גבולות אדומים: מתיחות גוברת ביחסי איראן ופקיסטן

לאחר הפיגוע הקטלני בו נהרגו עשרות מאנשי משמרות המהפכה , בטהרן מפנים אצבע מאשימה למדינה השכנה שמסייעת לארגוני טרור הפועלים בשטחה

חסן רוחאני ונשיא פקיסטן לשעבר נוואז שאריף | Hamed Malekpour

מתיחות גוברת בין איראן לפקיסטן על רקע פיגועי הטרור האחרונים. ארגון 'ג'יש אלעדל' (צבא הצדק) הסוני נטל בשבוע שעבר אחריות לפיצוץ מכונית תופת נהוגה בידי מחבל מתאבד נגד אוטובוס ובו עשרות חיילי משמרות המהפכה במחוז סיסתאן בדרום-מזרח איראן.

ארגונים סונים אחרים הפועלים באיראן, כמו 'אנצאר אלפרקאן', ביצעו בעבר פיגועי התאבדות דוגמת הפיגוע בתחילת דצמבר 2018 סמוך לעיר הנמל המרכזית שאהבהאר. 'ג'יש אלעדל' מבצע בדרך כלל פיגועי חטיפה, התנקשויות ומארבים, והפיגוע בסיסתאן היה פיגוע ההתאבדות הראשון עליו נוטל הארגון אחריות.

סוכנות הידיעות הרשמית של איראן דיווחה כי בפיגוע נהרגו לפחות 27 אנשי משמרות המהפכה ונפצעו 18. על פי ההודעה, באוטובוס היו בעת הפיגוע אנשי משמר הגבול שהיו בדרכם לביתם בסיום משמרת. ב'ג'יש אלעדל' טענו ברשתות החברתיות כי בפיגוע נהרגו כל יושבי האוטובוס.

ההתקפה הקטלנית הייתה השלישית בתוך חודש באותו מחוז, והתבצעה בעיצומן של חגיגות ארבעים השנים למהפכה האסלאמית. באותו היום של הפיגוע, נשא מנהיג איראן ח'אמנאי מסר לצעירי המדינה ובו מעיד על הדרדרות המצב הביטחוני באזור זה ועל תעוזה גוברת של הארגונים הסוניים בפעילותם נגד המשטר.

שר החוץ האיראני מוחמד זריף הזדרז לכרוך בין הפיגוע לבין פסגת ורשה שעסקה בענייני המזרח התיכון ביוזמה אמריקנית, וצייץ כי "אין זה מקרה שאיראן נפגעה על ידי מעשה טרור באותו יום בו התחיל הקרקס בפולין". גם בחיזבאללה וציינו כי הוא כי התרחש בעת "הכינוס האנטי-איראני בפולין", והוא "ממחיש את הקשר בין ארגוני טרור המערערים את היציבות באיראן".

לערער את היציבות

ארגון 'ג'יש אלעדל' הוקם ב-2012 כדי להילחם ולהגן על זכויות המיעוט הסוני באיראן מול האפליה וההזנחה מצד המשטר השיעי. הארגון ממקד את פיגועיו במחוז סיסתאן ובלוצ'יסטאן (הגובל בפקיסטן) בו נמצא מיעוט הסוני-בלוצ'י.

מאז תחילת השנה ביצע הארגון כבר שלושה פיגועים, וזאת לעומת שני פיגועים בכל שנה ב-2018 ו-2017, ומסתמן כי חלה עלייה במוטיבציה וביכולות הארגון באזור זה לבצע פיגועים נגד יעדים ביטחוניים. יתכן כי מתקיים שיתוף פעולה בין 'ג'יש אלעדל' ל'אנצאר אלפרקאן', ולא ניתן לפסול את האפשרות כי מתקיימים קשרים גם לארגון המדינה האסלאמית (דאעש), מה שיכול להסביר את קטלניות הפיגוע.

גוגל מפות

הפיגוע האחרון שב והציף גם את המתיחות הביטחונית ביחסי איראן ופקיסטן, בה מוצאים ככל הנראה ארגוני הטרור הסונים מחסה. בעקבות הפיגוע, משרד החוץ האיראני זימן בשבוע שעבר בדחיפות את שגריר פקיסטן, לו נאמר כי איראן מצפה ממשלת פקיסטן וצבאה לנקוט ב"צעדים רציניים ונחושים" נגד ארגוני הטרור המבוססים בשטחם, לנטר את תנועותיהם באזור הגבול בין שתי המדינות ולעצור את האחראים לפיגוע.

בתוך כך אמר שר החוץ הפקיסטני במהלך שיחה עם עמיתו האיראני, כי בקרוב תגיע משלחת מומחים פקיסטנית לטהרן לשיחות בנוגע לפיגוע נגד משמרות המהפכה. עוד הוסיף כי ממשלתו מוכנה לכל שיתוף פעולה עם איראן בנושא המלחמה בטרור.

מפקד משמרות המהפכה מוחמד ג'עפרי הזהיר בעקבות הפיגוע את איסלמבאד מפני הגשת סיוע או תמיכה לקבוצות הטרור הסוניות, ומתח ביקורת חריפה על ארגון המודיעין הפקיסטני (ISI) על כך שהוא מפעיל מספר ארגוני טרור סונים ומספק להם מחסה. בנוסף הבטיח לנקום בערב הסעודית ובאיחוד האמירויות, אשר לדבריו תומכות בפעולות טרור בתוך איראן.

על פי דברי ג'עפרי במהלך הלוויות ההרוגים, בידי  גופי הביטחון באיראן מידע מוצק והוכחות לפיהן ארגוני המודיעין של סעודיה ואיחוד האמירויות עומדים מאחורי הניסיונות לערער את היציבות בדרום-מזרח איראן. הוא הזהיר כי איראן לא תגלה עוד ריסון כפי שעשתה עד כה, ותגיב בעוצמה על מנת "לנקום את דמם של ההרוגים".

גם מנהיג איראן ח'אמנאי גינה את הפיגוע, האשים "סוכנויות מודיעין זרות (ארה"ב) ואזוריות (סעודיה)" בהוצאתו אל הפועל, וקרא למשמרות המהפכה ולזרועות המודיעין של איראן לבוא חשבון עם מבצעיו.

בין סעודיה, הודו ופקיסטן

בינתיים, נסיך הכתר  הסעודי מוחמד בן סלמאן, הגיע בראשית השבוע לביקור של יומיים בפקיסטן, ביקור שללא ספק מעורר חרדה בקרב אויביו האיראנים. יורש העצר פגש את ראש ממשלת פקיסטן, עמראן ח'אן, וחתם על מזכרי הבנה בשווי 20 מיליארד דולר בתחומי האנרגיה, הפטרוכימיה והחקלאות. ראש הממשלה ח'אן אמר בטקס החתימה כי "פקיסטן וסעודיה לוקחות את הקשר ביניהן לשלב חדש".

בתוך כך, התבצע ב-14 בפברואר פיגוע תופת נגד שיירה של כוח משטרה הודי בקשמיר, בו 44 אנשי ביטחון. ארגון 'צבא מוחמד' לקח אחריות על הפיגוע, וגם במקרה זה נראה כי המחבלים יצאו משטח פקיסטן.

על רקע הסמיכות בין שני הפיגועים באיראן ובהודו, קיימו שתי המדינות סדרת פגישות ובהן העבירו מסר תקיף לפקיסטן. לאחר ביקור בזק של שרת החוץ חוץ ההודית בטהרן, אמר סגן שר החוץ האיראני כי איראן והודו, הסובלות ממתקפות טרור מזעזעות ורבות נפגעים, "הסכימו להגביר את שיתוף הפעולה ביניהן בתחום הלוחמה בטרור באזור".


סא”ל (במיל.) מיכאל סגל הוא חוקר בכיר ומומחה לנושאים אסטרטגיים, תוך התמקדות באיראן, טרור והמזרח התיכון. שירת בצה”ל בחטיבת המחקר של אמ”ן בתחומי איראן והפלסטינים. סגל כותב עבור מרכז המידע למודיעין וטרור במרכז למורשת המודיעין (מל”מ), ומשמש כיועץ בתחום מחקר סיכונים ואיומים לחברות פרטיות.

הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. עשראל צריכה לסייע לכל ארגון הנלחם באויביה לכורדים בסוריה.עיראק.איראן.טורקיה.לספק להם נשק לא תוצרת חוץ כדי לא להשאיר עקבות ברורים.מטוס יצניח להם נשק מהאויר בשטח הכורדים והוא יחולק לכורדים בארבע המדינות.כך ארבע מדינות נוספות יחלשו.וכן לארגונים סונים הנלחמים באיראן.