המחטף ההיסטורי של השמאל שהפך את האקדמיה לקיצונית ואטומה

השליטה הריכוזית של המועצה להשכלה גבוהה בעולם האקדמיה הישראלי, משעבדת את האוניברסיטאות והמכללות לפוליטיקה פנימית של קבוצה סגורה

שלט הכניסה לבניין המועצה להשכלה גבוהה בירושלים. צילום (ויקיפדיה): יעל י, רישיון CC BY-SA 3.0

כידוע, האוניברסיטאות בישראל מנוהלות באופן מנותק לחלוטין מנבחרי הציבור ומהציבור שמממן אותן. ה"עצמאות" הזו אינה דומה לניהול האקדמי בחלק גדול ממדינות המערב, שבהן יש יותר פיקוח ומעורבות של נבחרי ציבור, והיא מעוררת שאלות קשות.

המל"ג בפני עצמה היא גוף רגולטורי מוזר להפליא, שבו אנשי האקדמיה עצמם מתבקשים לפקח על הנעשה באקדמיה. הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת), מוגדרת כ"גוף בלתי תלוי שיעמוד בין הממשלה והמוסדות הלאומיים מצד אחד והמוסדות להשכלה גבוהה מצד שני, בכל ענייני ההקצבות להשכלה גבוהה". בחוק אף מודגש כי הממשלה והמוסדות הלאומיים "יימנעו מלהקציב הקצבות למוסד להשכלה גבוהה שלא בהמלצת הועדה לתכנון ולתקצוב".

אין הרבה תחומים שבהם החתול מתבקש כך לשמור על השמנת הציבורית. המל"ג מנסה לשווק לנו אתוס של "חופש אקדמי" כתכלית קיומה, אבל בפועל, כמו בכל פעם שנותנים לאנשים לשלוט בתנאי הכניסה לשוק שבו הם פועלים, התוצאה איננה יותר חירות אלא דווקא פחות חירות.

הנה שתי דוגמאות בולטות לעניין זה. פרופ' אוריאל רייכמן הקים ומנהל את המרכז הבינתחומי בהרצליה במימון עצמי מלא, ללא כל סבסוד – ובכל זאת המל"ג נלחם בו מלחמת חורמה. בראיון ל'ישראל היום' כינה פרופ' רייכמן  את המל"ג ואת הות"ת "הגופים האיומים מכולם" ו"בולשביקים", וסיפר כי מולם הוא "מנהל את המלחמות הכי קשות", כאשר "המשא ומתן שהם מנהלים כוחני מאוד, ולחלוטין לא ענייני". אם זה היה תלוי רק במל"ג, נראה שהבינתחומי לא היה קיים.

מלחמה דומה נוהלה גם נגד הפיכת המרכז האוניברסיטאי באריאל לאוניברסיטה. בסופו של דבר מה שהכריע את הכף הוא תחכום פוליטי, שגרם לכך שהמל"ג נאלצה לבלוע את הצפרדע. הסטודנטים הרוויחו יותר גיוון ופתיחות.

אקדמיה חופשית מצ'חצ'חים

ועכשיו, לתגלית מרעישה: מסתבר שמדינת ישראל הסתדרה מצוין במשך 29 שנה ללא מל"ג "עצמאית" שדואגת לחופש האקדמי, וללא ות"ת שבלעדיו לא מתקבלת שום החלטה על תקציבי ההשכלה הגבוהה. מכל בחינה, גם האקדמיה וגם המדינה הסתדרו מצוין. אז מה קרה? מתי ומדוע נוצר צורך להוסיף על ההסדר שבחוק המל"ג? חברים, אתם מחזיקים חזק?

ובכן, אותה החלטה הרת גורל בדבר הקמת הות"ת, התקבלה על-ידי ממשלת ישראל ב-6 ביוני 1977, לפני 40 שנה. 40 שנה מצלצל לכם מוכר? אין פלא. הבחירות שבהן עלה מנחם בגין לשלטון התקיימו כשלושה שבועות קודם לכן, ב-17 במאי. ממשלת בגין הושבעה ב-20 ביוני, שבועיים לאחר שהתקבלה אותה החלטה (אגב, אם אתם נוטים למיסטיקה בוודאי תשמחו לדעת שמספרה של ההחלטה הזו הוא 666, ושההחלטה התקבלה בשישי לחודש השישי).

כן, גבירותי ורבותי, מהפך. ההחלטה שהוציאה את הפיקוח על ההשכלה הגבוהה מידי נבחרי הציבור והעבירה אותה לגוף "בלתי תלוי", התקבלה ברגע האחרון על-ידי ממשלת מעבר שהפסידה בבחירות.

מדוע עשו זאת? בוודאי לא כדי לאבד את "החופש האקדמי", הרי לא היה לאקדמיה חופש שכזה לפני כן. הסיבה היא הפחד העצום מפני הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לאקדמיה: שלא נאורי השמאל הסוציאליסטי יפקחו עליהם, אלא ה"צ'חצ'חים" ה"פשיסטים" של הליכוד.

ניתוקה של מערכת ההשכלה הגבוהה מנבחרי הציבור באמצעות הות"ת לא הצליח לייצר יותר חופש. הוא הצליח לייצר קבוצה סגורה, הממנה את עצמה ומפקחת על עצמה לפי כללים שרירותיים הידועים רק לה, ובדי-אן-איי שלה, מאז מיום הקמתה, צרוב דבר אחד: רק לא שלטון נבחרי הציבור.

_______________

עו"ד שמחה רוטמן הוא היועץ המשפטי של 'התנועה למשילות ודמוקרטיה'

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

15 תגובות למאמר

  1. דבריך חסרי רלוונטיות
    דוח וועדת מלץ לפני כעשור, הכריח את האוניברסיטאות לסלק את חברי הסגל האקדמי מניהול האוניברסיטאות ולהעביר אותו לניהול אנשי ציבור – האם משהו השתנה באוניברסיטאות?
    לותת יש שלושה תפקידים מעשיים:
    1. אוטונומיה כספית למערכת ההשכלה הגבוהה מפני הגחמות המשתנות מידי שנה של משרד האוצר
    2. לאשר תוכניות לימוד חדשות ולעקוב אחר תוכניות לימוד קיימות
    3. לספק "כיבודים" לחוקרים קשישים.

    בהתחשב במה שקורה במנהל האוניברסיטאות, אם תחליף את הותת בנציגי ציבור, לא תוכל לקיים את פעולה מספר 2, ותספק את הכיבודים ל"אנשי ציבור" קשישים במקום לחוקרים הקשישים.

    1. "אוטונומיה כספית" = מאפיה של שודדים טפילים . עדיף "גחמות" של משרד האוצר.

  2. בכל העולם המערבי מי שמפקח על האקדמיה הם האקדמאים. זה מה שמאפשר לה להיות גוף בלתי תלוי שכפוף לקריטריונים מדעיים ולא פוליטיים. בישראל, אם כבר, יש מעורבות חריגה של נבחרי ציבור במתרחש בין כותלי האוניברסיטאות. המחאה נגד הפיכת מכללת אריאל לאוניברסיטה הייתה בשל הסטנדרטיים האקדמיים הירודים שלה. ההתערבות הפוליטית הכשירה את השרץ בניגוד לאמות המידה האקדמיות וזכינו במוסד אקדמי ירוד שמעניק תארים שלא שווים את הנייר שהם כתובים עליו.

  3. כתבה מטופשת.
    האקדמיה,או ליתר דיוק המתקנים לחינוך מחדש שמכונים עצמם אקדמיה,במה שהיה פעם מערב
    איננה מזוהה פוליטית בצורה מובהקת ביותר ?

    גם באירופה,גם בארהב,גם ההודו,קנדה,אוסטרליה
    בכל מקום יש מודל פיקוח שונה,אבל התוצאה זהה :
    שליטה מוחלטת של מיעוט מרקסיסטית-ליברלית
    באקדמיה.
    מנגנון הפיקוח לא יכול להסביר את התופעה ושינויים
    במועצה הזו לא יפתרו דבר.

    כל מקום שנשלט בידי כנופית בולשביקים מסביר
    את השליטה הבולשביקית הזו ב"חופש" או "זכויות".

    חופש אקדמי,שלטון החוק,חופש הביטוי,זכות הציבור
    לדעת,זכויות האדם….
    כל אלה אמורים להסביר או להצדיק מערכת שבה
    קומץ אקדמאים מרקסיסטים משעבד את כל היתר,כופה
    עליהם אורח חיים שהם לא רוצים ואונס אותם עם
    אנשים שהם לא רוצים.

  4. השמאל העיוור מקדם את האיסלאם הקיצוני שזה הנאציזם הטהור האכזר והמתוחכם ביותר במסווה של פליטים פלסטינים מדוכאים ומסכנים ועל ידי תשלומי האיחוד האירופי והאמירים מהמפרץ, תלמדו מה קרה לנוצרים השמאלנים שרחמו על הפליטים הפלסטינים בלבנון, תראו מה קורה באירופה באוסטרליה בארה"ב באפריקה,יש להם יותר מחמישים מדינות ובנוסף הם פולשים לכל מקום, מכאן הם מקבלים את הכוח:פלשתים מלשון פולשים כך כתוב בתורה, וכמובן על ידי השמאל העיוור שנלחם בשבילם בכל הכח,בכל מקום זו אותה דרך של טרור,בכל מקום זו אותה קריאה אללה הוא אכבר,בכל מקום זה אותם שמות מוחמד עלי מוסטפה וכו,שמאל תתעוררו מהעיוורון,תלמדו מה זה איסלאם, דע את האויב

  5. המשילות הימנית הקימה 30 מיכללות המתחרות על לב הסטודנטים תוך שימוש בקרטריון קפיטלסטי ימני הלקוח המשלם קובע …מה שמייצר תעודות בעלות ערך לפקידות הימנית במסדרונות השילטון

  6. מרתק לעקוב אחר חלק מהמגיבים באופן קבוע במידה. הרעיון המרכזי החורז אצלם הוא ניסיון לקעקע את ההגיון שמאחורי הכתבות השונות כדי להמשיך ו'להוכיח' כביכול את עליונות ההגיון השמאלני. מצד אחד אפשר להביע הערכה לאותם מגיבים על המוכנות 'להרים את הכפפה' ולנסות להתייחס לטיעונים השונים, וזאת להבדיל מהתגובה השמאלנית המקובלת במקרים אלה – שהיא זלזול והתעלמות. אך מצד שני ניתן ללמוד מכך שהגיון בריא הוא לא משהו שניתן להקנות למישהו שפשוט אין לו את זה. זה מייאש קצת אני מודה, אבל זו המציאות הפשוטה לכל מתבונן. האדם מונע ממטרות עמוקות מאוד בנפש, ומי שנמצא עמוק בתפיסת חיים שבמדינתנו נהוג לקרוא לה 'שמאל' עובדות והגיון לא יזיזו אותו במילימטר.

    1. לא אתפלא אם מה שאתה מכנה "חלק מהמגיבים באופן קבוע" אינו אלא מגיב אחד או שניים בעלי ניקים מרובים, הפועלים מטעם הקרן החדשה לישראל וארגוני הביצוע שלה, במסגרת הפרויקט "לא הלך לנו בבחירות – צריך להפיל את ביבי":

      http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3641318,00.html

  7. באתר "הארץ", אבי שגיא עושה שימוש במושג "בגידת האינטלקטואלים" (של ג'וליאן בנדה), המדבר על האינטלקטואל שמקדיש את חייו למחקר טהור ומרחיק עצמו משאון החיים. שגיא משתמש במושג זה כדי לתקוף את הקוד האתי.
    אולם נראה שהמושג "בגידת האינטלקטואלים" עשוי דווקא להסביר את הצורך בקוד אתי. אותה "בגידה" מתקיימת במציאות הנוכחית, (ואף בכפל-משמעות), כאשר אנשי אקדמיה חיים במגדל-שן של תיאוריות ומתנתקים מהמציאות ומהשכל הישר, עד כדי קריאה להחרמת המוסד שהם מלמדים בו.
    ניסיתי להגיב באתר "הארץ", אך מובן שאותם פלורליסטים לא פירסמו את תגובתי.

  8. כרגיל, "כתבה" שמביאה חצאי אמיתות וסילופים כדי להעביר מסר פוליטי וסומכת שרוב הקוראים לא יטרחו לברר את האמת (היום יש לזה אפילו שם יפה "fake news")

    אז ככה: הוועדה לתכנון ולתקצוב (הות"ת) הוקמה כבר ב-1972 כוועדת משנה של המועצה להשכלה גבוהה בישראל (המל"ג) והיא כפופה לה עד היום. בראש המל"ג עומד שר החינוך. הוועדה מורכבת מאקדמאים, זה נכון, אולם מי שקובע את הרכב הוועדה אחת ל-3 שנים הוא, שוב, שר החינוך.

    ההחלטה שעברה ב-1977 נתנה גושפנקא חוקית להחלטה המינהלתית של המל"ג על הקמת הות"ת

    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%95%D7%95%D7%A2%D7%93%D7%94_%D7%9C%D7%AA%D7%9B%D7%A0%D7%95%D7%9F_%D7%95%D7%9C%D7%AA%D7%A7%D7%A6%D7%95%D7%91

  9. רק כדי להשלים את התמונה ההיסטורית האמיתית: המועצה להשכלה גבוהה הוקמה ב1958. הצעת החוק הראשונה להקמת המל"ג הוגשה כבר ב-1952, אולם עברה רק לאחר 6 שנים וועדות בדיקה, דיונים ותיקונים. על מה היה הויכוח? החשש ממעורבות ממשלתית ופגיעה בחופש האקדמי.
    להזכירכם – מדובר בשנות החמישים, שנות הפריחה של ה"בולשביזם" בישראל

    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%A2%D7%A6%D7%94_%D7%9C%D7%94%D7%A9%D7%9B%D7%9C%D7%94_%D7%92%D7%91%D7%95%D7%94%D7%94

  10. הימין שולט כבר 40, אבל משווקים לנו שיש איזה אוסף של שמאלנים זקנים ובוגדניים ששולטים במדינה דרך האקדמיה ובתי המשפט. כנראה שמשום מה יש למישהו צורך להמציא אוייבים מבפנים.

  11. השמאל גונב את השלטון באמצעות בג״צ וכל השאר והימין עושה אפס בנידון בגלל אידיוט דו פרצופי ולקקן כמו כחלון שחוסם פעולה הגיב:

    השמאל גנב וגונב את השלטון בדרכי רמיה מאז המהפך. כך גם גנב וגונב השמאל שאיבד כוחו בכנסת את השלטון באמצעות השתלטות על בג״צ ושליטה על המדינה משם. כל המוסדות חטופים כולל צה״ל שבצמרתו מוברגים שמאלנים מוגבלים שהורסים אותו ומובילים אותנו לתבוסה אחרי תבוסה ולהרס פנימי עם רעיונות עיוועים ושקר כמו טוהר הנשק ומוסריותו של הצבא. השמאל שולט על מערכת החינוך מבטל את לימודי התנ״ך החשובים ומלמד אותנו על יש״ו כדי שנתנצר. הקרן החדשה היא השליטה הבלעדית במדינה היהודית שבה בכל אוטובוס תראה ללא הרף כתוביות בערבית משל אנחנו בסעודיה ובכל תחנת רדיו וטלביזיה תשמע כמה אנחנו כובשים מרושעים והערבים עם 22 המדינות ומיליוני הקילומטרים של האדמות שלהם הם המסכנים שיש להקים להם מדינה בירושלים על הר הבית.הימין הוא דמי קולו פחדן ורפה ועלוב בדיוק כמו בגין הכסיל שנאם גבוהה גבוהה וכשהתמנה לראש ממשלה השאיר את מפא״י בשלטון ואת מר״צ בבג״צ. ימין טיפש וחסר כוח ויכולת לנקות אורוות צואות.