ועידת ורשה: הפגנת כוח בינלאומית נגד איראן

ההשתתפות הגלויה של מדינות ערב בכנס לצד ישראל היא מהלך חשוב בהטמעת רעיון הנורמליזציה, ובבניית קואליציה אזורית מול טהרן

משתתפי הכנס בוורשה | פייסבוק

ועידת ורשה ליציבות וביטחון במזרח התיכון נפתחה אמש בנוכחות עשרות מנהיגים ונציגי מדינות מרחבי העולם. הוועידה היא יוזמה של שר החוץ האמריקני מייק פומפאו ועמיתו הפולני, והיא עוסקת בסכנת הטילים הבליסטיים של איראן, באחריותה לטרור העולמי, בהשגת ביטחון במזרח התיכון ובמצב בסוריה ובתימן.

ועידת ורשה, שהיא ניסיון אמריקני ראשון לגייס באופן רשמי קואליציה נגד האיום האיראני לאחר שארה"ב פרשה מהסכם הגרעין,  מתכנסת יומיים לאחר התקיפה הישראלית נגד יעדים איראניים באזור קוניטרה בדרום סוריה. בשבוע האחרון נשמעו גם האיומים האיראנים באמצעי התקשורת להשמיד את ישראל, לרגל ציון ארבעים שנים למהפכה האסלאמית.

רוסיה, לבנון והרשות הפלסטינית הודיעו כי לא ישתתפו בוועידה, ולא ברור עדיין אם נציגי האיחוד האירופי שהוזמנו יגיעו בדרג גבוה של שרי חוץ. צרפת גרמניה ובריטניה התנגדו לכינוס הוועידה וניסו לשכנע את ארה"ב לסגת מהרעיון אך נכשלו ויתכן שישגרו רק נציגים בדרג נמוך. גם איראן פעלה בשבועות האחרונים בעיקר מול מדינות באסיה כדי שלא יגיעו לוועידת ורשה.

אנחנו עושים היסטוריה במזרח התיכון יחד עם מנהיגי העולם הערבי:

אנחנו עושים היסטוריה במזרח התיכון יחד עם מנהיגי העולם הערבי:(וידאו: רועי אברהם, לע"מ. סאונד: ניר שרף, לע"מ)

Posted by ‎Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‎ on Thursday, February 14, 2019

עצם כינוס הועידה היא הפגנת כוח אמריקנית שאין להתעלם ממנה, גם מול איראן וגם מול רוסיה שאיראן היא בת בריתה בסוריה. שתיהן רואות את כוונת הנשיא טראמפ להושיב את ישראל ואת מדינות ערב המתונות ביחד בשולחן הוועידה כפרובוקציה.

שיתוף פעולה ביטחוני ומודיעיני בין ישראל למדינות ערב נגד הסכנה האיראנית מתקיים בפועל מזה זמן רב מאחורי הקלעים. מדינות ערב מסתירות אותו כדי שלא יתפרש כנורמליזציה בינן לבין ישראל, ועצם ההשתתפות הערבית בוועידה בגלוי הוא מהלך חשוב בהטמעת רעיון הנורמליזציה וצריבתו בתודעה של הרחוב הערבי.

המטרה השנייה של הועידה היא לנסות ולקדם את התוכנית האמריקנית החדשה לשלום בין ישראל לפלסטינים המכונה "עסקת המאה". ג'ראד קושנר וג'ייסון גרינבלט, שהינם חלק מאדריכלי התוכנית,  ישתתפו בפאנל פומבי וידברו בעיקר על היבטיה הכלכליים ועל הצורך של מדינות ערב העשירות לממן פרויקטים שונים שיסייעו להצלחתה.

ככל הנראה התוכנית כמעט הושלמה והיא אמורה להתפרסם אחרי הבחירות בישראל, אך ממשל טראמפ מתחיל כבר בהכשרת הלבבות של מדינות ערב המתונות, שהבעיה הפלסטינית איננה עומדת יותר בראש סולם העדיפויות שלהן אלא הסכנה האיראנית.

מדוע הרש"פ מחרימה את הוועידה?

ברשות הפלסטינית טוענים כי הפלסטינים הוזמנו באיחור לוועידה וקיבלו את ההזמנה רק לפני כמה ימים, בעוד שאר המדינות הוזמנו כבר לפני כחודש. באופן רשמי מנמקים ברשות את אי-ההשתתפות בכך שהיא מכוונת נגד איראן ולכן אין בכוונתם להשתתף בוועידות שמתערבות בעניינים של מדינה אחרת.

אולם, גם ברש"פ רואים בוועידת ורשה מזימה אמריקנית-ישראלית שמטרתה לגייס את אירופה ומדינות ערב נגד הרשות ולבודד אותה. גורמים ברש"פ אומרים כי ממשל טראמפ מנסה להחליף את ההנהגה הפלסטינית שמחרימה את הממשל מאז ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל, ולהציג אותה כסרבנית לתהליך השלום.

מבחינת הפלסטינים, אחת המטרות של הוועידה היא לקדם את "עסקת המאה" של טראמפ כדי להבטיח את ביטחונה של מדינת ישראל על חשבון הפלסטינים, ולחסל את הבעיה הפלסטינית באמצעות הקמת קואליציה בין ישראל למדינות ערב נגד הסכנה האיראנית, אך גם כדי לקדם את תהליך הנורמליזציה.

שר החוץ הפלסטיני ריאד אלמאלכי אמר כי "ועידת ורשה היא קונספירציה נגד ההנהגה הפלסטינית  וניסיון להטיל מצור כספי על הרש"פ". סאיב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף, אמר כי  הרש"פ מתנגדת בתוקף לכינוס ועידת ורשה וכי  "הנורמליזציה עם ישראל היא תקיעת סכין בגב והתרת דמם של הפלסטינים".

חשיבותה של ועידת ורשה היא בעצם קיומה, ומדובר במהלך אמריקני חשוב נגד איראן. צריך להמתין ולראות מה יהיו הסיכומים בוועידה והאם יהיה לה המשך בכינוסים נוספים, אך סביר להניח כי יסוכמו בה מאחורי הקלעים שיתופי פעולה נגד איראן בין ישראל לכמה ממדינות ערב המתונות. זה כבר הישג חשוב לכשעצמו גם אם הדברים לא יפורסמו בגלוי.


יוני בן מנחם הוא מזרחן ומשמש כחוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. הטור התפרסם לראשונה באתר המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. נתניהו שוב קשקש את עצמו לדעת בשולי הוועידה בפולין על 'הפולנים שרצחו יהודים', ועוד נעזר בעיתונאית יהודית-אמריקאית מטומטמת בשם אנדראה מיצ'ל שקשקשה על מורדי גטו ורשה ש'לחמו נגד המשטר הפולני והנאצי'. ראש ממשלה עלוב שעושה במכנסיים מול החמאס ומשלם לו פרוטקשן חודשי מנסה לשחק אותה אבו-עלי בוורשה נגד הפולנים – ומנחית ללא שום צורך מכה קשה על יחסי 2 המדינות.

    בכלל הפטפטת שלו בזמן האחרון על כל הניסים והנפלאות שהוא עושה במזה"ת ובסוריה ונגד איראן מעוררת את השאלה האם הוא עוד בכלל שולט על סוגריו.

    1. אהרון! הוֶי מתלמידיו של אהרן, – אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה". אמור כל אשר על ליבך אבל אין זה מכובד לדבר בלשון ביבים.

  2. בקשר "לעסקת המאה" זוהי בעצם עוד תכנית נפל של נתניהו, שתוצג בפני הפלשתינים על ידי האמריקאים, כדי שיסרבו ויאפשרו לנתניהו יותר דרגות חופש במהלכיו מול מדינות ערב. העסקה כולה היא תולדת מוחו ההוזה של נתניהו, כדי להמשיך לטרפד את הפלשתיניזם באופן עקיף על ידי הבלטת הסרבנות הפלשתינית הכרונית, שתאפשר חופש פעולה לישראל מול מדינות ערב המתונות. העסקה כולה היא בבחינת שיתוף פעולה של ממשל טראמפ עם יוזמות נתניהו. עם זאת עצם ההסכמה למינוח מדינה פלשתינית מפורזת שטמון בעסקה, הוא מסוכן מאוד כשלעצמו, משום שבניגוד לכוונת נתניהו, עצם הפמפום של "מדינה פלשתינית" ממערב לירדן מסוכן ביותר.