"קשה להיות נוצרי תומך גיוס במדינת ישראל"

ערבים-נוצרים מכפר יאסיף מספרים על התנכלויות ואלימות על רקע תמיכתם בגיוס לצה"ל, בעוד הממסד היווני-קתולי מפנה להם כתף קרה: "זה אבסורד שמי שפועל למען גיוס בישראל צריך להביט לאחור כל הזמן"

כנסיית המושיע, כפר יאסיף

"יש נגדנו הסתה אלימה רק בגלל מי שאנחנו", כך טוען יוסף שחאדה תושב כפר יאסיף שבגליל המערבי, ואיש ועד מנהל בכנסייה הקתולית – "כנסיית המושיע". שחאדה הוא דור שלישי של מתפללים בכנסיית הכפר. הכנסייה נבנתה בזכות תרומת האדמה של סבו של שחאדה ב-1926, ומאז נציגי המשפחה משמשים בוועד המנהל ודואגים לענייני הכנסייה יחד עם משפחות נוספות.

שחאדה נמנה היום על אותה קבוצה ההולכת וגדלה בקרב הקהילה הנוצרית, שרואה במדינת ישראל אי של שפיות במזרח-התיכון. בעוד שקהילות נוצריות נטבחו בשנים האחרונות ברחבי האזור, כאן בישראל, אומר שחאדה העדה הנוצרית הולכת ופורחת. ואל מול אותו חורף ערבי שמדכא מיעוטים שחאדה היה מצפה לראות שינוי בקרב הממסדים הנוצריים בישראל כלפי המדינה.

אבל השינוי לא מגיע והתחושה, כך מרגיש שחאדה ורבים אחרים, היא שהממסדים הנוצריים מתחפרים בשיח אנטי-ישראלי. כך נוצר פער אבסורדי בין ההנהגה הנוצרית שמגלה ניכור כלפי המדינה אל מול האזרח הנוצרי במדינת ישראל שמרגיש בר מזל בזכות התעודה הכחולה שבכיסו.

בתקופה האחרונה, טוענת משפחת שחאדה, המצב אף הידרדר לאלימות של ממש נגדם. יוסף ואחיו רפיק טוענים כי הם חווים התנכלות על רקע היותם מזוהים עם מדינת ישראל. יוסף שחאדה מחזיק עמותה העוסקת בתחומים ליטורגיים דתיים, ובנוסף לכך הוא מסייע לצעירים נוצרים הרוצים להתגייס לשירות לאומי ולצה"ל. שחאדה מסייע בעיקר בעניינים טכניים ופרוצדוראליים – ברגע שצעיר או צעירה נוצריים מחליט לתרום לטובת המדינה, הוא נמצא שם כדי להכווין. העיסוק בעמותה הזו ובגיוס, טוען שחאדה, נחשבת לצנינים בעיני גורמים בכירים בכנסיה היוונית קתולית בישראל, וגם בכנסיה הקטנה בכפר יאסיף.

"אמרו לנו שאנחנו משת"פים של המדינה"

יוסף שחאדה
יוסף שחאדה

לפני חודש נכנסו שחאדה וחבר הוועד הנוסף, כהרגלם, לבדוק את תזרים התרומות שהגיע לכנסייה. מדובר בכנסיה צנועה ביותר, אזי הסכומים מגיעים למאות שקלים בסך הכול מדי חודש. לפתע נכנס אדם נוסף, שלטענת האחים שחאדה אין לו נגיעה בענייני הכספים בכנסייה. הוא תפס את בסנטרו רפיק והחל לדחוף אותו תוך כדי שהוא מכנה אותו "כלב בן כלב, עבריין". לבסוף הוסיף את המילה בערבית – "עמיל".

"'עמיל' בערבית פירושו 'משתף פעולה', סוכן. אדם שמייצג אינטרסים זרים ושליליים", אומר יוסף שחאדה, שהגיש תלונה למשטרה כנגד אותו תוקף. זו לא הייתה הפעם הראשונה שהתקיים עימות בתוך הכנסייה הזו בין משפחת שחאדה לאותם פעילים, אם כי זו הייתה הפעם הראשונה שהדברים הגיעו לידי אלימות פיזית ולכן יוסף שחאדה החליט לשבור שתיקה.

לטענתו, למרות שהוא מודה שאין לו "ראיות מרשיעות ביותר" הוא מרגיש שרוח הניכור מצד הכנסייה היוונית הקתולית בארץ נושבת כלפי מי שעוסק בגיוס לצבא ושירות לאומי ומתחילה מלמעלה, מהבישוף ועד לחברי הקהילה.

מדוע אתה חושב כך?

"האלימות שהייתה נגדינו היא ידועה. בישוף הכנסייה הקתולית, האב ג'ורג' בקעוני, מודע למה שהיה. גם ראש הכנסייה אצלנו יודע מה קרה אבל הם בוחרים להתעלם, לשתוק ובעיקר לא לגנות את האלימות".

שחאדה שלח כמה וכמה מכתבים לבישוף הכנסייה היוונית הקתולית כאן בארץ, הבישוף ג'ורג' בקעוני. במכתבים מראשית נובמבר אשתקד פירט שחאדה את מסכת ההתנכלויות של אלימות מילולית, שהגיעה כאמור גם לפסים אלימים, שהוא ואחיו עוברים בתוך הכנסייה. עד כה, לא השיב בקעוני לטענות ולתחינות שהועלו במכתבים.

גם כומר הכנסייה בכפר יאסיף, מר אליאס עבד, לא גיבה את בני משפחת שחאדה. במכתב שנשלח לארכיבישוף כותב שחאדה: "הכומר נכח בעת התקיפות ומה עשה? באותו יום לאחר התקיפה הפיזית יצא ולגם קפה עם התוקף ולא טרח לשאול ולא ניסה לפייס בין הצדדים. הדבר מעלה ספקות אודות התנהגות הכומר, איש החינוך, ונקיטת עמדה נגדינו, בגלל מי שאנחנו. זו הרגשתנו ותחושתנו לאור הנסיבות".

אתה ואחיך כבר שנים בענייני ניהול הכנסייה. אולי מדובר במאבקי שליטה, וויכוח פנימי, בתוך הכנסייה ולא דווקא מאבק אידיאולוגי בגלל היותכם מזוהים עם הגיוס?

"מה זה שליטה? הכנסייה שלנו היא לא גוף רווחי שמכניס כסף. עם כל הכבוד, אנחנו שלושה דורות שמנהלים את הכנסייה בצורה מופתית. מעולם לא הייתה נגדנו תרעומת. ואין לנו בעיה לבדוק את הניירות. רוצים לבדוק? בבקשה. אבל כן באו אלינו כמרים אחרים ואמרו לנו במפורש שרוצים לעקור אותנו מהכנסייה בגלל שאנחנו כביכול 'משתפי פעולה עם המדינה'. אנו מבינים היטב מה הבעיה איתנו. כשאחי חשב ללכת לכמורה לפני כמה שנים אמר לו אחד הכמרים שהיה אחראי על תהליך הקליטה: 'לעולם לא אתן למי שמזוהה עם המדינה להיות כומר'. היום לאותו כומר יש תפקיד מאוד בכיר בכנסייה הקתולית".

היסטוריה של התנגדות לגיוס

מן העבר השני, כומר הכנסיה בכפר יאסיף מר אליאס עבד, מנהל בית ספר יסודי בכפר מעיליא, טוען שלא היו דברים מעולם. הוא הוסיף וביקש מאיתנו לא לעסוק בנושא: "זו סוגיה מאוד רגישה וחבל שעיתונאים עוסקים בזה", אמר הכומר עבד בשיחה. שחאדה אומר בתגובה כי הוא מצר על הדברים הללו וטוען כי ישנם גם עדי ראייה לתקיפה.

גם סגן הבישוף, הכומר פאוזי חורי, אומר שלא היו דברים מעולם והכנסייה הקתולית אין לה דבר נגד גיוס לצבא או שירות לאומי. "זה סכסוך פנימי, לא אידיאולוגי. מי מפריע לצעירים נוצרים להתגייס לצה"ל? אלו אמירות לא נכונות" (תגובתו המלאה בסוף הכתבה).

אך ישנן כמה וכמה ראיות שמטילות צל על דבריו של הכומר פאוזי חורי: הכומר חורי עצמו, המוגדר כיום מספר 2 מבחינת ההיררכיה בכנסייה היוונית קתולית בארץ, הוא אחד הדׇבּרים המיליטנטים בעדה הנוצרית נגד גיוס לצבא ולשירות לאומי.

כך למשל, בהפגנה שהתקיימה בסכנין לפני כשנתיים בכנס שעניינו היה להילחם בפרויקט גיוס ערבים ישראלים לצה"ל ושירות לאומי, התבטא חורי בחריפות נגד ממשלת ישראל. "גיוס הוא חלק מניסיון של ממשלת ישראל ליישם מדיניות של הפרד ומשול בחברה הערבית. מי שמייצג את העדה הנוצרית היא ההנהגה הרוחנית, והמדינה לא התייחסה לעמדתה בנושא ועל כן אין כל שיתוף פעולה בין המדינה והכנסייה, כפי שנטען". באתר חד"ש, בו פורסמו הדברים, הודגש כי "בכנס נמסר כי ראשי הכנסיות הקתולית והאורתודוקסית הביעו לאחרונה רשמית התנגדות לגיוס".

בהזדמנות אחרת אמר הכומר חורי כי "תוכנית הגיוס" היא "ניסיון לקרוע את החברה הפלסטינית ויישום מדיניות הפרד ומשול". חורי חתם את דבריו כשאמר שתוכניות אלו יתרסקו "מעל סלע אחדות העם הפלסטיני וחזקת מרקמו החברתי".

"אמירות לא נכונות"; הכומר פאוזי חורי. צילום מסך
"אמירות לא נכונות"; הכומר פאוזי חורי. צילום מסך

"על זה אני מקונן", מסביר שחאדה, "קשה להיות היום נוצרי תומך גיוס במדינת ישראל. לנו, לנוצרים שמזוהים עם ישראל, יש אבא ואמא במוסדות המדינה, אבל לא בתוך הכנסייה". שחאדה כמובן מכיר את הפעילות הענפה של האב גבריאל נדאף. רק לאחרונה שניהם השתתפו בטקס חלוקת מלגות לצעירים נוצרים ששרתו בצבא. אבל הוא מבקש להדגיש שמדובר בשני זרמים שונים בנצרות. האב נדאף שייך לכנסייה היוונית-אורתודוכסית, ואילו הוא, שחאדה, משתייך לזרם היווני-קתולי. "מבחינת הכנסייה היוונית קתולית בארץ אין לנו מישהו שיבוא ויעמוד לצידנו. וידחק הצידה את המסיתים". שחאדה פותח את הטלפון שלו ומראה לנו סטטוסים בפייסבוק של תושבים מכפר יאסיף שכותבים דברי הסתה נגד הנוצרים התומכים בגיוס.

לדוגמה, אחת מאותן תגובות היא של בחורה צעירה מהכפר, שכותבת על תהלוכת יום שישי הגדול שהתקיימה בכפר יאסיף כי היא הייתה "מוכנה שהמשיח לא יקום כך שאנשים מלוכלכים התומכים בצבא הכיבוש לא יצעדו בשורה הראשונה של התהלוכה". מי שצעד באותה שורה ראשונה היו בני משפחת שחאדה. פקיד אחר, העובד בכנסייה הקתולית, פרסם סטטוס בו הוא מייחל לנפילת טילים על תל אביב.

הבישוף ג'ורג' בקעוני, מי שעומד בראש קהילת המאמינים הזו, הגיע לשרת את הקהילה היוונית-קתולית לפני שנתיים. מדובר בקהילה של 80 אלף מאמינים בישראל ורובה יושבת באזור הצפון. בקעוני, לבנוני במקור, היה הבישוף של העיר צור לפני ההתייצבות בישראל. במקצועו הרשמי הוא מנהל חשבונות. האם יכול להיות שהוא מחשב גם מה תהיינה ההשלכות במידה ויתייצב לצד נוצרים התומכים במדינת ישראל, כאשר יחזור למדינתו של נסראללה?

"היינו אצל הבישוף כמה וכמה פעמים. הוא עסוק בעיקר בביקורי בית. הוא לא אמר מילה לא על ההתקפות נגדנו, לא על ההסתה שקיימת נגד נוצרים תומכי גיוס וזה מעורר אי נוחות גדולה. אנחנו חלק מהמדינה הזו ואין סיבה שיתנכלו לנו בגלל היותנו אזרחים המאמינים בעתידה של מדינת ישראל. לצערי, ראשי הכנסייה היום או שמגלגלים עיניים אל מול מה שקורה או יותר גרוע לוקחים חלק בהסתה נגדנו. זה אבסורד שמי שפועל למען גיוס לצה"ל ושירות לאומי במדינת ישראל צריך להביט לאחור כל הזמן", קובע יוסף שחאדה.

סגן הבישוף חורי: "אנחנו לא מתעסקים בפוליטיקה"

"הטענות של האחים שחאדה משוללות יסוד. אין שום סוגיה פוליטית בוויכוח שנוצר בינם לבין הכומר של הכנסייה כפר יאסיף. עם כל הכבוד, הכנסייה שייכת לכל הכפר ולא למשפחת שאחדה ואנחנו לא מתעסקים בפוליטיקה. גם הבישופים והכמרים לא רוצים להתעסק בפוליטיקה. אם הוא (שחאדה י"פ) רוצה באופן פרטי לעסוק בפוליטיקה שיעסוק אף אחד לא יעצור אותו. שילך למפלגה פוליטית".

הוא טוען שהכנסייה עצמה נוקטת קו פוליטי. בעצם התעלמותה מאותם אירועים אלימים שהתרחשו לכאורה בכנסיה בכפר יאסיף. כמו כן, אתה בעצמך התבטאת כמה וכמה פעמים נגד גיוס נוצרים לצה"ל ושירות לאומי.

"הכנסייה לא פוליטית ואין לה דבר עם הפוליטיקה. אנחנו לא נגד גיוס. שיתגייסו מי אומר שלא. אבל אנחנו לא מתעסקים בדברים הללו ככנסייה. זה לא עניין דתי. הכנסייה היא כנסיית שלום. יש חוק במדינה והכנסייה פועלת לפי החוק במדינה. ושהמדינה תעשה את העבודה שלה. שלא יכניס (שחאדה י"פ) את הפוליטיקה שלו ואת הרצון שלו לגייס לתוך הכנסייה. שוב אני אומר, העניין של הגיוס זה לא עניין דתי זה עניין פוליטי במדינה. יש חוק והמדינה תעשה מה שהיא רוצה בעניין הזה".

מדוע הבישוף ג'ורג' בקעוני לא מתייחס לטענות של משפחת שחאדה?

"הבישוף בקעוני הוא בישוף חדש הוא לא מכיר את הויכוחים האלה במדינה על גיוס או אי גיוס. עם זאת, את טענותיהם של משפחת שחאדה הוא מכיר הייטב. וכנראה שהוא חושב אחרת מהם איך צריך לנהל כנסיות. כך או כך אין ויכוח פוליטי אידיאולוגי למרות מה שהם טוענים ומשמיצים נגד הכנסייה".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

11 תגובות למאמר

  1. אם בארזים נפלה שלהבת, מה יעשו אזובי הקיר?
    אם האפיפיור מתעלם מהשמדת הנוצרים במזרח התיכון, מה יעשו כמרים זוטרים?
    אם האפיפיור לא מציג שום תגובה חיובית לכך שבמזרח התיכון דוקא היהודים שומרים על הנוצרים (ומשלמים בדם יהודי בכדי שהנוצרים יוכלו לחיות פה, וברווחה), איך יתמכו בכירי הכנסיה הקתולית בישראל בגיוס צעירים נוצרים לצבא שמגן עליהם ועל משפחותיהם?
    אם האפיפיור לא מראה איכפתיות מכך שבית לחם, אחת הערים המקודשות ביותר לנוצרים מכל הזרמים, הפכה מעיר שרובה ככולה נוצרים לעיר שרובה ככולה מוסלמים, תוך כדי דחיקה אלימה של הנוצרים מהעיר, והחרבת סממנים המיצגים את אמונת הנוצרים, מה יעשו נוצרים שאין להם כוח השפעה כפי שיש לאפיפיור, והם נדחקים החוצה ע"י המוסלמים?

    אז היהודים ימשיכו לעשות את שלהם (לבנות את מדינת ישראל), הנוצרים ייאלצו לעזוב את המדינה (פשוט כי המוסלמים ידחקו אותם באלימות), והמוסלמים ימשיכו בשלהם (אלימות) עד שיגדישו את הסאה.

    ולמר יוסף שחאדה, תמשיך בדרכך לעשות ככל האפשר לשלב את הנוצרים בהגנה על מדינת ישראל, ויגיע יום בו תבוא על שכרך הרב. אלו שמתנגדים בכח לגיוס – אין הבדל בינם ובין המוסלמים, לא במנטליות ולא באמונה הדתית. יום יבוא והם עצמם ייאלצו להיתפנות ממדינת ישראל עקב התנכלויות המוסלמים. ומי יחוש לעזרתם? לא היהודים, ואפילו לא נוצרים בני עדתם. בטח ובטח לא האפיפיור. הם יהיו נטושים לבדם, ללא מגן ומושיע.

    1. שימשת פה להרבה מאוד סתם אנונימים.
      יופי של תגובה.

  2. מוטב לנוצרים להגר לאחת ממדינות המערב.
    מיעוט קטן ונרדף לא יכול להישען על חסדי השלטון שיגן עליו
    והראיה,יהודי צרפת אינם מוגנים למרות נסיונות השלטון הצרפתי לשמור עליהן.
    הם חיים בפחד ברחובות,
    ולכן כל מיעוט נרדף בכל מדינה בעולם
    מוטב לו להגר לאת ממדינות האם של המיעוט.
    בנתיים לנוצרים יש ביטחון בקנדה,ארהב,אוסטרליה,
    ואולי בעוד מדינות מערביות.

  3. שיעזבו את הכנסייה הקטולית ויקימו כנסייה חדשה בישראל. כנסייה שמאמניה בעבודה משותפת בין יהודים ונוצרים שחיים במדינה הזאת.

  4. בכנסייה הזו ישנה וועד המנהל את ענייני הכנסייה ומר יוסף שחאדה לא מחברי הוועד וזה מה שכואב לו ידוע לכולם שהוא רב עם אחיו רפיק כי בחרו את אחיו לוועד ואותו לא.
    השינוי הזה(שהתקיים וועד חדש לפני כמה חודשים) כואב למר שחאדה כי הוא לא מקבל את הכספים לכיס שלו כפי שהיה כל השנים שעברו.
    יש לציין כי לפני זה מר יוסף שחאדה גבה את הכספים לעצמו ולא דווח על אף שקל ולא נהל חשבון בנק כל השנים שעברו.

    1. לדברי "אחמד" דברים לא ראויים לתגובה משום שקריותם.ומוטב לפחות לא לבדות שמות. להתיחס לגופו של עניין דברי הכומר פאוזי מעידים ומחזקים את מסכת טענותינו וצר לי על התכחשות הכומר עבד לאירוע דבריהם על שולחן היועצים המשפטיים.
      בין כה וכה תלונה קיימת במשטרה והחקרו רבים אכמ"ל .
      מוטב ל"אחמד" שלא להפיץ שקרים .דברי "אחמד" לדידינו מהווים עבירה פלילית וחשוד לגבי יש אפילו שהוא איש חוק לטענתו, ראשית השבוע תוגש תלונה נגד החשוד לסייבר.

  5. חחח אחמד . מהשם שלך ברור שאתה לא קשור לעניין ולא מבין בו

    1. בימים הקרובים אפרסם כאן תוספת ותגובה לכומר פאוזי לטענותיו כביכול שהוא לא מתנגד לגיוס ובמקביל להפריך את טענותיו כאילו הכניסייה היא שלנו .
      כל אחד לחוד מחזק את טענותינו וכולם ביחד עובדה חותכת לדברינו אודות מסכת ההסתה וההתנכלות והרדיפה נגדינו.

    2. אני בחור מהכפר ולא שייך לעדה הקתולית ..מבירור שעשית כל האמור בכתבה הזו אינו נכון והעניין הוא עניין כספי נטו.

  6. לאו לנוצרים המגייסים לצה"ל וש"ל
    תגובה לפרסום י.פרידמן מיום 31 מרס 2016
    בין המצוי לרצוי פעורה תהום עמוקה, כולי השתוממות ובוש ונכלם לתגובתו של סגן הבישוף כומר פאוזי חורי, הרי חכמים אמרו:" עם עובדות לא מתווכחים" צא ולמד אדוני הכומר.
    א _ באתר arab48 .מיום 2016 _01 _26 :" והשתתף בסימפוזיון האב פאוזי ח'ורי והסביר אודות" ניסיון שיסוע החברה הפלסטינית ויישום מדיניות הפרד ומשול דרך פרוייקט גיוס הנוצרים הערבים" ואמר ש " פרויקטים אלו ייכשלו ויתרסקו ליד סלע אחדות העם הפלסטיני וחוזקת מרקמו החברתי".
    ב _ מיום 2015 _02 -22 " הסב האב פאוזי חורי לרקע ביסוס הרגש הלאומני" כדוגמת" בישוף הערבים גריגוריוס חג'אר..אשר התווה את הקוו הפוליטי החברתי לכניסייה ככניסייה ערבית פלסטינית והגן על ערביותה של פלסטין כמו כן חונכנו על הרגש הלאומני בהשפעת דמויות היסטוריות ומהן קבוצת האדמה כמו חביב קהווג'י וסברי ג'ריס ואחרים ואום כלת'ום ייצגה לנו את הרגש הלאומני. ומזכירה לי הנביאים עיסא …כמהפיכניים נצחיים".ללא שיור של פקפוק אלה דברים חמורים ביותר מניין לך שהמשיח " מהפכן" נגד מי? השלטון הרומי? האם אין בדבריך פאוזי פוליטיזציה של הכניסייה. דרשני.
    ג _ מיום 2014 _06 _06
    " ואמר האב פאוזי ח'ורי סגן בישופות הקתולים מכפר פסוטה " דוחים כל המשחקים הללו שמטרתם אחדות עמנו, אנו עם ערבי אחד ונישאר כך ושומה עלינו להתעורר כולנו להגנת זהותינו ומי שקורא לגיוס וטוען שמיצג את הנוצרים אומר לו מי שמיצג אותם הם מנהיגיהם הדתיים הלאומנית".אתה מיצג כסגן, היזכר בדבריך.
    ד _ אין אנוכי רוצה להלאות את עיני הקורא בציטטות ואפנה למראה מקום כדלהלן: מיום 2016 _06 _06 באתרmjdna " אסרב להיות משרת". כ"כ באתר sonara מיום 2015 _06 _26
    והיריעה עוד ארוכה.
    המעיין היטב בדברי האב פאוזי,למד עקבייות בדבריו נגד הגיוס,נשאלת השאלה: ככומר מותר לו להתנגד ולי אסור לתמוך?
    האם הכומר פאוזי בהתנגדותו אין נקיטת עמדה?הלו כשר ולי טרף? מדוע לא התנגדו בעבר אדוני הכומר? אנו עברנו כברת דרך בהליך גיוס הנוצרים לצה"ל וש"ל ומתגאה בזה ,ברם אין אני כמוך אדוני פאוזי, אין אני מערב את הכניסייה בהליך הגיוס כלל וכלל ואף צויין הדבר בכתבתו של פרידמן ,נהפוך הוא הדבר, בכניסייה כל הפעילות היא ליטורגית תיאולוגית ואף אתה הוזמנת והשתתפת בפעילות שלנו.
    מן הראוי לאיש דת להעמיד דברים על דייוקם אכמ"ל.אין אני רוצה להרביץ לך תורה לשונית בלשנית אודות השורש ע.ר.ב ומשמעו, והאם האזרחים הנוצרים דוברי הערבית במדינת ישראל ערבים הם אם לאו,ומה מקורם לפי ארת'ור קסטלר השבט השלושה עשר או מה משמעות "ערב" בשפות השמיות ובכתבי הקדש כאב חייב לדעת. או מהו מוצאם האתני של הנוצרים החיים בישראל עיין במאמרה של ד"ר רבקה שפק ליסק למשל,ולהתנערות הכומר אליאס עבד שהיה נוכח עת התקיפה והאיומים, אסתפק בממרה "עינם להם ולא ראו אוזניים להם ולא שמעו" והכחשתו לאירוע כפי שפורסם תמה אנוכי, קיימת תלונה במשטרה,וראוי לציין שהוא מנהל בי"ס יסודי במדינת ישראל.תבוא תגובה נפרדת.
    שחאדה יוסף
    כפר יאסיף

    1. "מן העבר השני, כומר הכנסיה בכפר יאסיף מר אליאס עבד, מנהל בית ספר יסודי בכפר מעיליא, טוען שלא היו דברים מעולם. הוא הוסיף וביקש מאיתנו לא לעסוק בנושא: "זו סוגיה מאוד רגישה וחבל שעיתונאים עוסקים בזה", אמר הכומר עבד בשיחה".סוף ציטוט.
      תוהה ובוהה אנוכי לתגובתו המוזרה של איש דת ומחנך בישראל ! " לא היו דברים מעולם" כולי השתוממות ותהיות ובוהיות להכחשה זו, לא יאה ונאה לאיש דת וחינוך " מנהל בי"ס יסודי " להכחיש עובדה קיימת ,דבר התקיפה הפיזית והמילים הבוטות בתוך הכניסייה.
      מחד גיסא לא היו דברים מעולם ומאידך מבקש לא לעסוק בסוגייה רגישה,דרשני איש החינוך.
      אמרו חכמים אדוני "אין וויכוח עם עובדות", אכמ"ל.
      יום ארבעה באפריל פניתי לכומר איש החינוך במספר שאלות לפני שאפרסם את תגובתי זו ,ברם לא טרח המנהל הכומר להשיב ,בין השאלות ששטחתי בפניו:
      א _יום 14 בפברואר 2016 זו היתה התקיפה השלישית בשנה האחרונה מאז מנויו של המנהל עבד לכומר בכפר יאסיף ,מה עשה הכומר המנהל?
      ב _ חודש לאחר הגיעך לכניסייה הודעתני " כמה שינאה וטינה וקינאה נגדכם מצד…" ציינת שמות אדוני?
      ג _ יום 21 לפברואר 2016 ביקרת בביתו של אחי הממונה על ענייני הכניסייה הנתקף בכדי לברר מהות התלונה במשטרה אודות התקיפה יום 14 בפברואר? כיצד המנהל איש הדת מכחיש לעיל? כולי השתוממות.
      ד_ החל מינואר 2015 אתה בפיך הודית על " שינאה וקנאה " נגדנו כיצד פעלת?
      ה _ ראשית נובמבר אשתקד התרעתי בכתב על הסתה נגדינו ואתה :" אליאס עבד הכומר תישא באחריות" התעלמת ולא הגבת.
      ו _ לאור הנ"ל חשים אנחנו נרדפים ומסיתים נגדינו ואתה לא נקפת אצבע לפי תחושתינו והרגשתינו בשטח.אשמח אם יפרט הכומר איש החינוך ותחושותי יתבדו.
      ז_ הכיצד יפרש המנהל את מסכת ההתנהגות הזו מצידו?
      ח _ במספר שיחות טלפון עם קרובי משפחה רומז המנהל עבד הכומר " שבסמכותו הדחתינו מהכנסייה" מה הפירוש ? כיצד מפרש המחנך ?
      ט _ ביקשתיך מספר פעמים לקיים פעילות ליטורגית תיאולוגית וסירבת, רק בגלל שאני מבקש כך חש אני לסירובך.היש לך הסבר פרסם נא את דבריך ונשיבך בהתאם.
      אין אני רוצה להלאות את הקורא בדברים רבים, היות ועולות מספר שאלות וצפות תהיות כמו: מה עשית למניעת התקיפה? כיצד פעלת נגד המסיתים שאתה אתה מסרת את שמותיהם לנו? מה תפקידך ככומר בגישור ופישור בין האנשים? הכל ביחד וכול אחד לחוד די בכדי שארגיש שמסכת הרדיפה וההסתה והרדיפה אך ורק בגלל פעולותי מחוץ לכניסייה בעניין הגיוס לצה"ל וש"ל.
      הרי בכניסייה אין שום פרסום ותעמולה לגיוס בכל צורה שהיא, אדרבא כול הפעילות הכנסייתית שלי היא תיאולוגית ליטורגית פרופר.
      שחאדה יוסף

      +