החרדים וכשלון מדינת הרווחה

עשרות שנים של מדיניות רווחה יצרו מובלעת גלותית המתוחזקת בצורה מלאכותית בידי קצבאות ילדים, הנחות ארנונה והבטחת הכנסה

אילוסטרציה. צילום: יונתן זינדל, פלאש90

מה הסיפור של דו"ח פלסנר? גיוס חרדים או תעסוקת חרדים? ובכן, תלוי את מי שואלים. אם נשפוט לפי הדו"ח נמצא שרק סעיף קצר עוסק בתמריצים למתגייסים וביטול מענקי רווחה למשתמטים. סוגיית התעסוקה נידונה רק בעקיפין ולימודי אנגלית-מתמטיקה כלל אינם מוזכרים. רוב הדו"ח מוקדש לסקירת תולדות דחיית השירות לחרדים, כביכול הבעיה היא הגיוס ותו לא.

אך הסיקור התקשורתי והאקדמי שונה לחלוטין. רוב הכותבים על הדו"ח, עיתונאים ומומחים כאחד, סבורים כי הגיוס לצבא הוא רק שלב הכרחי בתהליך שתכליתו להעיר את החרדים מתרדמתם הגלותית-ארכאית. והם צודקים. הבעיה העיקרית אינה ההשתמטות מגיוס, אלא העובדה שהחרדים איבדו קשר עם המציאות הכלכלית המודרנית שבה חייבים ללמוד אנגלית-מתמטיקה ולעבוד.

הכלכלנים מראים כיצד הגידול המתמיד בגודלו של ציבור חסר השכלה בסיסית ובעל שיעורי תעסוקה נמוכים מעמיסה על הכלכלה הישראלית אתגר בלתי-אפשרי. הגדיל לעשות האתר "דה-מרקר", אשר קיבץ את המאמרים שעסקו בדו"ח, וממילא נטו לדבר על כלכלה ולא על גיוס, תחת התגית תעסוקת חרדים.

למעשה, בחינת הענישה שמציעה ועדת פלסנר, מעלה כי גם היא מכירה בדחיפות שילוב החרדים בחיים המודרניים. לפי הדו"ח, משתמטים חילונים נידונים לעונשי מאסר בעוד משתמטים חרדים נענשים בביטול קצבאות. בנוסף, משתמטים חילונים נענשים רק כפרטים בעוד משתמטים חרדים נענשים גם דרך ביטול תקציבים למוסדותיהם.

לביטול קצבאות הרווחה מטרה ברורה: למוטט את המובלעת החרדית שנבנתה על בסיס ובחסות מדיניות הרווחה הישראלית. הואיל והחרדים התחברו באדיקות משיחית לנדבות מדינת הרווחה, יש לבטל את תקציביהם ולערער את האוטונומיה שבנתה להם המדינה. כדאי לדעת כי גדול חוקרי החברה החרדית, פרופ' מנחם פרידמן, טען כבר לפני שלושים שנה שהחרדים חבים את הצלחתם למדינת הרווחה המודרנית. קצבאותיה אפשרו להם לא להיטמע במדינה המודרנית ולא לפרנס עצמם. קל יותר להיות חרדי מזרח-אירופאי בישראל מאשר במזרח אירופה.

ישראליזציה של החרדיות או חרדיזציה של ישראל?

ההודאה בכישלון מדיניות הרווחה היא המפתח לפשר השתיקה שנפלה על כמה סוציאליסטים שרידי מפא"י ומפ"ם, חסידי דמי-אבטלה וקצבאות-רווחה. הפרשן הפוליטי הכל-יודע של הארץ, יוסי ורטר, שואל תמה במוצ"ש שלאחר שתי ההפגנות המתחרות: "איפה יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ'? חוסר העניין שלה … עלול לעלות לה ביוקר". האתר הסוציאליסטי עבודה שחורה לא הסתפק בשתיקה ומחה נמרצות כנגד היוזמה להגלות את החרדים ממדינת הרווחה: "בשם טירוף 'השוויון בנטל' … [רומסים] הפוליטיקאים של המרכז … את מערכת הביטחון הסוציאלי הישראלית".

קשה להאמין כי יחימוביץ', לצד עמיתתה לשתיקה זהבה גלאון, אינה מבינה את משמעות הכעס הציבורי בסוגיית החרדים והשלכותיו על מדיניות הרווחה. בניגוד למנהיגי מחאות הקיץ העונתיות, הידועים בתחביבם לטענות סותרות והצעות אוטופיסטיות, שתיקת הסוציאליסטים שלנו עקבית. שהרי לעומת דפני וסתיו, המפגינות בגני הערים בעד אור ואהבה (ונגד ביבי, השונא כנראה אור ואהבה), יחימוביץ' וגלאון חובשות את ספסלי הכנסת ומצביעות בעד ונגד התקציב. הן חייבות לדעת שהמובלעת החרדית אפשרית רק בזכות מדינת הרווחה. אך מה ביכולתן לעשות? הן הרי תומכות במדיניות הרווחה בכל ליבן ובכל מאודן. הדורשים להגביל את השוק החופשי ולהרחיב את מדינת הרווחה אינם יכולים לצאת נגד התוצאה המובהקת ביותר של מדיניותן. האם צריכת הרווחה של החרדים שונה מזו של היוונים (החרדים של אירופה), שאל מדינתם עורגים הסוציאליסטים שלנו כאל אידיאל נשגב?

מובן מאליו, הסוציאליסטים היו רוצים רווחה ללא חרדים, החושפים בריש גלי את ערוות השיטה. לשם הוצאת החרדים ממעגל הנתמכים הם ממציאים מונחים מנותקים מריאליה כלכלית, דוגמת "עוני מרצון", "גיטאות מרצון", והקריטריון המעורפל "מיצוי כושר השתכרות". בבסיסה של מסכת הצדקות לוליינית זו מצויה הודאה בכך שלפחות בנוגע לחרדים מדינת הרווחה היא אסון המאיים על עתידה של מדינת ישראל.

אגב, הטענה לפיה יש אידיאולוגיה חרדית של עוני היא מוטעית לחלוטין. כל המצוי בחברה זו יודע שאין "אידיאולוגיה חרדית" או "עוני חרדי מרצון". אידיאולוגיית עוני איננה יכולה להתקיים בחברה ריאלית ומגוונת כחברה החרדית. אם החרדים אינם לומדים אנגלית-מתמטיקה, הרי זה כי מדינת הרווחה הרגילה אותם להסתדר היטב דרך קצבאות עוני. התבוננות בדפוסי עוני בעולם מעידה על כך שיצירת חברה תלותית וחסרת אחריות כלכלית איננה קשורה לאידיאולוגיה כלשהי, יהודית או חרדית, אלא היא תוצאה ישירה של מערכת התמריצים המעוותת שיוצרת מדיניות הרווחה.

ברור אם כן ממה חוששות יחימוביץ' וגלאון. הסוציאליסטים לימדונו: העניים צודקים תמיד לעומת נערי האוצר האשמים תמיד; "חוקי הכלכלה" הם קנוניה של ביבי; יש מספיק דירות במרכז תל-אביב לכל מצטטי פוקו ומשנני דרידה מבניין גילמן באוניברסיטת ת"א; הפרטה ותחרות – רע, קצבאות ותכנון – טוב. והנה מתברר כי עשרות שנים של מדיניות רווחה יצרו מובלעת גלותית פנטזיונרית המתוחזקת בצורה מלאכותית בידי קצבאות ילדים והנחות ארנונה, טיפולי שיניים והבטחת הכנסה. זו המשמעות האמיתית של מדינת רווחה בישראל, בה מתביישים הסוציאליסטים להודות: לא אוטופיה יחימוביצ'ית סוציאליסטית הנאבקת בקונספירציה הקפיטליסטית של נתניהו, אלא קומבינת מיליארדים של ליצמן וגפני.

תנו לחירות לעלות

ההיסטוריה הציונית מהתלת בנו באירוניות. דווקא הציונות הסוציאליסטית, ששאפה ליצור יהודי חדש, עצמאי וגאה בעמל כפיו, אפשרה את שגשוגה של קהילה יהודית מזרח אירופית בישראל של המאה העשרים ואחת. הסוציאליזם, שבא "לשחרר" את הפועלים העניים, יצר קבוצה עניה בעלת תלות מוחלטת בקצבאות.

אירוניה טמונה גם בדו"ח פלסנר, עדות מובהקת למורשת התכנון הממשלתי המושרשת בהוויה הפוליטית הישראלית. חברי הוועדה רוצים לנתק את החרדים מעטיניה השופעים מדי של מדינת הרווחה, אך הם מנסים לעשות זאת בעזרת מאות תקנות וועדות האמורות לפקח ולאכוף הכול עד חורמה. החרדים צריכים זריקת מציאות כלכלית לא-מדינתית, לא עוד ועדות, בירוקרטיה ותקנים.

ממילא, מכל בחינה מעשית, אין לועדות הללו סיכוי. החרדים הם המאסטרים הגדולים של מדינת הרווחה, יורשי אלפיים שנות גלות שבהם למדנו להערים על הפריץ. הם סטרט-אפ של רווחה, יחידת עילית נמרצת וזריזה, היכולה לכל בירוקרטיה גדולה, מסורבלת ואיטית. קריאת הדו"ח היא חוויה משעשעת למי שמכיר ולו במעט את תעלולי החרדים ויכולתם לתמרן ולהערים על המדינה, למכור חמץ לגוי וריבית לעצמם. לא קשה לדמיין את גפני וליצמן, חברי הכנסת השולטים במופתיות ברזיה של מדינת הרווחה המסובכת, מסובבים אינספור סעיפים ועדות על אצבעם הקטנה, עד שלא נותר מהם שריד ופליט.

שֵׁמַע השוק החופשי, החירות והאינטרס העצמי, עדיין לא הגיע כנראה אל חברי הוועדה. היה עליהם לבטל את הקצבאות ולתת ליוזמה החופשית לפרוח, לעודד תחרות כלכלית חופשית במקום תחרות על תקציבים ממשלתיים. במקום זאת הערימו חברי הוועדה אכיפות, וועדות ותכנונים. החרדים ימשיכו להגיב לתמריצים הללו כמיטב האינטרס שלהם. כל עוד המדינה תממן עוני דרך תקנות וועדות, הם יתחכמו וילחמו. בהיותם העניים ביותר, הם גם ישיגו תקציבי רווחה לרוב. אך כאשר המדינה תיסוג ממדיניות הרווחה ותותיר לשוק החופשי ליצור מערכת תמריצים ריאלית, או אז, ללא כל כפיה, תקנות וועדות, ילמדו החרדים אנגלית וחשבון, יעבדו בחריצות, ואפילו יתכננו את גודל המשפחה, בלי רבנים ובלי דעת תורה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

19 תגובות למאמר

  1. אין מה להוסיף. מאמר מופתי. הסוציאליזם יצר את החרדים. אבל זה לא מבהיל את השמאל הכלכלי, כי מאז ומעולם הוא התעלם מהשלכות של תמריצים גרועים על התנהגות, משום שהפסיכולוגיה האנושית לא ממש מעניינת אותו, רק איזשהו אידיאל מופשט של שוויון.

  2. מאמר מצוין. בעיה שלא ציינת היא שאביר מדינת האי-רווחה, ואבי הקפיטליזם הישראלי – בנימין נתניהו – נכנע כאן לתכתיבי החרדים. כך שהפילוסופיה שחובב קפיטליסט צריך לעודד השקעה בייצור נכונה, עד שזה מגיע למציאות.

  3. הייתי מציע כתבה שנושאה יהיה ציר דפני-גפני, כלומר הצורה שבה המענה הממשלתי להפגנותיהם ההיסטריות של הניאו בולשביקים משדרות רוטשילד תועל לטובת החרדים: גני ילדים חינם, טיפולי שיניים לילדים חינם, דיור מוזל וכיוצא.

  4. אני מסכים עם הקביעה שהנהנים הגדולים של מדינת הרווחה הם החרדים. אני לא מסכים שביטול מדינת הרווחה יהפוך את הקערה על פיה. גם ביטול קיצבאות הילדים שהיה המעשה הכי קרוב לביטול מדינת הרווחה לא הביא לשינויים מהותיים בחברה החרדית

    1. הקטנת קצבאות הילדים (לא בוטלו) הביא לשינויים גדולים בחברה החרדית: מספר הילדים הממוצע ירד וניתן לראות פנייה גדולה יותר להשכלה ותעסוקה בחברה החרדית. ראה נתוני בנק ישראל בעניין.

  5. כדי לאמת את ה נתונים המופיעים במאמרך רצוי שיהיה לך נתונים על נושא הקהילות החרדיות ברחבי העולם. בנוגע מספר הילדים , תוכן הלימודים, וקצבאות מהמדינה.
    מאוד תופתע לגלות נתונים מדהימים בנושא זה שחלקם יסתרו את התאוריה שכתבת. לכתוב פוסט מהבטן כל אחד יכול.

  6. הכתוב מדייק רק בחלקו. הוא שוגה בגדול בזיהוי המובלעת החרדית עם מדיניות הרווחה. בין אם אתה בעד או נגד מדינת רווחה, אלה הן שתי סוגיות שונות. המובלעת החרדית נוצרה כאתנן פוליטי, והיא אכן נעזרת בחוקי רווחה מסוימים, אבל היום אנחנו הרבה פחות מדינת רווחה ממה שהיינו בעבר ובכל זאת המובלעת החרדית משגשגת יותר ויותר. למשל קצבאות הילדים עברו תהליך היפוך עם השנים כדי להתאים לריבוי הילדים בעולם החרדי. זהו חוק שנתפר פוליטית למען מנהיגי החרדים והוא אינו סוציאלי יותר מזה שהיה בראשית ימי המדינה. אולי אפילו פחות

  7. איזה כיף להיות אני: מעלה קצבאות, מעלה מסים – אך ישר מאשים ת'שמאל 🙂

  8. קשה לי להאמין שמה שאתה כותב נכון לחברה החרדית של היום, זו שמתקיימת אחרי הקיצוץ בקצבאות הילדים.
    בחישוב פשוט- משפחה עם 11 תקבל קצבת ילדים מרהיבה של 1700 ש"ח בערך, פלוס קצבת משרד הדתות לאבא שלומד בכולל- 700 ש"ח, ונניח שהם יקבלו גם הנחה מסוימת בארנונה.
    זה מה שמחזיק משפחה? נו, באמת.
    עם כל החיבה שלי לקצבאות, הקצבאות של היום לא מאפשרות לאף אחד לא לעבוד. הן נמוכות מדי.
    החרדים לא לומדים לימודי ליבה ולא יוצאים לעבוד מטעמי אידאולוגיה. הורדת קיצבאות נמוכות ממילא איננה הדרך להכריח אותם לנהוג בניגוד לאמונתם. חוצמזה שמדינה קפיטליסטית ליברטיאנית לא אמורה להכריח אזרחים לחיות בצורה כזו או אחרת…

  9. עוד מאמר על חרדים שמתעלם מדינמיקה של יותר מ 10 שנים אחרונות. תגובה# 11 צודקת בהחלט.
    כדאי גם להעיר שקיצוץ אחרון בקצבאות ילדים לא מוציא אברכים לעבודה אלא רק פוגע בחרדים עובדים.
    החלטה נבעה, כנראה, מחוסר הבנה באורח חיים חרדי. כאשר רואים נתונים על כך ש 50% של חרדים גברים עובדים חושבים שחצי מציבור יושב כל החיים בכולל וחצי השני יוצא לעבודה. אבל האמת היא שחילוק בין עובדים ללא עובדים עובר בגיל מסוים. במילים אחרות החל מכמות מסוימת של ילדים כמעט כל חרדים יוצאים לעבוד. כך שאלה שאין להם ילדים (או מעט ילדים) יושבים ולומדים וקיצוץ בקצבאות לא מזיז להם. קיצוץ פוגע באלה שיש להם ילדים, קרי – חרדים עובדים.

    1. במה הם עובדים? אין להם מקצוע, והם עובדים בשחור במקרה הטוב ולא משלמים מס.

  10. כתבה משעשעת מאוד, האמת.
    לא יודע מי כתב אותה, אבל היא משעשעת.
    רוב ככל החרדים עובדים היום, שלא לדבר על הנשים החרדיות שרובן המוחלט עובדות.
    הדו"ח של וועדת פלסנר חובר מתוך שנאה מטורפת למגזר החרדי, לא מתוך שום רצון לשפר במשהו את המצב.
    אם הדו"ח היה מאושר היינו מתגלגלים לסוג של מלחמת אזרחים, (ותמיד היה ויהיו גורמים שירצו דבר כזה, בכל המגזרים) ולמרבה השמחה הבין מי שהבין שזה מטומטם, וגנז את הדו"ח.
    חוצמזה שהכתבה כאן בנויה כמו עוד כתבה של 'הארץ' שעוסקת בבנימין נתניהו: התנשאות בוטה על מגזר שלם. פטרונות יוצאת דופן, זלזול, כל התבלינים המוכרים.
    מצחיק.

    1. מה זה "רוב החרדים עובדים"? אתה מתכוון לרוב דחוק ביותר, 56% בלבד לעומת 90% במגזר הכללי? אגב, גם בארה"ב המחלקת תלושי מזון וקצבאות בלי הגבלה, החרדים (תושבי קריית יואל, למשל) לא ממהרים לצאת לשוק העבודה.

  11. כחרדי אני מגחך למקרא המאמר…
    כל כך הרבה בורות והתנשאות.
    צאו וחשבו מהו התקציב המינימלי ביותר הנדרש לקיום משפחה חרדית עם חמישה ילדים, אח"כ סכמו את כל התקציבים האפשריים שמשפחה כזאת יכולה לקבל מ"מדיניות הרווחה המדהימה" אעלק.
    זה אפילו לא חמש אחוז מהתקציב החודשי!
    בערך טיטולים לשבועיים..

  12. ריאליזם מתובל בשנאת חרדים. אני לא מבין, מה אכפת לאהרון שהיה בלזר מחרדים? שימותו בעוניים… אני הרי לא חושד בו שזה מאהבת החרדים…