סנטורים דמוקרטים מונעים גינוי של החלטת מועצת הביטחון נגד ישראל

חברים בסנאט האמריקני מבקשים להעביר הצעה שתגנה את החלטת האו"ם בסוגיית ההתנחלויות, אך סנטורים דמוקרטים מסכלים את המהלך. "משחקים בפוליטיקה קטנה על חשבון ביטחונה של ישראל"

רוב גורף נגד החלטת מועצת הביטחון. הקונגרס האמריקני. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ.

סנטורים דמוקרטים מונעים קבלת הצעה המגנה את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם נגד ישראל. הצעת הגינוי, שנוסח דומה לה עבר ברוב עצום בבית הנבחרים האמריקני בתחילת החודש, קוראת למועצת הביטחון לחזור בה מהחלטתה האנטי־ישראלית, דורשת למנוע מגופים בינלאומיים למנף את ההחלטה כדי להחרים או לבודד את ישראל, ומגנה את ממשל אובמה על הימנעותו מהטלת וטו. במידה וההצעה תעבור בסנאט ולאחר מכן תאושר בידי הנשיא, היא תהפוך לחוק כתוב ומחייב.

"תוכן ההחלטה של הסנאט מתעלם מסוגיית ההתנחלויות", אמר הסנטור טום אוּדאל, אחד המתנגדים להצעה. אודאל, המייצג את מדינת ניו־מקסיקו, הביע השבוע התנגדות נחרצת להחלטת ממשלת ישראל לאשר את בנייתן של 2,500 יחידות דיור ביהודה ושומרון, והצביע בעבר נגד החלטה המאשימה את הפלסטינים בהסתה. הסנטור הדמוקרטי ביקש להכליל בהצעת הגינוי של הסנאט הסתייגות מהתנחלויות, ולהסיר מההצעה את הביקורת על הנשיא הקודם ברק אובמה.

הצעתו של אודאל נפלה באחת מוועדות הסנאט ברוב של 14 מול 7, כאשר כל שבעת התומכים היו דמוקרטים, בהם גם טים קיין, מועמדה של הילרי קלינטון למשרת סגן הנשיא בבחירות האחרונות. לאחר שהצעתו של אודאל נפלה בוועדה, יוזמי ההצעה הפרו־ישראלית פתחו בהליך מזורז במטרה להביא לאימוצה במליאת הסנאט. מהלך כזה מצריך הסכמה פה אחד, ומי שנחלץ לסיכולו היה סנטור דמוקרטי אחר, דירק דרבן מאילינוי, שהביע התנגדות ובכך הפיל את היוזמה. דרבן היה תומך נלהב בעסקת הגרעין שחתמו המעצמות עם איראן, ואחד מעוזריו השמיע בעבר אמירות אנטי־ישראליות חריפות.

התנגדותו של דרבן לגינוי ההחלטה האנטי־ישראלית קוממה עליו תומכי ישראל רבים בארה"ב, בהם חברי הארגונים איפא"ק, 'הליגה נגד השמצה' ו'נוצרים מאוחדים למען ישראל' ששילבו כוחות ופעלו באופן נמרץ כדי להעביר את הצעת הגינוי בסנאט. הגדילה לעשות 'קואליציית היהודים הרפובליקנים', שקראה לתומכיה להציף את לשכתו של דרבן בטלפונים זועמים. היוזמה המקורית זכתה להיענות נרחבת, ולאחר שקיבל למעלה מאלף שיחות מפעילים פרו־ישראלים, נאלץ דרבן לנתק את הטלפון שבלשכתו.

"סנטור דרבן בחר לשחק בפוליטיקה קטנה על חשבון ביטחונה של בעלת בריתנו ישראל", אמר פרד בראון, דובר 'קואליציית היהודים הרפובליקנים', שכינה את החלטת מועצת הביטחון והימנעות ממשל אובמה מהטלת וטו עליה "מעוררי חלחלה".

נכון לעכשיו, 78 סנטורים, 30 מתוכם דמוקרטים, תומכים בהצעה הפרו־ישראלית, אך על פי חוקי הסנאט, ההצעה תוכל לעבור רק אם יתקיים אחד משלושת התרחישים הבאים: הלחץ על דרבן יעשה את שלו והוא יחזור בו מהתנגדותו; ההצעה תכלול ביקורת על ההתנחלויות; תומכי ההצעה יצליחו לגייס רוב של 60 סנטורים כדי לעקוף התנגדותם של דרבן ואודאל – מהלך הנחשב חריג בנוף הפוליטי של הסנאט.

טראמפ מתקרב לישראל, הדמוקרטים מתרחקים

סאגת הצעת הגינוי של הסנאט להחלטת מועצת הביטחון מציפה שוב את הקוטביות המתחדדת בין הרפובליקנים לחלקים במפלגה הדמוקרטית בנוגע ליחס לישראל. מצד אחד, ממשלו הטרי של הנשיא הרפובליקני דונלד טראמפ מתכוון לקצץ באופן חד את התמיכה של ארה"ב בגופים בינלאומיים, בראשם האו"ם, ולמנוע העברת כספים אמריקניים לגופים התומכים בפלסטינים או מבקשים לעקוף את הסנקציות על איראן ועל צפון קוריאה.

מנגד, בהצבעה שהתקיימה בבית הנבחרים על הצעת הגינוי להחלטת מועצת הביטחון נגד ישראל, 76 חברים דמוקרטים התנגדו, לעומת ארבעה רפובליקנים בלבד. לא פחות מ־341 מחוקקים תמכו בהצעה, בחלוקה של 233 רפובליקנים ו־108 דמוקרטים.

בין המתנגדים להצעה היה קית' אליסון, הנחשב מועמד מוביל לזכות בבחירות לראשות הוועידה הדמוקרטית שייערכו בחודש הבא. בעבר השמיע אליסון התבטאויות אנטי־ישראליות חריפות, כשהאיץ במוסלמים להיות מעורבים יותר במשחק הפוליטי "כדי שמדינה של 7 מיליון איש" לא תתווה את מדיניות החוץ של ארה"ב במזרח התיכון. בקיץ האחרון טען אליסון כי ישראל מפעילה משטר "אפרטהייד" נגד הפלסטינים בחברון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. מעניין מה ההתפלגות הגזעית של המתנגדים. למה יש לי הרגשה שכמעט כולם הים ערבים ואפרו אמריקאים שבאופן מסורתי מתעבים את ישראל, למרות התמיכה של המטורללים מהשמאל היהודי בתנועת זכויות האזרח?

  2. מעניין למה 75% מהיהודים בארצות הברית הצביעו לחלאות האלה?

    1. לקרא להם יהודים זו הפגנת נדיבות ממדרגה ראשונה.
      באקראי נולדו לאם יהודיה במקרה הטוב.