שבחים לסעודיה וסין על מצב זכויות האדם בשטחן

הוצאות להורג ורמיסת זכויות בסיסיות לא מפריעות לסעודיה וסין להתמודד על מושב בגוף היוקרתי של האו"ם, ולזכות לשבחים מצד מדינות העולם.

אי שם בחלל החיצון, משייט לו מוסד יוקרתי שנקרא מועצת האו"ם לזכויות אדם • היעדר החמצן ואובדן קשר למתרחש על כדור הארץ מסבירים כיצד מדינות כמו סין וסעודיה, בהן מתרחשים דרך קבע דיכוי אלים של מיעוטים, הוצאות פומביות להורג ואפילו קצירת איברים, יכולות להציג מועמדות למועצה ואף לזכות לשבחים אודות מצב זכויות האדם בשטחן

זכויות הדם ולא זכויות אדם; הוצאה להורג בחרב בסעודיה. צילומסך מיו-טיוב

הבחירות למועצת האו"ם לזכויות אדם מתקרבות והקמפיינים כבר בעיצומם: ב-12 בנובמבר יערכו בחירות לגוף היוקרתי, בהן יוחלט אילו מדינות ישבו בו עד לשנת 2016. הפעם, בין המתמודדות למושב במועצה ניתן למצוא את סין וסעודיה; שתי מדינות שמצב זכויות האדם בהן רחוק מלהיות מודל לחיקוי.

למרות האבסורד שבדבר, ישנה סבירות גבוהה מאוד שסעודיה וסין יזכו לכהן במועצה וישמשו כשומר ואפוטרופוס עבור המוחלשים והנדכאים ברחבי הגלובוס. לא מאמינים? חכו שתקראו את השבחים שהרעיפו עליהן שלל מדינות מרחבי העולם.

במסגרת תהליך "בחינה תקופתית אוניברסלית" המתקיים במועצת האו"ם לזכויות אדם, נערך ב-21 באוקטובר שימוע לסעודיה ובו נבחן מצב זכויות האדם בממלכה. רק נזכיר בקצרה שסעודיה היא מדינה מונארכית אבסולוטית המתנהלת על פי חוקי השריעה, ושעל פי חוקי הממלכה אסור לנשים לנהוג לבדן, הומוסקסואליות דינה מלקות ועריפת ראשים מתבצעת בפומבי. על פי ארגון אמנסטי, מתחילת השנה נערכו בסעודיה לא פחות מ-47 הוצאות להורג.

כל זה לא הפריע ל-80 מתוך 102 המדינות שנכחו בשימוע, להלל ולשבח את ערב הסעודית כמי ש"מקדמת זכויות אדם בשטחה". הרי לפניכם לקט ציטוטים נבחרים מהשימוע, כפי שהופיעה באתר UN Watch:

צרפת: "אנו מציינים לשבח את סעודיה, המקדמת את תפקיד האישה בחברה…".

הרשות הפלסטינית: "אנו לוקחים לתשומת ליבנו את מאמצי סעודיה לשמור ולקדם זכויות אדם…".

דנמרק: "אנו מציינים לשבח את ההתקדמות של ערב הסעודית בקידום זכויות נשים בשנים האחרונות…".

סין: "אנו מעריכים את המאמצים שנעשו בהגנה על זכויות הילדים וקיום דיאלוג של סובלנות דתית…".

סומליה: "סעודיה שומרת הגנה וקידום זכויות אדם בעדיפות גבוהה…".

וזה לא הכל. בכדי להציג לעיני כל עד כמה היא ליברלית ופתוחה, שלחה סעודיה שתי נשים שיעידו על היחס השוויוני בין גברים לנשים במדינה. מה חבל שאנשי יחסי הציבור של הממלכה התבלבלו ושלחו – לא תאמינו – שתי נשים מכוסות מכף רגל ועד ראש:

 

בין מעט המדינות שהשמיעו את הקול השפוי היו אירלנד, בריטניה, גרמניה, צ'כיה וקנדה, שהטיחו בפני נציגי סעודיה את הפרת הזכויות המתחוללת בשטחה. ואלרי אולריך, דיפלומטית מהמשלחת האמריקנית לאו"ם, הביעה במהלך הדיון את החשש כי "אזרחים סעודים רבים הוטרדו, סומנו, נעצרו ונענשו ולו בשל הבעת אמונותיהם, דעותיהם ועמדותיהם". האשמות אלו קיבלו חיזוק גם מארגונים חוץ-ממשלתיים שנכחו בישיבה, כגון Human Rights Watch, שביקרו בחריפות את הסעודים.

שועל בלול תרנגולות

אם לא די בכך, ביום שלאחר מכן נערך השימוע התקופתי לסין; מדינה בה חופש הביטוי והעיתונות כמעט ואינו קיים, המיעוט הטיבטי מדוכא באלימות, מתרגלי הפאלון גונג נרדפים וכן הלאה. ממש בשעות שבה התקיימה הישיבה, הוקף בניין מועצת זכויות האדם בפעילים טיבטיים משלוש ארצות שונות, שתלו שלט על הבניין, עליו נכתב: "סין נכשלת בזכויות אדם. או"ם: בואו לעזרת טיבט".

השלט שנתלה מחוץ לשימוע של סין במועצת זכויות האדם. באדיבות 'סטודנטים למען טיבט חופשית'

אולם כמו סעודיה, גם סין זכתה לשלל שבחים ודברי הלל משלל מדינות, וביניהם ממשטרים "אבירי זכויות אדם" כמו רוסיה, קובה, ונצואלה ואיראן:

רוסיה: "אנו מציינים לשבח את ההגנה על זכויות לחופש הדת (בסין)…".

קובה: "ההצלחות במדינה הן נהדרות. אנו מציינים לשבח את ההגנה על זכויות העם הסיני".

ונצואלה: "אנו שמחים לשמוע על ההתקדמות יוצאת הדופן של סין (בתחום זכויות אדם) מאז השימוע האחרון בשנת 2009…".

זמביה: "מציינים לשבח את הרפורמות המשפטיות בסין, את החינוך לזכויות אדם, ההגנה על זכויות סוציאליות וכלכליות… על סין להמשיך בדרך של שמירה על זכויות אדם…".

בתגובה להתרחשויות בשימועים קרא ארגון UN Watch יחד עם קואליציה של ארגוני זכויות אדם לסמנתה פאוור, שגרירת ארה"ב באו"ם, ולקתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד האירופי, להתנגד למינוין של סעודיה וסין למועצת זכויות האדם: "לבחור בסין כשופטת עולמית בעינייני זכויות אדם יהיה כמו לבקש מהשועל לשמור על התרנגולות", אמר מנכ"ל UN Watch עו"ד הלל נוייר.

בתגובה לטענת הסינים כי הם עושים מאמצים לקידום זכויות אדם וחופש בסיסי בארצם, אמר נוייר כי "האמת היא שהמפלגה הקומוניסטית הסינית הכניסה את זוכה פרס נובל לשלום ליו שיאבו אל מאחורי הסורגים, מונעת מ-1.3 מיליון בני אדם את זכויות החופש הבסיסיות שלהם להתאגדות, לחופש הביטוי והדת, ודורסת את הטיבטים, האויגורים ומיעוטים אחרים".

"מדינה מפרת זכויות אדם סדרתית כמו סין", סיכם נוייר, "לא הייתה אמורה לזכות לשבחים משתפכים מחברים בארגון זכויות האדם החשוב ביותר של האו"ם, או להיות מועמדת לחברה בעלת זכויות הצבעה. במקום זה, על חברי מועצת האו"ם לזכויות אדם להתעמת עם הפרקטיקה הסינית של עינוי שבויים, שליטה בתקשורת ואפלייה על רקע מגדרי, גזעי ומיני".

___________

מעוניינים להתעדכן במאמרים חדשים באתר? הצטרפו עכשיו לדף הפייסבוק של 'מידה'.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. מילא מדינות כמו סין וסומליה משבחות את סעודיה ,אבל צרפת ודנמרק ? כנראה שפטרו דולרים קונה הכל

  2. סומליה, אפגניסטן, לוב, מצרים.
    אני רוצה לצחוק, אבל לא מצליח, כי עד כמה שזה מצחיק, זה בו זמנית גם עצוב ומעצבן ברמה הזויה.

    או"ם שמום

  3. חשוב אולי להזכיר עוד גוף שהפגין התנגדות עקבית לעקרונות מגילת זכויות האדם של האו״ם, תוך שלילה מוחלטת של כמה מהן כזכויות בכלל.
    כן, אני מדבר על אתר מידה.

  4. באמת לאחרונה נצפו אנשי מידה מתיזים את ראשו של שומר החניון הערבי בכניסה למשרדיהם.

  5. אך ישנו קשקשן ידוע וטרול בכל מיני אתרי חדשות, פלצן למופת. שמו עודד.
    עודד טוען טענות הזויות וחסרות כל ביסוס, תוך ניצול ההפקרות הקיימת באתרים אלו בכל הקשור לפרסום תגובות.