הביוגרפיה של מורסי: עקוב אחר שינויים

נשיא מצרים מורסי מנסה לזגזג בין רדיקליות אסלאמיסטית לפרגמטיזם דיפלומטי, אך מכון המחקר ממר"י לא מתכוון להקל עליו את המלאכה

מאז שעלה לשלטון, מנסה נשיא מצרים מוחמד מורסי לתמרן בין אידאולוגיה אסלאמיסטית-רדיקלית לבין פרגמטיזם מתון. עד כה נהנה מורסי ממרחב התמרון שהותירו לו גופי התקשורת העולמית המרכזיים, אך עתה, בעקבות פעילותו של מכון המחקר ממר"י, בבית הלבן לא מוכנים לעבור על התבטאויותיו החריפות לסדר היום

עבר מפוקפק, עתיד לא ברור. מוחמד מורסי. צילום: Wikimedia Commons

לפני כשבועיים (3.1) פרסמנו ב'מידה' סרטון של ממר"י בו נראה מורסי בשנת 2010 תוקף את ישראל בכינויים ממיטב הרפרטואר האסלאמיסטי ("מוצצי הדם שתקפו את הפלסטינים, מחרחרי המלחמה הללו, צאצאי הקופים והחזירים"). יומיים לאחר מכן פורסם הסרטון גם באתרי החדשות הגדולים בישראל, ונדמה היה כי חיש-מהר העניין יתאדה, כרגיל, ללא התייחסות מצד התקשורת העולמית.

אך הפעם משהו השתנה. לאחר שצפה בסרטון המדובר, פרסם ריצ'ארד בכר, עיתונאי חוקר במגזין הכלכלי פורבס, מאמר ביקורת חריף, בו תקף את ההתעלמות הגורפת של תקשורת המיינסטרים העולמית מהטרמינולוגיה האנטישמית של מורסי:

מיותר לומר כי סרטון זה הינו חדשות עצומות עבור תקשורת ההמונים האמריקאית! אלא שהוא לא (טוק טוק, ניו-יורק טיימס? מישהו בבית?). למעשה … לא היה אפילו גוף תקשורתי גדול אחד שסיקר אותו. לא AP או רויטרס. לא חדשות CBS או CNN.

בכדי להוכיח, לעצמו ולקוראים, כי עצם היותו יהודי לא מעיבה על שיקול דעתו המקצועי, פנה בכר לג'ין פורמן, אחד מהעורכים המוערכים ביותר בתחום העיתונות הכלכלית וזוכה 18 פרסי פוליצר. "אני חושב שעלית פה על משהו", אמר פורמן. "על פניו, העניין ראוי לסיקור. אלו אמנם ראיונות מלפני שנתיים, אך הן חושפות את הלך המחשבה של מורסי – שחקן מפתח במזרח-התיכון. לגיטימי לשאול את הכתבים המסקרים את הדופק של המזרח-התיכון האם הכירו את הסיפור, ואם אכן ידעו עליו – מדוע לא סיקרו אותו בעצמם?".

בכר התייחס גם לסרטון ישן יותר של ממר"י (שפורסם אף הוא ב'מידה'), בו נראה מורסי בתפילת יום שישי כשברקע קורא השיח': "להשמיד את היהודים", ותמה כיצד אירועים חמורים שכאלה עוברים בשתיקה מצד התקשורת. "אם זה לא מספיק כדי להפוך את הקלטות של מורסי לראויות לסיקור", כתב, "קחו בחשבון כי הכלכלה המצרית על סף קריסה, וממשלתה מחכה נואשות להלוואה בסך של 4.8 מיליארד דולר מ'קרן המטבע הבינלאומית' … עד עכשיו, מחלקת המדינה האמריקנית לא השמיעה ולו ציוץ של חרדה ביחס להקלטות אלו. ועדיין, ניתן לטעון כי זה הזמן לעשות זאת – לפני (לא אחרי) שנחתמים הצ'קים הגדולים".

האירוע שהתרחש ארבעה ימים לאחר-מכן הפתיע גם את בכר. ביום שלישי האחרון הודיע דובר הבית הלבן ג'יי קרני כי הממשל בוושינגטון מגנה בתקיפות את "הרטוריקה הלא מקובלת" של מורסי, וכי גורמים בממשל האמריקאי, המבקרים כעת במצרים, מסרו את הודעת הגינוי לשלטונות המצרים. "אנו מתנגדים להצהרות אלו כפי שאנו מתנגדים לכל שפה המלבה שנאה דתית", אמרה דוברת מחלקת-המדינה ויקטוריה ניולנד לעיתונאים. "במשך זמן רב מדי נעשה שימוש בסוג זה של רטוריקה באזור [המזרח-התיכון]. הדבר נוגד את מטרות השגת השלום".

 תקשורת אובייקטיבית ומאוזנת

קשה לקבל את הטענה כי בכל 15 שנות פעילותו של מכון ממר"י, גופי התקשורת המרכזיים לא נחשפו לפרסומיו ולו פעם אחת, שהרי חומרים מסוג זה זוכים תדיר לסיקור נרחב בתקשורת השמרנית באמריקה ובעולם כולו. המסקנה המתבקשת היא שגורמים בתקשורת המערבית בוחרים במודע להסתיר חומרים שעלולים להביך את העולם הערבי-אסלאמי. ניתן היה לצפות כי עתה, אחרי שאפילו הבית-הלבן הכיר בחומרת הדברים, יזכה מכון ממר"י לחשיפה הוגנת ושתקשורת המיינסטרים תוקיע את ההצהרות האנטישמיות; אך יש מי שמוכן להגן על מורסי אפילו במחיר אבדן האמינות ופגיעה באתיקה העיתונאית.

מזה שנים עוקב בלוג BBC Watch אחר מעלליו של ערוץ החדשות הבריטי וחושף את המגמתיות העקבית בסיקור הסכסוך הישראלי-פלסטיני. בפוסט שפורסם אתמול, ניתן לראות כי גם הפעם ב-BBC לא הצליחו להתאפק ו"כיווננו מחדש" את דבריו של מורסי. בדיווח על הצהרת הבית-הלבן, נכתב באתר ה-BBC:

בקליפ הלקוח מהערוץ הפלסטיני אל-קודס, התייחס מר מורסי למתנחלים היהודים כ"כובשי פלסטין" ו"מחרחרי מלחמה". הוא קרא ל"התנגדות מזוינת בפלסטין נגד הפושעים הציונים הללו, התוקפים את אדמת פלסטין ואת הפלסטינים".

בטקסט קצר זה ישנן שתי בעיות. ראשית, ערוץ אל-קודס אינו עוד "ערוץ פלסטיני" אלא ערוץ של החמאס. אין זו הפעם הראשונה שה-BBC מנסים להעלים את העובדה כי ערוץ זה הוא למעשה אחיו הקטן של ערוץ אל-אקצא, ערוץ חמאס המשדר תכני תעמולה חריפים נגד ישראל. שנית, כפי שניתן לראות בבירור בסרטון, בדברי מורסי לא הייתה כל התייחסות ל"מתנחלים" אלא לכלל ה"ציונים" – גם לאלו המתגוררים בתוך גבולות הקו הירוק. ניסוח זה הוא המצאה מוחלטת של ה-BBC.

ממר"י על הגל

בינתיים נראה כי בממר"י מבקשים לנצל את תשומת הלב ופותחים במתקפה חזיתית נגד מורסי. אתמול (יום רביעי) העלה מכון המחקר סרטון נוסף משנת 2010, בו נראה מורסי מכנה את אובמה "שקרן" וקורא "לא לשכוח לטפח את ילדינו ונכדינו לשנאה כלפי הציונים, היהודים וכל מי שתומך בהם … חייבים לטפח את השנאה. השנאה חייבת להימשך".

 

אתנחתא קומית

קטע נוסף מתוכנית אירוח בטלוויזיה המצרית חושף את השקרים של מורסי ביחס לעברו כעובד בסוכנות החלל האמריקאית (NASA). למרות התוכן הנייטרלי של הדברים, נחשפת בסרטון זגזגנותו הבלתי נלאית של מורסי, וחיבתו לסיפורי אלף לילה ולילה, שהוא גיבורם.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. אולי מוטב כך. מורסי אינו מסתווה ואומר בגלוי את שהוא חושב. כך אנו יודעים מי עומד בראשות ההנהגה המצרית ואני מקווה שמנהיגינו ידעו לנווט את המדיניות של ישראל בהתאם לכך.