כלכלנים, דייקו בדבריכם

הדיון הכלכלי בישראל לא-מקצועי דיו גם מבלי שיוסיפו לבלבול כלכלנים בכירים. ירדן גזית דן בקצרה בשימוש החופשי מדי במושג כשל שוק

עמדות הציבור בנוגע לשאלות כלכליות מושפעות לעיתים מהתבטאויותיהם של כלכלנים בכירים באקדמיה או במשרד האוצר. גורמים פוליטיים ואינטרסנטיים נוהגים על כן להשתמש בהתבטאויות אלו ולהטות אותם לצורכיהם. אך לעיתים הכלכלנים עצמם אינם מדייקים בראיונות ובכותרות שהם מוציאים לתקשורת, ובכך לא רק פוגמים במחקריהם אלא גם מטעים את הציבור ומקלים על מלאכתם של בעלי-עניין.

ניקח לדוגמא את המונח "כשל שוק", הנשמע יותר ויותר בשיח הציבורי. בספרי הכלכלה כשל שוק הוא מצב שבו התוצאה של מנגנון השוק אינה חלוקה יעילה של משאבים. הסיבות לכשל יכולות להיות מגוונות, וכך גם ההצעות לשיפור. אולם כדי שיהיה כשל שוק צריך קודם כל שיהיה שוק: עסקאות הנעשות על ידי קונים ומוכרים במחיר מוסכם ולאחר משא ומתן.

שוק מחנה יהודה; צילום: עמוס גיל

פרופסור דן בן-דוד, מנכ"ל מרכז טאוב, התראיין לאחרונה בנוגע לאחד מפרסומי המרכז, וטען כי "יוקר המחיה הוא תוצאה של כשל שוק במתן חינוך טוב ותשתיות תחבורה בכל המדינה". אך הכול יודעים כי מערכות החינוך והתחבורה בישראל מנוהלות על-ידי הממשלה, ואין בהן שוק של ממש. הורים מעטים בלבד בוחרים לאיזה בית-ספר לשלוח את ילדיהם, ומשלמים עבור בית-הספר מכיסם. על-פי רוב הילדים נשלחים לבית-הספר שקבעה עבורם הרשות המקומית, ואין תחרות בין בתי-הספר. כך גם באשר לתחום התחבורה המנוהל באופן מרכזי על-ידי משרד התחבורה וחברות ממשלתיות. דווקא הפרוייקטים התחבורתיים הבודדים שהצליחו בקירוב הפריפריה למרכז ובהקלה על עומסי התנועה – כביש 6, הנתיב המהיר ומנהרות הכרמל – הם תוצאה של מנגנון שוק חלקי.

באופן דומה הזהיר גל הרשקוביץ, הממונה על התקציבים באוצר, שאם מפעל המלט "נשר" ימשיך ליהנות ממונופול בחסות ממשלתית, ייווצר (בעתיד) כשל שוק. הרשקוביץ הבהיר את כוונתו ואמר כי במידה ולא יוקם מפעל מלט נוסף בתוך עשור, הביקוש למלט יעבור את כושר הייצור של מפעל "נשר", וייווצר מחסור במלט. אך מה המצב כיום? בשל מונופול המלט (בגיבוי ממשלתי) והמכסים והמגבלות על יבוא, לקבלן בניין אין ברירה אלא לקנות מלט מחברת "נשר", המייצרת כ-85% מהמלט הנמכר בישראל, או מיבואן אחד שזכה במכרז ממשלתי המייבא את 15% הנותרים. מצב זה אינו יעיל מבחינה כלכלית, והוא מביא לכך שכבר היום אנו משלמים על מלט מחירים גבוהים באופן מלאכותי בשל שוק מונופוליסטי ולא-חופשי.

אין שוק מושלם וללא כשלים. אולם עלינו להיזהר מלהעמיס על השוק החופשי את הכשלים שאחראיות להם באופן מובהק מערכות ממשלתיות.

הכותב הוא כלכלן במכון ירושלים לחקר שווקים

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *