אל תקרא לי "קהילה"

ה"קהילה" הלהט"בית אולי פועלת לשיוויון זכויות אזרחי של החד-מיניים, אבל בדרך היא רומסת את זכותם לחשוב, לפעול ולהגדיר את עצמם

מסרב להיות רק "הומו". אוחנה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בראיון לרוית הכט ב"הארץ" הצהיר ח"כ אמיר אוחנה כי "ההומואיות תופסת מרכיב מסוים במכלול של מי שאני, אבל לא מרכיב דומיננטי. זה לא 80%, זה 20%". האמירה הזו עוררה גל זעף ולהג באגף השמאלי של מה שבטעות מכונה "הקהילה". נדמה שגם הפעם אוחנה וחבריו ההומואים בליכוד לא התרגשו. אחרי הכול, הם כבר מורגלים בטוקבקים של בריוני המוסריון העליון המאשימים אותם ב"פשיזם" ו"נאציזם".

בדבריו נתן אוחנה ביטוי מוחשי לתהליך מואץ של התנערות יחידים וקבוצות ממי שמנסים לנכס לכלל הלהט"ב בישראל קול אחיד תחת השם המכובס "קהילה". לקיומה המדומיין של הקהילה הזו יש סיבות היסטוריות. הראשונים לקדם את זכויות הגייז בישראל היו פעילי שמאל. הם ובני דמותם תפסו עם הזמן עמדות מפתח בארגונים ובמוסדות שונים, וכלי התקשורת שעו למוצא פיהם. מכאן הדימוי המעוות שהשתרש בציבור, ולפיו הומוסקסואליות היא בכלל היבט של נטייה פוליטית שמאלית.

אבל האמת היא שהומוסקסואליות איננה ולא הייתה מעולם עמדה מדינית או חברתית. היא גם לא תפיסה כלכלית, העדפה תרבותית-אמנותית, תכונה אישיותית או סגנונית ובטח ובטח שלא מקום מגורים. לכן גם בלי לדקדק באחוזים, הומוסקסואליות בעבור מרבית הגייז היא לכל היותר עוד מרכיב בזהות. לא צריך שום סקר כדי להוכיח זאת. הומואים נוכחים באופן שווה בכל המגזרים. ישנם גייז חילונים ודתיים, ואף אורתודוקסים גמורים. יש ימנים ויש שמאלנים, יש הוללים ופרועים ויש פוריטנים ושמרנים.

אם נחזור לח"כ  אוחנה, הרי  שהופעתו המטאורית בזירה טרפה את הקלפים: הנה נשמע פתאום בתקשורת הומו רהוט ובוטח מסוג אחר ושונה, המשמיע דעות ימניות וקפיטליסטיות. זה כבר היה יותר מדי בעבור אלה שקודם לקחו להם את המדינה, וכעת גם את "הקהילה".

ח"כ אוחנה הוא דמות מרכזית ומוכרת בציבור הגייז בישראל. אבל הוא איננו "שייך" לאיזו "קהילה" מדומיינת, ובטח שאיננו דובר או שליח שלה. בפרט לא של מי שגם כך סולדים מכלל עמדותיו ולא בחרו בו או במפלגתו.

פסיפס הזהויות

בדומה לאוחנה, הומו שזהותו היהודית היא בעבורו מרכיב מרכזי ואף מכריע במכלול הזהויות, ראוי שיצביע למפלגה שמקדמת ומבטיחה קודם לכול את זהותה הלאומית של ישראל. אין זה אומר שקידום שוויון זכויות אינו חשוב. זה רק אומר שהמציאות מורכבת.

הניסיון לבוז למורכבות הזו הוא לעג לאינטליגנציה של ציבור הלהט"ב. הציפייה שהומו או לסבית יבגדו לחלוטין במכלול תפיסותיהם המדיניות והכלכליות לטובת תמיכה במפלגה המקדמת לכאורה שוויון זכויות, פועלת לכל הכיוונים. יתכבדו למשל מצביעי מרצ והמחנה הציוני ויצביעו בהמוניהם לליכוד למען הקמת קואליציה אזרחית רחבה ללא המפלגות החרדיות, שכל מפלגות הבית מכל קצות הקשת מחזרות אחריהן.

"זכויות אזרח הן זכויות אזרח", קוראים תועמלני "מקופחי כל העולם התאחדו", ומי שסובל מהדרה וקיפוח – אסור שיקהה את לבו לנעדרי זכויות אחרים. ומכיוון שיש בכך מן האמת, הומו שסבתו מתגוררת בדרום ת"א וחוששת לצאת לרחוב בגלל המסתננים, ראוי שיזדהה עם המאבק לסילוק המסתננים ולא לעידוד התבססותם. לסבית שאחייניה הקטנים בשדרות מרטיבים מאימת הטילים, ראוי שתצביע נגד מדינת חמאס בגדה שתחרוץ סופית את גורל משפחתה הענייה. לסביות והומואים שעיניהם רואות את הגורל הצפוי ללהט"ב במדינת השאהידים, אסור שיעמדו מנגד ויגידו באדישות "זו תהיה הבעיה שלהם, לא של ישראל".

האמירה של אוחנה מבטאת תהליך מבורך של התעצמות, התערות וחיבור לקהלים שהיו עד לא מכבר זרים ואף עוינים ללהט"ב. שותפות הגורל שנרקמת סביב נושאים אידאולוגיים, לאומיים וכלכליים, היא הדרך האמיתית ללב ההמון, והיא גם שיכולה בסופו של דבר לחולל באופן דמוקרטי פריצת דרך בתחום שוויון הזכויות האזרחי.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

16 תגובות למאמר

    1. הקהילות שהזכרת הן באמת קהילות לפי משמעות המילה

    2. למה יהודים כן והומואים לא? יש הרבה יותר יהודים בישראל מאשר הומואים. הומו ממוצע מכיר אישית אחוז גדול יותר מהקהילה. להומואים גם יש הומוגניות יותר גבוהה מבחינת סגנון חיים, תרבות, אפילו עמדות פוליטית. אם אין זהות הומואית אדרבא אין זהות יהודית.

  1. זה ברור שהמושג "קהילת הלהט"בים" נועד לקדם את האינטרס של השמאל, תוך שלילת זכות ההגדרה העצמית מהפרטים ההומוסקסואלים ורתימת המיניות החריגה שלהם לקידום חתרנות ואנרכיה. הומוסקסואלים אינם קהילה – בדיוק כמו שאנשים שמאליים (בעלי חריגות של שימוש עיקרי ביד שמאל ולא ביד ימין) אינם קהילה ובדיוק כמו שעיוורי צבעים אינם קהילה. המושג "קהילה" נועד להעצים אותם פוליטית תוך החלשה שלהם כאינדיבידואלים.

    1. אכן, השמאל הרדיקלי / מהפכני עוסק בפוליטיקה מפלגת של זהויות כשהוא יוצר בעזרת כלי עיצוב התודעה/מדיניות בפועל העוצמתיים העומדים לרשותו (תקשורת המיינסטרים, האקדמיה, המערכת המשפטית, פולטיקאים, הפקידות ["ממשל עמוק" שנטועה עמוק בכול המערכת השלטונית הישראלית], חלק משמעותי מהקהילה העסקית, עמותות/קרנות), קואליציה של מגזרים "מדוכאים" (לכאורה או שלא לכאורה) שתוקפת במשולב את השלטון (הנבחר באופן חוקי ודמוקרטי) במספר רב של חזיתות כדי להחלישו ולהחליפו בבוא היום, בעזרת כלים בלתי דמוקרטים, כנגד רצון העם

      השמאל ה"פרוגרסיבי" מסוכן לישראל ולעולם החופשי ("המערב"), עשרות מונים יותר מכול 1.6 מיליארד המוסלמים שבירכו את עולמינו בנוכחותם

  2. אין שום קהילה.
    זה מושג ממוצא ומדומיין.ללא קשר למציאות.
    בקהילה דוחים אנשים מבוגרים
    מגיל 40 הם לא אטרקטיבים.
    50.60.70.זה כבר מחוץ לקהילה.
    בקהילה מכבדים קשישים.
    אצלהם נגעלים מהם.
    הגייז מתעבים טרנסים.
    אז איזה קהילה זאת.

    1. כמה שטויות בטוקבק אחד.
      מוטב שמי שאין לו קשר לקהילה או ללהט"בים בכלל יימנע מלהביע דעות חסרות בסיס, כאילו היו עובדות. ובמיוחד אותם הומופובים רבים השורצים בתגובות כאן, ומפיצים שנאת חינם.

    2. ולגופו של עניין, אם אני לא רוצה *לצאת* לדייט עם בת 60 אין זה אומר שאני או היא איננו חלק מקהילה דתית משותפת. קשישים זוכים לכבוד בקהילה כ"דור פורצי הדרך" שנלחם בתקופה הקשה ביותר.
      ולגבי "גייז מתעבים טרנסים" – אין לי מושג מה מקור השקר הזה.

  3. מחקרים רבים מראים על כך שמתוך כלל האוכלוסיה, לפחות 10-12% מהאנשים הם אינם הטרו-סקסואלים לחלוטין _"סטרייטים"), ונמצאים איפשהו על הקו של הדו מיניות ועד הומוסקסואליות מוחלטת. כלומר, ממוצע של אחד מכל עשרה מהאנשים שפגשתם והכרתם במהלך חייכם, אינו הטרו-סקסואל. מאחר ומדובר בכל כך הרבה אנשים, ההגדרה "קהילה" כלל אינה נכונה; מה גם כאשר בין בעלי הנטיות הלא הטרו-סקסואליות, אין בהכרח קשר בהשקפות עולם או תחומי עניין ולעתים גם ניגודיות מוחלטת.

    המילה "קהילה" אולי מתאימה לחוג מאוד מסוים (ואליטיסטי משהו) שמרוכז בעיקר בצפיפות התל-אביבית, אבל כאשר מדברים על להט"בים, ככלל – המונח הנכון הוא:
    מגזר.

    1. אין מחקרים עם מספרים כאלו! זו השערה של הסקסולוגים מסטרס וג'ונסטון על סמך אוכלוסיית השוליים בה נתקלו, שלא מייצגת את כל האוכלוסיה.
      הכמויות ממחקרים כמותיים באוכלוסיה כללית מעולם לא מצאו יותר מ2% להטבים, ולעיתים הרבה פחות.
      להנהגת הקהילה יש כמובן אינטרס בניפוח המספרים.
      מבחינה ביולוגית לא יכולים להיות הרבה להט"בים באוכלוסיה, כי הריבוי הטיבעי שלהם נמוך מאוד.

  4. הבעיה של אוחנה היא שהוא דווקא כן הציג את עצמו כנציג ההומוסקסואלים בכנסת, ורץ להכריז בנאום הראשון שלו בכנסת "אני יהודי, ישראלי, מזרחי, הומו וליכודניק". וזו גם הסיבה שאין לו שום סיכוי להיבחר בפריימריז הבאים בליכוד, אז הוא ייאלץ להתמודד מול כל הח"כים הותיקים בניגוד לפעם הקודמת בא נכנס כנציג מחוז ת"א.

    מי שעושה ההפך מאוחנה הוא ח"כ איציק שמולי שלמעט מספר פעמים בודדות לא עוסק בנושא כלל, וככל הנראה גם דורש מהמראיינים לפני כל ראיון שלא לשאול אותו בנושא.

    1. המשפט הזה בדיוק מראה שלא הציג עצמו כנציג ההומסקסואלים! הגיב:

      הוא הציג עצמו כמכלול זהויות, ואתה בחרת להסיק שהוא נציג ההומוסקסואלים, למה?
      למה לא בחרת לראות בו נציג היהודים? נציג הישראלים? נציג המזרחים? למה אין זעם אצל הספרדים, שאמיר אוחנה לא מייצג אותם?
      הבעיה היא באיך שאתה ואחרים תפסתם אותו מתוך מכלול הזהויות שהוא הציג, לא בכך שהוא הציג מצג שווא, הוא הציג מספר זהויות. אתה וכנראה אנשים נוספים, החלטתם על דעת עצמכם בלבד לעשות זום אין על זהות אחת מתוך המכלול, ואז בחרתם לצעוק ולזעום שהוא לא מייצג אותה למרות שהוא הנציג שלה, על אף שהציג עצמו כעוד מספר רב של זהויות, שבעצמך ציינת בתגובה.
      הוא לא בחר להסתיר את הזהות הזו שלו, או להגיד לאחרים שלא לשאול לגביה כי היא חלק מהזהות שלו ואין כל סיבה שיסתיר אותה או יבקש שלא להתייחס אליה, הוא רואה בה חלק מהזהות המוחצנת שלו, כמו את יהדותו, ישראליותו וכו'. לא ברורה הדיכוטומיה שאתה מבקש, ומדוע היא נוגעת אך ורק לאחת מבין הזהויות שלו, ולא לשאר. מדוע אתה לא מבקש ממנו את אותו הדבר בנוגע לזהותו היהודית?
      הוא אדם בעל מגוון זהויות, לא נציג של זהות אחת ספציפית איתה אתה או אחר מזדהה, כאילו הוא היה תוכנית לבקשתכם.

  5. אנשים חד מיניים??
    מה הם? חדי קרן?
    לרוב באנשים יש רק מין אחד… "חד מיניים" אומרים על זוגות או משפחות, לא על אנשים.

  6. זיו אתה פשוט אטום אדם חסר חלוחולת
    הבן אדם הציג את עצמו כנציג הקהילה והבטיח שיעזור אז תשמי לשקר לא יעזור לך אתה שקרן ומסית כמו הימין הקיצוני תהנו ולכ תעשה כביסה