהו, הפכנו למדינה פאשיסטית (צרחות שהם צורחים כבר כל כך הרבה עשרות שנים, ועדיין עדר התומכים שלהם מתלהם מחדש כל פעם)

  2. מה רע בבנצי לא מובן ביכלל
    למה כל הזמן אנחנו במצב אומלל
    גם מיי גולן נהדרת בריבוע
    אני קורא אותה כל שבוע
    קצת מיזה וגם מיזה לא מזיק לאף אחד
    הבה נימתח גם לימין את זה ממש הבד.
    למה אבל ממש אסור להיות לאומי
    פה בארץ רק השמאל הוא בתשומי.
    נא לא להחרים ולפגוע בנו
    לבית סוהר ככה אותו דנו.
    יאללה והיי נירקוד בקצב הטראללה
    כדי שחס וחלילה שלא נהיה לקללה.

  3. על בנצי מתוך ויקפדיה:
    "בשנת 2004 החל בפעילות למניעת נישואי יהודיות עם לא יהודים. ב-2009 מיסד את פעילותו על ידי הקמת ארגון להב”ה, במסגרתו הוא פועל נגד התבוללות, בעיקר באמצעות פנייה לאוכלוסיות מסורתיות בערים מעורבות, תוך שימוש במכתבים ובסרטים עם סיפורים המתריעים על הצפוי, לדברי הארגון, ליהודיות שיינשאו לערבים.‏[5] הוא עוסק גם בסימון חנויות שמעסיקות ערבים כדי לעודד עבודה עברית.‏[6]"

    אז אני לא מסכים עם על מה שיש לו בעבר ואם כל מה שהוא עושה בכלל. אבל אני מאוד מסכים לפעילות למניעת התבוללות ומי שטוען לגזענות פשוט מבולבל….

    ולכן אני חושב שכן צריך לתת לו תוכנית

  4. לא ייאמן! עד מתי הימין יהיה בשלטון אבל לא ישלוט ?? איני מזלזל כלל במאמרי דעה והכלל לאתר המעולה הזה יש חלק ביצירת שיח אחר, אבל לא הגיע הזמן להתחיל לשלוט במקום רק להתבכיין ? הגיע הזמן לפעולות אקטיביות אז השמאל קצת יצרח ויעשה רעש אבל כל אחד יודע מה קורה אחרי שהכלבים נובחים, השיירה עוברת. אשמח לתגובות

    1. כבר 7 שנים ברציפןת הימין בשלטון ועדיין מתבכיינים שהוא לא שולט??? אולי זה בגלל שלהיות בשלטון והימין זה כמו השמש והירח??

  5. דווקא הלוואי שהתחנה היתה נוהגת כפי שנורית קנטי טוענת: "לשאול שאלות קשות, להשמיע גם קולות לא נעימים, שגם לנו קשה לשמוע, ולהרחיב את גבולות ההתייחסות לסוגיות שעל הפרק". לו גל"צ היו נוהגים כך, הייתי אפילו מוכן לקרוא להם עיתונאים.

    הבעיה היא שה"שאלות הקשות" תמיד מגיעות משמאל. בימי ה"הינתקות" גל"צ, יחד עם כל התקשורת, יישרו קו עם דף המסרים שהוציאה הממשלה. אף אחד שם לא חשב לשאול "שאלות קשות" לגבי התבונה שבתוכנית ההינתקות, מה יקרה ביום שאחרי, ואיך מתכוננים לתרחיש הדמיוני שבו החמאס משתלט על רצועת עזה ומתחיל לשלח קטיושות על כל מערב הנגב בלי הכרה. "שאלות קשות" לא היו שם, וגם לא "קולות לא נעימים" לשלטון.

    וזו לא היתה נפילה מקרית: גל"צ דחף באופן בוטה לשחרור גלעד שליט – בלי "שאלות קשות" ובלי "להרחיב גבולות התייחסות", הראיונות שזוכים להם טיבי וחבר מרעיו יהיו תמיד מלטפים, בלי שום "שאלות קשות". ואף אחד לא יבקר את ביבי על שהוא הצהיר על תמיכה במדינה פלשטינית, או ישאל מה התבונה בכלל במהלך כזה. "שאלות קשות" שבאות רק מצד אחד זו לא עיתונות. ככל שירבו בתחנה מגישים ימניים, כן ייטב לה, ולשיח הציבורי בישראל בכלל.

    1. חבורת סמאל קיצונית . מרביצה בנו תורתו של סטלין . ואם לא נקבל נענש .

  6. דעתי סגל נפח בפח.. מישהן קלט שגלי ישראל מתחזקת ומנסה לקחת את הכוכב שלה, ( אחד מ הגדולים שלהם לפחות) בכדי למשוך מאזינים לגלי צהל כיוון שהם קולטים לאן נושבות רוחות הציבור. שתי בעיות: 1.גלי ישראל תחלש בלי סגל ובזה סגל תורם להחלשת הביטוי של הציבור שלו במו ידיו וחבל על כך 2. סגל ידוע כממלכתי וחשובה לו דעת הקהל. בגלי ישראל קיבל דחיפה ימנית ואילו כעת יקשה עליו לבטא את רחשי הלב של הציבור הדתי והימני בהיותו מושפע מאד מהסביבה. בעיניי זו טעות. הרי גלי ישראל קמה כאלטרנטיבה לגלצ, אך ברגע שגלצ קוראים סגל מגיע.. כלומר שגלי ישראל היא לא באמת אלטרנטיבה אלא. תחנת ביניים. סגל לא יוכל להתבטא בחופשיות בגלצ ונראה כאילו הציעו לו דג שמן כדי למשוך אותו ולהחליש את המקום ממנו הוא בא. סגל אתה עוד יכול להתחרט!!!

  7. שמאל יקר.
    תפנימו- זמנכם תם, מאסנו בהיתממות המזויפת שלכם, מאסנו בקלישאות שלכם ונשבר לנו מההגמוניה של המיעוט השמאלני.
    בזמנים החדשים שאתם עדיין לא קולטים שהגיעו , אתם חוזרים לגודלכם האמיתי , אפס+, ונותנים לרוב החפץ חיים להכתיב את הטון. נכון זה לא נעים אחרי שהורגלתם להאכיל אותנו לוקשים ליברלים מזוייפים , התייפייפויות בנליות, ערכי זכויות אדם מעוותים שבהם מותר לרצוח פלסטינים שרחמנא ליצלן סחרו בקרקעות עם יהודים, עד כאן ומכאן אתם תקשיבו לנו ותלמדו איך שומרים על המדינה הקטנה והיציבה שלנו בעולם מטורף זה. חבל שעינכם אינם נפתחות ואוזנכם לא שומעות את הקולות הנכונים , או שאולי כן נפתחו פשוט חבל לכם להפסיד את ליטרת הבשר שסידרתם לכם.

    1. התשובה לתהייתך הרי ברורה לכל – ליטרת הבשר, הו ליטרת הבשר העסיסית, של תקציבי עתק על חשבון משלם המיסים הישראלי, מי ירצה לוותר עליה?

  8. להדס ממס' 8: א. סגל יכיל לעבוד בכמה ערוצים בו זמנית. ב. גם אני חוששת שסגל ש"לא סתם את הפה" בגלי ישראל, יסתום וחצי בגלי צה"ל במיוחד אחרי ההתנפלות עליו, מתאים לו להוכיח שהוא "לא מה שהם חושבים", ושהוא "נאור בדיוק כמוהם" ושבעצם "כולם חברים שלו", וכו' וכו'. (הלואי ואתבדה)

  9. אני חושב שדעתה של נורית קנטי צודקת מאד. מה שאינני מבין הוא מדוע הציבור צריך לממן את גל"צ ולא מפלגת מר"צ

  10. קוראים לתופעה -sbvertion או בעיברית "הנדסת חברה". הכוונה להפוך את השלטון ב 4 שלבים.
    או במילים פשטות מהפכה!!!!
    ואי אפשר לעצור את זה. זהו תהליך בלתי הפיך לרוע מזלנו