מבריחים את השממה

מרדף צבאי אחר רכב החשוד בהברחה מגבול מצרים הסתיים בכפר הבדווי ביר הדאג'. נציגי הכפר מגנים את המבריחים: "לא נגבה עבריינים מקרבנו"

רכב ההברחות השרוף. צילום: מוטי זנה

בשל קרבתם לשטחי האימונים של צה"ל, מורגלים תושבי רמת הנגב לנוכחות מוגברת של כוחות צבא וביטחון. אבל נוכחותם של שני מסוקי בלק-הוק מעל קיבוץ רביבים ביום ו' אחר הצהריים היא בהחלט דבר חריג.

"אני מקבל טלפון מראש המועצה שיש שני מסוקים מעל היישוב", מספר ל'מידה' מוטי זנה קצין הביטחון של המועצה. "אני יוצא החוצה ורואה שני מסוקים צבאיים מעל ביר הדאג' ואני לא יודע מה זה". לאחר בירור נודע לקב"ט כי מדובר ברכב שהיה מעורב בהברחה מהגבול דרומית למצפה רמון, וכי מתקיים מרדף אחריו לכיוון רביבים-רתמים. מכיוון שלא קיבל עדכונים מסודרים מגורמי הצבא, החליט זנה להגיע לשטח בכוחות עצמו.

"כל ביר הדאג' התמלאה עשן כי שרפו בכמה מקומות צמיגים, עשו מעין מיסוך להטעות את הכוחות", מספר זנה. "נסענו לכיוון המיקום המשוער של המסוק. היו שם גם כמה שריפות וראינו שם התקהלות המונית. חששנו שיש שם חיילים שהבדואים מציקים להם. אך כשהגענו התברר שלא היו שום חיילים על הקרקע, וביקשנו מנציגי הוועד לפזר את האנשים".

כעבור זמן מועט הגיעו לשטח גם כוחות הצבא, ובשיתוף הכוונה מהמסוק מצאו את שרידי הרכב המדובר. מכיוון שהרכב כבר היה שרוף וההתקהלות התפזרה, מבחינתם של כוחות הביטחון האירוע הסתיים.

מבחינתו של זנה האירוע ממחיש בעיה בקשר של המועצה עם כוחות הביטחון. "יש לנו נתק עצום עם הצבא. העליתי והתרעתי על כך כבר כמה פעמים", הוא אומר, "אבל דבר לא השתנה". דאגתו של זנה משותפת לרבים מהתושבים באזור, החוששים כי תשתית ההברחות הקיימת בשטח עלולה לשמש גם גורמי טרור בסיני.

נתיב ההברחה המשוער: מסיני למרכז הנגב. מפה: באדיבות גוגל מפות

גם ראש מועצת רמת הנגב שמוליק ריפמן מצביע על כשלים בתיאום עם הצבא "מבחינתי נודע לי על האירוע כשראיתי את המסוקים לראשונה בזמן שישבתי להנאתי במרפסת ביתי" לדבריו לא הגיעו שום הנחיות מכוחות הביטחון לגורמים האזרחיים במועצה, דבר שמצביע על כשל חמור.

מלבד זאת, מדגיש ריפמן כי הוא העביר מסר חד משמעי להנהגת הכפר לבל תזלוג ההתקהלות בכפר לפגיעה ברכוש או בנפש בקיבוצים הסמוכים "הבהרתי להם באופן הכי ברור שיש כי כל אלימות כלפי התושבים באזור לא תיענה בסלחנות" הוא אומר "הם מבינים שאסור להם בשום אופן לפרוק את המתחים שיש להם עם כוחות הביטחון כלפי תושבים אחרים".

המבוגר האחראי

בכפר ביר הדאג' רואים אירועים מסוג זה בחומרה, ובניגוד להתנגדות שהם מגלים להריסת מבנים לא חוקיים שמבצע מנהל מקרקעי ישראל, בכל הנוגע לפעילות פלילית נציגי הוועד מבקשים להבהיר שהם רואים עין בעין עם כוחות הביטחון.

"כהנהגה של יישוב וכתושבים אין לנו שום התנגדות למשטרה ולגורמי אכיפה אחרים", אומר סלמן אבו חמיד מראשי הוועד בכפר. "בעקבות מה שהיה קיימנו ישיבה גדולה בביר הדאג' אתמול, דיברנו על זה אני מקווה שזה לא יחזור על עצמו. אני מקדם ישיבה גם עם שמוליק ריפמן ראש מועצת רמת הנגב במטרה להסדיר את היחסים בין כל השכנים באזור. ישבנו גם עם המשטרה מפקד תחנת דימונה ואני חושב שאנחנו במגמה חיובית. אני מקווה שאירועים כאלו לא יחזרו על עצמם".

גם דחיללה אבו גרדוד, נציג נוסף של הוועד המקומי מתנגד נחרצות להשתתפותם של חלק מהתושבים בהברחות. "זה לא בסדר מה שהם עושים הילדים האלה. תאמין לי. ברגע שמספרים לי את  זה אני מתבייש. אני יודע איך אנשים מתייחסים לזה, וזה לא צריך לקרות בכלל".

דחיללה מספר כי הוא התבטא בחריפות רבה בישיבה שקיימו אתמול (יום ב') התושבים. עד כדי כך שדבריו הכעיסו רבים מהצעירים שנכחו במפגש. "אמרתי להם שהם לא צריכים להתערב בדברים כאלו. זה מרדף אחרי בנאדם שברח מהגבול ולך תדע מה יש איתו, אם זה חשיש או מחבלים. אף אחד לא באמת יודע מה יש לו יכול להיות שזה משהו מאוד מפחיד. לא צריך להשתתף בזה בכלל".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

4 תגובות למאמר

  1. עם כל הכבוד למסוקים, הרכב נסע עשרות קילומטרים אחרי מעבר הגבול ולא הצליחו לעצור אותו. זה מפתיע לרעה.

  2. כתבה יש בה הרבה זיופים
    עיתונאי זיפן שכמוך תתביש לך בושה וחרפה