כרטיס אדום לפיפ"א

מונדיאל בצל שחיתות: העובדות מצביעות על כך שיש בסיס לגל ההאשמות הכבדות כלפי פיפ"א. על צביעות, התערבות גסה בפוליטיקה מקומית ובצע כסף.

לא רק ספורט: המונדיאל בברזיל העמיד את פיפ"א מול גל האשמות כבדות של שחיתות ובחישה פוליטית לטובת בצע כסף • האשמות אלו עולות בקנה אחד עם המגמה של נשיא הארגון ספ בלאטר להתערב באופן בוטה, פעם אחר פעם, גם בסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולנצל את מעמדו כדי להפעיל לחץ ולסחוט את ישראל • אך בעוד בלאטר דואג ל"סבל הפלסטיני", מאות עובדים זרים כבר מתו בעבודות כפייה בקטאר במסגרת ההכנות למונדיאל 2022. ובפיפ"א? עסקים כרגיל

מאת אורי פרדניק ואריק גרינשטיין

בוחשים מאחורי הקלעים; ליאונל מסי בפעולה. צילום: Claudio Pozo CC BY-NC-ND 2.0
בוחשים מאחורי הקלעים; ליאונל מסי בפעולה. צילום: Claudio Pozo CC BY-NC-ND 2.0

אוהדי הכדורגל ברחבי העולם נהנים עד כה ממונדיאל מצוין. אך מי שכנראה נהנה עוד יותר מהם הוא הגוף שקוצר את הרווחים הגדולים מהאירוע – ארגון 'התאחדות הכדורגל העולמית', המוכר יותר בשם פיפ"א.

פיפ"א מנהל את כל טורנירי הכדורגל העולמיים המשמעותיים. למרות שהוא מוגדר כעמותה ללא מטרות רווח, מדובר בארגון שמגלגל רווחים של מיליארדים, מה שהוביל לאחרונה לגל ענק של ביקורת בכל רחבי העולם. אולם יתרה מכך, טורניר המונדיאל האחרון, המונדיאל לעתיד בקטאר (2022) והיחס של פיפ"א לסכסוך הישראלי-פלסטיני מוכיחים כי ראשי הארגון, ובראשם הנשיא ספ בלאטר, חורגים מהמנדט שלהם ומתנהלים בצורה דו-פרצופית, תוך שהם מנצלים את השפעתם, מפעילים לחץ פוליטי על מנהיגי מדינות ומערערים על סמכויותיהם וריבונותם.

פיפ"א חוצה את הקווים

מדינת ישראל סבלה לא פעם מניסיונות התערבות של פיפ"א, מלחצים כוחניים וניצול יוקרתו ומעמדו של הארגון לרעה. דוגמה להתנהלות מסוג זה ניתן למצוא בדאגה הרבה שמפגין נשיא הארגון ספ בלאטר לסוגיה הפלסטינית בכלל ולג'בריל רג'וב, בכיר הפת"ח שהיה מקורב ליאסר ערפאת, המשמש כראש ההתאחדות לכדורגל בשטחי הרשות הפלסטינית, בפרט. כך למשל, בסוף שנת 2012, בתגובה לצעדים החד-צדדים באו"ם של ממשלת פת"ח, ממשלת ישראל שללה את תעודות ה-VIP, שמאפשרות תנועה חופשית במחסומים, מבכירי פת"ח, וביניהם רג'וב. לא עבר זמן רב לפני שהונחה על שולחנו של יו"ר התאחדות הכדורגל בישראל, אבי לוזון, דרישה מטעם מזכ"ל פיפ"א לפעול להחזיר לו את התעודה.

לא מדובר במקרה בודד, ובלאטר גם לא מתבייש בכך. הוא נמצא בקשרי ידידות ארוכים עם ג'בריל רג'וב ובעבר אף הניח זר על קברו של יאסר ערפאת, איתו היה בקשר בימי האינתיפאדה העליזים. בעבר כבר צוטט בלאטר באומרו כי הוא "קשור אישית לבעיה של עזה ופלסטין". באירוע אחר אמר כי אמנם "צריך לעשות הפרדה בין כדורגל לפוליטיקה אך יש מציאות. גם הכדורגל קיבל מימד פוליטי אבל אנחנו צריכים להשתמש בממד הזה כדי לפתור בעיות ולא ליצור בעיות. יש הבדלים בתרבויות… אבל אנחנו פועלים כדי לגשר בין הפערים".

לצורך כך מנצל בלאטר את פגישותיו עם גורמי ממשלה ואף עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. באחת מהפגישות הללו (יולי 2013) אף צולם נתניהו כשהוא מתרץ תירוצים לבלאטר, מדוע נאלץ צה"ל להפציץ מגרשי כדורגל בעזה, מהם שוגרו טילים על ישראל. הפגישה נערכה בעקבות ביקור שקיים בלאטר בשטחי הרשות הפלסטינית, במהלכו נפגש עם בכירי פת"ח, זכה לתואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטה בשכם והבטיח "להילחם" למען הפלסטינים. בנוסף הצהיר אז בלאטר כי בכוונתו לסייע כלכלית לבנייה מחדש של אותו אצטדיון ממנו שוגרו רקטות לעבר תל-אביב.

סחטנות פוליטית ממדרגה ראשונה. ספ בלאטר (מימין) שרת הספורט לימור לבנת ורוה"מ בנימין נתניהו. צילום: קובי גדעון, פלאש90
סחטנות פוליטית ממדרגה ראשונה. ספ בלאטר (מימין) שרת הספורט לימור לבנת ורוה"מ בנימין נתניהו. צילום: קובי גדעון, פלאש90

לחץ פוליטי ואיומים בסנקציות

כמה אירוני אפוא כי בעוד ספ בלטאר פועל במרץ בכדי לקדם שלום ספורטיבי בדמות משחקי כדורגל בין ישראלים לפלסטינים, רג'וב שולף לו כרטיס אדום. בעבר, לא פעם נתפס רג'וב בהתבטאות קשות נגד פלסטינים ומועדונים פלסטינים שיעזו לערוך משחקים משותפים. באחת מאותן פעמים, סביב משחק בין קבוצת ברצלונה נגד קבוצה המורכבת מצעירים ישראליים ופלסטינים, אף נתפס באמירה קשה כשאמר כי "אם תתפרסם תמונה של מסי ליד החומה, חומת ברלין החדשה, ויראו את הנאצים החדשים, איך שהם מתייחסים לפלסטינים, זה לכשעצמו יהיה פסגת ההישגים".

בחודשים האחרונים פועל רג'וב מול פיפ"א במטרה להפעיל סנקציות על הכדורגל הישראלי. אל רג'וב הצטרפו גורמים בכירים מהמפרץ, שלהם השפעה רבה על הליך קבלת ההחלטות בארגון. כך, לפני כחודש אמר הנסיך הסעודי נוואף בן פייסל בראיון לאתר החדשות הסעודי 'סאבּק' כי פיפ"א הסכימה לדון ב"פשעים הישראליים" נגד הספורט הפלסטיני. הנסיך, המכהן בין השאר כנשיא התאחדות הכדורגל הערבי, גילה בראיון כי לפני כשנה קיבל דו"ח מהתאחדות הכדורגל הפלסטינית המפרט את "שיטות הדיכוי נגד הספורטאים הפלסטינים". לדבריו, על-פי הדו"ח, ישראל "מונעת מהכדורגלנים והספורטאים הפלסטינים להתאמן, מקשה על העברת ציוד ספורט, מבטלת ומונעת נסיעות של הנבחרות הפלסטיניות וכו' – דבר שעומד בניגוד לכל החוקים והנורמות של הספורט הבינלאומי".

נשיא פיפ"א ספ בלאטר (משמאל) וחבר; ביקור ברמאללה לפני כחודש. צילום: עטה ג'אבר, פלאש90
נשיא פיפ"א ספ בלאטר (משמאל) וחבר; ביקור ברמאללה לפני כחודש. צילום: עטה ג'אבר, פלאש90

בן פייסל הוסיף כי שוחח עם בלאטר ועם ראשי פדרציות כדורגל מקומיות נוספים, וסיפר להם על "סבלם של אחינו הפלסטינים והקשיים עמם הם מתמודדים בכל ענפי הספורט". בעקבות זאת, פיפ"א הסכימה להעלות את העניין לדיון בישיבה הבאה שתתקיים. "במידה וישראל לא תתנצל ותספק התחייבויות מספקות (לשיפור המצב)", אמר בן פייסל, היא תעמוד בפני סילוק או השעיית חברותה בארגון.

ממחלקת המדיה של פיפ"א נמסר ל'מידה' כי הארגון כלל אינו מודע כלל להחלטה שכזו. אי-לכך, נראה שדבריו של הנסיך לא היו אלא תעמולה, ואולי היה זה ניסיון להפגין התעניינות סעודית במצב הפלסטינים, בזמן שהמשא-ומתן המדיני עדיין היה בחיים. תגובה מעניינת יותר לאירוע התקבלה דווקא מההתאחדות הישראלית לכדורגל, שכתבה לנו כי היא –

פועלת בשיתוף פעולה ובתיאום מלא עם ראשי פיפ״א ואופ״א במטרה להבטיח את התנאים הטובים ביותר לפעילות ספורטיבית ברשות הפלשתינית ובעזה. הניסיון להוביל מהלך שישית סנקציות על הספורט הישראלי אינו מקובל עלינו ונפעל כדי למנוע אותו. כדי להבטיח שבטחון אזרחי ישראל לא יעמוד בסכנה כלשהי עקב פעילות ופעילים שהם לכאורה ספורטאים, נפגש ראש ממשלת ישראל, מר בנימין נתניהו, עם נשיא פיפ״א ספ' בלאטר והוא יפגוש אותו שוב בקרוב. הניסיון לערב בין ספורט לפוליטיקה מסוכן, פסול ואינו תורם לפיוס בין שתי החברות.

בדברים ניתן להבחין כיצד ההתאחדות הישראלית כבר נכנסת באופן אוטומטי למצב של מגננה, מה שמלמד דבר או שניים על ההתנהלות הכוחנית של פיפ"א ביחס לסכסוך. ויש לה סיבה טובה: אין זו הפעם הראשונה שסעודיה יוזמת מהלך להדחת ישראל מארגון הכדורגל הבינלאומי. גם בשנת 2002, בעיצומו של מבצע חומת מגן, פנה בן פייסל לבלאטר בבקשה דומה, שנענתה בחיוב. למרות זאת, באותו הזמן לא ננקטו לבסוף צעדים אופרטיביים להדחת ישראל מפיפ"א.

פיפ"א מושחתת? זו גזענות!

ובינתיים, כאשר יד אחת של בלטאר מסייעת למנוע את "הסבל הפלסטיני" ידו השנייה תורמת למותם של פועלים רבים בקטאר. בחודשים האחרונים משפחות רבות בנפאל איבדו את אהוביהן שנהרגו במהלך עבודות בנייה בתנאים מסוכנים לקראת מונדיאל 2022 שייערך בקטאר. ההרוגים הוקרבו על המזבח של ארגון פיפ"א, שהתעקש, כאמור, לקיים את המונדיאל בנסיכות העשירה. כעת נקשרות סביב בחירת קטאר לאירוח המונדיאל חשדות רבות לשחיתות, בין היתר בולטת חשיפת עיתון ה"פראנס פוטבול" בה נטען כי שולמו מיליוני דולרים לבכירים בפיפ"א בכדי שקטאר תיבחר כמארחת.

החשדות לשחיתות לא נראות מופרכות כלל, בעיקר לאור החסרונות הרבים שבאירוח הקטארי. הבולט שבהם הוא הפרת הזכויות החריפה של העובדים הזרים, שמתרחשות במדינה לאור ההכנות לאירוח המונדיאל. תחקיר מפורט של ה"גארדיאן" הבריטי פרט את מצבם הקשה של הפועלים הזרים בקטאר, המתגוררים במחנות עבודה צפופים. פועלים אלו אינם יכולים לעזוב את עבודתם ואת המדינה ללא אישור רשמי מהשלטונות. המעסיקים הקטארים מרמים אזרחים להגיע מנפאל באמצעות חוזי עבודה פיקטיביים וכאשר העובדים מגיעים למדינה, נשללים מהם תעודת הזהות והדרכונים ובכך הם נהפכים לעבדים חסרי זכויות ללא יכולת לצאת מהמדינה. "אנו רוצים לעזוב מכאן בהקדם. על אף שלא קיבלנו את שכר העבודה שלנו, מוטב לצאת מכאן לפני שנאבד את חיינו", אמר בחשש אחד מהפועלים מנפאל לכתב הגרדיאן.

בהודעה שפרסם איגוד הסחר העולמי הבהיר המזכיר הכללי של האיגוד, שארן בארו, כי "יותר מ-4,000 איש עשויים להיהרג במהלך שבע השנים הקרובות בעבודות בנייה בשביל מונדיאל 2022, במידה ולא יינקטו צעדים שיגרמו למען מתן זכויות לעובדים הזרים בקטאר". הוא הוסיף כי "מדי שנה נהרגים בקטאר מעל 600 עובדים זרים בעבודות בנייה".

אם לפיפ"א לא אכפת מהאזהרות של איגוד הסחר, מסתבר שיש סיבות נוספות העשויות להצביע על כך שקיום המונדיאל בקטאר איננו צעד רציונאלי. השערורייה האחרונה בנושא אומרת כי ראשי פיפ"א התעלמו מדו"ח שהגישו אחראי הביטחון מתוך הארגון עצמו. בדו"ח, שנשלח לראשי האירגון טרם קביעת זהות המארחת במונדיאל 2022, הזהירו אנשי הביטחון שלא לבחור בקטאר לאירוח המונדיאל עקב מגוון סיבות וביניהן "קרבתה למדינות עם נוכחות של אל-קאעידה".

לצד הטרור, מסתבר שמזג האוויר בקטאר כלל לא מאפשר קיום של משחקי כדורגל. כעת בפיפ"א פועלים, בצעד חסר תקדים, להעביר את המונדיאל לחורף, צעד שיכול לשבש את קיומם של טורנירי הליגות ברחבי העולם. מאמן קבוצת ארסנל האנגלית ארסן ונגר, הביע דאגה לשלומם של האוהדים בהנחה והמונדיאל יתקיים במועדו בקטאר, ולא בכדי. רק לאחרונה זכתה דוחא, בירת קטאר, לכבוד המפוקפק של אחת מ-20 הערים המזוהמות ביותר בעולם ונכון לעכשיו קיים בה רק מגרש אחד (מתוך 20 דרושים) לשם אירוח תקין של המונדיאל. אך את ספ בלאטר הנתונים לא מרשימים. לטענתו, הסיבה שאנשים חוששים לשחיתות בהליך בחירת קטאר לאירוח המונדיאל היא גזענות.

ואם בגזענות עסקינן, כאן המקום לציין שגם האוהדים הישראלים שהגיעו לצפות במונדיאל בברזיל מקווים שהמונדיאל ב-2022 לא יתקיים בקטאר תומכת החמאס ו'האחים המוסלמים', מדינה שאסור להיכנס אליה בדרכון ישראלי.

כל הסיבות הלא נכונות; איצטדיון בקטאר. צילום: Adam Maracz CC BY-NC-ND 2.0
כל הסיבות הלא נכונות; איצטדיון בקטאר. צילום: Adam Maracz CC BY-NC-ND 2.0

כסף קונה את הכל

ההתנהלות של פיפ"א נראית אחרת לגמרי כשמדובר ברווחים פוטנציאליים. כמו בעניין הפלסטיני, פתאום התערבות בפוליטיקה מקומית נראית לגיטימית לגמרי. כך בברזיל, על-אף שהחוק הברזילאי אוסר על מכירת ושתייה של משקאות חריפים במגרשי הכדורגל, בפיפ"א דרשו לשנות את החוק ולאפשר מכירת בירות. שר הבריאות של ברזיל ביקש מהממשלה לא להיכנע לתכתיבי פיפ"א, אולם מנגד, מזכ"ל פיפ"א, ג'רום ולקה, הגיע לברזיל על מנת לשנות את החוק הברזילאי, כאשר לדבריו ויתור על מכירת משקאות אלכוהוליים במגרשי הכדורגל "איננו נושא שנתון למשא-ומתן". אולי ניתן להסביר את התעקשותה של פיפ"א לאור העובדה שאחת מנותנות החסות המרכזיות של המונדיאל היא חברת הבירה "באדוויזר".

את המדיניות השערורייתית של פיפ"א היטיב לבטא הסטיריקן הבריטי-אמריקני ג'ון אוליבר. אוליבר סיכם ואמר כי הכדורגל מהווה דת לאנשים רבים, ובאמת יש הרבה מקום לדימיון: "זוהי דת מאורגנת שפיפ"א היא הכנסייה שלה: דברי המנהיג שלה (ספ בלטאר) אינם ניתנים לערעור, היא מכריחה מדינות דרום אמריקניות לבזבז כסף שאין ברשותן בשביל לבנות קתדרלות מפוארות והיא עשויה להיות גם אחראית למותם של אנשים רבים במזרח-התיכון".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר