ההחלטות הגרועות של האו"ם לשנת 2014

הכוכבים של 'צוק איתן', דיקטטורות שזוכות בג'ובים תמוהים וכמובן – אי אפשר בלי מופע הצביעות המסורתי של מועצת האו"ם לזכויות אדם.

כמדי שנה בשנה מגיש לנו ארגון UN Watch את מיטב הלהיטים של האו"ם • והפעם: ה"כוכבים" של 'צוק איתן', דיקטטורות שזוכות בג'ובים תמוהים וכמובן – אי אפשר בלי מופע הצביעות המסורתי של מועצת האו"ם לזכויות אדם • קוראים יקרים: מהו לדעתכם האירוע המוצלח מכולם?

צביעות ממוסדת; דגל האו"ם. צילום: sanjitbakshi CC BY 2.0
צביעות ממוסדת; דגל האו"ם. צילום: sanjitbakshi CC BY 2.0

• העצרת הכללית: 20 החלטות גינוי נגד ישראל –  רק 4 נגד שאר הארצות בעולם

מיהו האויב הגדול של האנושות? אם לבחון על-פי החלטות העצרת הכללית של האו"ם, התשובה החד-משמעית תהיה: אתם. במהלך שנת 2014 אימצה העצרת לא פחות מ-20 החלטות גינוי נגד ישראל. בין השאר היא הפצירה בישראל להצטרף "לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני" ולהפקיד "את כל מתקני הגרעין שלה בידי סבא"א", וכמובן התייחסה לרוֹב לפשעי ה"כיבוש הישראלי": "הבעת דאגה" מ"ניצול משאבי השטחים הפלסטיניים הכבושים, כולל מזרח ירושלים ושטחים ערביים אחרים שנכבשו על-ידי ישראל ב-1967"; גינוי גדר ההפרדה, שמונעת מהפלסטינים את "הזכות להגדרה עצמית", ועוד.

לאור העובדה שקרוב ל-200,000 איש כבר נרצחו בסוריה, ואולי אף יותר, השכל הישר מחייב את המסקנה שהעצרת הכללית תתמקד בזירה המדממת פי כמה וכמה. אולם מה שקרה בפועל הוא החלטה אחת "לרפואה" ביחס לסוריה, אחת ביחס לאיראן, לאוקראינה ולצפון קוריאה. ומה בנוגע לפשעים המתרחשים בסין, קובה, מצרים, פקיסטאן, סעודיה, סודן, או כל מדינה אחרת הידועה במאמציה האדירים לשמירה על חופש הפרט וזכויות אזרח? אולי בשנה הבאה. בעצם, בהתחשב ברקורד המפואר של האו"ם, כנראה שלא כדאי לפתח ציפיות.

• תפקיד בכיר לסוריה בוועדה מיוחדת לדה-קולוניזציה

ואם כבר בסוריה עסקינן, אם לא די בכך שרצח עם ופשעי מלחמה עוברים להם מתחת לרדאר, האו"ם אפילו מחלק למשטר אסד פרסים. בפברואר השנה זכה הנציג הסורי בשאר ג'עפרי במינוי יוקרתי לוועדה מיוחדת לדה-קולוניזציה, שמטרתה "לחסל את כל צורות הקולוניאליזם". הכורדים מסרו את ברכתם.

• בעיצומו של 'צוק איתן: מועצת האו"ם לזכויות אדם כבר החליטה שישראל אשמה

עוד לא עבר חודש מאז החל מבצע 'צוק איתן', ומאות טילים כבר שוגרו לעבר יישובי מדינת ישראל. העובדה שהלחימה עדיין בעיצומה, ושלא נערכה אפילו חקירה מינימלית, לא הפריעה למועצת האו"ם לזכויות אדם להתכנס ולמצוא את ישראל אחראית ל"הפרות חמורות של החוק הבין-לאומי וזכויות האדם בשטחים הפלסטינים הכבושים". ההחלטה התקבלה ברוב של 29 נגד 1 (ארה"ב) ו-17 נמנעים (ביניהם גם מדינות מהאיחוד האירופי).

• פרופסור אנטי-ישראלי מוצהר מונה לראשות ועדת החקירה למבצע בעזה

אז נכון שישראל כבר אשמה, אבל בסופו של יום יש תדמית של אובייקטיביות לשמר, וההצגה חייבת להימשך. לאחר מבצע 'צוק איתן' הודיעה מועצת האו"ם לזכויות אדם על הקמת ועדת חקירה שתבחן את האירועים "ללא משוא פנים". לשם כך נבחר המשפטן פרופ' ויליאם שייבס, איש הגון שהכריז על חקירת הסוגיה "בדרך הנייטרלית והאובייקטיבית ביותר שניתן".

זעם על החזרת הרקטות לחמאס; מזכ"ל האו"ם באן קי מון בעזה. צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש90
זעם על החזרת הרקטות לחמאס; מזכ"ל האו"ם באן קי מון בעזה. צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש90

ספק קל בכנות ההצהרה האבירית התעורר לאחר שנחשף כי שנה לפני כן אמר שייבס שהדמות שהכי היה רוצה לראות על דוכן הנאשמים בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוא קים ג'ונג און. או שזה היה בשאר אל-אסד. רגע, סליחה, זה לא נכון – נתניהו, זה האיש. כשהתבקש להסביר את דבריו אמר כי הוא "נתן ביטוי למה שהופיע בדו"ח גולדסטון", ושוב נתפס בקלקלתו: דו"ח גולסטון עוסק בכלל ב"פשעים" שבוצעו במהלך מבצע 'עופרת יצוקה', אותו הוביל, כזכור, ראש הממשלה דאז אהוד אולמרט. באותה תקופה היה נתניהו יו"ר האופוזיציה. ישראל הודיע לבסוף כי תסרב לשתף פעולה עם הוועדה. כיבוש, כבר אמרנו?

• אונר"א מגלה רקטות בבית ספר בעזה – ומחזירה אותה לחמאס

ואחרון חביב על 'צוק איתן': כזכור, בחודש יולי נערכה בדיקה שגרתית באחד מבתי הספר של אונר"א ברצועה, במהלכה התגלו כ-20 טילים מוסתרים. האו"ם מיהר להכריז כי זו הפעם "הראשונה מסוגה שהתרחשה בעזה". לא עברו שבועיים וכבר התרחשה תקרית שנייה בבית ספר נוסף.

או אז שאלו את עצמם אנשי הארגון הבינלאומי: מה עושים עם הטילים הללו? פשוט מאוד: מחזירים אותם לחמאס. אבל, תאמרו, זה ארגון טרור! מה חשבו לעצמם אנשי אונר"א? תשובה לכך סיפק דובר הארגון כריס גונס, שהסביר כי "עד כמה שהדבר נוגע לנו, הממשל שאנו עובדים איתו עכשיו [הפלסטינים] הוא ממשלת אחדות לאומית, ולהם הסמכות על הארגון שאיתו פעלנו במטרה להיפטר מהטילים הללו מבתי הספר שלנו". ובכן, כמו שאתם לא קונים את ההיתממות המגוחכת הזו גם מזכ"ל האו"ם לא קיבל את התירוץ ודרש להקים ועדת חקירה. גונס, למקרה ששאלתם, עדיין מחזיק במשרתו.

• האו"ם בוחר באיראן לוועדה למען זכויות נשים

ב-23 באפריל השנה נבחרה איראן לכהן בתת-ועדה של המועצה הכלכלית והחברתית של האו"ם (ECOSOC), שנועדה לפקח ולשפר את מצב זכויות נשים ברחבי העולם. ברשימת 45 המדינות שמרכיבות את הוועדה נבחרו יחד איתה עוד כתריסר מדינות הידועות ברקורד המרשים שלהן בתחום זכויות אדם, כמו למשל: רוסיה, מאוריטניה – המחזיקה בשיא העולמי להחזקת עבדים (כ-151,000 איש, המהווים כ-4% מהאוכלוסייה) – אזרבייג'אן, קובה, סין וסודן, מדינה שמנהיגה, עומר אל-באשיר, מבוקש בבית המשפט הבינלאומי באשמת רצח עם.

מה שהופך את הבחירה הזו לאבסורדית עוד יותר היא העובדה שחודש לפני בחירתה, ב-11 במרץ השנה, איראן גונתה בחריפות על-ידי מזכ"ל האו"ם באן קי מון, לאחר פרסום דו"ח מצב זכויות האדם במדינה. ביחס לנשים, קבע הדו"ח, כי באיראן קיימת אפליה חמורה שבאה לידי ביטוי במחסור בנשים בדרג הגבוה של מקבלי ההחלטות במדינה, מחסור חמור של ייצוג נשי בכוח העבודה ורמת שכר משוערת הנמוכה מבין המדינות באזור. קוד העונשין של איראן מפלה לרעה נשים בבתי המשפט, מאפשר נישואין לילדות מגיל 13 ולעיתים, באישור מיוחד, אף מגיל 9. ואלו רק עיקרי הדברים.

• סין, רוסיה, קובה וסעודיה החלו לכהן במועצת האו"ם לזכויות אדם

בסוף השנה שעברה נבחרו המדינות הנאורות הללו לכהן במועצה ולשפוט את מצב זכויות האדם בשאר חלקי העולם, לפחות עד שנת 2016. עבור מי שעקב אחר התהליך, זו לא הייתה הפתעה. כפי שסיקרנו בעבר ב'מידה', כבר באוקטובר 2013 הסתמן כי המוסד המכובד מכין את הקרקע לפחות לשתיים מהמדינות – סין וסעודיה. בתהליך שגרתי שנקרא "בחינה תקופתית אוניברסלית" במועצת האו"ם לזכויות אדם נערך שימוע לכלל המדינות. כאשר הגיעה תורה של סעודיה, 80 מתוך 102 המדינות שנכחו בשימוע היללו את המדינה כמי ש"מקדמת זכויות אדם" בשטחה. בין המשבחות ניתן היה למצוא את הרשות הפלסטינית, את סין עצמה וסומליה, אך גם מדינות כמו צרפת ודנמרק.

באשר לסין – מדינה שבה חופש הביטוי והעיתונות כמעט אינו קיים, מתחולל דיכוי אלים נגד המיעוט הטיבטי ואיברים של מתרגלי הפאלון גונג נקצרים – זו קיבלה שבחים מרוסיה על "ההגנה על זכויות לחופש הדת"; מקובה, מוונצואלה ומזמביה, ש"ציינה לשבח את הרפורמות המשפטיות בסין, את החינוך לזכויות אדם, ההגנה על זכויות סוציאליות וכלכליות".

אל תדאגו בנות. איראן שומרת עליכן. צילום: United Nations Photo CC BY-NC-ND 2.0
אל תדאגו בנות. איראן שומרת עליכן. צילום: United Nations Photo CC BY-NC-ND 2.0

• דיקטטורות נבחרו לגוף שאחראי על הארגונים שמבקרים אותן

כשהחתול שומר על השמנת: כידוע, ארגונים חוץ-ממשלתיים (NGO) לוקחים חלק רב בביקורת על השלטונות המקומיים ובחשיפת עוולות ברמה הארצית, במטרה לשפר את המצב [בהערת סוגריים נוסיף ביקורת והסתייגות אישית מארגונים מוטים שמאשימים באופן עקבי את הקורבן ומקבלים מימון עשיר ממדינות זרות, עובדה שמעמידה אותן בניגוד אינטרסים ברור. לא כאן המקום להרחיב, ואתם ודאי יודעים באילו גופים מדובר]. ב-23 באפריל זכה המשטר הסודני האלים – יחד עם מאוריטניה, פקיסטאן טורקיה וונצואלה – לכהונה בוועדה לארגונים חוץ-ממשלתיים, גוף שמפקח, מייעץ ובוחן דו"חות שמגישים ארגונים חוץ-ממשלתיים למוסדות האו"ם. כך, למעשה יוכלו המדינות הנכבדות לדאוג שדיווחים חשובים לא יראו אור יום ושהביקורות יושתקו.

• שבחים למחויבותה של קטאר לזכויות אדם

בסוף חודש ספטמבר התכנסה מועצת האו"ם לזכויות אדם לדון בקטאר. למרות שמדובר במדינה המפורסמת בתמיכתה בטרור, בדגש על החמאס ו'האחים המוסלמים', נשיא המועצה "לא ראה כל התנגדות" לאמץ דו"ח המהלל ומשבח את מצב זכויות האדם במדינה. הפלא ופלא, העובדה שקטאר הקטנה מונה כ-2 מיליון נפשות, מתוכם כ-1.4 מיליון הם מהגרי עבודה נטולי זכויות אזרח, נעלמה מעיני היו"ר. כפי שסיקרנו בהרחבה, רק לא מזמן התעוררה גם שערוריה סביב בניית מתקני מונדיאל 2022 במדינה. המזכ"ל של איגוד הסחר העולמי הבהיר כי "יותר מ-4,000 איש עשויים להיהרג במהלך שבע השנים הקרובות" בעבודות הבנייה. הוא הוסיף והדגיש כי "מדי שנה נהרגים בקטאר מעל 600 עובדים זרים" בעבודות מסוג זה.

בין המקלסים ניתן היה למצוא מדינות כמו סין, ונצואלה, קובה, עיראק, איראן, אלג'יריה, תימן, לבנון וכמובן – הרשות הפלסטינית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. שקרים וחצאי עובדות, אבל מה זה משנה, העיקר לטפח את תחושת הקיפוח.

    1. כמו כל שמאלן, מן הסתם לא תטרח לנמק את עצמך. אתה חוזר ומעלה את אותה גרה ישנה ולעוסה. מכיוון שלא כולנו קראנו את הארץ ולא נכחנו באותם כנסי אקיבוש של חד"ש, אז בוא ותשכיל אותנו מה האמת הגדולה שלך. או שמא אין לך אמת כזאת?
      ורק להזכירך: להודיע שאתה אקדמאי חכם ואנחנו ימנים טיפשים ולא נבין לא נחשב להסבר אינטליגנטי.

  2. צריך לפרק את האו״ם. הגוף הזה מושחת מעבר לכל תקנה וכבר מזמן אינו מלא את יעודו. צריך להשאיר רק את הארגונים שעדיין רלוונטיים ושעושים עבודה אמיתית ולפרק את כל שאר הקשקשת והברברת.

  3. אבל יש לציין לטובה את ההחלטות הטובות של החיילים הפשוטים של האום. כאשר המצב בסוריה הסתבך, חיילי יוניפיל (שלא ברור כל כך מה הם עשו שם מלכתחילה) לא התרשמו מכל עשרות הגינויים של הבוסים שלהם, וברחו אל מדינת הכיבוש האפרטהייד והפשיזם של ישראל.

    1. אלה לא ההחלטות הטובות. זו שיא הצביעות בעולם לברוח לארצם של הפושעים היהודים ולבקש מקלט אצל חייליהם הרוצחים. ישראל צריכה לפרסם תמונות הבריחה של חבורת הצבועים והשקרנים הזו לשיטחה כל בוקר מחדש ובכל פורום.

    2. הייתי סרקסטי, ליה. ציינתי שאפילו החפ"שים של האו"ם לא מאמינים לשטויות של הבוסים שלהם וברגע האמת יודעים איפה כדאי להיות. אני חש בעיקר אמפתיה וחמלה לחפ"שים המסכנים האלו.