המנון לגוש

בימים האחרונים נפוצות שמועות אודות "הגוש החוסם" שיוכל למנוע מאזרחי ישראל עוד ארבע שנים של שלטון נתניהו. קווים לדמותו של הגוש המיתולוגי

הגוש החסום. צילומים: יח"צ

העובדה שכולם מסכימים כי בנימין נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה לא יכולה לעצור את שבירת המוסכמות המסורתית של מפלגות השמאל – סליחה, המרכז – בישראל. לפיכך עלה לכותרות אותו גולם מסתורי המוצג לציבור הבוחרים לפני סגירת הקלפיות: "הגוש החוסם". האגדות מספרות שבכוחו של אותו גוש, המכונה גם "גוש החכמים", להפוך עופרת לזהב ואת ציפי לבני לפוליטיקאית מתמידה. אך חשוב מכל, הוא יכול למנוע עוד ארבע שנים של שלטון נתניהו.

ברם, מהי מהותו של הגוש הנעלה? כיצד ניתן לתרגם רעיון כה נאצל ומופשט לשפת ההדיוטות? כתב 'מידה' יצא לשטח לנסות ולהבין.
על פי זקני-שבט שעמם שוחחנו, הגוש פועל בערך כך: בבוקרו של ה-23 לינואר, עם היוודע התוצאות הסופיות וספירת קולות החיילים והימאים, מתחילים לחלות את פני נשיא המדינה ראשי-הסיעות שנבחרו לכנסת. אחד אחד הם נכנסים לקיטונו, ובפיהם מומלצם לראשות הממשלה. כוחו הפסיכו-קינטי של הגוש גובר על כל ההנחות המוקדמות, והרכבת הממשלה מוטלת על יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ'.

הקואליציה על פי הסקרים האחרונים תורכב פחות או יותר כך:  העבודה, יש עתיד, התנועה, מרצ, ש"ס, יהדות התורה, בל"ד, חד"ש, ורע"מ תע"ל. סה"כ 73 מנדטים של שבת בני-דודים גם יחד. מיסטיקה במיטבה.

חלוקת התיקים בקואליציה זו תהיה מעניינת במיוחד: חנין זועבי תכהן כשרת הימייה. יאיר לפיד יקבל את תיק החינוך, מתחתיו ישרת דב חנין מחד"ש כסגן השר לחינוך-מחדש. ציפי לבני תקבל שוב את תיק ניצחנו-בנקודות-החוץ. אריה דרעי ימונה לשר המשפטים, ויעמוד בראש ועדת השרים למלחמה בשחיתות, ואילו אחמד טיבי, שימונה לשר לקליטת עלייה, יפתח במבצע "מוסא" להעלאת פליטים פלסטינים לארץ-ישראל. יחימוביץ' גם הכינה תוכנית גיבוי במידה ו"ארץ חדשה" תעבור את אחוז החסימה, שאז ימונה אלדד יניב כשר לענייני גרביים במשרד ראש הממשלה.

הדרישה המרכזית של 'יש עתיד' בראשות יאיר לפיד, השותפה המרכזית בקואליציה של יחימוביץ', תהיה טיפול בשוויון בנטל. על כן החוק הראשון שיעבור בממשלה החדשה הוא חוק יסוד: 'האוהל'. החוק יקבע כי: "איש באוהלו יחיה". הדתיים לאוהלה של תורה, הערבים לאוהלם של אבותיהם הבדואים הנומדים, והחילונים … לאוהלים של בומבמלה. כך  לא ישא איש בנטל, וישרור השוויון בכל. הישג מונומנטאלי לאיש והג'ל בקדנציה הראשונה שלהם.

במידה ויקרום הגוש עור וגידים, תפיסתה הכלכלית הסוציאליסטית של מפלגת העבודה תאושר בממשלה החדשה פה אחד. החוק הראשון שיעבור יהיה החובה על אזרחי המדינה ללמוד יוונית מודרנית. פרט לכך אזרחי ישראל יחויבו לשעת התעמלות בוקר, בה ינסו להתרומם מהקרקע במשיכת ציצית שיערם. לאחר הכישלון, תוכרז שביתה כללית עד אשר לא ימולאו כל דרישות המתעמלים, וחוזר חלילה.

הישג מרכזי נוסף של התוכנית הכלכלית של יחימוביץ', המסמנת את כיסיהם של עשירי ישראל כמקור למימון כל דרישותיה התקציביות, יהיה ההצלחה במלאכה הסיזיפית, בה כשלו כבר רבים וטובים: מעבר הדירה של תשובה, פישמן, שרי אריסון, האחים עופר, לב לבייב, ושאר חבריהם הטייקונים, לארצות-אירופה, שם לא יוכלו לנקר את עיני אזרחי ישראל בעושרם המוגזם, לספק להם עבודה או למכור להם סחורה.

לא רק הישגים חברתיים יהיו לממשלת הגוש החוסם, אלא גם הישגים מדיניים שערכם לא יסולא בפז. לראשונה מזה שנות דור, תשרור בממשלה תמימות-דעים בנוגע לקו האדום המגביל את המשא-ומתן עם הפלסטינים: הקו האדום של גוש דן. בקואליציה הנדירה שתקום יספק אבראהים צרצור – הקורא לג'יהאד לשחרור ירושלים – את הצורך של ש"ס בפיקוח-נפש לו זקוקים בכדי למסור שטחי ארץ-ישראל על-פי פסקי הרב עובדיה. שירותה המסור של ציפי לבני, המבטיחה הסכם עם אבו מאזן תוך חצי-שנה, יבטיח כי מדינת ישראל תגלה סוף סוף מהם האינטרסים שלה: מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים, מדינת תל-אביב שבירתה שדרות רוטשילד, ואיראן גרעינית. ובא לציון גואל.

הגוש החוסם הקסום הזה אינו מדע בדיוני. חכמי השבט מסבירים כי בכל אחד מאיתנו טמונה היכולת לקרב את  התגשמותו. כל שעלינו לעשות הוא לקוות חזק, אבל ממש ממש חזק, אולי להתפלל קצת, וכמובן: לא לשכוח לשנן בקול מתעצם והולך את המנטרה המבורכת: "רק לא ביבי, רק לא ביבי, רק לא ביבי!!!".

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר