"סכנת אינתיפאדה בכיתה": מורים בגרמניה מפחדים מתלמידיהם המוסלמים

שיעורים על יהדות ועל השואה לא מועברים מחשש מפני התפרעויות תלמידים. דיווחים על "אווירה אגרסיבית נגד יהודים, הומוסקסואלים, גרמנים ואירופה"

מוחקים את ישראל מהאטלסים. מפגינים מוסלמים בברלין | צילום: פליקר

בשנים האחרונות נחשף הציבור הישראלי למערכת יחסי ציבור משומנת, שמטרתה להפוך את ברלין ליעד תיירות, השקעות והגירה אטרקטיבי. לא מעט ישראלים התגייסו למשימת שינוי תדמיתה של בירת הרייך השלישי לשעבר, ושיבחו והיללו את איכות החיים בה, את המחירים הזולים ואת אווירת הפתיחות והליברליות. הם רק נמנעו מלהתייחס לעניין בעייתי אחד: האנטישמיות האלימה הגוברת בקרב אוכלוסיית המהגרים המוסלמים בעיר. ממדי ההשתקה הגיעו עד כדי כך שישראלים שהותקפו על ידי צעירים ערבים נמנעו מלהתראיין על כך לכלי תקשורת מקומיים, כדי לא לפגוע במעמדה של ברלין בעיני הישראלים כעיר רב-תרבותית ששוררים בה אחווה, שלום ופיוס בין בני כל הדתות. זאת בניגוד כמובן לישראל, שממנה "נמלטו".

ובכל זאת, מתברר שלא לנצח אפשר לברוח מהמציאות. לפי נתונים של ארגונים אזרחיים, ב-2016 נרשמו בברלין 470 אירועים בעלי אופי אנטישמי, 17 מהם תקיפות פיזיות אלימות. ניסיון העבר של הארגונים העוסקים במאבק באנטישמיות מלמד שקיים פער בין מספר התקריות המדווחות למספרן הממשי. ישראלים ויהודים רבים הנחשפים לתקריות אנטישמיות נמנעים מסיבות שונות – בדרך כלל פחד – מלדווח עליהן. אין נתונים מוחלטים על זהותם של מבצעי העבירות האנטישמיות, אך בשנים האחרונות רוב התקיפות הפיזיות נגד יהודים וישראלים בוצעו על ידי "בעלי חזות מזרח-תיכונית". כמעט בכל המקרים הם לא נלכדו על ידי הרשויות, והדין עמם לא מוצה.

דו"ח שהציגו בשבוע שעבר הוועד היהודי-אמריקני והאחראית לתחום החינוך בעיריית ברלין, חושף את חוויותיהם הקשות של מורים במערכת החינוך הציבורית בבירת גרמניה, המתמודדים עם תופעות של אנטישמיות והקצנה דתית בקרב תלמידים מוסלמים. רוב המורים דיווחו על שגרה של תקריות אנטישמיות ועל הסתכנות ב"אינתיפאדה בכיתות" בכל פעם שהם רוצים ללמד על יהדות, על השואה או על ישראל. הכינויים "יהודי" או "יהודי מחורבן" (Scheiß-Jude) הפכו למילות גנאי נפוצות בין תלמידים, כמו גם תפיסות עולם שלפיהן "היהודים הם שחצנים, קבצנים ותאבי בצע", "היהודים הם רוצחים" ו"צריך להרוג את הישראלים".

"הדמוקרטיה הפכה לאויב"

מטיפים במסגדים מפיצים תיאוריות קונספירציה שונות, כמו הטענה שחוגים יהודיים עמדו מאחורי פיגועי 11 בספטמבר כדי להשמיץ את העולם המוסלמי ולגייס את המערב למלחמה נגדו, למען האינטרסים של ישראל. תיאוריות אלה הופכות לחלק מראיית העולם של בני נוער מוסלמים בברלין. רוב המורים הגרמנים שנטלו חלק במחקר הודו כי הם נאלצים לוותר על לימוד חומרים הקשורים לסכסוך הישראלי-ערבי או ליהדות, מחשש לתגובות אלימות של תלמידיהם המוסלמים. המורים מודים שמערכת החינוך הגרמנית אינה מעניקה להם את הכלים הנדרשים להתמודד עם התופעה.

שני שליש מהמורים שהשתתפו במחקר ציינו שבשנים האחרונות חלה הקצנה בדתיות של תלמידיהם המוסלמים. לדברי המורים, אם בעבר התלמידים המגיעים ממשפחות מהגרים זיהו עצמם עם מוצאם הלאומי, הרי שבעת האחרונה הפך האסלאם לנקודת השיוך. המורים מדווחים על התחזקות ההשפעה של גורמי חינוך אסלאמיים מחוץ לבתי הספר, היוצרת חיכוך עם ערכי הדמוקרטיה ועם תכני הלימוד בבית הספר.

בין היתר, תלמידים ממוצא מוסלמי מסרבים להשתתף בפעילויות ספורט משותפות לשני המינים ובשיעורי מין, דוחים את העיקרון של שוויון בין המינים, מסרבים ללמוד על האבולוציה ומשווים באופן תמידי בין החומר הנלמד בבית הספר לטקסטים דתיים, הנתפסים בעיניהם כמקור סמכות מוחלט. המורים שהשתתפו במחקר דיווחו על קיומם של "פקחי דת" בקרב התלמידים והתלמידות המוסלמים, המאלצים את חבריהם לצום ברמדאן ואת חברותיהם להתלבש בהתאם לחוקי האסלאם. לטענת רוב המורים, משליטי הקו הדתי הקיצוני בקרב התלמידים הם מיעוט, אך זהו מיעוט קולני וכוחני שמשתיק התנגדות.

"חיים לפי חוקי הדת הפכו להיות חשובים יותר מחיים בדמוקרטיה", אומר אחד המורים על התלמידים המוסלמים. "בשנים האחרונות הנטייה הזו הפכה לברורה יותר באופן משמעותי. מי שמגן על הדמוקרטיה ועל המערכת הגרמנית נחשב לאויב". מורה אחר דיווח על "אווירה אגרסיבית נגד יהודים, הומוסקסואלים, גרמנים ואירופה". לדברי כמה מורים, תלמידים נוצרים עדיין יכולים לדבר בחופשיות יחסית על אמונתם, אך תלמידים אתאיסטים נתקלים בבעיות קשות מאוד, וכך גם תלמידים יהודים.

התלמיד היהודי שנאלץ לעזוב את בית הספר

מקרה שהעלה לאחרונה למודעות הציבור בגרמניה את היחס לתלמידים יהודים במערכת החינוך הציבורית, התרחש בבית ספר ציבורי בשכונת פרידנאו במערב ברלין. מדובר בבית ספר ש-75 אחוזים מתלמידיו הם ממשפחות מהגרים, לרוב מוסלמים. נער יהודי בן 14 שהגיע עם הוריו לברלין מאנגליה, נאלץ לעזוב את בית הספר בעקבות התנכלות אנטישמית חמורה מצד תלמידים ערבים וטורקים. ההתנכלות המילולית והפיזית החלה לאחר שהנער סיפר לחבריו שהוא יהודי. בנוסף לקללות ונאצות שהנער ספג, הופנה כלפיו אקדח צעצוע ונורו לעברו כדורי פלסטיק. ההורים האשימו את הנהלת בית הספר בחוסר תגובה. רק לפני שנה הצטרף בית הספר המדובר לתוכנית חינוך מיוחדת שכותרתה "בתי ספר ללא גזענות". אנטישמיות, כנראה, אינה נתפסת בגרמניה כגזענות.

בעקבות המקרה פרסם ראש ועד הקהילות היהודיות בגרמניה, יוזף שוסטר, קריאה לראשי הקהילות המוסלמיות בגרמניה לפעול בנחישות נגד נטיות אנטישמיות בקרב אנשיהם. "לא ייתכן שעוינות כלפי יהודים וישראל תזכה בחלק מהמסגדים לדחיפה אקטיבית", אמר. עם זאת, ראשי הקהילות המוסלמיות כמו גם הרשויות הגרמניות, ממשיכים להתעלם מהתופעה או להסתפק בהשמעת דברי צער כלליים, ללא צעדים מעשיים למאבק בנגע האנטישמיות. על פי רוב מצורף לגינויים הסבר שלפיו אין מדובר באנטישמיות, אלא בתגובה רגשית "למעשיה של ישראל נגד האוכלוסייה הפלסטינית".

המחקר של הוועד היהודי-אמריקני אכן מצא שבקרב תלמידים מוסלמים בברלין הסכסוך הישראלי-ערבי מהווה מוקד הזדהות – כולל תלמידים שמוצאם אינו פלסטיני או לבנוני, כלומר שמשפחותיהם לא סבלו בדרך כלשהי מהשלכות הסכסוך. עם זאת, מאחר שתחושת הקרבן נפוצה מאוד בקרב תלמידי בתי הספר המוסלמים – רגשות המטופחים על ידי גורמי הדת שהתלמידים באים עמם במגע מחוץ לכותלי בית הספר – קל לחבר אותם עם "נרטיב העוול" הנגרם לערבים ולמוסלמים על ידי הישראלים. הדו"ח כולל עדויות מורים על תלמידים שמחקו מאטלסים וממפות גיאוגרפיות את מדינת ישראל.

תגובות מימין ומשמאל

לצד הממצאים החמורים, המחקר מעלה גם כמה נקודות חיוביות. בניגוד למחקרים קודמים שהצביעו על סירוב מוחלט של תלמידים ממוצא מוסלמי ללמוד על השואה, מאחר שהנושא נתפס כ"תעמולה יהודית וציונית", המחקר הנוכחי כולל עדויות של מורים על "התעניינות גדולה" בקרב תלמידים מוסלמים בנושא רדיפות היהודים על ידי הנאצים, אם כי נמנע מלפרט כמה מהתלמידים בבתי הספר שנכללו במחקר נחשפו לחומר לימוד בעניין. המחקר מוסיף גם כי מפגשים עם יהודים וישראלים ומסעות לישראל שינו לחיוב את תפיסותיהם האנטישמיות של תלמידים ממוצא ערבי ומוסלמי. גם כאן אין התייחסות כמותית למספר המפגשים והמסעות, שנכון לעכשיו אינם מהווים חלק מתוכנית הלימודים הכללית בברלין או בגרמניה, אלא נערכים על בסיס יוזמות עצמיות של מנהלים ומחנכים.

מאחר שגרמניה נמצאת בעיצומה של חופשת קיץ ובתחילתה של מערכת בחירות ישנונית למדי, הדו"ח טרם עורר דיון ציבורי ראוי. אחת התגובות הבודדות נשמעה מאת פראוקה פטרי, מנהיגת מפלגת הימין החדש "אלטרנטיבה לגרמניה", הנחשדת בעצמה באנטישמיות. בהודעה שפרסמה מתייחסת פטרי למה שהיא מכנה "Generation Allah" ("דור אללה"), וקובעת שחלקים מהמחקר נראים כמו "דו"חות מעולם אחר". לדבריה, מן המחקר עולה מציאות של מערכת חינוך מקבילה, מוסלמית, החותרת תחת ערכיה של החברה הגרמנית. פטרי מתייחסת במפורש גם ל"מחיקתה של ישראל" ממפות וספרי לימוד בכיתות גרמניות, ומסקנתה ברורה: "יש לשים קץ להגירה ההמונית הלא מסודרת, בכלל זה על בסיס איחוד משפחות. השתלבות מוצלחת של כל האנשים הללו, בהם מספר רב של אנאלפביתים – איננה אפשרית".

מעברה השני של הזירה הפוליטית קרא דובר מפלגת הירוקים בבונדסטאג לענייני דתות והגירה, פולקר בק, להפסיק להקל ראש ביחס לאנטישמיות בקרב המוסלמים. "בכל החוגים החברתיים והדתיים בגרמניה יש אנטישמיות", קבע בק, "וגם אנטישמיות בקרב המוסלמים היא בעיה שאין להקל ראש בממדיה ויש לכנותה בשם ולפעול נגדה. מי שאינו עושה זאת, משאיר את ההתמודדות עם האנטישמיות המוסלמית בידי אלה שרוצים להעמיד את כל המוסלמים תחת חשד גורף, ופועלים בעצמם עם סיסמאות אנטישמיות".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

24 תגובות למאמר

  1. לאירופאים ימאס
    ואז זה לא יהיה נחמד להיות מוסלמי באירופה
    והחלקים הפחות חביבים באירופה ירימו ראש.
    ברור שגם ליהודים באירופה זה לא יהיה נעים.

    1. זה מאוחר מדי. ברגע שהמוסלמים עוברים את המאסה הקריטית של 10% מהאוכלוסיה, מתגלים הפרצוף האמיתי שלהם ושאיפות ההשתלטות על המדינה שניסתה לקלוט אותם. תוסיפו לזה את תופעת ה"פוליטקלי קורקט" שאינה מאפשרת לקרוא לילד בשמו ואת תופעת ההסתרה הנרחבת בתקשורת של הקשר בין המוסלמים לפשעים המתבצעים (ע"ע הסתרת ההטרדות המיניות / מעשי אונס בעיר קלן לפני שנה וחצי) ותבינו שמדובר במעין התאבדות של אוכלוסיית מערב אירופה.
      תושבי מערב אירופה איבדו את הרצון והיכולת להתגונן. השאלה איננה האם המוסלמים ישלטו במערב אירופה, אלא מתי זה יקרה.

    2. מסכים איתך.
      מעניין כמה זמן יקח לגרמנים להלביש את המוסלמים בפיג'מות ולהשליך אותם למשרפות?!
      לדעתי לא הרבה זמן…

    3. לא חושב שזה יקרה. האירופאים היו חכמים על החלשים ביותר, ומהמוסלמים הם פוחדים. ביהודים הם לא היו צריכים להלחם, במוסלמים כן.

    4. המצב כבר הגיע לנקודת אל חזור,אין סיכוי שהנוצרים באירופה יעשו משהו.לאחר עשרות שנים של שטיפת מוח פוליטיקל קורקט,המצב רק יחמיר ,המוסלמים ימשיכו לזרום ללא הפרעה וישלטו כרצונם באירופה.לא יהיה הבדל בין עירק לצרפת וגרמניה.

  2. מוסלמי תמיד ישאף להחיל את חוקי השריאה.
    במדינות ערב השליט מנוע זאת בכוח. הלפלפים של אירופה לא יודעים איך להתמודד.
    עד שאני מקווה יעלה מנהיג עם ביצים סיגנון פוטין.
    אירופה גמורה או דיקטטורה נוצרית.חילונית או דיקטטורה של האיסלם.
    מה שהיה לא יהיה

  3. ובבחירות כל המורים החששנים יצביעו שוב למרקל, שהכניסה אותם למצב הזה.

  4. המורים בגרמניה מכבדים תלמידיהם המוסלמים ..
    כך צריכה להיות הכותרת

  5. האנטישמיות היא המכשיר היעיל היחיד נגד ישיבת סיר הבשר היהודית מחוץ למולדתם הגיב:

    כך יעלו כל יהודי העולם לארצם. אין ברירה אלא להבין שכל זה הוא חלק מהנבואה אותה ניבא כבר משה בסוף ספר דברים על השואה ועל קיבוץ יהודי העולם מכל כנפותיו. אין מה להצטער על כך אלא להבין שזה חלק ממסע שובנו לארצנו וכיבושה המוחלט שלמכל הארץ המובטחת שבסוף ההתגשמות תהיה לנו ולנו בלבד וכל אויבינו ישובו לארצם המקורית. ובאשר לאיסלם באירופה: אין לו עתיד שם. בסוף יוציאו את הקוראן אל מחוץ לחוק כספר אלים ורצחני ומאמיניו יאולצו לעבור ל 57 מדינות דתם ושם להמשיך במסעות הרצח שלהם והאמונה המינית על מין עם 72 בתולות בתמורה. הסוף יהיה מר ככתוב: ישמעאל ידו בכל אבל זה יסתיים רע רע רע: בסוף: יד כל בו! זה מה שעתיד לבוא.

  6. זו רק התחלה .הם ייבנו מסגד ולאחר כמה שנים יגידו שהשטח עליו נבנה זה שלהם והמקום קדוש וגרני שירצה להיכנס יגידו שהוא מטמא את המקום וכשיהיה פיגוע במקום הם ידרשו לא להציב מגנומטרים וגם לא מצלמות .אבל אני באמת לא יזיל דמעה עליכם גרמנים עלובים.

  7. יום יבוא שהמוסלמים באירופה ירימו ראש וישחטו עשרות מיליוני נוצרים והדם שיישפך ברחובות יגמד את כל סיפורי ההיסטוריה. הם ישתלטו על מדינות שלמות אחת אחרי השניה בסיוע של טורקיה ומדינות ערב נוספות. כן, היום הזה יבוא והרבה יותר מהר משאתה חושב…

  8. ומחנכים ישראלים מפחדים מתלמידיהם הגזענים, שונאי דמוקרטיה. במו אזני שמעתי תלמיד יהודי למהדרין מצדיק את השואה כי ״גרמניה שייכת לגרמנים כמו שישראל שייכת ליהודים״.

    1. "סתם מורה מגיב"
      אני איני מאמין לך.
      במידה ואתה אכן מורה יש לפטר אותך על פחדנותך ועל זה שלא היה בידך
      להעביר מסר מינימלי לתלמידך

    2. דמוקרטיה הפכה בזמן האחרון לשם נרדף לרב לאומיות ומדינת כל אזרחיה.
      הכוחות, וסיבותיהם עימם, שהובילו את השינוי, מטרתם, לכונן מדינות פרוצדורליות של אזרחים ולחרב את מדינות הלאום על תרבותם וגבולותיהם.
      ״ההגנה״ שלה זכאי האזרח היא מכוח החוק, בסמכות הרשויות המנהלות.
      מהאזרח החדש ניטלה היכולת להגן על עצמו כלאום ולהגן על ערכיו ותרבותו שמתייחדים ״מהערכים האוניברסליים״.
      האזרח החדש, עומד חסר אונים מול השינויים סביבו, הניתוק מהלאום ומאדמת המולדת הפכו אותו לבורג במערכת, אין לו על מה להיאבק, אין לו עם מי להיאבק – בדומה למצב היהודים לפני הקמת המדינה.
      הפוליטקלי קורקט, האידאולוגיה שמשווה כל דבר ודבר, איש לאישה , לאום ללאום, אדם לאדם, תרבות לתרבות, מוסר למוסר, הרסנית כמו כל פרוצדורה שמתעלמת מהסדר הטבעי והייחודיות של חברת האדם.
      יצירת מוסר אוניברסלי שמפשר בין ניגודים – יוצר אנדרלמוסיה. אין יותר מצפן ערכי ותרבותי וכמובן נעלם הכוח היולי המלכד של מדינת הלאום.
      במוחם הפתלתל, של חסידי דת התקינות הפוליטית באקדמיה ובפוליטיקה, היהודי נחשב כובש מ48 במדינה לא לו.
      למדינה לא לו, ניתן השם פלסטין. הפזורה ערבית בארץ קיבלה לאום ניפרד. הלאום הזה קיבל זכות על הארץ.

      והפשרה המוצעת – מדינת ישראל רב לאומית, חברה של כבוד בקהילת התקינות הפוליטית הבין גלקטית ומדינה ערבית טהורה ושורשית.
      אז כן.
      ״גרמניה שייכת לגרמנים כמו שישראל שייכת ליהודים״.
      רק ליהודים, כי אין דרך אחרת.
      ורק היהודים יקבעו את גבולות הביטחון שלהם, בשביל לשרוד בים של רצחנות.
      אולי באחרית הימים, הטבע האנושי ישתנה, ודברים יסתדרו אחרת.

    3. יש הבדל ומרחק גדול בין לעמוד לצד לאום מסויים על זכותו למדינת לאום משלו, לבין הצדקה לרצח עם.

      גרמניה בהחלט שייכת לגרמנים, כמו שלישראל יש זכות מלאה להיות מדינת לאום לעם היהודי.
      גרמנים לא מחוייבים בשום צורה לקבל אליהם תרבויות העומדות בסתירה לתרבותם, ועוד כאלה עם שאיפות גלובליסטיות כמו האיסלאם.
      מפה ועד הצדקת השואה, אני לא יודעת איזה סוג גימנסטיקה מחשבתית ביצעת פה.

  9. המוסלמים מתרבים וממשיכים להגר.הם משתלטים
    עם הזמן הם ירדפו להטבים.ירדפו נשים חשופות.ישרפו פאבים ובארים ומסעדות חזיר.
    יפגעו בכנסיות.ובתהלוכות נוצריות.
    הטרור יתחזק עם הזמן.האנטישמיות תתגבר באופן יחסי לאחוז האוכלוסיה המוסלמית.
    היהודים הם מיעוט קטן יחסית.ולכן יהיה נרדף יותר.
    והם מחוסר ברירה יתחילו לנדוד משכונה לשכונה.מעיר לעיר.ממחוז למחוז.וממדינה למדינה.ומיבשת ליבשת.וכן הנוצרים שבורחים משכונות מעורבות.ואז השכונה הופכת למוסלמית.
    יש תופעה של נוצרים מתאסלמים.וזה תופס תאוצה.
    איני חושב שאירופה תהפוך לנאצית.אבל היא תהפוך לצפון אירלנד.שכונות מגודרות למוסלמים.שכונות מגודרות לנוצרים.ומחוץ לשכונה הסכנה תארוב.
    כמו כן יש חשש למלחמת אזרחים.ולהקמת מיליציות.
    בעקבות הכאוס והאנרכיה.כי המשטרה לא תתפקד מול אלימות של מיגזר של מליוני בני אדם.
    האזרח הנוצרי יאלץ להגןמעל עצמו.ויוקמו מיליציות.
    המילציות יפטרלו עם נשק קר וחם.וכלבים.
    ויגנו על האזרחים.וילוו אותם בשכונה.ומחוץ לה.
    היהודים יברחו ויפוצו לכל מדינות העולם.
    לדעתי היהודים צריכים להימלט ממילא הם חלשים ואין להם עוזר.שיברחו לישראל.קנדה.ארהב.אוסטרליה.נין זילנד.וכל מדינה שהמוסלמים לא שולטים.