ביקורת ספר: הסדנה להנדסת תודעה

עמיאור מציג בספר כתב אשמה חמור כלפי התקשורת בישראל, ותורם לפיתוח חוש ביקורת וספקנות בקרב קוראיו, צרכני התקשורת. אם עוד לא קראתם, זה הזמן

סלע מאיר, צילום מסך

קוראי ׳מידה׳ נהנים מהנחה בלעדית ברכישת הספר ״הסדנה להנדסת תודעה״ של חנן עמיאור בהוצאת ׳סלע מאיר׳. לרכישה לחצו כאן. קוד הנחה: MIDA2021


ספרו של חנן עמיאור, ״הסדנה להנדסת תודעה״, עוסק בביקורת התקשורת בישראל, בעיקר בשנים האחרונות. חנן עמיאור הוא עורך אתר ביקורת התקשורת ׳פרספקטיבה׳, ועוסק בחקר התקשורת ובפוליטיקה למעלה משני עשורים. הוא מביא לכתיבה ניסיון מעשי רב, של מי שעוקב באופן שוטף ובמשך זמן רב אחר התקשורת ובא במגע עם התקשורת ואנשיה, אותם הוא מבקר. במהלך הספר אף משובצות תגובות של אנשי תקשורת לשאלותיו של עמיאור, שמרימות תרומה חשובה לאמינות העובדות והטענות של הכותב.

כותרת המשנה של הספר היא ״6 הדרכים של התקשורת הישראלית לעבוד עליכם״, ואכן, בספר שישה פרקים מרכזיים: 1. מקורות אנונימיים, בהם נעשה שימוש לא מקצועי ולא שקוף, המעלה חשד עד כדי המצאת מקורות כדי לייצר ידיעה שמתאימה לעמדת העיתונאי. 2. סתימת פיות, שהיא מסורת מאז קום המדינה, וכיום היא מופעלת נגד מחנה הימין. 3. לוחמה פסיכולוגית, שבה עמיאור מאשים את התקשורת, כמי שמנהלת מערכה נגד הציבור. 4. שיתוף פעולה עם ארגוני תעמולה אזרחיים, שיטה שבה ארגוני שמאל מנצלים את חולשתה הכלכלית של התקשורת ואת הטייתה הפוליטית כדי לקדם את סדר היום שלהם. 5. אתיקה שמתיקה, פרק שמצביע על העדר כל מחויבות לאתיקה תקשורתית. 6. דעות ׳הארץ׳ המיטב, שמציג את המדור שהפך לאכסניה של הרדיקלים המתקדמים במיוחד.

חנן עמיאור (צילום מסך)

הפרקים ״מקורות אנונימיים״, שיתוף פעולה עם ארגוני תעמולה אזרחיים״ ו״אתיקה שמתיקה״ עוסקים באופן ישיר בהעדרה של כל מחויבות לנורמות המקצועיות והאתיות של התקשורת בישראל על-פי אמות המידה המקובלות בתחום. שלושת הפרקים האחרים עוסקים במניע הפוליטי והאידאולוגי של התקשורת, המביאים לכשלים נוספים שלה.

החלוקה הזו איננה חדה, מאחר ושלושת הכשלים המקצועיים-נורמטיביים נובעים אף הם מהמניע הפוליטי-אידאולוגי. אך ההפרדה בדיון היא הכרחית, משום שניתן להעריך את הכשלים המקצועיים-נורמטיביים בהתאם לנורמות מקובלות וכתובות בארץ ובחו״ל, כמו מסמך נָקְדִי, תקנון האתיקה של מועצת העיתונות, קוד האתיקה של תאגיד השידור הציבורי ונורמות מקובלות בעיתונות בחו״ל.

חנן עמיאור זכה כבר לשלל המלצות על הכתיבה השוטפת והמעניינת, כמו גם על אינספור הדוגמאות המאלפות שהוא מספק לקורא, המעניקות בסיס חזק לטענות הספר. ההמלצות הללו בהחלט במקומן. הספר מעניק חוויית קריאה שגם אם היא קצרה, היא בהחלט מאלפת.

את הספר פותחת הקדמה מצוינת של הסופרת ואשת התקשורת גלית דיסטל אטבריאן, המוסיפה דוגמה אישית משלה לביסוס התזה שבספר, כמו גם ניתוח מקדים טוב לספר. בקיצור, אם עוד לא קראתם, זה הזמן.

הציבור מפנים

ממש בסוף הספר, בסיומו של פרק ״סוף דבר״, ממליץ עמיאור על שתי דרכי תיקון. האחת, הפרטת השידור הציבורי ושחרור הרגולציה, והשנייה, פיתוח חוש ביקורת וספקנות בקרב צרכני התקשורת, כולל הכרת התמרונים שהתקשורת עורכת נגדם. הספר מעלה תרומה חשובה בקידום הדרך השנייה.

בכל אופן, באמצע הפרק מציין עמיאור את העובדה שאמון הציבור בישראל בתקשורת “בשפל המדרגה” – 36 אחוזים נותנים בה אמון על-פי מחקר של ׳המכון הישראלי לדמוקרטיה׳ ביחס לשנת 2019 (בימים האחרונים פורסם סקר של המכון, שבו אמון הציבור בישראל בתקשורת ירד ל-32 אחוזים), זאת לעומת 44 אחוזים באירופה בחמש השנים האחרונות. המשמעות של הנתונים הללו היא שהציבור מבין וביקורתי, ומפתח מנגנוני ספקנות בריאים, להם מספק ספרו של עמיאור תרומה חשובה.

נקודה נוספת שכדאי להביא בחשבון, שעמיאור לא עוסק בה כמפתח להבנת הידרדרות הנורמות, היא איכותם ורמתם של אנשי התקשורת. מה הופך עיתונאי לפרשן מדיני או כלכלי או כל תחום אחר, מלבד העובדה שהוא מועסק כאחראי על התחום? או, למשל, מדוע דעתם של אמנון אברמוביץ׳, נחום ברנע, רינה מצליח או אחרים בעלת ערך יותר משל כל אזרח המתעניין בחיים הציבוריים?

מחסור במומחים ניכר בתקשורת בישראל, ונדמה לי שקיים קשר הדוק בין העדר ידע ומומחיות לירידה הכללית ברמתה של התקשורת בישראל, עליה מצביע עמיאור. כשהאתוס העיתונאי הוא של אקטיביזם פוליטי, התכונות הנדרשות לעיסוק בתחום הן אלו שמתאימות לתעמולה ולא לעיתונאות משרתת. במידה רבה, מומחיות ומלומדות הן מחסום בפני הפגיעה באיכות המקצועית של העיתונאי.

התקשורת כישות פוליטית רדיקלית

באופן אישי אני סבור שיש בישראל שני מחנות פוליטיים, הימין והתקשורת. בשנים האחרונות הדבר הקצין והביא לכך שרובו של המרכז-שמאל במערכת הפוליטית הפך ממש לזרוע של התקשורת. מיזם רשימת ׳כחול לבן׳, למשל, היה מיזם תקשורתי נטו, שנועד להעניק לתקשורת הישג במרחב הפוליטי. לצורך כך גנץ קיבל אִתרוג מלא והוצג כתקווה המנהיגותית החדשה של ישראל, וביום שהתברר שגנץ לא משחק את התפקיד שייעדו לו, הוא נכתש והושפל על-ידי אותם אנשים שקידמו אותו כתקווה החדשה.

בספרו, עמיאור מרחיק לכת יותר מכך. עמיאור מציג בספר כתב אשמה חמור במיוחד כלפי התקשורת בישראל. בפרק ״לוחמה פסיכולוגית״ הוא כותב דברים, שלדעתי עולה מהם ששאלת הביקורת על התקשורת נמצאת במקום הלא נכון, וחייבת להתחיל מהגדרה אחרת לגמרי שלה. הנה שתי הפסקאות החשובות:

בנייר המדיניות 'לוחמה פסיכולוגית בישראל – עיון מחדש' שהוציא מרכז בס״א באוניברסיטת בר אילן, מגדיר החוקר ד״ר רון שלייפר את הלוחמה הפסיכולוגית כ'שימוש – במהלך מלחמה – באמצעים שכנועיים לא אלימים לקידום יעדי המלחמה'.

“ההגדרה הזאת חלה אמנם על לוחמה פסיכולוגית שמנהלים צבאות במסגרת עימות בינלאומי, אבל ניתן להשאילה לקרב על התודעה שמתנהל בתקשורת. כאן לובשים 'האמצעים השכנועיים' פנים ושיטות, שמטרתם לנטוע בציבור פחד ורפיון, ולערער את אמונתו בצדקת הדרך: העלמת חוזקותיה של החברה הישראלית, הפחדתה, ניפוח חולשותיה, זריעת פלגנות פנימית, עידוד מהלכים מזיקים, רתימת המדיה הבינלאומית למתקפות על ישראל, אימוץ עמדות האויב והדהוד פחדני ואובססיבי של איומיו, במטרה להרתיע מפעולה נגדו”.

אלו האשמות חמורות ביותר כלפי התקשורת הישראלית. השאלה המרכזית העולה מהדברים בהקשר לטענותיו האחרות של עמיאור בספר היא: אם התקשורת פועלת בצורה כה חמורה נגד הציבור הישראלי, האין משמעות הדבר שאין ערך לדיון ב״אתיקה״ ו״שמתיקה״, אלא יש להציב את התזה הזאת במרכז הדיון, ואת כל המאפיינים האחרים כדרכים לביצוע מטרותיה האידאולוגיות-פוליטיות של התקשורת? האם אפשר בכלל לתקן תקשורת, שפעולותיה כה חמורות?

בנקודה הזו נראה לי שעמיאור חייב להעמיק ולבחון מחדש את הסוגיה, ולהעריך עד כמה אפשר לעמוד מאחוריה. משום שאחת משתיים: או שהתקשורת איננה מכונת תעמולה המשרתת מטרות אנטי-לאומיות, ואז הדיון המקצועי והאתי רלוונטי כדיון מרכזי; או שהאשמתו נכונה, ואז השאלות הרלוונטיות אחרות לגמרי והדיון המקצועי והאתי רק נגזר מההאשמות האלו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

12 תגובות למאמר

  1. לאנשים כאלו בדיוק התכוונו המקורות כשהם הזהירו מ"עבד כי ימלוך". העיתונות והפקידות מלאות באנשים טיפשים, עלובים וצייתנים שמשרתים מטרה שאין להם שום מושג מהי. אוסף של אפסים נהנתנים שפסגת ההישגים המקצועיים שלהם היא לפרסם הדלפות של אפסים נהנתנים אחרים ולחשוף כמה פתיתים אכלה שרה נתניהו לארוחת צהריים ואיזה סוג של גלידה היא הזמינה לקינוח. להזכירכם, אמנון אברמוביץ' הוא זה שפרסם את מסמך הרפז המזוייף, פרשה שמתמצתת ומגלמת בחובה את כל הרעות החולות של המערכות שהשמאל שולט בהן. עד היום, רוב המעורבים בפרשה הזאת נמצאים בתפקידים בכירים בתקשורת, בפרקליטות ובפוליטיקה וכל המידע המלוכלך שמור תחת צווי איסור פרסום שנתנו להם אחיהם לדרך במערכת המשפט. הכי מצחיק (או עצוב) לשמוע אותם מתנשאים ומייחסים לעצמם איזו עליונות תרבותית כשאפילו בתחומים הללו נתניהו מאפיל עליהם ומכניס את רובם לכיס הקטן שלא לדבר על עיתונאים והוגי דעות ימניים שהם דואגים להרחיק מהאולפנים.

  2. העיתונות, מכשיר למכירת פרסומות
    צריך לזכור שבן היתר יש כאן גם צד כלכלי והוא שהעיתון או הטלוויזיה ושות', צריך למכור פרסומות כדי להתקיים. כדי לקבל תשלום גבוה על הפרסומת צריך להראות שיש הרבה צופים. לכן מעלים כל מיני שטויות רק כדי לגרום לקהל צרכני התקשורת לבדוק במה העניין ואז כמובן אפשר לומר שיש קהל צופים גדול. ברור הוא שקשה להאמין לעיתונאים ולא רק היום אלא כבר הרבה זמן. כל הדברים שנכתבו בכתבה נראה שהם נגזרת של הבעיה הכלכלית.

    1. אם זה היה נכון, אז ידיעות על שחיתות משפחת ביידן, תפיסת המחשב של האנטר ביידן ותוכנו היו תופסים כותרות ראשיות. במקום זה סגרו חשבונות של גופים ואנשים שפרסמו את המידע הזה. אין כאן שום עניין כלכלי ואם יש, אז מדובר בעיקר על פחד מפיטורין, רדיפה אפשרית ואיבוד הפרנסה של אנשים שמעזים לא לתמוך בשמאל ההזוי ובכנופיות שמסתובבות ברחובות, שורפות, בוזזות והורסות בשם רעיונות נשגבים. אגב, איפה היו כל הכותרות הסנסציוניות כשזה קרה?

    2. יש שיקולים נוספים
      הסיפור על הבן של ביידן כיכב לפני הבחירות אבל לא היה לזה הד ולכן ירדו מזה. העורכים נראה יודעים להעריך מה יביא קוראים ומה לא ופועלים לפי זה. ברור הוא שללא פרסומות העיתון לא יתקיים ולכן כל הפעילות היא במטרה להביא כל מיני סנסציות כדי למשוך קוראים ואז להראות שיש להם קהל גדול ולכן הפרסומת אצלם יקרה בהתאם. כמות הקוראים נבדקת כל הזמן על ידי גופים שאינם קשורים לעיתון. זה כולל גם את הטלוויזיה ובכלל כל אמצעי התקשורת

    3. מי שיוצר את ההד זו העיתונות. לא היה לזה הד כי העיתונות בחרה לקבור את הסיפור מטעמים פוליטיים והרשתות החברתיות חסמו את הכתבות הללו מאותם טעמים בדיוק. השיקול הכלכלי היחיד הוא שאם תעז לצאת נגד השמאל פשוט יהרסו לך את הקרירה. לא קשור לפרסומות ולמפרסמים אלא לעתיד המקצועי של כל אחד ואחד מהעיתונאים והעורכים.

    4. הד נוצר על ידי שיתוף פעולה והדהוד חוזר של כתבות בכלי תקשורת שונים.
      הסיפורים של ביידן נקברים באמריקה כמו שהסיפורים על שחיתות ועבירות בפרקליטות והבתי המשפט נקברים בארץ.
      אין קשר לרייטינג. זו בחירה של הרוב המוחלט בתקשורת לא להדהד את הסיפורים שלא מתאימים להם לאג'נדה.
      ברור שחשיפות על שחיתות במשפחת הנשיא הבא של אמריקה זה רייטינג נהדר… ממש כמו ששחיתות והתנהלות לא תקינה בפרקליטות אמורה לפתוח פה מהדורות…
      יואל,אתה או תמים או מיתמם….

  3. אין לי שום סיכוי להתחיל בקריירה פוליטית. אין ביקור אחד שלי בסופר שלא היתפתתי לטעום זית. אהיה שרופה ומטרה לרדיפה בעיתונות. אגב, גם לי שום כישרון או כריזמה או ברק כלשהוא, אז יכולתי להשתלב הטב .

  4. מההקשר של האתר הזה לעמיאור?
    לא סומך על הצד הזה בתקשורת ולא סומך על הצד השני בתקשורת.
    שניהם אינרסנטים, פוליטיים, וניחנו בראייה קצרת טווח ובלי מחשבה על הדורות שיוולדו עוד 200 שנה.
    אז יאללה, תחליפו מקצוע או שתתחברו ותעשו המו שביקש סוקולוב לפני למעלה מ190 שנה מהעיתונאים להיות 'האנשים הטהורים והנקיים ביותר'.

    1. ספר ימני קיצוני של כותב ימני שמראה רק צד אחד בצורה מגעילה, ולא את הימין. אנשי הימין בתקשורת גרועים יותר. צורחים וצועקים מנסים להשליט את דעותיהם , הספר מפיץ שנאה זלזול לשמאל בכל מילה שלו. הוא ממש אנטישמי לשמאל.יש גם הרבה דוגמאות על הימין אבל הכותב ראה ראיה חד צדדית.

    2. ראינו מה קרה ב 1995 כאשר הימין הסית ומה הייתה התוצאה הנוראה. לא יודע אם מחבר הספר הוא ימיני אולם נראה שהוא מבטא את רוח הימין והרבה פחות את השמאל ומשכך הוא חוטא לעובדות להן הוא מטיף. גילוי נאות אני בפרקים הראשונים של הספר אולם לא ראיתי ניתוח עמוק לעיתון ישראל היום למשל שגם שם נמצא הפנייה "למקורות אנונימיים".

  5. הדיון נכון שיהיה בראש ובראשונה ניתוח לדיווח אובייקטיבי. שהרי לכל אדם בעולם שנחשף לאירוע יש דעה. זאת ועוד, גם העובדות עליהן מתבססים הצד האובייקטיבי לכאורה מוצג באור העמדה של המחבר. הצגת נושא בתקשורת יש השפעה רבה לא רק לדברים שנאמרים או נכתבים אלא גם לדרך שהם נאמרים.
    למשל ( דוגמא מופרכת) – תאונת דרכים קשה בה נהרגה משפחה. ההודעה כזו בה נהרגים יהודים תדווח ( אם בכלל) בעיתונות הערבים ברוח של "צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים". ובואו לא נטעה בדיוק באותה אנחה רווחה ישמיעו ברחוב היהודי כאשר בתאונה דרכים יהרגו ערבים.
    גם אם אובייקטיביות של עיתונאים היא מקום לעבודת דוקטורט הרי מה שנדרש מכל אחד ואחת היא להפעיל שיקול דעת בכל מידע שנשמע. גם מימין וגם משמאל.