עמוס שוקן מודה: 'הארץ' תמך בעמדת ממשל אובמה, נגד נתניהו

חשיפת "תיבת התהודה" של בן רודס בניו-יורק טיימס מגזין מעלה שאלות קשות על תפקודה של התקשורת הישראלית במערך השיווק של עסקת הגרעין של אובמה. 'הארץ' בשירות הבית הלבן?

"עמדת ראש הממשלה מוטעית"; עמוס שוקן. צילום מסך מוועידת הארץ, יו-טיוב

"תיבת התהודה" – שתי מילים שאמר בן רודס למגזין הניו יורק טיימס הספיקו כדי להציג את התקשורת במערומיה. כבר למעלה משבוע שארה"ב לא נרגעת מהמאמר של דיוויד סמואלס, אך אצלנו בארץ, למעט סיקור מינימלי, הוא לא קיבל תשומת לב כמעט בכלל. וזה דבר תמוה מאוד. כי מה שאמר סגן היועץ לביטחון לאומי של אובמה על אוסף המומחים שהתגייס לטובת הסכם הגרעין הוא חמור ביותר: "הם אמרו דברים שנתנו תוקף ואישרו את המסרים שהם קיבלו מאיתנו מראש", התרברב רודס.

דברים אלו נאמרו בעיקר ביחס לתקשורת האמריקנית, אך יש להם גם נקודה ישראלית: עיתון 'הארץ'.

כל מי שעקב אחרי התקשורת הישראלית ודאי זוכר כיצד נראה סיקור עסקת הגרעין ברחוב שוקן. עיתון 'הארץ' לא טרח כלל להסתיר את העובדה שהוא בחר צד, וכתביו השונים הדהדו לכל אורך התקופה את המסרים של הבית הלבן בישראל. עתה, על רקע וידוי של בן רודס והסערה שעורר, עולות שאלות קשות בדבר תפקודו של 'הארץ' בפרשייה, יוקרתו העיתונאית ואמינותו המקצועית.

בתשובה לשאלותינו, מסביר עמוס שוקן, מו"ל 'הארץ', כי "אין לי הכלים להעריך אם הדברים שנאמרו בכתבה של הניו יורק טיימס מגזין נכונים או לא", אך באשר לצד שתפס העיתון – זאת הוא מודה במפורש:

במה שנוגע לעמדת הארץ לגבי ההסכם עם איראן, זה לא סוד שתמכנו במגמה האמריקאית להגיע להסכם, חשבנו שהסכם עדיף על העדר הסכם. חשבנו שעמדת ראש הממשלה מוטעית, ושאם היתה לה השפעה כלשהי על התוצאה, הרי ההשפעה היתה גיוס של חברי קונגרס דמוקרטים לתמוך בנשיא. מנקודת ראותנו פעולת ראש הממשלה הביאה לתוצאה חיובית של אישור ההסכם. כתוצאה מן ההסכם ישראל קיבלה חלון זמן של 15-10 שנה שבהן, אם תעשה צעדים נכונים, היא יכולה לשנות לטובה את מצבה האסטרטגי גם לטווח ארוך יותר, כולל בקרב מדינות כמו איראן.

שוקן מתקשה אמנם להתמודד עם פצצת המצרר שהטיל בן רודס וההשלכות שיש לדבריו על מעמדה של העיתונות, אך סקירה של פרסומי 'הארץ' בתקופה הרלוונטית מעלה את החשד שגם העיתון הישראלי המכובד נפל בפח. לתיבת התהודה של בן רודס, מסתבר, יש גם אוקטבה ישראלית.

המסרים עוברים

בכתבה של סמואלס עולים שני מסרים ספציפיים, "ספינים", שיצאו מבית מדרשו של בן רודס: הראשון הוא שבהתנהלות מול איראן יש רק שתי חלופות: "או הסכם או מלחמה"; והשני הוא הפרזה במשמעותם של חילופי המשטר באיראן מאחמדינג'אד "הקיצוני" לזריף ורוחאני ה"מתונים".

ססמת "הסכם או מלחמה" נשמעה מפיו של הנשיא האמריקני פעם אחר פעם. לעתים הוסיף גם – תוך שהוא מכוון בעקיפין לנאום נתניהו בקונגרס – כי מי שטוען שקיימת אלטרנטיבה אחרת, משלה את עצמו. קוראי ברק רביד ב'הארץ', מכירים מסרים אלו היטב. רביד טרח לצטט את הנשיא בהרחבה לא פעם, לא פעמיים אלא שלוש פעמים: "בלי ההסכם תהיה עוד מלחמה במזרח התיכון" זעקו הכותרות. "נתניהו טועה" הדהד רביד.

תאמרו: הרי אלו ידיעות חדשותיות. אלא שכידוע גם לידיעה מן הסוג הזה יש מקום כאשר מנהלים קמפיין. והראייה: אף אחת מהחלופות שעלו על סדר היום, שהציעו אלטרנטיבות שאינן רק "מלחמה" לא זכו כמעט לסיקור ב'הארץ' (ויש לא מעט. ראו למשל כאןכאן, כאןכאן, וכאן). כשנשאל על כך, רביד לא התבלבל וכתב כי כי בנוגע לעסקת הגרעין –

אני סבור שאצל נתניהו גם ה"מה" וגם ה"איך" שגויים. הגישה של הכל או כלום כלפי המו"מ עם איראן, יצירת התחושה שישראל מתנגדת לדיפלומטיה ותומכת בפעולה צבאית בלבד, היעדר נקיטת יוזמה מדינית משמעותית מול הפלסטינים ומול מדינות ערב הסוניות בשש השנים האחרונות, הגישה הלעומתית כלפי מעצמות המערב, העימות עם הממשל האמריקאי ועם הנשיא אובמה והבחישה בפוליטיקה האמריקאית הפנימית באמצעות ברית עם הרפובליקנים – כל אלה לא עזרו לקדם את היעד של בלימת תוכנית הגרעין האיראנית כפי שניתן היה לקדם אותו.

אם כן, מסר התבהלה של אובמה – "הסכם או מלחמה" – הדהד ב'הארץ' באין מפריע ואולי אף במודע. השתתף בכך גם אמיר אורן, במאמר שבו קרא למרד: "אדם כפייתי אחד המסכן שמונה מיליון ישראלים" הוא קרא לנתניהו, והוסיף ש"הוא ויעלון מוכנים לשרוף את המועדון". לאחר החתימה על הסכם הגרעין הצטרף חמי שלו והסביר כי "בניגוד לרעל שבנימין נתניהו ומקורביו מזריקים לעצמם מדי יום ביומו, לאובמה ולראשי הממשל אין עניין לפגוע בישראל, אלא לחזקה".

ההתגייסות הטוטלית לקמפיין של הבית הלבן בנושא הגרעין הורגשה היטב גם בנושאים אחרים. תיאר זאת ב'מידה' עקיבא ביגמן: כך היה סביב נאום נתניהו בקונגרס, כאשר ברק רביד ניבא, ובאורח פלא גילה כמה שעות לאחר מכן שצדק, כי "אובמה וקרי לא יפגשו את נתניהו" בנסיעתו לוושינגטון; אמיר אורן שחילק לראש הממשלה ציון נכשל והעניק לו כפרס את מושב שר הביטחון בממשלת הרצוג; והפרשן חמי שלו שכינה את הנאום "איום קיומי", לא פחות. סתם לקינוח: 'הארץ' היו היחידים שלא פרסמו את תמונתו של נתניהו בקונגרס לאחר הנאום, עניין לא מובן מאליו. במקום, הם בחרו בתמונה של חנין זועבי.

כך היה גם בדיון על הסיוע הצבאי שממשל אובמה ניסה להציע כפיצוי על העסקה. דיווחיו של רביד מהמתרחש בבית הלבן נתן את אות הפתיחה להתנפלות של חמי שלו, אמיר אורן ועמוס הראל, שחזרו וטענו כי העסקה סגורה וכל מעשה נוסף יזיק לישראל. מגמה זו נמשכה גם לאחר החתימה על הסכם הגרעין, כאשר עוד היה חשש שלא יחזיק מעמד. ושוב, אותה מקהלה ואותה מטרה: ג'ון קרי הזהיר ("אם הקונגרס ידחה את הסכם הגרעין, העולם יאשים את ישראל"), ואחריו ברק רביד נזף ("נתניהו חצה קווים אדומים במאבקו בהסכם הגרעין"), אמיר אורן, כאמור, קרא לקצינים למרוד (ל"קצינים המשתפים פעולה עם… גישה זו  מועלים באחריותם הלאומית") וכמובן חמי שלו עם תסריט אפוקליפטי מפי "דוברים אמריקניים" ("ארה"ב תבודד, משטר הסנקציות יקרוס, איראן תחגוג והאזור יתקרב בצעדי ענק לעימות צבאי הרסני… (אז) תיפתח המערכה נגד ישראל והלובי שלה, ממניעים ענייניים ואנטישמיים כאחד").

תיבת תהודה.

 

מתקפת "המתונים"

הספין השני שמדגיש סמואלס בכתבה הוא הניסיון לאחז את עיני הציבור, באמצעות הנרטיב לפיו עם חילופי המשטר ב-2013 נפתח עידן חדש באיראן, עידן של מתונים חייכנים שאפשר לעשות איתם ביזנס. האמת היא, כפי שרודס הודה לבסוף בתגובתו למאמר, כי מגעים עם המשטר האיראני החלו עוד בתקופת אחמדינג'אד בשנת 2012. רודס אף מודה כי אובמה שם לעצמו למטרה את ההסכם עם האיראנים עוד בכהונתו הראשונה.

זה לא סוד גדול: ד"ר מייקל דוראן הוכיח זאת בפירוט במאמרו שהופיע בעברית מעל במה זו, ושם אף הביא ציטוט של לא אחר מאשר בן רודס, שהתוודה מול פעילי המפלגה הדמוקרטית כי "כנראה הדבר הגדול ביותר שהנשיא אובמה יעשה בתחום מדיניות החוץ בכהונה השנייה שלו". בעיני הממשל, הוא הדגיש, "זה כמו נושא הבריאות, אם אתם צריכים קנה מידה". עבור אובמה, וכך גם עולה מהכתבה על רודס בניו יורק טיימס, עסקת הגרעין היא חלק מהותי ביותר באסטרטגיה הכוללת של הנסיגה מהמזרח-התיכון, ותפקידה של ארה"ב בעולם. אובמה היה חותם על הסכם בכל מחיר, והיה מסובב לטובתו אפילו את אחמדינג'אד אם הלה היה מציע לשבת לשולחן בז'נבה.

אך כדי למכור זאת לציבור צריך לספר לו סיפור. "יש איבה וחשדנות כלפי איראן, לא רק בקונגרס אלא גם בציבור האמריקני" הודה אובמה עצמו באחד מנאומיו, ובנוסף "חברי הקונגרס קשובים מאוד למה שישראל אומרת על ענייני הביטחון שלה". אם כן, ניתן להבין כמה חשוב היה עבורו לשדר "עידן חדש" באיראן ולשווק את החיוכים של זריף ורוחאני כשינוי מדיניות ותפיסה.

סקירת פרסומי 'הארץ' מגלה כי הוא אימץ בשמחה גם את הנרטיב הזה.

"לאחר בחירתו של חסן רוחאני" בשנת 2013, כך מתואר הנרטיב בדף 'הגרעין האיראני' באתר, אז "השתנה הטון מטהראן, ובסדרה של התבטאויות בנושא הבהיר הנשיא החדש כי איראן מתנגדת לחלוטין לפיתוח נשק גרעיני". כך היה גם המקרה עם צבי בראל, שניסה לשכנע אותנו כבר בדצמבר 2013 כי "גדולתו של רוחאני היא שסגנונו החדש הוא המדיניות עצמה, ולא רק אמצעי שיווק. דיאלוג ישיר עם ארה"ב, שיחת טלפון עם הנשיא ברק אובמה, החשת המגעים עם קבוצת המעצמות, יצירת פרופיל ציבורי רב-עוצמה של היתרונות שההסכם עם המערב יקנה למשק האיראני. כל אלה הם פניית פרסה מהאסטרטגיה שנקטה איראן עד כה". עולם חדש, מוצר חדש.

הפרופיל הקצר והלא-ממצה שנכתב ב'הארץ' על הנשיא האיראני בתקופת הבחירות מעיד גם הוא על אותה מגמה. לא נכתב שם דבר על כך שבזמן כהונתו של רוחאני במועצה לביטחון לאומי של איראן הגתה הרפובליקה האסלאמית את הפצצת המרכז היהודי בבואנוס איירס (1994) וכן את ההתקפה על חיילי ארה"ב במגדלי חובאר. לא נכתב דבר על הדיווח כי רוחאני עצמו אמר כמה חודשים לפני שנבחר כי "קל לומר 'מוות לאמריקה'. אנחנו צריכים לבטא 'מוות לאמריקה' בפעולות". במקום זאת, בספטמבר 2013 דיווח ברק רביד כיצד רוחאני נלחם בשמרנים, ו"כפי הנראה מעוניין… לפעול לביטול השימוש בקריאה 'מוות לאמריקה'". נכון לעכשיו, ניתן לקבוע בוודאות, זה לא קרה.

לא נכתב שם גם על הדיווח מ-2006 מהניו יורק טיימס, כלי שאינו נחשד בימניות, שבו רוחאני הודה כיצד איראן הונתה את המערב ביחס לפרוייקט הגרעין. לא נכתב שם על כך שבשנת 2003 רוחאני עמד למעשה בראש צוות המשא-ומתן האיראני לענייני הגרעין, ושיקר לאירופים בפנים כאשר הבטיח פיקוח על תוכנית הגרעין בזמן שבבונקרים העשירו אורניום.

רביד כן טרח, לעומת זאת, לסנוט בנתניהו כאשר רוחאני וזריף צייצו בטוויטר 'שנה טובה וחג שמח'. וכמובן, כל זאת עוד לפני שדיברנו על אימוץ מושג ה"מתון" במאמרים ובכותרות, מושג שכדי להשתמש בו צריך להבהיר כל פעם "יחסית למי".

ביקשנו את תגובתו של ברק רביד לדברים, נכון לעכשיו הוא טרם השיב.

אובמתון

בחזרה לבן רודס. "כל העיתונים האלה החזיקו בעבר משרדי מערכת בחוץ לארץ" אמר לניו יורק טיימס, "עכשיו הם הפסיקו עם זה. הם מתקשרים אלינו כדי שנסביר להם מה קורה במוסקבה ובקהיר. רוב כלי התקשורת מדווחים על הנעשה בעולם מוושינגטון. הכתב הממוצע שאנחנו מתעסקים איתו הוא בן 27, והניסיון שלו בשטח הוא ככתב שנספח לקמפיינים פוליטיים. זה הבדל של שמים וארץ. הם לא יודעים כלום, פשוטו כמשמעו". ואם הם לא יודעים כלום, אפשר להאכיל אותם בכפית אוסף המסרים הרצויים לממשל.

השאלה היא איפה נגמרת האמת ומתחילה התעמולה. אולי כדאי גם לשאול האם יש ב'הארץ' משהו מעבר למאמריהם של גדעון לוי, אמירה הס ורוגל אלפר שהופך אותו לעיתון החביב על הנשיא אובמה. החשיפות של בן רודס מאירות באור מיוחד דברי הברכה של הנשיא בכנס משותף עם 'הקרן החדשה לישראל' בניו יורק: "'הארץ', העיתון הוותיק בישראל, מעולם לא חשש לומר את האמת בפני השררה" אמר אז אובמה, והוסיף כי "אתם חלק… מחופש הביטוי והתקשורת, שחיוניים לדמוקרטיה בישראל".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

21 תגובות למאמר

  1. "הארץ", מזה כמה עשרות שנים, לא רק מקדם את מדיניותו של אובאמה, גם כשהיא מנוגדת לאינטרסים הקיומיים של מדינת הלאום של העם היהודי היא מדינת ישראל. "הארץ" אף ממשיך לקדם במשך כל הזמן הזה את האינטרסים של הערבים-המוסלמים אשר ממשכים לקרוא לחיסולה של מדינת ישראל ול"טהורו" של "הבית הלאומי של העם היהודי" – כפי שארץ ישראל המערבית מוגדרת על ידי החוק הבינלאומי – מיהודיו. יותר מכך, "הארץ" מתקיים כספית רק משום שהוא מיצב את עצמו עם עמדות כאלה. עיתון זה לא היה מסוגל להתקיים רק על בסיס מהדורתו העברית שמעטים קוראים אותה. הוא מפיץ ארס אנטי-ישראלי במהדורתו האנגלית, בדפוס ובאינטרנט ומזמן הפך ל"מקרא" של כוחות השחור בעולם כולו הפועלים יומם ולילה להביא לחיסולה של מדינת ישראל ול"טהורה" מיהודיה.

  2. לגיטימי שלעיתון תהיה עמדה, גם אם היא מנוגדת לעמדת הממשלה.
    עמדתו של "הארץ" לא לרוחי אך זו זכותו להציג קו מערכתי-אידיאולוגי כזה או אחר.

    מה שחשוב יותר זה שיהיו הרבה כלי תקשורת שמתקיימת ביניהם תחרות בריאה.

    1. אתה עונה לטיעון שלא נאמר. ברור שבזכותו. לא ברור שאפשר למכור עיתון ישראלי לאומה והפכו לשופרו האישי, נגד אזרחי ישראל. זה כמו שממשלת ישראל תקנה עיתון אירי ותתחיל להסית למלחמה באנגליה .

  3. אין ספק שעיתון הארץ מקבל מימון מהממשל האמריקאי, או לפחות מגורמים ממסדיים-מרכזיים במפלגה הדמוקרטית. עיתון הארץ מעסיק כתב בשם חמי שליו בוושינגטון שמשמש כדובר של הבית הלבן. כל הכתבות שלו מדבררות את השלטון ונראות כאילו נכתבו מגרונם של הספינולוגים של אובאמה. בהובלת שליו, הארץ אימץ בסיקור הפריימריס במפלגה הדמוקרטית, לכל אורך השנה האחרונה, קו שתומך בהתלהבות במועמדות שלהילארי קלינטון ותוקף בחריפות את ברני סנדרס, למגינת ליבם של רוב קוראי העיתון. קוראי הארץ צודקים, שהרי הקו האולטרא-סמולני של העיתון מתאים הרבה יותר לאידאולוגיה של סנדרס מאשר לאג'נדה של קלינטון.

    1. "הארץ", ככל הנראה, לא היה מסוגל לעמוד על רגליו מבחינה כלכלית ללא ה"השקעה" של בן משפחה גרמנית-לא יהודית מאד אמידה שעסקיה המאד משגשגים התקיימו בגרמניה בין השנים 1933 ו-1945…

  4. ,הארץ' נפל בפח? כלל לא. זו הייתה דעתו גם בלי ה'טובות' של האמריקנים.

  5. במדרג ההגינות בין עיתון "הארץ" לבין ה"ניו יורק טיימס" – גובר השני ללא כל ספק.

  6. להבנתי כשהוא דיבר על הכתב בן העשרים ושבע הוא כיוון לברק רביד…..
    אוי לבושה ברק – לא יותר מגפון של האמריקאים, העיקר שמתראיין בתוכניות בוקר כמומחה

  7. זה סימפטום לצרה ענקית.זרימת כספים אדירה לתוך מדינת ישראל.כספים שמייצגים אינטרסים זרים מנוגדים לרצון הלאומי של עם ישראל.אני למשל לא מבינה כבר המון זמן למה נתניהו לא משדרג את ערוץ 20 לערוץ חדשות לאומי.את מי משרת מר נתניהו.מי מתכנת אותו.האם המודיעין האמריקאי הוא שאמר לנתניהו לרדת לרחוב ולעשות סיבוב עם כלב.ומה עם ההיתנהגות המוזרה של ריבלין.
    בימינו צריך להיסתכל מה הדגל של ניבחרנו.איזה דגל מדבר מגרונם .לא רק של השמאל התיקשורת וכו .על הדגלים של כולם.איזה דגל כספי מדבר מגרונו של כל אליט ואליט.שורש הבעיה הוא חוסר הלאומיות העיברית במדינה.הימין הוא כה מזויף ואנטי לאומי .מה לאומי בשס או אגודה.הם הסייענים הכי גדולים לאנטי הלאומיות של השמאל.אם היה קונצנזוס לאומי שרוב העם היה מאוחד סביבו.מהו?עשרת הדיברות התנך משה רבנו העיבריות.מדינת ישראל היא כה אנטי לאומית שזה נורא.העם מבולבל מסומם הולך אחר הכסף.העם מתוכנת .ערוץ חדשות לאומי היה בטוח מעלה את האספקט הלאומי לראש סדר העדיפויות.אני כל הזמן מחפשת את הלאומי.אפילו ביוטיוב.כל האתרים שאני צופה רואה שומעת קשורים במילה הזו.אני עיבריה לאומית מיזרחית.אני חיה במיזרח התיכון כמו הזהות הלאומית שלי.אבותי מיזרחים אברהם ויצחק ומשה ודבורה ושרה.גם התנך מיזרחי.גם אלוהי צבאות ישראל הוא עיברי קדמוני .חי וקיים.אדמתי עיבריה ארץ ישראלית מהממת.מלאה הרים עיבריים לאומיים שמספרים את כבוד האל חיותו שילטונו. ומלכותו העל טיבעית המיסטית על העולם כולו.אני חיה בחגורת התנך הניפלאה .איזה מילה משגעת חגורת התנך.ניפלאה עד בלי די.סוריה אשור ארם מוארת.סוערת וגועשת המון.עילם ערב מיצרים הפרעונית צור צידון מואב עמון.החיתיים הבבלים ארם נהריים .כל כך מעצבנת המילה מסופוטמיה.תנו כבוד לאזור.לא מסופוטמיה אלא ארם נהריים.לא פלמירה אלא תדמור.
    אז מי אנחנו ומה אנחנו ביכלל.כסף כסף זה מה שניבחרנו מחפשים.מכרו נישמתם לשטן ולאינטרסים זרים.מי שהקים את המדינה זה מפאי .בנויה בצלמו ודמותו.לא רוצה לך למפאי הקומוניסטי הישיבתי.עאלק תורתם אומנותם.אבל חזרנו פה הבייתה למקום עם מטריקס אחר לגמרי.מתי ניתחבר סוף סוף לאדמה העיברית הזו.

  8. אתה תמה על כך שאצלנו בארץ, למעט סיקור מינימלי, עניין "תיבת התהודה" לא קיבל תשומת לב כמעט בכל ?
    ערוצי הטלוויזיה ביחד עם "הארץ" ו"ידיעות אחרונות" שיתפו פעולה בידיעה בששון ובשמחה עם בן רודס והמניפולציות שלו. אתה מצפה שהם יודו בכך ?
    גופי התקשורת הללו מוכנים לעשות הכל , אבל ממש הכל , כדי לפגוע בממשלת נתניהו. יש לממשל האמריקאי אנשים מיוחדים ל"תדרוך" של גופי תקשורת ישראלים. הישראלים מרגישים מוחמאים מעצם פניית הבכירים האמריקאים ומשתפים פעולה בשמחה רבה.

    1. יש אגם שניקרא בנק.מלא מניבחרנו הולכים שם טובלים ואומרים כמה מילים.אחרי שיוצאים מהמים מציבים מולם שורה כספומטים.כל אחד ודיגלו.שיבחרו. כל אחד מאסוננו בוחר מוריד את הידית ומקבל בוכטה של כסף בתור התחלה.וככה הולך ומיסתמם רוצה עוד ועוד.מלכודת.שוכח את עמו ארצו יעודו.הם כולם למעלה מסוממים מתוכנתים.מי ואיזה דגל מדברים מגרונו של זה.או האחר.כל אחד והתיכנות האישי הכספומטי שלו.מי שהיה צריך לעצור את הזוועה הזו זו מערכת המישפט של אהרון ברק.הבעייה שהם יש להם חלק ענק בזוועה הזו.גם הם שיכורים מכסף טובות הנאה ושאר מרעי צרות

  9. What I would like to know is what role Peter Beinart played as a lackey-journalist for Obama's policies in subverting Ha'aretz from being an Israeli leftist newspaper into being just another cog in Ben Rhodes's echo chamber.

  10. זה היה רק עניין של זמן עד שאתר מידה ילך בדרך כל אתרי הימין ההזויים ויתחיל לרקום תיאוריות קונספירציה מפורטות חוצות יבשות ועמים. עכשיו זה הארץ בשירות ממשל אובמה. שוין. עוד סיפור על השמאל הבינלאומי שמנסה להשתלט על העולם.

    1. אז זהו שהעובדות הן לא בדיוק מה שמעניין אותו.
      בן רודס מודה במפורש, ואפילו בגאווה, שהיה אחראי לרקימת קונספירציה תקשורתית-תעמולתית, לקידום ההסכם המביש עם איראן, ומר עודד הנכבד עדיין מתקשה להבין. הסיבה היחידה לכך היא שהוא אינו מעוניין להבין.

  11. לא כי אתם אתר אובייקטיבי ונטול אג'נדה. כל כתבה שניה שלכם זה "הוא בוגד" "הוא ביצע פוטש" "הם חותרים תחת הממשלה". ממש פרשנות אובייקטיבית. כל המטרה שלכם זה לבזות ולעשות דלגיטימציה לאופוזיציה ולכל מי שחושב אחרת מהימין הקיצוני.

    1. למיטב הכרתי כל מאמר באתר זה מלווה בהוכחות והסברים: הוא בצע פוטש? הנה הוכחות ועובדות. הוא חותר תחת הממשלה ? הנה הוכחות ועובדות. תתווכח עם ההוכחות והעובדות. אבל אתה כנראה לא יכול כמו כל שמאלני הגון.

    2. נכון, זה גם מה ש"הארץ עושה. ההבדל הוא ש"מידה" פועל כשטובת המדינה לנגד עיניו, ו"הארץ" פועל כשרעתה לנגד עיניו. ואנשי העיתון אפילו לא טורחים להסתיר זאת.
      יחי ההבדל הקטן.

  12. עיתון הארץ כיום אינו אפילו עיתון שבבדיחות המסגירות גילי היינו צוחקים אודות
    ״המוציא לחם מן ״הארץ״״.
    עיתון זה לא מתאים כיום אפילו לעטיפת דגים בואשים כבימים ההם.
    לעורכי הארץ המשיכו בדרככם. אתם בדרך הנכונה לאבדון. בהצלחה