מדוע עיריית תל אביב מממנת ארגון שמאל קיצוני המגן על מחבלים?

ארגון 'רופאים לזכויות אדם', המכנה את מחבלי חמאס "לוחמים" ושהנשיאה שלו השתתפה באירוע של ה־BDS, מקבל מאות אלפי שקלים מעיריית תל אביב. העירייה: "העמותה תואמת את הקריטריונים"

מימון עירוני לשמאל הקיצוני; ראש עיריית ת"א, רון חולדאי. צילום: תומר נויברג, פלאש 90.

ועדת התמיכות של עיריית תל אביב צפויה לאשר בימים הקרובים העברה תקציבית בסך עשרות אלפי שקלים לארגון השמאל הקיצוני 'רופאים לזכויות אדם'. התמיכה הכספית הנוכחית מהווה המשך למימון רב־שנים שעיריית תל אביב מעבירה לעמותת השמאל הקיצוני, שהצהירה בעבר כי תעבוד "רק עם רופאים המסרבים לשרת את הכיבוש", ושהואשמה על ידי נשיא התאחדות הרופאים העולמית כ"קבוצה פוליטית קיצונית המחופשת לארגון רפואי".

בשני הדו"חות הכספיים האחרונים שפרסם 'רופאים לזכויות אדם' מצוין כי בשנים 2014-2012 העבירה עיריית תל אביב לארגון סכום של 166 אלף שקלים לטובת טיפול בקהילת המסתננים שמתגוררת בדרום העיר. מעיריית תל אביב נמסר כי "העמותה נבחנה בעבר ונמצאה מתאימה לקריטריונים הקבועים לתמיכה בתחום בריאות ורווחה. כמו כן, בקשתה נבחנת לתמיכה גם בשנה הנוכחית". תגובת העירייה המלאה תובא בסוף הכתבה.

'רופאים לזכויות אדם' (רל"א) נוסדה בשנת 1988. למרות השם המחייב שהיא נושאת, כמחצית מהחברים בעמותה אינם עובדי רפואה. ברל"א לא מנסים לטשטש את זהותם הפוליטית, ומצהירים כי "הארגון מתנגד לכיבוש ורואה בו מקור וסיבה להפרת זכויות אדם, בישראל ובשטחים הכבושים". עיון בדו"ח הכספי של רל"א מעלה כי הארגון מתמקד בסיוע לפלסטינים ביו"ש, למסתננים ולאסירים ועצירים ביטחוניים. רק 4 אחוז מפעילות הארגון בשנת 2014 הוקדשה לתושבי ישראל. בארגון מודים כי הם רותמים את ההכשרה הרפואית למטרות פוליטיות, כפי שהסבירו פעילי הארגון בסרטון מיוחד תחת הכותרת "רפואה כאקט פוליטי".

ד"ר שי קרמר, אחת הדוברות בסרטון המצורף בהמשך הכתבה, הצהירה כי דרך הענקת הטיפול הרפואי היא מבקשת "להביע סולידריות עם העם הפלסטיני". דוברת נוספת בסרטון היא פעילת הארגון ד"ר אורית ברטור־נבות. בשנת 2004 חתמה ברטור־נבות על עצומה הקוראת לשחרורה של טלי פחימה, אשר הורשעה במסגרת עסקת טיעון בעבירות של מסירת ידיעה לאויב ולתועלתו ומגע עם סוכן חוץ, ובגין כך נגזרו עליה שלוש שנות מאסר בפועל. למרות חומרת העברות שיש בהן פגיעה ממשית בביטחון המדינה, פעילת 'רופאים לזכויות אדם' והחותמים האחרים על העצומה למען פחימה קראו "להראות את הסולידריות שלנו עם טלי, הנרדפת ומעונה על מאבקה נגד הכיבוש", וקראו לציבור לתרום מכספו לטובת פחימה.

"אנחנו פועלים מתוקף המוסר גם כשהוא מול החוק, כיבוש ואפרטהייד דינם ליפול"

ד"ר ברטור־נבות איננה הדמות הרדיקלית היחידה ב'רופאים לזכויות אדם'. הנשיאה והמייסדת של הארגון, ד"ר רוחמה מרטון, השתתפה בפעילות של תנועת החרם נגד ישראל (BDS), כאשר העניקה בפברואר 2008 הרצאה במסגרת 'שבוע האפרטהייד' בלונדון על הכפרים הבלתי מוכרים בנגב. לפני כשלושה שבועות רמזה ד"ר מרטון כי הארגון שבראשו היא עומדת מעודד סרבנות, ומוכן לעבור על החוק כדי להגשים את מטרותיו. "אנחנו פועלים מתוקף המוסר גם כשהוא עומד מול החוק", הצהירה מרטון בכנס מיוחד לציון '50 שנה לכיבוש' שנערך בכנסת בחודש שעבר. "כיבוש ואפרטהייד דינם ליפול, כי לא משנה כמה יסתירו אותם בהגדרות והסכמי עוול – אדם לעולם ישאף לחירות… על כן אין אנו רוצים לשתף פעולה עם חוקי הכיבוש והאפרטהייד".

במהלך סבבי הלחימה האחרונים של ישראל ברצועת עזה, בזמן שרקטות חמאס נפלו על ראשיהם של אזרחי ישראל, ד"ר מרטון וחבריה הביעו דאגה דווקא לפלסטינים. במהלך מבצע 'עופרת יצוקה' יצא 'רופאים לזכויות אדם' בקריאה בהולה לסייע לבתי חולים ברצועה, תוך התעלמות מהעובדה שבמקרים רבים מחבלי חמאס ממקמים במכוון את משגרי הרקטות בבתי החולים ברצועה, במטרה לגרום לכך שצה"ל יפגע בחפים מפשע. בארגון השמאל כינו את תקיפות צה"ל ברצועה "ההתקפה על עזה" מבלי לציין את ההקשר המלחמתי של ההפצצות, ומבלי שגינו את ארגון הטרור הפלסטיני שיזם את העימות האלים.

במבצע 'צוק איתן', שבמהלכו הותקפה גם תל־אביב שמאות אלפי שקלים מכספי הארנונה של תושביה מועברים ל'רופאים לזכויות אדם', הביעו בארגון השמאל הקיצוני חשש דווקא "לפגיעה באזרחים וברכושם בעזה". בגילוי הדעת שפרסם רל"א, יחד עם שורה של גופי שמאל קיצוני נוספים, זכו מחבלי החמאס לתואר ההרואי "לוחמים". ברל"א אף פטרו את ארגון הטרור מאחריות למותם של פלסטינים לא חמושים. "האחריות לתקיפות שישראל מבצעת ברצועה מוטלת רק עליה", הצהירו ארגוני השמאל, והוסיפו כי "ישראל אינה יכולה לפטור עצמה מאחריות לפגיעה הקשה באזרחים בטענה שחמאס וארגונים אחרים פועלים מתוך אוכלוסייה אזרחית או שהם משתמשים בתושבים כמגן אנושי".

כמה חודשים לאחר סיום הלחימה, בינואר 2015, פרסם 'רופאים לזכויות אדם' דו"ח על המבצע בעזה, שבו הואשמה ישראל בהפרת נורמות בינלאומיות וזכויות אדם. הדו"ח תואר על ידי מכון NGO מוניטור כ"מופת של חוסר מקצועיות והטיה פוליטית". ב'NGO מוניטור' הצביעו על שורה של כשלים מתודולוגיים בדו"ח, והסבירו כי רבים מחברי המשלחת שערכו את המחקר שעליו התבססו ברל"א הם "פעילים פוליטיים", בעלי "היסטוריה בדו"חות מוטים והתבטאויות נגד ישראל". בעבר האשים רל"א רופאים ומוסדות ישראליים במעורבות "בעינויים והתעללות" בפלסטינים. לטענת NGO מוניטור, רבות מהטענות המופיעות באותו דו"ח "היו מבוססות על האשמות בלתי־ניתנות לאימות".

המחבל הפך ל"עורך דין"

ב'רופאים לזכויות אדם' לא מסתפקים בהתעלמות ממחוללי טרור, אלא גם מעניקים לגיטימציה לכאורה למי שעסקו בייזום פעולות אלימות נגד אזרחים ישראלים. במהלך שנת 2015 הוביל רל"א את המאבק למען המחבל מוחמד עלאן, פעיל הג'יהאד האסלאמי שריצה בעבר שלוש שנות מאסר בכלא הישראלי בגין מעורבותו בפיגוע התאבדות. לאחר שחרורו נכלא עלאן פעם נוספת על ידי ישראל, לנוכח מידע מודיעיני שנטען כי הצטבר נגדו. עלאן הושם במעצר מנהלי, וכצעד מחאה פתח בשביתת רעב. המדינה בתגובה ביקשה להזין את עלאן בכפייה, אך רל"א פצח בקמפיין נרחב וקרא לרופאים ולאחיות בבית החולים 'סורוקה' שבו אושפז עלאן "להתנגד לחוק, לסרב לקחת כל חלק בכפיית טיפול על שובתי הרעב, פסיבי או אקטיבי, ולצאת פומבית נגד החוק ונגד יישומו!" (סימן הקריאה במקור). בפרסומים של רל"א לא קיים זכר לעברו הטרוריסטי של עלאן בג'יהאד האסלאמי, והוא תואר אך ורק כ"שובת רעב", וכ"עורך דין במקצועו".

לפני כשנה, במרץ 2016, הצטרף רל"א ל'הודעת סולידריות' של ארגוני שמאל ישראלים עם הארגון הפלסטיני 'אל חק', המוביל את הקמפיין להעמדת קציני צה"ל לדין בינלאומי באשמת פשעי מלחמה. מנכ"ל 'אל חק', שעואן ג’בארין, קשור לארגון הטרור 'החזית העממית לשחרור פלסטין'.

דואגים למחבלים; מתוך האתר של 'רופאים לזכויות אדם'. צילום מסך.

המטרה: להשאיר את המסתננים בישראל

הסכום שמעבירה עיריית תל אביב ל'רופאים לזכויות אדם' מהווה אחוז קטן ממחזור הפעילות של הארגון, שנכון לשנת 2014 עמד על כ־14 מיליון שקלים. למעלה ממחצית המימון של רל"א מגיע מישויות זרות, שחלקן גם מממנות ארגונים המקדמים קמפיינים של דה־לגיטימציה וחרם נגד ישראל. בין השנים 2014-2008 העבירה 'הקרן החדשה לישראל', המממנת בין היתר את ארגוני השמאל הקיצוני 'שוברים שתיקה' ו'בצלם', למעלה מ־1.2 מיליון דולר ל'רופאים לזכויות אדם'.

בספטמבר האחרון החליטה עיריית באר שבע להסיר את חסותה מקורס רפואי שיזם הארגון בעיר הדרומית, בעקבות מחאות של חברי כנסת מהימין, חברי מועצת העיר ופעילי ימין דוגמת מנכ"ל ארגון 'בצלמו' שי גליק. בעיריית תל אביב, מנגד, מתכוונים כנראה להמשיך לתמוך בארגון השמאל הקיצוני. בעירייה טוענים כי הסיוע הרפואי שמעניקים 'רופאים לזכויות אדם' לקהילת המסתננים, בדמות הפעלת "מרפאה הומניטרית" בדרום העיר, ממלא את הוואקום שמותירה אחריה הממשלה בנושא. "מדובר בשירות חיוני שלצערנו לא ניתן בצורה הולמת על ידי הממשלה, אשר מתעלמת מקיומם של רבבות מהגרי עבודה הנמצאים כאן כבר קרוב לעשור", נכתב בתגובת העירייה.

מתן טיפול רפואי לחסרי מעמד נשמע לכאורה יוזמה חיובית, אך בעיריית תל אביב מתעלמים מהמשחק הכפול של 'רופאים לזכויות אדם' בסוגיית המסתננים. ביד אחת הארגון מאשים את הממשלה כי אינה מספקת לכאורה פתרונות לסוגיית הזרים, אך ביד השנייה הוא שותף לקואליציית ארגוני שמאל המכשילים באופן קבוע כל פתרון, באמצעות הגשה סדרתית של עתירות לבג"ץ נגד היוזמות הממשלתיות בנושא. העתירות מתישות את המערכת המשפטית, מעכבות ולעתים אף מונעות ביצוע של תהליכים להוצאת מסתננים, ובסופו של יום מקבעות את נוכחותם של הזרים בישראל.

ד"ר עדו לוריא, מנהל המרפאה למסתננים של רל"א בדרום תל אביב, הבהיר בעבר כי הוא מתנגד באופן נחרץ לשתי אבני דרך מרכזיות בטיפול הממשלתי בסוגיית המסתננים – החוק למניעת הסתננות שעצר כמעט לחלוטין את הגעת המסתננים (18 בלבד הגיעו ממצרים בשנת 2016), וכליאת המסתננים במתקן חולות. 'רופאים לזכויות אדם' עתר לבג"ץ נגד העברת השוהים הבלתי חוקיים לחולות, כמו גם נגד 'נוהל החזרה חמה' שרבים תולים בביטולו את יצירת בעיית המסתננים. העתירה האחרונה של הארגון, יחד עם ארגוני שמאל נוספים, נגד כוונת המדינה לגרש מסתננים למדינה שלישית, צפויה להיות מוכרעת בקרוב על ידי שופטי בג"ץ.

ההתנגדות של 'רופאים לזכויות אדם' לכל החלטת ממשלה המבקשת להוציא את המסתננים מהמדינה נשענת על תפיסת עולם שלפיה חסרי המעמד (מסתננים, עובדים זרים לא חוקיים ותיירים שאשרת השהייה שלהם פגה), שמספרם העדכני עומד על לפחות 130 אלף איש, צריכים להישאר בישראל. לראיית הארגון, הפתרון הנכון לסוגיית הזרים הוא "השקעת כספים בשיפור שירותי הרווחה, הבריאות, והדיור במקומות המאכלסים מבקשי מקלט, ויצירת פיזור טבעי של הקהילות על ידי הענקת רישיונות עבודה מוסדרים ותמריצים לבעלי עסקים ברחבי הארץ".

'רופאים לזכויות אדם' אולי חוסכים לראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, כאבי ראש בטווח הקצר, בדמות מתן טיפול רפואי מיידי לאוכלוסיית הזרים המתגוררים בדרום העיר, אך פעילותו הפוליטית של ארגון השמאל הקיצוני מייצרת לעיר תל אביב, כמו גם למדינת ישראל כולה, כאב ראש גדול בהרבה בטווח הארוך.

תגובת עיריית תל אביב־יפו:

"עיריית תל אביב־יפו תומכת בכ־110 עמותות מדי שנה. העמותה נבחנה בעבר ונמצאה מתאימה לקריטריונים הקבועים לתמיכה בתחום בריאות ורווחה. כמו כן, בקשתה נבחנת לתמיכה גם בשנה הנוכחית. רופאים לזכויות אדם הנו ארגון המסייע באבחון וטיפול רפואי לאוכלוסיית מהגרי עבודה ומבקשי המקלט בעיר תל אביב־יפו, ילדים ומבוגרים, ללא ביטוח רפואי. הארגון מפעיל מרפאה הומניטרית שעובדת מספר פעמים בשבוע ונותנת מענה רפואי למאות, אם לא אלפים, בשנה. מדובר בשירות חיוני שלצערנו לא ניתן בצורה הולמת על ידי הממשלה, אשר מתעלמת מקיומם של רבבות מהגרי עבודה הנמצאים כאן כבר קרוב לעשור".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

16 תגובות למאמר

  1. ברצינות גמורה, הרי זו "מדינת השוטים של תל אביב", מה אתם רוצים שהם לא יתמכו באלה החולמים על מיגור לא מוסלמים מ-דר-אל-איסלאם?

    1. צריך מידית הפסקת העברת כספים לארגון רופאים לזכיות האזרח.שפוגע באזרחי ישראל הנאנקים מאול המיסים, ומהתנהגות הפושעת של ערית תל הביב כלפי תושבי דרום העיר שנאלצים לסבול ממעשי המסתננים עירית תל אביב מתעלמת ממעשי הפשיעה שלהם.

  2. כתבה מעניינת וחשובה אבל מפספסת. צריך לבדוק את העלות – כסף ותמיכה בארגון בעייתי; אל מול התועלת – שירותי בריאות לאוכלוסייה שגם אם לא מסכימים עם עצם השהות שלה פה, אי אפשר לתת לה להתדרדר תברואתית. מעבר לפן ההומניטרי, יהיו לכך השלכות גם על שאר התושבים החוקיים.
    ציינתם בעצמכם שהסכומים של עיריית תל אביב הם שבריר מהתקציב של הארגון. כמו כן, הם ממש לא היחידים שעותרים נגד החלטות ממשלה שונות בעניין המסתננים. כך שבהחלט יכול להיות שהתועלת עולה על הנזק.

    1. אין בעיה את העמותה הנ"ל אבל מצד שני אולי כן רצוי וראוי להעביר את המסתתנים לשכונות צפון תל אביב כדי להקל על דרום תל אביב.

  3. מתחת לחגורה
    כשכיפת ברזל מיירטת טילים מלמעלה.
    השמאל חותר מלמטה
    השמאל והטרור חפרו מנהרה והגיעו לעיריית ת"א

  4. לא הבנתי מה אתה רוצה.
    מדובר בארגון שעושה פעילות רפואית בתל אביב. האם הוא לא זכאי לקבל תמורה?
    ההצהרות של הארגון או העמדות הפוליטיות לא רלוונטיות.

    1. לא הוא לא זכאי.
      גם חמאס עוסקים בפעילות הומניטרית.

      לו היו פעילי חמאס פותחים מרפאות לשב"חים בישראל- גם אז לדעתך ישראל הייתה צריכה לשלם להם עבור השירות?

  5. למה תגובת עיריית ת"א מובאת ללא ציון שם הדובר ותפקידו ? הרי יש מי שמדברר את העירייה וחתום על התגובה. האיזכור מתחייב מכללי העיתונות וכדי שכל חיפוש על השם בגוגל יעלה את התגובה, לדיראון או לתפארת עולם.

    זה א"ב של עיתונות, ע"ע חמשת ה W !

  6. אם יצליח השמאל ובגצ להשאירם בישראל זו רק ההתחלה. תתחיל תנועת איחוד משפחות ושבטים במדינתנו הקטנה של המוסלמים והנוצרים הללו. בגצ אשם בכל המתחולל ובהרס המדינה הזו.בגצ הוא שמנע סילוקם והוא שמעודד את התרבותם האסטרונומית בגבולות ארצנו ועל חשבוננו. ניתן היה לטפל בבגצ ולחסום את ההשתוללות הזו אבל כחלון התבוע הדו פרצופי הוא שמונע כל חקיקה בנושא בגצ. הוא מלקק לשמאל.

    1. אכן הבעיה הבאה עם המסתננים – דרישה לאיחוד משפחות.

  7. זה ממש מרתיח איך איך משקר ובוגד בישראל, איך דרום תל אביב הולכת לאיבוד!
    אם אתם כל כך מודאגים ודואגים לחמס לסודאנים בדרום תל אביב, כך אותם אליכם לסביבות העשירות
    ותחיו איתם, מודאגים מנחיתת חוסר הטיפול הרפואי בעזה! תעברו אליהם ותעזרו להם, ללא חזרה.מתי
    אתם שפלים ממדרגה 0000,