הטלנובלות של הפוליטיקה הדתית

 הפוליטיקאים הדתיים מצדיקים את קלישאות הפלגנות ובדיחות בית-הכנסת: פירון הקניט את אורבך שרב עם חוטובלי, וכולם כמובן חוששים מהפרענק

מתפלשים בביצה. צילום: אבי אבלוב

פחות מעשרים יום נותרו לבחירות ושפע הסקרים המתפרסמים חדשות לבקרים מצביעים על מגמות ברורות: הימין מתחזק, קדימה נעלמת, ולמצביעי עלה ירוק מומלץ כנראה למצוא שימוש אלטרנטיבי לפתקי ההצבעה של מפלגתם. מעל לכל אלה בולטת המגמה של גידול באחוז חובשי הכיפה והשביסים. אם הרכב הכנסת יהיה דומה לזה שמשתקף בסקרים, כ-40 מתוך 120 חברי כנסת ישראל יהיו דתיים או חרדים.

על-מנת לדון במשמעויות הנגזרות מנתון זה נערך אתמול במכון הישראלי לדמוקרטיה כנס תחת הכותרת: "דתיים בפוליטיקה: ביחד או לחוד", שנפתח בדברי סגן נשיא המכון, פרופסור ידידיה שטרן:

חברי הכנסת הדתיים לא הציעו עד היום תזה דתית לגבי המרחב הציבורי ולאופן יהדותה של המדינה. בכנסת הבאה תהיה הזדמנות היסטורית לשנות את זה. בפעם ראשונה מבין 40 חברי הכנסת הדתיים, לא יהיה רוב לחרדים. זו הזדמנות לטפל בכל הנושאים המעיקים ברוח דתית שאינה כופה, בנושאי דת, נישואין, כשרות ושבת במרחב הציבורי, אבל אפשר גם לקחת את ההזדמנות הזו ולהילחם על עוד מאחז בשומרון. אלה שתי האלטרנטיבות, או עוד מאחז או הזהות היהודית של מדינת ישראל.

חרדים נלחמים על קולות

הנושא הראשון שנידון בכנס היה שאלת המפלגות החרדיות. בשל הזמנתו של הרב אמסלם, שהוכרז כאויב הציבור החרדי, סירבו נציגי ש"ס ויהדות התורה להגיע. על כך אמר אמסלם:

הם פוחדים להתעמת. הם לא מסוגלים להגיע לוויכוח אמיתי ולבוא לומר מה עשיתם לציבור הספרדי. אתם חילצתם אותו מהעוני? אתם הפכתם לטייקונים על גבו של אותו ציבור, שהטבעתם אותו בים של עוני. ש"ס עושה מה שהאח הגדול יורה לה, מה שאגודת ישראל תתן לה הוראה. היא לא מסוגלת ללכת צעד אחד מעבר למה שההשקפה הליטאית תרשה לה.

דווקא הנציג החרדי הליטאי בפאנל, עורך השבועון החרדי "במשפחה", הרב משה גרילק, השמיע אמירות אופטימיות:

בעמך החרדי יש שינוי בגישה לגבי המרחב הציבורי של מדינת ישראל. החרדים רוצים להיות חלק מהכלל ולהשפיע מבפנים. אצל החרדים זו תופעה של זליגה למפלגות אחרות, גם למפלגת העבודה אם להאמין למה שבוז'י אומר. זו תופעה ולדעתי היא תתרחב מפני שאין מנהיגות אמיתית ביהדות התורה. התהליכים של יציאה לעבודה קורים בחברה החרדית. רק מה, יש בני אדם שרוצים להאיץ את זה. תנו לזה להתפתח לבד, בלי שחר כחול ובלי שחר כתום. צריך לזכור את אמירתו של הרב שטיינמן: "אני בעד אבולוציה ולא רבולוציה".

תמיכתו של הרב שטיינמן בתורתו של דארווין, מסבירה מדוע הוא נחשב בקרב הליטאים כמתון יחסית.

הציונות הדתית מתפלגת

בשאלת הציונות הדתית פתח פרופסור אשר כהן באמירה שאין ציונות דתית אלא יש ציונויות דתיות. שאר חברי הפאנל מיהרו להוכיח את התזה שלו. הרב שי פירון, מספר שניים ברשימת יש עתיד של לפיד, אמנם ביקש  "להמשיך עם החרדים עד סוף הערב. זה הכי מעניין", אבל דווקא הדיון על הציונות הדתית התעלה לרמות עניין של טלנובלה ארגנטינית מוצלחת, עם בגידות, העלבויות, סערת רגשות, וקמפיינים פוליטיים.

אורי אורבך, שפתח עם תגובה עוקצנית להודעה כי ציפי חוטובלי מתעכבת להגיע באמרו כי גם החתונה שלה מתעכבת, היה רק הסנונית המבשרת את הסתיו.

הרב פירון, ששינן היטב את העובדה כי מפלגתו ומפלגת הבית היהודי מתמודדות על קבוצות מצביעים דומות, מיהר לחבוט בבנט ובנבחרתו:

אני רואה בציונות הדתית תופעה שאני קורא לה 'עכשיו תורנו'. היינו קצינים בצבא ולא ספרתם אותנו. היינו באקדמיה ולא ספרתם אותנו. עכשיו תורנו, אנחנו נראה לכם מה זה. בשביל זה, אורית סטרוק, מוטי יוגב, אלי בן דהן, הכל בסדר. המטרה של בנט היא להיות ראש ממשלה. הוא לקח מפלגת מדף בשם המפד"ל עם שלושה מנדטים וזה היה האקזיט הטוב ביותר שהוא יכול היה לעשות … דרך האקזיט של בנט יש אקזיט גדול יותר של הימין הקיצוני. זה לא נפתלי בנט שמשתיק את שאר הח"כים. הח"כים הימניים של תקומה שותקים כי הם מבינים שכדאי להם לשתוק.

אורבך לא נשאר חייב וממרום 15 המנדטים בסקרים החזיר במתקפה משלו:

יש לך את הדעות שלך ביחד עם יאיר לפיד, תעשו את השיח עם החמישה מנדטים שלכם, תהיו בריאים. אבל אתה אימצת תוך שעתיים שאתה ביש עתיד את הנענוע של יאיר לפיד. אני לא אקבל בחיים את הטקסטים של "אה, מאחוריו הרב ליאור, מאחוריו הרב כהנא". אתה מאלה שרוצים להראות שהם יותר חילונים מהמפלגה החילונית.

בינתיים הצטרפה חוטובלי לדיון ובתור נציגת הליכוד, שבשבועיים האחרונים חובט בבנט מכל הבא ליד, הוציאה חוטובלי את מחבט הבדגמינטון שלה:

בזה שהבית היהודי פותח את השורות זה בסך הכל חיקוי של הליכוד ואנשים תמיד יעדיפו את המקור. אי אפשר לשחק על המגרש מהקצה. צריך לשחק ממרכז השדה. תיזהרו לא להתעורר בבוקר שלמחרת הבחירות ולגלות שבנט הוא משיח שקר משום שהוא בסך-הכל פוליטיקאי.

נציגי הציונויות הדתיות המשיכו בהקנטות עוד זמן מה (פירון:"אני תרמתי לפריימריז של חילי טרופר" ; אורבך: "טוב, זה כי לכם אין כאלה"), והמסקנה כנראה היא שבזמן בחירות, קשה לפוליטיקאים ממפלגות שונות שלא להתדרדר למלחמות בוץ, גם אם מדובר באנשים המיודדים אלה עם אלה בשגרה. לעומת זאת, לאחת המאזינות בקהל, אשכנזיה חילונית ומבוגרת, שבהתה באימה בחובשי הכיפות שאיישו כמעט את כל המושבים בפאנל שהתקיים בקודש הקודשים החילוני, המכון הישראלי לדמוקרטיה, הייתה דווקא מסקנה אחרת אותה היא הביעה בקול: "עוד מערכת בחירות אחת ואנחנו מדינת הלכה – הזוועה!"

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

7 תגובות למאמר

  1. עלה ירוק – הרשימה הליברלית כבר מזמן לא "מפלגה של סטלנים"..
    יש להם את המצע הכי מפורט ויסודי בבחירות האלה.

    מה שהזוי פה זה איך אנשים מצביעים למפלגות בלי מצע של מילה אחת אפילו.

  2. בהמשך למגיב מעלי, ממולץ לקוראים לקרוא את התכנית הכלכלית ולראות את הסרטונים. מדובר באחת התופעות המרשימות של הבחירות; קבוצת אנשים ללא תקציב גדול הצליחו לסחוף את הרשת בזכות החזרת הרעיונות הליברלים למרכז הבמה.
    http://wp.me/pZujs-xT

  3. לפני שאתם שופטים מפלגה על בסיס דעות קדומות בלי לקרוא אפילו את המצע, אני ממליץ לכם לשמוע את פרופסור עומר מואב כשהוא מציג את התכנית הכלכלית של "עלה ירוק – הרשימה הליברלית".

  4. אני מאוד מאוכזב מכם – הרבה פעמים ניסיתי לתפוס אתכם בסילופים או שקרים ולא הצלחתי. מאז עבר הרבה זמן ולא טרחתי יותר לאמת את דבריכם – נהייתי קורא נאמן ממש.

    אז פתאום אתה אומרים שסביר מאוד להניח שעלה ירוק לא יעברו את אחוז החסימה. תסתכלו על הסקרים האינטרנטיים ובאוניברסיטאות איפה שעלה ירוק מצליחה מאוד – על פניו נראה שהיא דווקא כן תעבור את אחוז החסימה, אך כנראה שלא בהרבה מנדטים.

    שוב אני אומר – אני מאוכזב שסלידת הכותב מהמפלגה, שהיא לגיטימית, מתבטאת פה בצורת סילוף.

    1. עם תומכי עלה ירוק הרשימה הליברלית הסליחה.
      אכן, המדגם האחרון של מינה צמח שנערך בחושות של סיני הראה
      כי עלה ירוק זוכה ל-128 מנדטים. אתר מידה מכה על חטא. מודה ועוזב יעושן

  5. משה, אלון, איתמר – נגמר לך השמות אז המצאת עוד שם – אניהו?
    אין שם כזה!
    חבל שאתה לא שואל, הייתי יכול לספק לך הרבה שמות – אנה,דנה, שושנה מעניין באמת עם מה הם מתחרזים…