צדק חברתי והשמדה עצמית

עובדי ארגון התקשורת האקטיביסטי 'אג'נדה' מתאגדים נגד ההנהלה ומביאים לקריסתו של הארגון. במופע של קניבליזם חברתי זוכים הארגונים לשינוי חברתי למפגש קצר עם המציאות

עובדי ארגון התקשורת האקטיביסטי 'אג'נדה' מתאגדים נגד ההנהלה ומביאים לקריסתו של הארגון. במופע של קניבליזם חברתי זוכים הארגונים לשינוי חברתי למפגש קצר עם המציאות

מתפרקים ביחד. צילום: קלפציון‏, ויקימדיה

ככל ארגון לשינוי חברתי המכבד את עצמו, גם ארגון 'אג'נדה – מרכז ישראלי לאסטרטגיה תקשורתית', הוא נצר לשושלת של 'הקרן החדשה לישראל' והזרוע הביצועית שלה, 'שתי"ל'. על-פי האמור באתר הארגון, מטרתו "קידום נושאים של שינוי חברתי בזירה התקשורתית. אג'נדה פועלת לחיזוק שיח דמוקרטי ופלורליסטי בתקשורת, על ידי הגברת הסיקור של נושאים חברתיים ועל ידי הרחבת ההשתתפות של קבוצות מוחלשות בשיח התקשורתי".

עד כאן נשמע כמו תיאור שגרתי של עוד אחד מעשרות הארגונים שהקרן החדשה מממנת בישראל, ואכן, במהלך 10 השנים של קיומו קידם ארגון אג'נדה, בראשות עיתונאית ערוץ 2 לשעבר ענת סרגוסטי, את תפיסת עולמה של הקרן: חיזוק ערכים דמוקרטיים בדמוקרטיה השברירית של ישראל פינת ווימאר, ביקורת על הצגת הערבים בתקשורת כאויב, במיוחד בזמן שהם מתעקשים ליידות חפצים מתפוצצים על אזרחי ישראל, וכמובן המאבק על "צדק חברתי" באשר הוא.

עובדי אג'נדה מתאגדים והארגון מבצע חרקירי

אך מה קורה כאשר נשמעות קריאות לצדק חברתי בתוך הארגון פנימה? לאחרונה ביקשו עובדות אג'נדה להתאגד ולהקים ועד עובדים תחת כנפי ארגון 'כוח לעובדים'. בפגישה עם הועד המנהל של אג'נדה סיפרו העובדות על התקדמות תהליך הקמת ועד העובדים ועל המשמעויות שלו עבורן. בסוף אותה ישיבה, העלה יו"ר הועד המנהל, בעז תמיר, נושא נוסף לדיון: הצעה לסגירת ארגון אג'נדה בסוף שנת 2013.

העובדות החרוצות הביעו שאט נפש מההצעה, אך תמיר הסביר להן כי השינויים המתרחשים במפת התקשורת הישראלית בשנים האחרונות הפכו את הארגון ללא רלוונטי. העובדות מצידן עוד ניסו לשנות את רוע הגזירה, אך חברי הועד המנהל הצביעו פה אחד לסגור את הארגון. בהודעה לעיתונות נומקה ההחלטה על סגירת אג'נדה בקושי כלכלי ולא בחוסר הרלוונטיות שלו. לאחרונה חלה ירידה חדה בתרומות אותן הצליח הארגון לגייס, נאמר שם, ובשל ההסתמכות המוחלטת של תקציב הארגון על טוב ליבם של התורמים, אין לו ברירה אלא להיסגר.

ענת סרגוסתי מנכ"לית 'אג'נדה'. צילום: שלומית ליר, באדיבות ויקימדיה

תיאור פלורליסטי של המציאות

הסתירה בגרסאות שמספק הועד המנהל של אג'נדה מהווה דוגמא להתנהלות פלורליסטית אמיתית. וכי מדוע לא ידורו יחדיו שתי סיבות שאין קשר ביניהן? הרי כולנו חפצים לחיות בדמוקרטיה המקדשת את הרב-תרבותיות. כך גם סבורות העובדות הנאמנות, שמתעקשות כי על-פי הנתונים שהציג להם הועד המנהל, הושלם איסוף התרומות למימון תקציב 2013 וכבר ישנן מספר תרומות המיועדות לפעילות אג'נדה בשנת 2014.

תומכי אג'נדה העלו גם הם מספר תהיות בעמוד הפייסבוק של הארגון בנוגע להתנהלותו מול ועד העובדים ההולך ומתרקם. וכך כתב אחד מהם:

לתורמים הם מספרים כבר כמה ימים שהם סוגרים את הארגון בגלל ששוק התקשורת השתנה והארגון כבר לא רלוונטי; לעיתון יו"ר הועד המנהל אומר שנגמר הכסף. יכול להיות ששתי התשובות שגויות? יכול להיות שהסיבה להחלטה לסגור היא בעצם מאבק ועד עובדות?

תומך אחר פשוט ביקש את תגובתן לפרסומים:

רציתי לשאול מה תגובת ההנהלה לטענותיהן של העובדות ואיך שני צדדים שזכויות האדם חשובים להם, לא מצליחים למצוא פיתרון באמצעות משא ומתן ישיר בין הארגון היציג לבין ההנהלה, פישור, גישור, או כל דרך אחרת?

מיותר לציין כי ארגון אג'נדה בחר כדרכו בקודש לפעול על-פי הדרך הפלורליסטית אליה הוא מטיף, ונמנע מתגובה.

גם לקניבלים יש צדק חברתי

לאור כל הפלורליזם הזה, הייתכן כי סגירת אג'נדה נובעת מהסכנה שמהווה הצדק החברתי על שרידותו הכלכלית? האם מדובר במקרה מדווח ראשון של קניבליזציה בתוך ארגוני הקרן החדשה לישראל? השאלות הללו מקבלות יתר תוקף לאור העובדה כי עובדי הקרן החדשה בארץ, יחד עם עובדי שתי"ל, חתומים מאז 2010 על הסכם קיבוצי אליו הגיעו בעזרת הארגון היציג שלהם, המשויך ל'כוח לעובדים'.

האפשר כי הקרן החדשה היא הבאה בתור להיטרף על ידי מפלצת הצדק החברתי אותו יצרה במו ידיה? היקום הגולם על יוצרו? ניתן רק לקוות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 תגובות למאמר

  1. רק תיקון קטן. צ"ל "הקרן לישראל חדשה" ולא הקרן החדשה לישראל… שמם באנגלית הוא: New Israel Fund…

  2. הניחוש שלי, הוא שהארגון יסגר, אבל ארגון חדש יקבל את התמיכה (וכנראה גם את התרומות)ואת ההנהלה של הארגון ש"ייסגר"… וגם כמה עובדים חדשים, יותר צייתנים 🙂

    1. הבעיה נעוצה בפחדים מול יכולת טובה להידברות של כל פעיל עם עצמו בכנות על מעשיו בארגון והסיפוק שלו ממנו באופן אישי. ניסיתי להשתלב בנתינת שרות כיועצת רוחנית ותקשורת אחרת עם מספר רב של גופים בנישת הצדק החברתי ביניהם :עץ בעיר, מהפכה של אהבה, פרויקט ונוס ועוד.. בחלקם ביקרתי חודשים..

      תמיד אותה בעיה של חוסר אמיתי באמון בכלים שמוצעים להם מול הכוח הגדול של התורמים..