דעה: המתינות הספרדית לא עברה את אחוז החסימה

מדוע הרב אמסלם, שאתגר בבחירות האחרונות את ש"ס בשני הדגלים המרכזיים שלה – שימור המסורת הספרדית ודאגה לשכבות החלשות – לא עבר את אחוז החסימה?

קמפיין בחירות על בניין בירושלים. צילום: עמוס מירון


"אלוהי אם אתה שומע תפילתי / אולי אפשר למסור ד"ש לסבא שלי / תגיד לו שהמתינות הספרדית שבה הוא דגל / התחלפה בקנאות, קיצוניות./ אבל למרות הכול הסובלנות רוחשת מתחת לפני השטח" (קובי אוז, 'אלוהי')

בשלושת השבועות שעברו מאז הבחירות, התקשורת עסקה באופן טבעי בעיקר במפלגות שהצליחו להיכנס לכנסת, כאשר המפלגות שלא עברו את אחוז החסימה הושלכו באחת אל תהום הנשייה. אחת מהן היא מפלגת עם שלם בראשותו של הרב חיים אמסלם, שצריכה לעשות, יותר מכל אותן מפלגות שכשלו, חשבון נפש.

עד לפני הישורת האחרונה של מערכת הבחירות, הרב אמסלם, שמרד במועצת גדולי התורה של ש"ס באומץ רב, הצליח לגרוף את אהדתם של רבים וסומן כהפתעת הבחירות. אך לאחר מסע בחירות אנמי, ולאחר שהתפזר העשן, התברר כי הצביעו לו בסה"כ 45,690 אזרחים, לעומת 331,868 שהצביעו לש"ס. נוקאאוט. בפילוח תוצאות הבחירות על-פי יישובים, מתברר שגם את מעט קולותיו לא קיבל אמסלם מהחרדים או מעיירות הפיתוח. כלומר, אמסלם לא הזיק לש"ס כלל. בפרפרזה על הקלישאה השחוקה: הציבור המזרחי-מסורתי אמר את דברו. מהי משמעות אמירתו?

בש"ס מאז ומעולם הונפו שני דגלים עיקריים: שימור המסורת הספרדית, וסיוע לשכבות החלשות. תחת הנהגתו של הרב עובדיה והסלוגן "להחזיר עטרה ליושנה", פעלו ה'ספרדים שומרי התורה' להעמיד במקביל ליהדות האשכנזית מסורת גאה של יהדות ארצות-ערב, על מאפייניה ההלכתיים והחברתיים הייחודיים. אך האם הם עומדים במשימתם? נראה שבאופן חלקי מאוד.

מפלגת ש"ס הוקמה ב-1982 תחת חסותו של מנהיג החרדים הליטאים הרב שך, ממנה לא באמת השתחררו עד היום. אמנם הרב עובדיה יוסף העמיד מסורת פסיקה ספרדית עצמאית, אך בכל הנוגע לעניינים ציבוריים בהם יש מקום ל"השקופה" ולתפיסת עולם, גדולי הדור הליטאיים תמיד היוו אוטוריטה. בשונה מאמסלם, מנהיגיה הפוליטיים של ש"ס, מהרב פרץ, דרך אריה דרעי וכלה באלי ישי ואריאל אטיאס – כולם למדו בישיבות ליטאיות.

רבים נוהגים להדגיש את הגישה הרכה יותר של הפסיקה הספרדית, שבניגוד לאחותה האשכנזית מעדיפה להקל ולהתיר היכן שניתן, אך שוכחים כי הבדלי הגישה לא צמחו יש מאין. הרקע לאורח החיים הסגפני והמחמיר שפשה בקהילות האשכנזיות הוא המפגש הטראומתי של הקהילות באירופה עם ההשכלה. זו האחרונה עשתה לה נפשות בקרב צעירי הקהילה, ועל כן התגובה הטבעית הייתה הגבהת חומות הגטו היהודי והקפאת הדינמיקה ההלכתית. בקהילות הספרדיות, לעומת זאת, המפגש עם ההשכלה היה פחות מאיים, החילון היה מינורי ועל כן הקהילות היהודיות היו פחות מסוגרות ושמרניות. המגע עם התרבות הכללית, המפגש של היהדות עם הפילוסופיה הכללית שהתפתחה, והתגובה הסובלנית לשינוי מעמד האישה – כל אלו מעידים על כך שהמסורת הספרדית היטיבה יחסית להתמודד עם אתגרי המודרנה.

הרב עובדיה יוסף בשיעור השבועי. צילום: יונתן מיכאלי

נושא הגיור הוא דוגמא טובה להבדלי הגישה בין ספרדים לאשכנזים ולסטייה של מנהיגי ש"ס ממסורת אבותיהם. המסורת האשכנזית תמיד החמירה בגיור ונטתה לפסול גיורים, ובין השאר התנתה את הגיור בקיום מצוות מלא של המתגייר. לעומת זאת הרב עוזיאל, הרב הראשי הספרדי הראשון, קרא להכיר בצאצאיהם של אבות יהודים חילונים שהיו נשואים לאימהות לא יהודיות, שכן "בדורנו זה אחראית וקשה מאוד נעילת דלת בפני גרים, לפי שהיא פותחת שערים רחבים ודוחפת אנשים ונשים מישראל להמיר דתם ולצאת מכלל ישראל או להיטמע בגויים". ב-1920 צידד הרב עוזיאל בהענקת זכות הבחירה לנשים בבחירות הראשונות לאסיפת הנבחרים של היישוב היהודי בארץ, בניגוד לעמדת הרב קוק.

הרב אמסלם, שבספרו 'זרע ישראל' נשען רבות על עמדותיו של עוזיאל, ביקש להתמודד עם הפער בין חוק השבות שמעלה לישראל גם בנים לאב יהודי ולאם שאינה יהודית, ובין ההגדרה ההלכתית הנוקשה הבוחנת את האם בלבד.

המונח "זרע ישראל" הוא הכינוי של אמסלם לאלו שנופלים בין הכיסאות – מתערים בחברה ואף משרתים בצה"ל, אך לא יכולים להתחתן ברבנות, ועל כן ההלכה צריכה לבוא לקראתם. לאור עמדותיו המקלות ומאימת הליטאים, הפעילו ראשי ש"ס לחץ על אמסלם לגנוז את ספרו ולאחר מכן נאסרה הפצתו של הספר בישיבות.

גם בנוגע לדגל השני של ש"ס, הסיוע לשכבות החלשות, העז אמסלם להציע דרך שונה. דרעי וחבריו היו אמונים מאז ומתמיד על דאגה לקצבאות. סיסמת הבחירות הייתה "אנחנו בשביל אלה שאין להם", אך ההמשך היה צריך להיות "ושאם יהיה להם – לא יהיה לנו". אמסלם, לעומתם, חיפש פתרונות תעסוקה עבור הציבור החלש, ואף פעל להוציא את רוב החרדים אל שוק העבודה ביודעו של'חברת הלומדים' אין שורשים במסורת הספרדית.

מדוע, אם כן, לא עברו כמעט מצביעים מש"ס לעם שלם? ייתכן שדמותו של הרב עובדיה עוד מהלכת קסם על המסורתיים, או שבני העניים מעדיפים שידאגו להם לדגים ולא לחכות. אך כל מי שאמון על המסורת הספרדית מבין כי הייתה פה הזדמנות להחזיר עטרה ליושנה, בלי מרכאות, אלא שהיא פוספסה לעת עתה. הנפגעים העיקריים מכך יהיו מצביעי ש"ס עצמם, שימשיכו לשלוף את השד העדתי מהבקבוק בכל הנוגע לתרבות הקצבאות, בזמן שאת מורשתם הסובלנית והמתונה הם מפקידים בידי הרבנים הליטאים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

10 תגובות למאמר

  1. את מקצת הכישלון ניתן לתלות בתרגילים מלוכלכים של ש"ס. בשכונות החרדיות בירושלים, למשל, עברה מכונית עם רמקול שהודיע שהרב אמסלם החליט לפרוש.
    חוץ מזה, הבוחרים אולי פחדו מהקפידה של הרבה עובדיה.

    אני מאוד מאוכזב מהנשים החרדיות. הן חצי מקולות ההצבעה, אבל לא מתחשבים בהן בכלל. בקדנציה האחרונה הוקצנה מאוד גישת הצניעות והדרת הנשים, ולפני הבחירות גם היתה סערה קטנה כשראשי ש"ס פרסמו את עמדתם בנוגע לשילוב נשים בהנהגה.
    ברשימה של הרב אמסלם היו נשים חרדיות, וכיוון שההצבעה היא חשאית, זו היתה יכולה להיות הצבעת המחאה המשמעותית ביותר שהיתה בשנים האחרונות.
    זה לא קרה. אני לא חושב שלנשים החרדיות תהיה מעכשיו איזושהי זכות להתלונן על היחס אליהן. חבל.

  2. "המונח "זרע ישראל" הוא הכינוי של אמסלם
    לא נכון. את המונח "זרע ישראל" טבע הרב עוזיאל ביחס לילדים של אב יהודי מנישואי תערובת לאם שאיננה יהודייה. על בסיס הבחנה פסיכולוגית וקריאה מחודשת במאמרי חז"ל שונים מהם עולה שעד המאה ה-3 לפחות עוד היו מחלוקות בחז"ל בנוגע לשיוך הלאומי. האם אחר האם או האב. הוא מראה שביהדות הילדים הוגדרו כיהודים אחר האב(כשם שהיה מקובל בתרבויות העת העתיקה) וחז"ל שינו זאת לאחר האם. ההסבר של הרב עוזיאל היה פסיכולוגי: הילדים נמשכים בעיקר אחר האם ולכן לטוב ולרע רצוי שיהו מוגדרים לפיה. רק כאשר גם האם הלא יהודייה רותה להתגייר עם ילדיה, נגדיר אותם כ"זרע ישראל" ונמצא דרכים לגיירם גם אם לא יקבלו מצוות וגם אם באו ללא כוונת גיור ראויה(הדברים הבסיסיים המעכבים גיור). 1

  3. או שאולי כי ספרדים לא בהכרח מרגישים צורך להיות מתונים או נחמדים, בדיוק כמו שהם לא מרגישים צורך להיות כל דבר אחר שמישהו חושב שהם צריכים להיות.

  4. היתה הזדמנות והיא פוספסה. הנזק הוא לא רק לספרדים שימשיכו לבוסס במדמנת הקיפוח המונצח, אלא של כלל ישראל שימשיכו לסבול מנגע העדתיות המקצינה

  5. אם כבר דורשים חשבון נפש על הזדמנות מוחמצת – אולי כדאי לעשות חשבון נפש על החמצת ההזדמנות לדיון וניתוח רציניים יותר בכשלונו של הרב אמסלם ושל החרדיות המתונה

    המאמר נותן סקירה הסטורית קצרה על ש"ס וההבדלים בין גישתה לגישתו של אמסלם, אך מנסה לענות על השאלות שהוא עצמו מעלה ולא מנסה להעמיק בתופעה שמעניינת הזו. הטוקבק הראשון מעניין יותר מאשר הכתבה עצמה.

    בקיצור, נושא מעניין, מאמר שטחי ומיותר., שנראה כאילו נכתב ב4 דקות ולא עבר כלל עריכה.

    ממשיך להתאכזב מהרמה באתר.

  6. לעניות דעתי מה שהרב אמסלם צריך לעשות בפעם הבאה הוא:
    א. לרוץ שוב לכנסת – זה כנראה יקרה בפחות מעוד 4 שנים… י
    ב. להרחיב את הרעיון של עם שלם – שהעניין המרכזי הוא שכל העם יהיה שלם. לא רק ספרדים ולא רק שומרי מצוות – אלא כוווולם. הרעיון הוא שתצמח פה כלכלה רק אם יהיה פה אמון ורצון טוב שבו כולנו משפחה אחת. זה לא חלום – כבר היה לנו משהו כזה בשנות החמישים. זה גם יעזור להוריד את השחיתות (כי אחווה = להתבייש לרמות את אחיך) וזה גם יחזק אותנו מאוד בעמידה מול שכנינו הערבים, האו"ם וכולי. י

  7. ההזדמנות פוספסה בגלל סיבה פשוטה – אמסלם יצא נגד כל העולם ואשתו. מהפכות לא עושים בברוטאליות כזו, ובראיונות יומם ולילה בתקשורת החילונית נגד חרדים. אמסלם אולי צודק, אבל לא מי יודע מה חכם. אני, כחרדי שמזדהה עם הרבה מעקרונותיו והתכוונתי להצביע לו, חשתי סלידה עצומה מההתקפות הבלתי פוסקות אצל הפריץ החילוני, ומהאנטי ושהלך ואפף אותו ככל שהתקרבו הבחירות. במקום להביא לשינוי פנימי, הפך את עצמו ללפיד 2 רק מזוקן. ככזה הוא נשאר בחוץ, ומבחוץ לא משנים כלום.

  8. הבקעה של רעיון פורץ גבולות אורכת זמן ואינה מובטחת כלל ועיקר במכה הראשונה גם האיל המנגח אינו מפיל חומה במכה הראשונה לכן אין פה כישלון אלא שלב חשוב בדרך להצלחה הכל תלוי בהתמדה.