"המילה גורמת לפני האישה להאיר"

למרות מחלוקת פנים-הלכתית, מילת הנשים היא מנהג רווח בעולם המוסלמי. מה מקורו? תפוצתו? סכנותיו? ומה עושים ארגוני זכויות האשה והאדם?

זהירות: כתבה כואבת על מילת נשים בעולם המוסלמי; לא מומלץ לבעלי נפש רגישה במיוחד, חסידי הפוליטיקלי-קורקט, או רב-תרבותיות. על-פי נתוני 'ארגון הבריאות העולמי', ישנן כיום כ-140 מיליון נשים וילדות ברחבי העולם הסובלות מתוצאות מילת הנשים המבוצעת, על-פי רוב, בילדות עד גיל 15. מה מקור המנהג? עד כמה הוא רווח? האם יש מחלוקת פנים-אסלאמית בסוגיה? והיכן ארגוני זכויות הנשים והאדם?

קמפיין נגד מילת נשים באוגנדה. צילום: אמנון שביט

הכאב היה בלתי נסבל. במשך שבועיים התקשתה איאן בת ה-5 לקום מן המיטה או ללכת לשירותים מבלי לחוש כאבי תופת. הדימום סירב להיעלם במשך כל התקופה הנוראית הזו. הסיבה לכאבה הנוראי של איאן היה טקס המילה (בערבית: חִ'תאן) שעברה הילדה בארץ מולדתה סומליה.

מי שקיצצה את איבר מינה, ללא כל הרדמה או אמצעי חיטוי בסיסיים, הייתה סבתה, שבעצמה עברה טקס דומה בילדותה. העולם למד להכיר את שמה של איאן חירסי עלי, אשר ברחה מסומליה והפכה לחברת פרלמנט בהולנד, כאחת הלוחמות המובילות בעולם נגד קיצוניות אסלאמית. למעמדה הגיעה בזכות ספרה כופרת ובזכות הסרט שעשתה על מעמד האישה בחברה המוסלמית יחד עם הבמאי ההולנדי תיאו ואן-גוך,סרט שהביא לכך שגרונו של ואן-גוך שוסף לאור יום על-ידי רוצח שפעל, לדבריו, "בשם האסלאם".

מילת נשים באסלאם

בכדי להבין את שורשי מילת הנשים, יש לבחון את המקורות הקדומים של האסלאם. הדמות הקשורה קשר הדוק ביותר לנושא במקורות האסלאמיים היא אם עטיה.

לאם עטיה שמור מקום של כבוד במסורת האסלאמית. לאחר שערך מחמד את ההג'רה ממכה לעיר הולדתה של אם עטיה, אל-מדינה, בשנת 622 לסה"נ, היא הצטרפה לכוח המוסלמי הלוחם שלו ונחשבה לאחת מ"רעיו" (ה"צחאבה"). אם עטיה נחשבה למלומדת גדולה עוד בתקופת חייו של נביא האסלאם. לאחר מותו היא עברה לבצרה שבעיראק והחלה ללמד את אנשי המקום הלכות. כאשר פגש מחמד את אם עטיה, היא כבר ביצעה את טקס מילת הנשים. היה זה טקס שבוצע על סמך ערכים פגאניים-ג'אהִליים (מילולית, "תקופת הבערות", הזמן שקדם לאסלאם), אך מחמד אישר אותו, ובכך נתן גושפנקא אסלאמית למנהג.

דוגמא למסורת הקושרת את אם עטיה למנהג מילת הילדות והנשים היא המסורת שנמסרה מפיו של המלומד המוסלמי אל-טבראני (מת בשנת 981 לסה"נ) ולפיה "הייתה בעיר מדינה אישה אחת ושמה אם עטיה, אשר הייתה מבצעת את טקס המילה (בילדות ובנשים), ואמר לה שליח אללה, תפילת אללה עליו וברכתו לשלום: הו, אם עטיה, אל תפריזי בקיצוץ, והרי המילה גורמת לפני האישה להאיר וגורמת אושר לגבר". מסורת נוספת, מאת המלומד אבו-דאוד (מת בשנת 888 לסה"נ) קובעת כי "הייתה אישה אחת במדינה (ושמה אם עטיה), ואמר לה שליח אללה, תפילת אללה עליו וברכתו לשלום: 'אל תפריזי בקיצוץ, והרי הדבר עושה חסד לאישה, וגורם לבעל לאהוב אותה".

לקורא התמה כיצד מנהג שמקורו פגאני-ג'אהִלי זוכה לאישור כל-כך גורף וישיר מן המסורת המוסלמית נציין כי אין מדובר בחריג יוצא דופן. כך, למשל, מספר לנו המלומד אבן השאם (מת בשנת 833 לסה"נ) כי כאשר מחמד נולד, לקח אותו סבו עבד אל-מטלב אל הכעבה, שהייתה בזמנו מקום תפילה פגאני מלא בפסלים ואלילים, ונשא תפילת הודיה לאללה, אחד האלים אותו עבדו אנשי חצי האי-ערב באותה התקופה. על-פי מסורת זו, התפילה לאללה בכעבה נתפסת כדבר חיובי, למרות שהיא נעשית על-ידי סבו הלא-מסלמי של מוחמד, ובמקום מלא פסילים. בעיניו של אבן השאם מעשה זה רק מחזק את הטענה כי הכעבה היא מקום מקודש וכי אללה הוא האל האמיתי מתוקף העובדה שעוד לפני בוא האסלאם הערבים עבדו אותו.

"המילה גורמת לפני האישה להאיר". צילום: ג'ונת'ון נרבי

בימים ההם, בזמן הזה

על בסיס מקורות אלו ואחרים, בשנת 2013 פרסמה המועצה הגבוהה של העלמאא' באינדונזיה פתווא הקובעת כי מילת נשים אינה חובה אך היא רצויה ותואמת את רוח האסלאם. אולם לא כל אנשי הדת המוסלמים מסכימים עם קביעה זו. לדוגמא, המג'לס הכורדי העליון שבעיראק פסק בשנת 2010 כי מנהג מילת הנשים אינו מבוסס על האסלאם ומקורו בתקופת הג'אהיליה. ועדיין, המג'לס סירב לקבוע כי מדובר בנוהג פסול. הסמן הקיצוני במחלוקת זו הינו מי שהיה הסמכות הדתית הסונית העליונה במצרים וראש אוניברסיטת אל-אזהאר השיח' אל-טנטאוי, שקבע בשנת 2003, בהקדמה לספר העוסק במנהג, כי מדובר ב"נוהג מגונה" הנוגד את ערכי האסלאם, ופוגע ב"בבריאותה, במצבה הנפשי, החברתי והרוחני של האישה המוסלמית".

נלחם ב"נוהג המגונה"; שיח' מוחמד סעיד אל-טנטאוי. צילומסך

כך או כך, בעוד הדיונים והמחלוקות ניטשים בקרב חכמי האסלאם השונים, מילת הנשים נמשכת לה בלא מפריע בכל רחבי העולם המוסלמי, ולא רק במזרח-התיכון.

בדו"ח שפרסם ארגון הבריאות העולמי בשנת 2012 נקבע כי כיום חיות ברחבי העולם כ-140 מיליון ילדות ונשים הסובלות מתוצאות המילה, או מצורה מסוימת של הטלת מום באיבר המין הנשי, אשר מבוצעת, ברוב המקרים, בילדות עד גיל 15. מבדיקה שערך הארגון בשנת 2011 עולה כי מתוך 28 מדינות בעולם בהן נהוג לקיים את מילת הנשים, מצרים, הנחשבת למדינה מודרנית ומתקדמת יותר מאתיופיה, סודן ומאלי, אחראית לקיומם של יותר מקרי מילה משלושת המדינות הללו גם יחד.

מעבר לאיסור הדתי, מילת הנשים במצרים אסורה על-פי חוק. לדברי ג'ורג' פאיק, כותב קבוע באתר הליברלי המצרי "השיח המודרני", למרות האיסורים, הטקס עדיין מתבצע במצרים המודרנית. הסיבה לכך, טוען פאיק, היא שאנשי דת ורופאים כאחד משוכנעים כי חוקי האסלאם מצדיקים את קיומו. כתוצאה מכך, לא פעם מתות ילדות קטנות, אך הללו מחזיקים בעמדתם כי "זהו גורלן למות כך, ללכת את דרכן האחרונה על דרך השהאדה המכובדת, בעוד הן טהורות ואיבר מינן קטוע", מציין פאיק במרירות. בעיני העם הפשוט האיסור בחוק נתפס כמזימה אמריקנית וציונית שמטרתה פגיעה במרקם החיים המוסלמי הטהור, ואילו אל-אזהאר נתפס, עוד מימי מובארכ, כמוסד המשרת את רצון השלטון המושחת.

תמותת הילדות אינה הבעיה היחידה במילת הנשים. המילה מובילה גם לזיהומים, לסבל רב ולסיבוכים גניקולוגיים בזמן לידה. אך מעבר לנזק הפיזי ישנה גם הפגיעה המהותית במעמדן של הנשים, או, כדברי ארגון הבריאות העולמי, המנהג "פוגע בזכותן לחיים, בריאות ושלמות הגוף ללא אפליה, ובזכותן שלא להיות משועבדות ליחס אכזרי, בלתי-אנושי ומשפיל".

למרות כל האמור, יחסם של ארגוני הנשים וזכויות האדם לתופעה לוקה בחסר ומאפשר את המשך קיומו בממדים עצומים, ללא מחאה ראויה והצפת הנושא לטיפולם של הגורמים הרלוונטיים. נראה שהרבה יותר נוח לארגונים הללו להתמקד בקידום מעמד-האישה במדינות חשוכות כמו ישראל וארה"ב.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 תגובות למאמר

  1. אז אתם אומרים שבעולם המוסלמי יש מחלוקת על המוסריות של מילת נשים?
    מעניין כמה רבנים מטילים ספק במוסריות של מילת גברים ביהדות?

    ואיפה ארגוני זכויות האדם?
    הגוגל שלכם מקולקל?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Inter-African_Committee_on_Traditional_Practices_Affecting_the_Health_of_Women_and_Children

    http://en.wikipedia.org/wiki/Tahirih_Justice_Center

    http://www.npwj.org/FGM/BAN-FGM-CAMPAIGN.html

    http://www.banfgm.org/BanFGM!/Home.html

    1. יש לך קישור בסוף לביקורת על ארגוני הזכויות.

      מעניין למה שתי התגובות מתלוננות על מילת בנים ביהדות? גם אם היהדות לא בסדר, נגיד, אז זה מכשיר את מילת הנשים באסלאם? שכחתם שהמוסלמים גם מלים את הגברים, אז בכל מקרה הביקורת לא רלוונטית.

      זה ממש לא מוסרי התגובות האלה. רואים עוול, אז במקום לגנות אותו ולמנוע אותו אומרים: במקום אחר יש עוול אחר.

    2. עודד,
      מילת נשים מבוצעת על מנת לשלוט בהן מינית ולהבטיח שלעולם לא יהנו ממין ובכך לא תהיה להם סיבה לבגוד בבעליהם. אפשר להשוות זאת לקשירת הרגליים שהיתה מבוצעת במזרח הרחוק לנשים, על מנת שלא יוכלו לברוח (כן, פיזית לברוח מהבית שלהן!).
      מילת גברים נובעת ממקום אחר, ואפשר להתווכח לכאן ולכאן אם יש צורך לעשות זאת, אבל תענה לי על השאלה הזאת – כמה גברים מתו ממילה?
      הבנת מה ההבדל ולמה אין מקום להשוואה?

    3. לאפרת- הדוגמא הסינית שהבאת היא באמת השוואה מושלמת.
      את מתכוונת לשבירת הרגליים ע"י קשירה, שהייתה נהוגה בסין.

      אכן, מדובר במנהג עתיק יומין שהיווה את שיא האופנה והתגלמות היופי בסין. לא כולם יכלו להרשות את זה לעצמם ואימהות נהרו בהמוניהן למומחות בתחום כדי שברות המזל מבין בנותיהן (בד"כ מתחיל מהבת הבכורה) תוכלנה למצוא בעל עמיד לעצמן. אחיותיהן לעומת זאת נאלצו לעבוד בשדות כדי לקיים את עצמן.
      מזל שאצלנו אין ניתוחים מגוחכים שגורמים לנשים וגברים להיראות יותר טוב (וכמובן במקרים רבים גם מזיקים לגוף)…

      המנהג כמובן הופסק ע"י חברינו הטובים- המיסיונרים.

      אני זוכר כתבה שראיתי לפני מספר שנים ב'רואים עולם' על מאחרונות הנשים כפותות הרגליים, אישה בת 100. איך היא התגאתה בנכס שלה עם ניצוץ בעיניים, אפילו אחרי שנים של שטיפת מוח פרופגנדיסטית נגד, וחשבה אותו ליפה. אבל כמובן בשביל נשים כמוך מדובר ב'שעבוד' מכוער.

    4. למגיב
      אם היית יודע איזה תהליך עוברות הילדות שקושרים להם את הרגליים – אני אחסוך בפרטים המזוויעים אבל זה מתחיל בגיל 5 או 6, שמים תחבושות סביב הרגליים ומצמידים את החלק של האצבעות לחלק התחתון הפנימי של כף הרגל בחוזקה. ואז מכריחים את הילדה ללכת, ובכל צעד שהיא עושה העצמות בתוך הרגל נשברות, עד שהיא לא מסוגלת ללכת אלא רק לזחול, ובכל יום קושרים את התחבושות יותר ויותר חזק על מנת שהעצמות השבורות יתאחו באופן חא טבעי ו"יקטינו" את הרגל (בפועל הרגל הופכת להיות בעובי כפול 2 כי בעצם מקפלים אותה ל- 2….), ובסופו של דבר, אחרי תהליך ריפוי ארוך שיכול להימשך גם 10 שנים, הנערה לא יכולה לעשות צעד לבד, ותלויה באפיריון שייקח אותה ממקום למקום.
      עכשיו תגיד לי אם זה אמור להיות עניין שהינו תלוי תרבות או שיש לבטלו לחלוטין מסיבת התעללות לשמה????

    5. אפרת,

      מה שאת מתארת זה פשוט דבר מזעזע! אסור לעשות דברים כאלו לבני אדם.
      עכשיו כשאמרתי את זה, את רוצה אולי שאני אגיש לך תיאור ציורי של מה שקורה בהפלות? או בניתוחי הגבהה? ניתוחי דיסמורפיה? ניתוחי פנים? תעשיית הבשר (למאכל)? ועוד ועוד ועוד…
      את טוענת בעיקר טיעון ריגשי שמתבסס על הרגישויות המודרניות שנוצרו בגלל שאנשים חיים בבועה מגוננת ולא רגילים לראות מראות לא נעימים. בנוסף את גם מעבירה אותו בצורה ויזואלית, תמונת בזק שמראה ילד ערבי כפות ומעליו עומד חייל ישראלי, העיקר זה מה שאתה רואה על פני השטח. אין קונטקסט. ככה עושים גם הפונדמנליסטים שמתנגדים להפלות.
      מה שאת שוכחת זה שהתהליך המצמרר הזה הוא פרוצדורה רפואית עתיקה. לספר לך איך עקרו שיניים במאה ה-18? היום למשל אפשר לעשות את זה (וגם מילת נשים, בעצם) בהרדמה מלאה. אגב, מסיבה כלשהי לא הזכרת שאת הדברים הללו עשו תוך כדי מזעור הכאב ע"י לקיחה של עשבים,ביצוע הפרוצדורה רק בזמנים מסויימים, עיסויים, השריות בתמציות ועוד…
      כמו כן, וזה נראה לי העניין העיקרי, מה שצריך לבדוק זה כיצד מתייחס הנשוא לפרוצדורה. אנשים הם אותם אנשים כבר אלפי שנים, הפסיכולוגיה וחישת הכאב עובדת בדיוק באותה הדרך. יש אפיזודה לא נעימה, עוברים אותה- וממשיכים הלאה. בפעם הראשונה שבה שברתי את היד בטיול, צרחתי כל היום והלילה, בהתחלה כשהגעתי לסף הכאב אפילו התעלפתי, למחרת מגיעים לב"ח-מקבעים ויאללה נגמר. או אחרי ברית המילה (גיל 9), סבלתי כאבי תופת במשך חודשים, אבל כואב, עוברים, וממשיכים הלאה. CARPE DIEM.
      זה מה שכל חסידי הפוליטקלי קורקטנס והמודרניים המערביים מתעלמים ממנו, שהחיים הם יותר מורכבים מהשבלונה הם רואים את העולם. לא כולם רואים הכל כמוהם.

      ולבסוף, בחטף, את העלת נקודה אמיתית בנוגע למהות הפרוצדורה- התוצאה שבה האישה מתקשה לנוע (היא לא תלויה באפיריון בניגוד למה שאת אומרת. אבל כן, הליכה הופכת לעניין לא פשוט. אני מניח שלמרחקים ארוכים באמת צריך אפיריון). אפילו שהתנועה המועטה עזרה הרבה פעמים להעלות שומנים, דבר שהיה עוד יותר סקסי, ויש שאמרו שהליכת הלוטוס תרמה להצרת וחיזוק הואגינה.
      לומר לך שזה לא ברברי שנשים ירצו לעולל לעצמן דבר כזה? לדעתי זה ברברי. ושמנות שמפסיקות לאכול כדי שיראו כמו אלו שרזות גנטית, זה לא ברברי? את רוצה לחוקק חוק שמכריח כל אישה לאכול?
      אבל כן, ברור שאם אידאל היופי הוא כזה או כזה – מדובר בעניין תרבותי. את יודעת כמה גברים במכון הכושר שלי לוקחים סטרואידים וחומרים ממריצים שיהרגו אותם בגיל 40? זה לא התעללות? לצערי אני לעולם לא אראה טוב כמוהם.
      אם מחר מישהו יצייר מלאכים והם יהפכו לאידאל היופי החדש – דבר אשר יגרור עליה בניתוחים מחרידים של השתלת כנפיים בבני אדם- אז בהחלט מדובר בעניין תרבותי.
      אם את רוצה להיכנס עם תפיסות היופי שלך אליהם אל תבכי כשהערבים יהיו מספיק חזקים להיכנס עם תפיסות היופי שלהם אליך. הם יגידו שחוסר כריתת האוזניים שלך היא התעללות כיוון שהן מונעות ממך לראות את אורו של אללה. (בסדר, הנפצתי דוגמא שטותית, אבל העיקרון עומד).

    6. אוי, לא יודע איך יכולתי לשכוח את המחוכים והנעליים הקטנות שהיו באופנה אך לא מזמן. אביזרים שעיוותו לחלוטין את עמוד השידרה. הנעליים הקטנות, אגב, הורסות את הרגל. אמנם לא ברמה של כריכת רגליים אבל רגל של מישהי שהולכת בנעליים כאלו הרבה- מהר מאוד תהיה מעוותת.
      בעצם, נדמה לי שנעליים קטנות הן באופנה גם היום.

  2. אני חושב שראוי לעסוק במחלוקות דתיות של אחרים בקצת יותר זהירות.
    לא משנה כמה למדת את הסוגיות מעמדך ההרמנויטי ביחס לפסיקת הלכה מוסלמית הוא שונה מאשר זה של מאמין.

    אין ספק שיש לעזור להפחית את הסבל שנגרם לשווא, לדוגמא לבחון האם אכן קיימת הכרה של המאמינים במחלוקת, בחינת האופן שבו המנהג מבוצע וסטנדרטיזציה שלו בכדי למזער תמותה ונזק, אבל מחאה נגד התופעה עצמה היא מורכבת.

    האם אתה מוביל גם מחאה נגד מילה יהודית בשל כל הסכנות הנלוות לה?
    http://www.britmila.org.il/?p=145

  3. כמו 2 המגיבים מעלי גם אני נגד פוליטיקלי קורקטנס ו"רב תרבותיות"- אבל אני בהחלט בעד אוטונומיה תרבותית.

    עם כל הכבוד, כמה שכל מיני מנהגים נראים בעיניך ברברים וסותרים ערכים שאתה תופס כקדושים- כשאתה פועל (אפילו בעזרת כתבות כמו זו) ל"קידומם" אצל אנשים אחרים- אל תבכה כשאחרים "יקדמו" את עצמם אצלך. חשבתי שבאתר ליברטני זה אמור להיות מובן מאליו.
    אפילו שאנחנו 'נגד ערבים והכל'…

    אגב, זה מזכיר לי סצנה מסאות' פארק (הסרט) שבה כל המתים מתאספים בגהנום והשטן עושה להם היכרות, מרים אחד המשתתפים את ידו ואומר- "אבל הייתי נוצרי טוב כל חיי ועכשיו אני בגהנום, הו SATAN מה היא הדת הנכונה? השטן מרים דף לוח הקליפס שלו (גמו שבודקים תשובה ממבחן) ואומר "מורמונים. מורמונים זאת הייתה התשובה הנכונה"…
    מעניין כמה בנות יודו לך אם בסוף מתברר שהמוסלמים צדקו והבנות שלא נימולו בגללך יגיעו לגיהנום.

    ולעודד- כן, יש אנשים המתקראים "רבנים" שמתנגדים לברית מילה. מדובר כמובן ברפורמים ולכן המרכאות. יש לי תחושה שגם כל הקמפיינים הללו ו'חילוקי הדעות' באיסלם- מקורם בסוכני תרבות זרה. רפורמים משלהם.

    הרי המערב הנאור-הוא יודע איך באמת צריך לחיות ומה הם הערכים הנכונים.

    1. אז אתה כן בעד רב תרבותיות.
      אטימות לסבל של בני תרבות אחרת היא לא מוסר יותר טוב מהנאורות של המערב.
      אם הנשים חופשיות לבחור ובוחרות במילה, זה סיפור אחר. הקטע הוא שאם אתה מסכים, אז אתה כבר מתנשא, כי חופש בחירה לנשים זה סיפור מערבי, כידוע.

  4. לא.
    אני נגד רב תרבותיות. רב תרבותיות משמעה חיסול התרבות/דת שלי, כי רב תרבותיות תומכת בשילוב תרבויות/דתות אחרות ברפרטואר שלי. *זה* בדיוק המיסיונריות שאני מדבר עליה.
    המערכת שלי היא של התבדלות ושכל אחד יעסוק בענייניו.

    כשאתה לא שולח את נציגיך ליבשת אחרת ללמד אותם איך צריך לחיות ומה זה 'רע ו'טוב'.

    באשר לחלק השני בהודעתך-
    אני לא אתחיל להעלות טיעונים של מה זה סבל וקורבנות, מהיכן הם מגיעים, כיצד הם מתבטאים בחברות אחרות, על יחסיות וכו'…
    כל אלו הינם טיעונים רלוונטיים אך ארוכים מדי (אבוי, אין לי יותר מדי זמן או כוח להשקיע בדיון) ואולי גם לא תמיד קשורים ישירות.

    לכן, אני רק אציע אנלוגיה קלה.
    לפני כמה שנים הייתי עד בבית החולים לאירוע שבו איזה ילד צרח ועשה היסטריות בנוגע לאיזה ניתוח שהוא צריך לעבור (או שזו הייתה פעולה רפואית אחרת-אין לי מושג). יחד אם זאת, אמא שלו תפסה אותו בכוח והכניסה פנימה.
    לפי הלוגיקה שלך, בגלל הסבל הרב שנגרם וחוסר הבחירה – אסור לבצע דברים כאלו.

    בנוגע למשפט האחרון- אם אסכים אני לא אהיה מתנשא, שכן זו תהיה הסכמה לוויתור לתוקפנות שלך.P:
    בכל מקרה הפיתרון פשוט- לא להסכים ולא לא להסכים. לתת להם ללבן את העניינים שלהם לבד.

    1. אני מקווה שאתה מבין את עצמך, אני לא מבין ממש אותך. מילת נשים זה ניתוח למטרות ריפוי? תהיה בריא.
      בכל מקרה רב תרבותיות זו בדיוק הגישה שאומרת כל אחד מה שטוב לו, לא לכפות ערכים של חברה אחת על אחרת.

    2. חשבתי שאני ברור ותמציתי. אוקיי, אסביר את כוונתי.

      בשתי הדוגמאות מדובר בהורה שמכריח את הילד שלו לעשות דברים בניגוד לרצונו לשם טובת הילד כפי שההורה רואה אותה.
      ראיית העולם שלך היא של בשר ודם, מה שרואים זה מה שיש. ו"ריפוי" בשבילך זה התגבשות תאית לכדי הצורה הפיזיולוגית שמצויה אצלך (זאת סתם דוגמא).
      לעומת זאת "ריפוי" אצל מי שראיית העולם שלו היא רוחנית כוללת בתוכה גם התגבשות מוסרית או אנרגיות הילתיות או וואטאבר…

      הפואנטה היא, שיש הבדל בין צורה לבין משמעות. (אני מקווה שהמשפט הזה מובן).

      לגבי הרב תרבותיות- אהה… תראה. זה לא מדויק.
      ההגדרה המילונית היא:
      (Government, Politics & Diplomacy) the policy of maintaining a diversity of ethnic cultures within a community

      זה נכון שטכנית מדובר בשימור תרבויות נפרדות- אבל בפועל תנועת ה'רב תרבותיות' הולכת הרבה פעמים עם קוסמופוליטיות ויפי נפש אפולוגטיים שמתרפסים בפני תרבויות מסוימות, דבר אשר יוצר וקטור פעולה חד כיווני (וכמובן דיסהרמוניה קהילתית).

      נקודה נוספת היא זו שמדובר על שילוב תרבויות שונות בצורה *פנים חברתית*!
      זה מנגנון פעולה שונה לחלוטין ובעל משמעות שונה לחלוטין לחברות ולאינדיבידואלים בתוכה מאשר יצוא התרבות שלך לארץ אחרת. שמירה הדוקה על הזהות שלך וצדקת דרכך ללא נסיון אקטיבי להנחיל אותה לאחרים- זה ההבדל בין לאומיות לאימפיראליזם.

      אולי אתה בעד הנחלת תרבות עליונה וסדר עולמי, אבל תזכור שגלגלים והיסטוגרפיות- טבעם להתהפך. היום אמונותיך הן שישלטו בעולם- מחר יהיו אלו אמונות אויביך. אל תבכה כשזה יקרה.

      מצד שני אולי אתה בכלל שייך להוטנטוטים, שגם זו ראיית עולם- אבל כאן כבר באמת שאין לי אפשרות לשכנע אותך שכן הבסיס שונה מדי.

      נ.ב הערה צדדית- לא קשורה לדיון כאן- אני לא יכול להתאפק ולכן אציין, למרות התנגדותי למה שקרוי 'רב תרבותיות', טכנית, ניתן ליישם אלמנטים מסויימים מההגדרה המקורית הן במסגרת החופש שמדינה אמורה לספק לתושביה והן אולי במסגרות מסוימות שיבנו. מילת המפתח כאן היא הפרדה. כמובן תוך מתן אפשרות לכל אדם לעבור ממסגרת למסגרת כאוות נפשו.

    3. *הפרדה ואכיפת חוק נוקשה בעבור מי שמעוניין בכך.

    4. אתה מייחס לי עמדות על סמך כלום. אני לא רוצה לכפות על אף אחד שום דבר, גם רציונליות.
      אבל מי שאומר שמילת נשים זה כמו ניתוח רפואי מערבי, כי בשני המקרים יש מי שמאמין שזה מועיל, צריך לתמוך גם באמונה האפריקאית שאונס בתולות מרפא מאיידס.
      אתה בעניין? רב תרבותיות הרי וכל זה. בתולות שלהם בעיה שלהם. אולי זאת בכלל לא בעיה. אולי הם צודקים ואנחנו, עם כל המדע שלנו והלוגיקה, טועים?
      אפשר לא להיות נאור בלי להיות בלתי רציונלי לגמרי. ואני משתדל להיות מנומס.

    5. אהההההההההההההההההההההההההההה. השקעתי חצי שעה וכתבתי תגובה ארוכה ומפורטת והכל נעלם בקריסת הדפדפן!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      אוף, טוב, אם אדרש אשחזר את מה שרשמתי , בינתיים אני רק ארשום את המשפט הראשון שנעלם:

      דוגמת האונס היא שונה *לחלוטין* מדוגמת מילת הנשים והיא סוחפת את הדיון למקום קצת אחר. אתה מערבב בין אמפיריציזם לבין תפיסות *ערכיות*, סובייקטיביות או מטאפיזיות.

      לאחר מכן הגיעה התנצלות מצדי על ייחוס מוטעה של עמדות אליך.

      ואז הגבתי בקשר לדוגמא הספציפית שהעלת על אונס לצורך ריפוי איידס. אפילו שהדוגמא אינה קשורה, והקשר הלוגי הוא מוטעה, כיוון שאם השאלה שלך היא 'האם אונס בתולות יפחית את מספר וירוסי הHIV בגוף?' אז התשובה
      הינה מדידה. לא זכור לי שמישהו טען שמילת נשים תרפא
      קרחות. מילת נשים היא טובה כי בהגדרה של 'טוב' ו'רע' כלולים לא רק הדברים שאליהם מתייחס מדע הרפואה.
      זה טוב, כי זה יכניס אותך לגן עדן, יהפוך אותך לאדם מהוגן, יסדר לך את הצ'אקרות, כי אללה ציווה כך, כי זה טוב, יהפוך אותך לאחד משלנו וכו'…

      נ.ב 'מערבי לא נאור' זה מישהו אחר?

    1. אני אשחק את פרקליט השטן לרגע. בעוד שרובינשטיין הוא שקץ ידוע ואני לחלוטין לא מסכים עם שמץ מדעותיו (לטעמי כל אחד צריך לגדל את ילדיו כראות עיניו)- אני מוכרח לשאול. לו הייתי מישהו ממחנהו, נעזוב לרגע את עניין המילה, הייתי שואל האין העדר חשיפה ללימודי חול זו פגיעה יזומה בילדים שתשפיע עליהם לכל חייהם? הטלת מום נפשי כה חמור, שהם אפילו לא יבינו כמה זה רע ויעשו את אותו הדבר לצאציהם…

  5. כתבה יפה תודה.
    מעניין לראות כמה אנרגיה הפמניסטיות משקעיות בניגוח מנהגי המערב, כגון להניח לגבר לפרנס ולאישה לתחזק את הבית לעומת ההתעלמות מהמנהג הנוראי הזה.
    עדי,
    זה נכון שהנוהג נפוץ יותר בקרב המוסלמים האפריקאים מאשר בארצות ערב?

  6. שלום ITAMARS

    קודם כל, תודה רבה.

    שנית, כפי שציינתי במאמר, המדינה המובילה בנוהג מילת הנשים, על פי דו"ח ארגון הבריאות הלאומי של 2011, היא דווקא מצרים, האחראית ל 27.2% ממקרי מילה, לאחריה מצויה אתיופיה עם 17% וניגריה עם 11%. הקישור מצוי בדו"ח הארגון בעמ' 3. המקרה של איאן חירסי עלי זכה להד נרחב, ועל כן, ההתמקדות נוטה להיות מופנית ליבשת אפריקה, יחד עם זאת ראוי לציין כי לפי הדו"ח, מבחינת אחוזים לפחות, מצרים היא האחראית הישירה ליותר מקרי מילה מאשר רוב מדינות אפריקה. הנוהג נפוץ מאוד במדינות ערב. מצרים של מבראכ נחשבה למדינה מודרנית, כך שיש לשער שאם הנוהג נפוץ בה במידה כזו בזמנו ולאחריו, סביר להניח שהדבר לא פסח על שאר מדינות ערב.

    אני רושם "סביר להניח" מאחר ומדינות כמו איראן וערב הסעודית הן דיקטטורות ואינן מאפשרות גילוי נתונים ראוי לגביי מצב האוכלוסייה שלהן. מצרים חשופה יותר לביקורת, באופן יחסי, ועל כן, ניתן להשיג נתונים יותר מהימנים, ועל פיהם עולה, כי המדינה שנחשבת למתקדמת ביותר במזה"ת אחראית ליותר מקרי מילת נשים מבחינת אחוזים מאשר רוב המדינות ביבשת אפריקה. הדבר הזה צריך להיות אינדיקטור למצב זכויות האדם במדינות ערב.

  7. על סמך מה אתם אומרים שהדת האיסלאמית מאשרת את המנהג המזעזע הזה?! הנביא מוחמד מעולם לא אישר כזה דבר וזה גם לא נזכר בקוראן!!! מה שכתוב פה בכתבה השיקרית הזאת הוא שטויות במיץ…המנהג הזה אינו קשור בכלל לדת