אין ארוחות חינם

קל ונעים להפגין נגד מכל האמוניה או בעד העלאת קצבאות הנכים, עד שמגלים את תג המחיר: פיטורי עובדים וקיצוצים. בעולם של משאבים מוגבלים, אנחנו נדרשים לאזן בין ערכים

לכל דרישה יש מחיר. צילום: תומר ניוברג, פלאש 90

כמה חבל

"אין ארוחות חינם" זו אמרה אמריקאית מסוף המאה ה-19 וראשית המאה ה-20. המשפט הפשוט והמתסכל התפרסם וקיבל את משמעותו הכלכלית כשהפך לשם ספרו של מילטון פרידמן משנת 1975.

לאחרונה מקבל המשפט משמעות אקטואלית אצלנו. אנשים טובים שמצטרפים למאבק למניעת פיטורי העובדים מרשות השידור "לפני פסח", נחרדו להיווכח להפתעתם שביטול פיטורי עובדי הרשות משמעותו פיטורי עובדי התאגיד, ומניעת פיטורים בתאגיד תביא לפיטורים ברשות. מתברר שאין ארוחות חינם. כמה חבל.

עוד לא הסתיימה החגיגה על הצלחת המאבק לחיסולו המיידי של מכל האמוניה במפרץ חיפה, והנה מגיעה הידיעה על המחיר המפתיע של ההצלחה: פיטורי 1,500 פועלים בירוחם, ערד ודימונה, ומאות עובדים במפרץ חיפה, וגם זה "לפני פסח".

כל כך נכון, צודק ונעים להצטרף להצעתו של אילן גילאון ולהעלות את קצבת הנכים עד לגובה הצנוע של שכר המינימום. חבל שההצעה הצודקת עולה כמה מיליארדים בשנה, שאותם יש לקצץ מתקציבים אחרים (רווחה, בריאות, חינוך) או אולי להעלות מסים. היה יותר קל אם היו ארוחות חינם, ואפשר היה לברוא יש מאין.

מוכרים, משווקים ופוליטיקאים גילו את כושר הפיתוי המדהים של המילה "חינם" (FREE!). לא רבים מבחינים שהספר השלישי ובקבוק היין הרביעי שניתנים ב"חינם" גורמים להוצאה מיותרת על מצרכים מיותרים, ושהשירותים שהמדינה והביטוח הלאומי מעניקים "חינם" עולים הרבה תמורת מעט.

הקצאה והפחתה

בכל זמן נתון, המשאבים מוגבלים. כל הקצאה מחייבת הפחתה. מסיבה זאת, מעולם לא ניהנה בצורה מלאה ובאותו הזמן מכל הדברים הטובים והצודקים, ומאבקי התקציב אף פעם לא יסתיימו ב'הפי אנד'. לעומת זאת, אפשר לסבול בו־זמנית מהיעדר מוחלט של כל דבר. חברה ללא חירות וללא שוויון אפשרית לחלוטין, אבל סדר חברתי המצרף חירות מוחלטת עם שוויון מוחלט הוא בלתי אפשרי. כך גם חוסר צדק יכול להתקיים עם חוסר יעילות, אך אי אפשר לשלב צדק מוחלט ויעילות מרבית.

הגשמתו של כל ערך רצוי פוגעת בערך חשוב אחר. מידת הוויתור על כל אחד מזוג הערכים הרצויים והמנוגדים, והאיזון הנכון ביניהם – הם תלויי תקופה, עניין ואידאולוגיה, ומהווים נושא להתלבטות ולמאבקים פוליטיים. כאלה הם "לא תרצח" עם "הבא להרגך השכם להרגו", הגבלת השלטון עם משילות, "כיבוש השממה" עם "שמירת הסביבה", והגלובליזציה עם העצמאות הלאומית.

ויתור מוחלט על אחד משני הערכים החיוניים והמנוגדים בכל זוג, הוא פשטנות (פרימיטיביות בלועזית) וגם קיצוניות מסוכנת.

יהודית ודמוקרטית

ישראל היא מדינה יהודית־דמוקרטית על פי מגילת העצמאות ,לפי אופייה וחוקיה ולפי רצונם של מרבית אזרחיה. הגשמה מוחלטת של כל אחד משני הערכים המכוננים האלה תחייב את ביטולו של הערך השני.

בשני הקצוות מצויים הקיצונים, שאינם מסוגלים להכיל את שני הערכים המנוגדים וחותרים לביטולו של אחד מהם. אכן, שמירת שני הערכים האלה אינה דבר פשוט.

"אין ארוחות חינם". כדי להיות מדינה יהודית צריך לוותר על קצת דמוקרטיה ושוויון, כמו בחוק השבות ליהודים ובמניעת שובם של פליטים לערבים. כדי להיות מדינה דמוקרטית צריך לוותר על קצת מאופייה ומסמליה היהודיים של המדינה, למען אזרחיה הלא יהודים.

מדינת ישראל שייכת לאזרחיה ללא הבדל דת ולאום, ובעת ובעונה אחת היא מדינתו של העם היהודי כולו.

לא פשוט, אבל נכון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

16 תגובות למאמר

  1. שאלה עובדתית גרידא. היכן כתוב במגילת העצמאות שמדינת ישראל היא דמוקרטית? (השאלה אינה מביעה עמדה ערכית ביחס לדמוקרטיה)

    1. המילה דמוקרטיה לא מופיע. משום שבתקופת כתיבת המגילה (ולצערנו גם היום) משטרים רודניים רבים כינו עצמם דמוקרטיים, רפובליקנים או עממיים, עד שהמילה איבדה את משמעותה המקורית. לכן במקום רק לכתוב דמוקרטיה, כותבי המגילה טרחו לפרט מהם העקרונות לפיהם יפעל המשטר:
      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%AA_%D7%94%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%AA#.D7.A2.D7.A7.D7.A8.D7.95.D7.A0.D7.95.D7.AA_.D7.94.D7.9E.D7.93.D7.99.D7.A0.D7.94_.D7.94.D7.97.D7.93.D7.A9.D7.94

      שמהם כמובן נגזר מודל הדמוקרטיה "האמיתית" להבדיל מחיקויה הרודניים.
      ולמי שלא מבין רמזים רק יסתכל לעבר שכנינו, הנשיאים א-סיסי ואסד וילמד את ההבדל בן דמוקרטיה בשם, לדמוקרטיה במעשה.

      טקסט המגילה קצר ומדוייק:

      ציטוטים נבחרים:
      "הקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה בהתאם לחוקה שתיקבע על־ידי האספה המכוננת הנבחרת"

      "מדינת ישראל תהא … תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות."

      "אנו קוראים – גם בתוך התקפת־הדמים הנערכת עלינו זה חודשים – לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על השלום וליטול חלקם בבנין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדותיה, הזמניים והקבועים."

    2. המילה דמוקרטיה לא מופיע. משום שבתקופת כתיבת המגילה (ולצערנו גם היום) משטרים רודניים רבים כינו עצמם דמוקרטיים, רפובליקנים או עממיים, עד שהמילה איבדה את משמעותה המקורית. לכן במקום רק לכתוב דמוקרטיה, כותבי המגילה טרחו לפרט מהם העקרונות לפיהם יפעל המשטר:
      https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%AA_%D7%94%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%AA#.D7.A2.D7.A7.D7.A8.D7.95.D7.A0.D7.95.D7.AA_.D7.94.D7.9E.D7.93.D7.99.D7.A0.D7.94_.D7.94.D7.97.D7.93.D7.A9.D7.94

      שמהם כמובן נגזר מודל הדמוקרטיה "האמיתית" להבדיל מחיקויה הרודניים.
      ולמי שלא מבין רמזים רק יסתכל לעבר שכנינו, הנשיאים (שלכאורה נבחרו בבחירות דמוקרטיות) א-סיסי ואסד וילמד את ההבדל בן דמוקרטיה בשם, לדמוקרטיה במעשה.

      טקסט המגילה קצר ומדוייק:

      https://he.wikisource.org/wiki/%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%AA_%D7%94%D7%A2%D7%A6%D7%9E%D7%90%D7%95%D7%AA_%D7%A9%D7%9C_%D7%9E%D7%93%D7%99%D7%A0%D7%AA_%D7%99%D7%A9%D7%A8%D7%90%D7%9C

      ציטוטים נבחרים:
      "הקמת השלטונות הנבחרים והסדירים של המדינה בהתאם לחוקה שתיקבע על־ידי האספה המכוננת הנבחרת"

      "מדינת ישראל … תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין; תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות."

      "אנו קוראים – גם בתוך התקפת־הדמים הנערכת עלינו זה חודשים – לבני העם הערבי תושבי מדינת ישראל לשמור על השלום וליטול חלקם בבנין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה ועל יסוד נציגות מתאימה בכל מוסדותיה, הזמניים והקבועים."

    3. ציוני – מה שאתה מתאר אינו דמוקרטיה. היו אוליגרכיות, מלוכות אבסולוטיות ודיקטטורות ששמרו על העקרונות האלו כי לא מצויינים העקרונות הפורמליים של הדמוקרטיה (זכות בחירה, מוסדות מייצגים בעלי כח וכד').

      בוא ניקח דוגמה מהזמן האחרון: אילו מהעקרונות האלו מופרים ע"י המשטר הדיקטטורי של מאדורו בונצואלה? חופש דת וחינוך יש שם. אין שם אפליה חוקית. יש שם חוקה בניגוד לישראל, וכולם יכולים חוקית להיבחר. רק אין שם מה לאכול ולבחירות אין שום משמעות (כי בית המשפט העליון הונצואלי נתן לנשיא את כל הסמכויות). דוגמא אחרת: קח את המשטר של אחשוורוש לפני האפיסודה המצערת של המן. מה חסר שם? ידוע שהפרסים לא התערבו בחינוך או דת. לכולם היתה אפשרות לשלוח "נציגים" (אהמ..) לבית המלך. וכולם היו נתיני המלך בצורה שווה.

      בסופו של דבר, זה איזור שהמגילה קצת חלשה בו, ובעתיד כשתהיה חוקה אמיתית נצטרך לתת ניסוח חזק הרבה יותר.

  2. את החלק האחרון אפשר היה למצוא גם ב״הארץ״. כל כך נכון, וכל כך לא איפה שמנהיגי הימין נמצאים היום.

    על הרוב המתון להתעורר ולהחליף את מנהיגיו, שמעדיפים לתקצב התנחלויות על חשבון הפריפריה שבריבונות ישראלית.

  3. לפי הלוגיקה שלך שהנכים ימותו ברעב ומי מהם שלא מת מרעב שימות מהרעלה….טיעונים דמגוגים ….אם בישראל יש כסף למימון אברכים אוכלי חינם על משפחותיהם נכים לא צריכים לחיות בחרפת רעב…..

    1. הכתב לא מתנגד להצעתו של אילן גילאון להעלות את קצבת הנכים עד לגובה של שכר מינימום, הוא רק מזכיר שההצעה תעלה כמה מיליארדים בשנה ואם רוצים להעלות את קצבת הנכים צריך לקצץ את זה ממקום אחר או להעלות מיסים. אין ארוחות חינם!
      הפסקת מימון האברכים הוא רעיון מצויין וישן אבל בשיטת הממשל הנכחית אין ראש ממשלה שיכול לעשות את זה. אפילו בממשלת אחדות לאומית של שנות השמונים שגם למערך וגם לליכוד היו מעל 40 מנדטים כ"א והם יכלו לעשות כל מה שהם רצו, הם הכניסו את ש"ס ואגודת ישראל לקואליציה .

  4. כדי להיות מדינה דמוקרטית צריך לוותר על קצת מאופייה ומסמליה היהודיים של המדינה?? באמת? כנראה שאתה תופס את המושגים 'יהודי' ו'יהדות' כמו שנמלה תופסת את המונח 'מרחב'.

  5. אז מר כתב, שכתב את הכתבה ההזויה הזו יינסה לחיות מקצבת נכות שאגב הקצבה במלואה היא 2680 שקלים לחודש, ועכשיו שכל בחכמים למיניהם יינסו לחיות מהסכום הזה

  6. תקיים שויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין;  תבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות; תשמור על המקומות הקדושים של כל הדתות; ותהיה   נאמנה לעקרונותיה של מגילת האומות המאוחדות

  7. גם קל ונעים לדבר בעד השארת מתקני בתי הזיקוק והתעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה, אלפי הקילומטרים של צינורות מתכת בני עשרות שנים שבהם זורמים הגזים הפחמימניים והאחרים בתהליכי הייצור ומיכלי הנפט והגז שמפוזרים בין שכונות המגורים, הניטור החלקי והספורדי של המים והאויר שהמפעלים יודעים להתחמק ממנו.
    עד שאתה מגיע לרמבם למחלקות שמטפלות בסרטן העמוסות מטופלים זקנים וצעירים וילדים, מקיאים דם מתרופות כימותרפיות או מטופלים במחלקות "טיפול נמרץ" ממתינים בסבלנות למותם כשאיברים בגופם קורסים אחד אחרי השני באופן בלתי הפיך.

    וגם קל ונעים לדבר בעד השארת מיכל האמוניה ומילוי מחדש שלו בעזרת מיכלית האמוניה ענקית עד שמגלים את תג המחיר – סכנת מוות למאות אלפי תושבים במקרה של אסון טבע או כשל תחזוקתי פעולה צבאית של האויב.
    ומה יש בעיה להטביע ולפוצץ ספינה בנמל בפעולת קומנדו או בעזרת רקטה או כטב"ם או אפילו תקיפה אוירית ? הרי כבר היו דברים מעולם.

    מדובר בסבסוד מקום העבודה של אולי כאלף עובדים והרווחים של משקיע מחו"ל (בתקופה שהאבטלה נמוכה) והמחיר הוא סיכון חיי מאות אלפי תושבי הצפון. ובהמה רבה. כדאי להימנע מהאסון לפני שיתרחש.

    אולי עדיף שמפעלים שדורשים אחסנה והובלה של כמויות עצומות של חומרים מסוכנים מאוד ימוקמו על איזה אי פסטורלי ביוון ולא באמצע אזור צפוף אוכלוסין ושהעובדים הישראלים ייסעו אליהם פעם בשבוע במעבורות ויגורו על האי.

  8. אין שום דבר "דמוקרטי" ברצון לביטול/הגבלת סמליה היהודים של המדינה, כשם שסמלי הנצרות/אסלם במדינות אחרות אינם מגבילים אזרחים מדתות אחרות. דווקא המייסדים חד וחלק לא נקטו בדרך הזו, אלא שמו שורה של סמלים מאוד יהודים. הם האמינו בשיויון בין אזרחים פרטיים, אבל כקולקטיב, המדינה היא מדינת לאום. מעניין לדעת האם מגפת ה"פוסט-ציונות" הגיעה גם לאתר הזה. מתי נראה את הטור ב"מידה" התומך בהחלפת הדגל (למשל)?

    נ.ב. משום מה, דווקא כשמדובר בקפיטליזם, האתר הזה לא רואה שום צורך או מקום להגבלות. נראה שבמקומות מסוימים הכסף חזק יותר מכל דבר אחר.

  9. גם כיום משטרים סופר טוטאליטאריות כמו שיש בארהב
    ואירופה קוראים לעצמם "דמוקרטיה".
    ישראל קיימת כדי להיות יהודית.
    היא לא דמוקרטיה ומעולם לא היתה.
    גם לו היתה,דמוקרטיה היא בסהכ צורת משטר ולא
    תכלית או ערך.
    מכונית קיימת לצרכי תעבורה וניידות.השאלה אם למכונית מנוע בנזין אח גז,לא רלוונטית לתכלית.
    נכים מקבלים הרבה דברים מלבד הקצבה.
    לא כל נכות לא מאפשרת עבודה כמו שלא כל פגיעה ברכב היא טוטאל לוס.
    רובם המכריע של הנכים הם אנשים שיכולים לעבוד
    כמעט בכל עבודה.
    אסור להתעלם מהמנטליות שיש אצלנו.
    תקציבי רוווחה תמיד גורמים לגידול מאסיבי בכמות
    ה"עניים" והעלאת קצבאות הנכות תגרום בעיקר לשילוש כמות הנכים בתוך מספר שנים.

  10. א. בודאי שיש ארוחות חינם. נניח- אם אתה פישמן, תשובה, לבייב או דנקנר, אתה יכול לאכול כמו מלך שנים על שנים על חשבון הציבור. והדברים ידועים.

    ב. בפירוט, המאמר נופל למלכודת ממנה הוא מזהיר.
    "ארוחת חינם" הן מלכודות הפופוליזם והאינטרס המיוחד, בהן גופים מתמרנים את הדמוקרטיה לצרכיהם- אם ע"י הבטחות בלתי אפשריות לבוחר (פופוליזם) ואם ע"י עיסקה חשאית (אינטרס מיוחד).

    הפתרון למלכודות אמור להיות המנהל הציבורי המקצועי והחברה האזרחית- גופי מחקר, עיתונות, פרשנים, הוגי דעות ואנשי רוח וכו', שייבדקו מה עומד מאחורי הבטחות ופעולות תמימות-לכאורה.

    מבחינתי, בנושא האמוניה, המאמר שטחי; הוא טוען:
    "עוד לא הסתיימה החגיגה על הצלחת המאבק לחיסולו המיידי של מכל האמוניה במפרץ חיפה, והנה מגיעה הידיעה על המחיר המפתיע של ההצלחה: פיטורי 1,500 פועלים בירוחם, ערד ודימונה, ומאות עובדים במפרץ חיפה, וגם זה "לפני פסח""

    אלא שהויכוח על מיכל האמוניה *מעולם* לא היה על המשרות; ברור לכל בר-דעת שאין הגיון להחזיק מאות משרות במחיר סכנה למאות אלפים, כולל לעובדים ובני משפחתם.
    לחיפה-כימיקלים היו שתי טענות:
    א. האמוניה נדרשת לכלל צרכי המשק ולא רק לייצר דשנים לייצוא -" תשתית אסטרטגית של המדינה"
    ב. מיכל האמוניה בטוח לפי התקינה והניסיון הבינ"ל
    עם שתי הטענות דו"ח המומחים מתמודד בהצלחה
    http://haifahaifa.co.il/wp-content/uploads/2017/02/amonia_censor1.pdf

    כך שאפשר להוסיף לרשימת "ארוחות החינם" גם את משפחת טראמפ, בעלי חיפה-כימיקלים: אם אתה מתוחכם מספיק, אפשר לסובב את כל הרגולטורים על האצבע כ-20 שנה ולגלגל אופרציה שמשאירה את הרווח אצלך, ואת הסיכון- אצל ממשלת ישראל ואזרחיה.

  11. מעבר לחשבון המוסרי ממנו כמובן אתה מתעלם עשית פעם את החשבון הכלכלי של הזיהום במפרץ חיפה?
    את הפסד ההון עקב מחירי נדל"ן נמוכים?
    את הפסד ההון עקב פקקים במרכז כשחיפה ירדה מגדולתה והפכה לפריפריה בין השאר עקב המודעות לזיהום האוויר.
    עשית פעם את החשבון כמה עולים למשק כ 100,000 עובדים זרים הודים ופיליפיניים? אפילו נניח שכל אחד שולח לביתו "רק" 2000 ש"ח בחודש מדובר על הפסד ישיר למשק של 2.4 מיליארד ש"ח בשנה
    עשית חשבון כמה עולה להחזיק קשיש בדירתו כשהמדינה מתנערת מאחריותה לבנות בתי אבות ראויים?
    הרי תפקיד המדינה לשמש כמנגנון ייעול כלכלי, לא ניתן לצפות מגוף פרטי שיסלול כבישים ויבצע תכנון מגורים ותחבורה.
    מגיע למאמר הזה ציון נכשל בכלכלה, וכל זאת ללא התייחסות מוסרית.