דעה: נתניהו מעדיף את לפיד בחוץ

במלאכת הרכבת הקואליציה, ינצח ההרכב שיספק את הביטוח הטוב ביותר לעתידו הפוליטי של נתניהו

נשיא המדינה שמעון פרס עמד בפני התלבטות גורלית לאחר שיושב-ראש ועדת-הבחירות המרכזית, שופט העליון אליקים רובינשטיין, הגיש לו את תוצאות הבחירות. מצד אחד רצה פרס עד-מאוד להטיל את הרכבת הממשלה על עצמו, ולעזאזל חוק הבחירות וגילו הצעיר. מצד שני, הנשיא זוכר כי נותרה לו עוד שנת כהונה אחת בתפקיד, שלאחריה יוכל להתמודד בעונה הבאה של היפה והחנון עם ניסיון רב כלוזר שבוודאי ישחק לטובתו. עוד אחת מההחלטות הקשות שהחיים מזמנים לנו. כידוע, בסופו של דבר בחר נשיאנו בחיי הסלב, והטיל במוצ"ש את מלאכת הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו.

נאום נתניהו באיפא"ק; צילום: לע"ם

מרגע הישמע הגונג ברחוב הנשיא 3, החלו צוותי המו"מ הקואליציוני של הסיעות בפגישות קדחתניות במטרה להגיע להסכמות בנושאים הבוערים שעל הפרק: השיוויון בנטל, יוקר המחייה, התהליך המדיני, ויכולות האינסטגרם של נתן אשל. באמצעי התקשורת המשיכו בינתיים במשחקי הרכבת הקואליציות האפשריות, בהתחשב בסתירות המהותיות ביותר בין המפלגות: כיצד ישבו יחדיו לפיד עם השיוויון בנטל וש"ס עם השיוויון בנטילת הידיים? האם יצל מטע עצי התאנה בן 19 המנדטים של 'יש עתיד' על תוכנית ההסדרה של אח שלו בנט? ואיך יוכל שאול מופז להיכנס לממשלה מבלי שעדת הנחשים בראשות לבני תירה לו ארס בגב?

האיום מבית

הכל טוב ויפה, אך אדם אחד נשכח בכל הסיפור הזה – ראש הממשלה. כמובן שנתניהו מעוניין להגביר את השיוויון בנטל, להקל על יוקר המחייה ואם להאמין לנאום בר-אילן, אף לקדם הקמתה של מדינה פלסטינית; אך מעל לכל אלו עומד האינטרס המהותי ביותר למדינת ישראל: הבטחת עתידו הפוליטי שלו עצמו, אינטרס שלאו דווקא מתיישר עם שלל הקואליציות האפשריות שהופרחו לחלל האוויר.

לפני הכל, קיימים איומים מבית, בתוך סיעת הליכוד. התוצאות המאכזבות של מפלגת השלטון העלו אל פני השטח רחשי קריאת תגר על מנהיגותו של נתניהו. גדעון סער, שמזה זמן בונה בסיס כוח בתוך המפלגה, ואף התקבל ביום הבחירות בקריאות לא-מקריות ולא-במיוחד-מקוריות: "הו הא, מי זה בא, ראש הממשלה הבא", מסומן כמסוכן. אך גם בוגי יעלון, במידה וימונה לשר הביטחון, עלול לצבור ניסיון חשוב ולאיים על נתניהו מהאגף הימני בליכוד, בעיקר בהתחשב בעובדה שנתניהו צפוי למשוך את ההגה המדיני שמאלה, בוודאי אם יאיר לפיד יכנס לממשלה.

איום נוסף, שכמעט ונשכח בינות לרעידות המשנה שבאו אחרי רעידת האדמה הבין גושית בבחירות, הוא אביגדור ליברמן. אמנם בטווח הזמן המיידי תלוי ועומד מעליו המשפט בפרשת השגריר בן ארי, אך אם יחלץ ממנו בזיכוי או לפחות ללא קלון, יוכל ראש מפלגת ישראל ביתנו להוות סכנה למנהיגותו של נתניהו. לליברמן עומדת האפשרות לפרוש מן הסיעה המאוחדת ולמצב עצמו מחדש כאלטרנטיבה מימין לליכוד, או, אפשרות מסוכנת לא פחות עבור נתניהו, להשתלט מבפנים על הליכוד, תוך שימוש בנאמנות המוחלטת של חברי ישראל ביתנו ובקשריו רבי השנים עם פעילי שטח ליכודיים.

מתכנן את עתידו בזהירות, אביגדור ליברמן; צילום: לע"מ

האיום מחוץ

האיום הפנימי על נתניהו עדיין נמצא בשלב הגישושים. בפעולה החלטית ושיבוץ תיקים חכם יוכל נתניהו להתגבר עליו. אך האיום החיצוני, מצד מילי ונילי הישראלים, יאיר לפיד ונפתלי בנט, מאיים וגלוי עוד יותר. לפיד כבר הצהיר על רצונו לרוץ לראשות הממשלה לא פעם, ואף הספיק לאיים על נתניהו, שבמידה ולא ימולאו דרישותיו במלואן הוא יעמוד בראש האופוזיציה. גם בנט לא מסתיר את שאיפותיו לשבת ביום מן הימים בראש שולחן הממשלה, והוא מצהיר בריש גלי כי מטרת הבית היהודי להפוך לליכוד החדש ולעמוד בראש מחנה הימין.

במידה ויחליט נתניהו להכניס את שני הטרובדורים פורטי-הגיטרה לממשלתו, הוא יאפשר להם להתחזק מבחינה ציבורית, תוך צבירת ניסיון מעשי, סעיף שקורות החיים של שני השחקנים החדשים משוועים לו נואשות בבואם לקדם את מטרת-העל האסטרטגית להתיישב יום אחד על הכורסא הנוחה של נתניהו. ישיבתם בממשלה גם תספק להם שעת כושר להציג עמדה לעומתית אידיאולוגית נוקשה מול ראש הממשלה ולפרוש מהקואליציה בתזמון נוח להם.

חרדים בפנים, לפיד בחוץ?

משום כך נראה כי לקריירה הפוליטית של ראש הממשלה, הצעד הבטוח ביותר יהיה צירוף המפלגות החרדיות לממשלה והשארת אחד השחקנים החדשים באופוזיציה. העדיפות היא להותיר בחוץ את לפיד, שכרגע מהווה את האיום הרציני יותר. כך יבטיח נתניהו את הברית ההיסטורית שלו עם החרדים, ובד בבד יוכל לשלוט בגובה האיום שמציבות לו שתי הדמויות החדשות בפוליטיקה הישראלית. הותרת 'יש עתיד' באופוזיציה תשחזר מבחינת לפיד את הטעות האסטרטגית של לבני 4 שנים קודם לכן, כאשר סירבה להצטרף לממשלה בראשות נתניהו. טעות כזו עלולה להסתיים בכך שעדי אשכנזי תקריין במערכת הבחירות הבאה את תשדיר הבחירות של לפיד: "מי אתם שתצחקו על הג'ל של יאיר? מה זה השטויות האלה?". לטובת קואליציה שכזו מגייס היום נתניהו את לבני, כשחקן ראשי בקואליציה.

כמובן שקואליציה שבמרכזה נמצאים החרדים, לא תקדם את השיוויון בנטל וכנראה שגם הקיצוצים הנדרשים בתקציב ייפגעו. יש מי שיאמרו כי קואליציה כזו אינה מיטיבה עם רוב העם בישראל. אך כאשר המנהיג נדרש לבחור בין גורלו לבין גורל העם, יהיה תמים לחשוב כי הכף תיטה דווקא לכיוון הנכון.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. נכון שכל הפרשנים הפוליטים חוגגים את מפלתו של נתניהו וכבר הפכו את כל הסובבים אותו לסכנה ועקב כך לכאלה שלא יהיו בקואליציה אבל ממידה ציפיתי לטיפה יותר.
    אם נחשוב שנייה בהיגיון נבין שהאינטרס של נתניהו הוא שתהיה קואליציה גדולה ככל האפשר, כזאת שלא תהיה תלויה לא בלפיד ולא בחרדים.
    והאינטרס האמיתי של החרדים זה לשבת בממשלה, של בנט זה לשבת בממשלה, של ליבני לשבת בממשלה, של מופז לשבת בממשלה ושל לפיד לשבת בממשלה, מכאן כולם ישבו בממשלה ואף אחד לא יוכל לסחוט את נתניהו, דבר שהוא האידיאל עבור נתניהו
    נכון שלפיד העיז לומר שהוא יהיה ראש הממשלה הבא, אולם למען
    האמת הצהרתו זו לא פחות אבסורדית מהצהרותיו של שאול מופז.
    ללפיד הצביעו כאלה שנמאס להם מ"הפוליטיקאים הישנים" אותם אלה שהצביעו בעבר לקדימה, או שוויתרו על הצבעה לליכוד עקב כך שהיה ברור שנתניהו יהיה ראש ממשלה והעדיפו להצביע למפלגה סקטוריאלית (כנ"ל לגבי הרבה ממצביעי הבית היהודי), אבל קטע- בבחירות הבאות לפיד כבר יהיה פוליטיקאי ישן, ואין שום סיכוי שבעוד 4 שנים יהיה כאן גן העדן שהוא מבטיח ואז מצביעיו יעשו מה שהם רגילים לעשות- יתאכזבו ויעברו למפלגת האופנה הבאה.
    בנוגע לשאר הסכנות של נתניהו- אגלה לכותב סוד- אין שום סיכוי שסער או ליברמן, או בוגי יגברו על נתניהו בפריימריז בליכוד, הם כולם אפילו לא מעיזים לקרוא תיגר על נתניהו, ושואבים את כוחם מתמיכת נתניהו.
    אבל גם לכתבי מידה משעמם אז הם כותבים דברים שהם יודעים שאין סיכוי שיתממשו במציאות.

  2. ראשית עומר, תודה על גילוי תורת הסוד. אני מבטיח להשתמש בידעונים ובך בפעם הבאה שאשתעמם.

    שנית, מעולם לא טענתי שאני חושב בהיגיון ובטח ובטח שלא כותב בהיגיון כך שלצפות לכך ממני יהיה מוגזם ואף לא הגון.

    שלישית, לומר שלכולם יש אינטרס לשבת בקואליציה דומה לאמירה שלכל בעלי החיים יש אינטרס לנשום. חלקם אכן מקפיד על כך אבל ישנם כאלו שמסיבה כזו או אחרת מפסיקים לנשום עצמונית.

    כל מה שאני מציע הוא שידו של נתניהו מונחת על הברז של בלון החמצן של לפיד, ואולי יהיה חכם מבחינתו לסגור אותו לפני שהוא יספיק להתנפח.

    נ.ב
    אכן ממידה יש לצפות ליותר – אני רק משמש כסטיית תקן של האתר כחלק ממדיניותו לשילוב אלו שגורלם שפר עליהם פחות דוגמת אוכלוסיית הקרחים.