תודה שנכבשנו

הנתונים היבשים של הכיבוש מספרים את סיפורה המזעזע של אוכלוסייה נדכאת הנאלצת להתמודד בעוז-רוח לנוכח שילוש התוצר המקומי, הכפלה בצריכת המים וקיצוץ אכזרי בשיעור התמותה הכללי

הבנק הפלסטיני המרכזי. והעולם שותק

לא רק את ערביי ארץ-ישראל פקד אסון נורא בעקבות תבוסתם במלחמות ישראל, גם אחיהם שמעבר לקו הירוק סבלו גורל איום בשל מלחמת ששת הימים. רק הנתונים היבשים, עליהם אין עוררין, מורים עד כמה מזוויעות הן תוצאות הבליצקריג של 67'.

במעמקי הארכיונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שוכן פרסום הידוע בשם היבשושי "חשבונות לאומיים של יהודה, שומרון וחבל עזה 1993-1968". הפרסום מכיל בקרבו מספר נתונים מעניינים אודות התוצאות הנפשעות של הכיבוש ביהודה ושומרון.

ראשית, התמ"ג: התוצר המקומי הגולמי ביהודה ושומרון צמח כתוצאה מן האפליה והקולוניאליזם האכזרי מ-689.3 מיליון ש"ח בשנת 1968, עד ל-3.6 מיליארד ש"ח בשנת 1993. ובמונחי תמ"ג לנפש: מ-985 ש"ח לאדם, עד ל-3,392 ש"ח. פי-שלושה רשע.

image01

הצמיחה האיומה בתוצר הפלסטיני נבעה בעיקר מחשיפה אל שוק העבודה והסחורות הישראלי, ומהשכר הגבוה יחסית ששולם לפועלים הפלסטיניים בענפי הבנייה והחקלאות.

בהקשר זה מעניין למדי לבחון את השפעותיו של תהליך אוסלו על שוק העבודה בישראל. עם התחלת מדיניות הסגר שיזם שר הביטחון יצחק רבין, וביתר-שאת עם התקדמותו של תהליך אוסלו, זכו סוף סוף הפלסטינים למניעת גישה אל שוק העבודה הישראלי, והישראלים מצאו עצמם ללא נגישות לעבודה זולה. הדבר הוביל לצורך בידיים עובדות, שנמצאו הפעם מעבר לים – בדמותם של עובדים זרים ממזרח אירופה ומהמזרח הרחוק. כפי שניתן לראות בגרף הבא:

מקור: המכון הישראלי לדמוקרטיה

צימאון אין-קץ

התרחבותו של מפעל ההתנחלויות הביאה עמה פריסה אכזרית של תשתיות מים, חשמל וביוב בכל רחבי השטח. מנתונים שפרסמה רשות המים, עולה כי אספקת המים לכפרי האזור עמדה על כ-65 מלמ"ש (מיליון מטר מעוקב לשנה), שנשאבו באמצעות מעט מפעלי שאיבה שהוקמו עוד בימי המנדט הבריטי. פריסת התשתיות של ההתנחלויות הביאה את הקלגסות לשיאים חדשים: הכפלה בכמות המים באזור ל-120 מלמ"ש. במונחי צריכה לנפש, נפגעה הצריכה באופן מעורר חלחלה: מ-86 מ"ק לנפש בשנה בשנת 1967, ל-110 מ"ק לנפש בשנת 1993. לגודל הזוועה, למעלה מ-90 אחוזים מאספקת המים נעשתה באמצעות צינורות ומשאבות מודרניות עד לבתים עצמם.

חיים שכאלה

פרקטיקה גזענית נוספת שנהג הכיבוש הציוני, הצליחה לגרום לעלייה מקפיאת-דם בתוחלת החיים של הפלסטינים הנאנקים. לפי נתונים קשים שמפרסם ארגון זכויות הילדים של האו"ם, UNICEF, בין השנים 1970–1990 נרשמה עלייה של 12 שנה בתוחלת החיים הממוצעת של הפלסטינים, מ-56 שנים בתחילת התקופה ועד ל-68 שנים בסופה. ברצועת עזה, שסבלה מדיכוי קשה יותר, התרחשה קפיצה גדולה אף-יותר: מ-48 עד ל-72 שנים.

באותו זמן נאלצו הפלסטינים לספוג באומץ רב גם קיצוץ משמעותי בשיעורי המוות באוכלוסייה. במקום 13 מקרי מוות על כל 1,000 אזרחים, בהם התגאו תושבי האזור בשנת 1970, זכו הללו ל-5 מקרים בלבד בראשית שנות ה-90.

באופן מזעזע ביותר, גרמו שלטונות הכיבוש לכך ששיעורי האוריינות הפלסטיניים יעלו בהתמדה (99% ב-2010), כך שגם מעט הנחמה שיכלה להעניק אי-הידיעה נשללה מהם באטימות-לב. התבוננות על השינויים בהשכלת הנשים ממחישה היטב את הפשע הנורא:

הנתונים אכן קשים, והסיפור שלא סופר אודות השלכותיו הממאירות של הכיבוש הישראלי עודנו מחכה להשמיע את קולו. לאור זאת, קשה שלא להבין את זעקות השבר העולות מעבר לגדר ההפרדה, ואת מאבקה ההירואי של האוכלוסייה המקומית על זכותה הטבעית להשליך חפצים בוערים לעבר מכוניות חולפות. הסאגה המסעירה של העם הפלסטיני תמשיך להעסיק את העולם בקרוב, ואנחנו, ב'מידה', לא ניתן לזוועה להישכח.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

82 תגובות למאמר

  1. אוי פאשיסט קטן שכמותך. האם שיעורי הצמיחה של הפלסטינים זהים לאלה של היהודים שחיים בשטחים? כי אם לא, אז מה שמתנהל שם היא מדיניות של אפליה גזענית. או כמו במילים אחרות "אפרטהייד".
    ומעבר לזה, האם העלייה ברמת החיים מבטלת את השאיפה הלאומית? כי אז כדאי שתבוא חשבון עם התנועה הציונית, שהתעלמה לחלוטין משיפור מצבם הכלכלי של היהודים באירופה במהלך המאה התשע עשרה.
    הכתבה הזו היא קשקוש מוחלט. תעמולה גזענית עלובה במסווה של סאטירה צולעת.

    1. האם אתה טוען שאם שיעורי הצמיחה של שתי אוכלוסיות שהתחילו עםתוצר לנפש שאינו זהה אז מדובר באפליה על רקע גזעני? זו הטענה שלך ברצינות?

    2. אתה צוחק נכון. מדוע שמדינת ישראל תשקיע ברמת החיים של אנשים שאינם אזרחיה, לא תורמים לה דבר ונשבעים להחריב אותה כל יום? איזו סיבה ואיזה מוטיבציה יש לנו כמדינה להשקיע בהם כמו שאנחנו משקיעים בעצמנו? קצת חשיבה לא תזיק.

    3. באמת? ואולי מן הראוי היה להראות את הנתונים של "אחיהם" מירדן, מצרים ויתר מדינות האיזור? שהרי מדינות האיזור מנהלות את ענייניהן לבד, בלי נוכחות שלנו.

    4. מילה נחמדה "פשיסט". אפשר לסגור איתה כמעט כל טיעון.בא
      נעיין בה.
      פשיזם פירושו הבסיסי הוא העדפת הלאום על פני חיי הפרט. המדינה מעל הכל, גם לנוכח רמיסת זכויות הפרט.

      והנה בא לפה פשיסט מתלהם כמוך וחושב שהלאומיות הפלסטינית היא מעל הכל והם צריכים לקבל מדינה גם אם זה אומר שזו תהיה מדינה של רצח וכיליון, שחיתות ופשע. גם אם זה אומר שנשים ידוכאו, מתנגדי משטר יעונו ויירצחו, והומואים סתם ייתלו. כי מה זה משנה חיי הפרט? כשמדובר בערבים הלאומיות חשובה יותר מהכל.
      אוי פאשיסט קטן ועלוב שכמותך.

    5. לא חביבי, זה לא אומר שיש אפליה על רקע גזעני, זה אומר שפשוט הערבים שגרים בשטחים מטומטמים ובמקום להשקיע את המשאבים הרבים שלהם כדי לייצר רווח עצמי, הם משקיעים אותו ביצור טרור ושנאה כלפי היהודים.

    6. בודאי שאתה רוצה להשוות לנתוני המתנחלים והרי יש שם צמיחה מ0 תושבים יהודים והרי כל היהודים שחיו מעבר לקו הירוק לפני 1948 או שנשחטו (כפר עציון, עטרות ועוד) או שגורשו ( העיר העתיקה בירושלים קלי"ה . אתה דמגוג בגרוש.,

    7. איך יודעים ששמאלן יוצא מדעתו? הוא זורק ישר בתחילת המשפט פאשיסט.

    8. עודד אתה כזה דפקט.
      אפליה?
      מה אנחנו אמורים בכלל להתייחס אליהם?
      הם לא שייכים אלינו בכלל והם אלה שכובשים אותנו ביו"ש שהיא של היהודים בלבד.

    9. 1) הוכחה שליהודים מצבם הכלכלי יותר טוב היא בגדר צחוק אפשר גם לטעון שיש אפליה כי המצב הכלכלי שלנו יותר טוב מירדן ולבנון וכו' . וודאי שמצבנו יותר טוב אנחנו דמוקרטיה ישנו בקרה על שחיתות ישנו חינוך מדעי והמון. ואתה גם קצת אנטישמי שאולי טוען שהיהודים עשירים בארצות הברית היות והם גנבים או טיעון אחר כי לדעתך כולם שווים ואסור ליהודים להצליח יותר מגזע אחר
      2) המילה "כיבוש" יש לזה הרבה משמעויות. העיקרי רצון לשלוט על אחר דרך פגיעה בהם וכאן אנחנו מוכחים שמצבם הרבה יותר טוב מבעבר וגם לעתיד במקרה שיהיה להם עצמאות, גם אם נניח ונגדיר את המצב "ככיבוש" אז מה משנה ללוחמי הזכויות בעולם של הפלסטינים שדואגים אם האם שולט דיקטטור יהודי או דיקטטור ערבי האם סוריה בשנות 2005 היה "כיבוש" כי היה דיקטטור ששלט על רוב הסוני? בכל מקרה אם יש להן שאיפות לאומיות אז אין בעיה אנחנו לא מפריעים להם, אלא יש לנו גם שאיפות ללאומיות וברגע שהשאיפות הלאומית שלהן מוכללות גם את תל-אביב ופתח תקווה וזה נותן לנו אפשרות אחת להגן על עצמנו אז נמשיך לשלוט ולהגן מפני טרור עד שהם יסכימו שאת השאיפות ישאירו רק על הצד שלהם ירדן+A+B ועוד כמה שניתן להם בהסכם.

    10. שמחתי לקרוא את התגובות לעודד. אתם לא מסתכלים נכון על התמונה. יש עד היום לא מעט יישובים ערביים בשטחים שאינם מחוברים למים וחשמל, ואת זה אני יודע מיד ראשונה. אם היה לנו שכל, וכאן, צר לי אבל אין לנו, היינו דואגים כבר מזמן לחבר את כולם למים ולחשמל ולחינוך רציני (ואין שם. מורה משתכר שם 2500₪ לחודש ומלמד 4 שעות 5 ימים בשבוע בתת תנאים) – היום הכל היה נראה אחרת. היינו יכולים יחד איתם לשבת על ספסל ולהצביע לעבר לבנון, ירדן ומצרים ולצחוק יחד, אבל היה יותר חשוב להתנשא ולהציק – והתנשאנו והצקנו ככל אשר מלאה ידנו – וכעת אנחנו אוכלים את התוצר.

    11. תמיר הנגבי,
      א. ישראל לא מחברת למים וחשמל מאחזים ערביים לא חוקיים. אין סיבה להכשיר פלישה ערבית לא חוקית.
      ב. מטרת מדינת ישראל, כמה מפתיע, היא להיות מקלט ליהודי העולם. לא לשפר את מצבם של אוייבנו הערבים. אין סיבה לתת להם מים, חשמל, חינוך אם כל מטרתם היא השמדת מדינת ישראל. צריך להקשות על החיים שלהם על מנת שיעזבו. זה עובד. הרבה עזבו. אל תנסה להיטיב עימם. נסה להיטיב עם היהודים. אף אחד בעולם לא דואג ליהודים חוץ מישראל. לערבים יש 22 מדינות. מי שלא מספיק טוב לו כאן רצוי שיעזוב.

    12. פשיסט קטן??,ומי הכותב??חחחח אז ככה עובדות.אפילו שאתה לא נותן לזה לבלבל אותך.אז תקשיב יצור אדום.אגב הדגל האדום היה הצבע של מלך הפאשיזם.א.תן לי עובדה אחת רק אחת.של שילטון ערבי מוסלמי פה בארץ.ואלו הבקשות.ראש ממשלה.דגל.הימנון.נתחיל פה.יאלללה זבל אדום תתחיל.

    13. למען האמת – עודד צודק באופן בסיסי. השאלה אם ערביי יש"ע התעשרו או התרוששו כתוצאה משליטת ישראל איננה שאלת היסוד. כהערת אגב, השאלה האם רמת החיים של הערבים והיהודים ביש"ע שווה – איננה נכונה. היהודים ביש"ע באו מנקודת מוצא שונה לחלוטין מבחינת השכלה, תוחלת חיים, הכשרה מקצועית, תעסוקת נשים ושאר נתוני יסוד, ולכן ההשוואה לא תקפה.

      ערביי יש"ע אינם מעוניינים בשלטון הישראלי, אם כי מעדיפים אותו על-פני שלטון הקלפטוקרטיה הרצחנית מיסודם של אש"ף או חמאס. השאלה במה הם כן מעוניינים – והאם זה צריך לעניין אותנו או לא ובאיזה מובן – כבר חורגת מתחומי הודעה זו.

    14. למה להשוות לישראל? אולי נשווה לארה"ב, גרמניה, מדינות ברית נאטו? מה דעתך שנשווה לקבוצת הביקורת הטבעית שלהם-ערביי ירדן? לבנון?

    15. תשווה. בהצלחה. בדוק גם את החברים שלהם בסוריה

    16. עודד הגזען, מעניין שאתה בוחר להשוות את מצבם של המוסלמים ביהודה ושומרון עם אלו שבישראל. למה? זו מדינה אחת? חשבתי שאתה שמאלני. הם הרי שייכים לירדן, ממנה כבשנו את יהודה ושומרון. אז למה שלא תשווה אותם לירדנים? ובאנה שלהם הם כותבים שהם חלק מהאומה הערבית הגדולה, אז למה שלא תשווה אותם לאומות הערביות? הם גם כותבים שם שהם חלק מסוריה הגדולה, אז למה שלא תשווה אותם לסורים?

      התשובה ברורה: כי אתה דמגוג, שמחפש את ההשוואה שמתאימה לך כדי להגן על התיזה המופרכת שלך.

      ולמה אתה גזען, לדעתי?

      כי אתה מצפה שהאוכלוסיה ביהודה ושומרון תכפיל את הונה הכלכלי המצטבר בשיעור גבוה פי כמה מהשיעור בקרב האוכלוסיה היהודית. למה? הם גזע עליון שלא שמענו עליו, או שהם בני אדם כמונו? 🙂

  2. כתבה פנטסטית. נהניתי לקרוא , יש פה הרבה דברים שלא ידעתי – בשונה מאוד מהכתיבה הלעוסה התלאביבית שמעוותת את הנתונים שהמציאה ופרסמה לפני שנה בכל שנה מחדש.

  3. נא לשלוח לסטיבן הוקינג שהחרים כנס דווקא עם שמעון פרס, למרות שהאחרון הכניס לכאן את ראשי המחבלים

  4. ההמשך המתבקש לכתבה הוא: "כל שנותר זה לתת להם אזרחות…." אחת הכתבות ההזויות שהתפרסמו במידה.
    ממתי גידול בצירכת המים מחליף שאיפות לאומיות? (כנראה שהישראלים שמהגרים לארה"ב והפוסט לאומיות השפיעו כאן על מישהו יותר מדי).

    לחלופין הכותב כנראה מרקסיסט וחושב שאינטרס חומרי אמור להבנות את המבנה החברתי (או חוסר השאיפה למדינה) ומכאן נובע כנראה שהוא חושב שלפלסטינים יש תודעה כוזבת אם הם רוצים עצמאות.

    1. בהחלט תודעה כוזבת. לאומיות מזוייפת בשירות הפאן ערביות שנועדה אך ורק בכדי לשדוד קרקעות מן העם היהודי.

      "העם הפלשתיני לא קיים, ייסודה של מדינה פלשתינית הוא מכשיר חדש במלחמה המתמשכת נגד ישראל למטרות האיחוד הערבי. באופן ריאלי אין היום שום הבדל בין הפלשתינים, לסורים, לירדנים, ללבנונים, רק למטרות פוליטיות וטקטיות אנחנו מדברים היום על קיום העם הפלשתיני, כי האינטרס הלאומי של הערבים מחייב לעודד זהות פלשתינית נפרדת, כדי להעמיד אותה מול הציונות. מבחינה טקטית, ירדן שהיא מדינה סוברנית בעלת גבולות מוגדרים לא יכולה להעלות טיעון ליפו וחיפה, אולם אני כפלשתיני יכול לדרוש את חיפה, יפו, באר שבע וירושלים…"

      ( זוהייר מוחסיין, ראש ארגון הטרור "אל צאיקה" וחבר הנהגת אש"פ, בראיון לעתון ההולנדי "טרוב" ב-31.3.77 )

    2. ברודסקי. שאל את תשעה וחצי מליון הפליטים הסורים איך הם
      העיזו לנטוש את השאיפות הלאומיות שלהם תמורת
      מים מזון ומזרן. איך הם מוכנים לותר על הלאומיות
      הקדושה במקום להקריב את ילדיהם ונשותיהם. תשאל
      אותם מה המשמעות של סמרטוט צבעוני של הדגל
      בהשואה לתנאי חיים הכי טובים של כל ערבי באשר הוא.
      תשאל את עצמך ואת עודד דלעיל, מה הרעל הזה שמניע
      את השנאה העצמית ואת התיעוב כלפי עמכם תוך
      גילוי חמלה לאוייבים הכי מרים שלנו.

    3. אוי עודד עודד עודד… אתה אמרת "האם העלייה ברמת החיים מבטלת את השאיפה הלאומית?" בא לא ניתמם לרגע. העלייה ברמת החיים נבעה אך ורק משום שלא התממשה שאיפתם הלאומית והיא תיפסק ברגע שהיא תמומש (כמו שקרה בעזה). יחי הפאשיזם הציוני העלה את רמת החיים של הפלסטינים המסכנים. אם זה הפאשיזם, מי צריך הומניזם…

    4. ברודסקי, אתה צריך להחליט בתור שמאלני: או שמדובר באוכלוסיה שלווה שרק רוצה לחיות בשלום ולהתפרנס בכבוד, כלומר אנשים שמתעניינים במצבם החומרי, או שמדובר בעם כבוש בעל שאיפות לאומיות שגוברות על כל אינטרס אחר.

      נניח שאתה צודק.

      מהן השאיפות הלאומיות שלו ומי קובע אותן? אתה? ברור שלא, מה פתאום. הם קובעים אותו.

      אז יצא לך לקרוא אתהאמנה הפלשתינית? ואת אמנת החמאס? תקרא, א. ברודצקי, או כל שמאלני אחר שקורא את השורות האלו ואז תגלה שכתוב שם:

      1. ש-33 סעיפים באמנה מתוך 35 עוסקים במלחמה אלימה נגד ישראל עד לכיבושה המלא.

      2. שכל ישראל היא פלשתין. (אלו השאיפות ה״לאומיות״ האמיתיות שלהם).

      3. שאין עם פלשתיני, כי הם מגדירים את עצמם כחלק בלתי נפרד מהלאום הערבי.

      4. שגם אחרי שיכבשו את כל ישראל, אין בעצם פלשתין, כי השטח הזה הוא רק חלק ממדינה גדולה יותר, בשם ״סוריה הגדולה״.

      5. שההגדרה שלהם כ״עם פלשתיני״ היא זמנית, לצורך המאבק, ולאחר יום המאבק הם יקבעו לעצמם את הגדרתם (כן, זה מה שכתוב שם, זה לא שכתוב או מסקנה שלי).

      אז עכשיו, א. ברודצקי, אחרי שאתהמבין מהם השאיפות הלאומיות שלהם, אולי אתה רוצה להכתיב להם ולחנך אותם לקבל על עצמםשאיפות לאומיות אחרות, ״לגיטימיות״ יותר? או שאולי אתה מסכים איתם? אני מניח שלא.

      אז כשאתה מדבר על ה״שאיפות הלאומיות״ של המוסלמים יושבי יהודה ושומרון (וגם חקל גדול מאזרחי ישראל), דבר בצורה ממוקדת יותר, ותתלונן על זה ששיפרנו להם את תנאי החיים באופן מופלא אבל לא מימשנו את רצונם להשמיד אותנו ולגזול את אדמתנו ומדינתנו.

  5. כתבה מביכה…
    אין שום הפנייה לכמה הייתה העלייה בתוחלת החיים או בצריכה לנפש או בתל"ג בשאר העולם\בישראל באותו זמן
    סתם רצף של נתונים שלא אומר כלום..

    1. וואלללללה. בכל העולם הרי היתה עלייה של חמישים אחוז בתוחלת החיים…

  6. עוד כתבה הזויה מבית "מידה". האם זה בסדר להכניס אדם לכלא בתנאי שמספקים לו בתאו מזון, בריאות וחינוך יותר טובים משהיו לו בחוץ?

    הכותב חושב שכן…

    1. לא הוא פשוט טוען שטיעוני זכויות האדם שלכם ומשטר ה-"כיבוש" המזעז והנורא מופרכים ומגוחכים.

  7. לא קראתי יותר מדי, אבל אני חייב לומר שאני לא מאמין למילה של מי שמציג גרפים מימין לשמאל.

    1. צודק. איזה אפסים הם במכון הישראלי לדמוקרטיה שעשו את הגרף של העובדים זרים מימין לשמאל. פשוט בושה לאינטיליגנציה

  8. לא צריך להשוות למצב היהודים, אלא למצב הערבים המדינות השכנות, זה היה מצבם אם לא היה אקיבוש.
    יש כאן אנשים שעדיין קונים את ה"שאיפות הלאומיות" של העם המומצא הנ"ל.
    לא שמתם לב שכל העניין כאן הוא דתי, אתם לא מקשיבים או שכלום לא נכנס?

  9. איזה יופי לראות מגיבים "איטלנגנטים" מהגוש השמאלי של המפ- שכל תגובתה אותו הדבר:
    "נכון כתבת המון מידע שאנו שנים מנסים להתכחש אליו או בכלל להתעלם ממנו"…"אך זה עדיין לא מסביר למה חסר עוד מידע שפתאום אנו כל כך חפצים בו"
    השמאל מתבלבל כשהוא מתחיל להפנים שהימין למד (לאט מדי לטעמי) אך עדיף מאוחד מאף פעם – שיש נתונים שא"א להכחישם וכל זלזול כזה או אחר אינו מוריד מערכם של עובדות!

  10. היינו צריכים להרעיב אותם בכדי לגרום להם להגר,כמו אחיהם המוסלמים שמהגרים במיליונים לאירופה

  11. השאלה האם כל הבעיה בכיבוש הוא תנאים גרועים, או שלוקחים לך משהו קצת מעבר לזה…

  12. דעותיי הפוכות לחלוטין מהמגיבים השמאליים כאן, אבל במקרה הזה הם צודקים.
    אם בן אדם חי בשביל להשמיד יהודים ולא בשביל לאכול קוטג'- אז לא משנה כמה קוטג' תיתן לו ותיטען שהוא חי טוב, את הסיפוק שלו הוא לא ישיג עד שלא יהרוג אותך.

    ולכן מדינת ישראל מפגרת שהיא דווקא פועלת לשפר את מצבם הכלכלי של השכנים הללו שרק מתחזקים בדעתם להשמיד אותה במקום לדאוג לתמריצים שיעודדו הגירה (גם תמריצים חיוביים כגון עזרה כלכלית למהגרים).

  13. סבבה, אם כך ניתן לערבים לכבוש אותנו ונתחיל באמת להתפתח לחברה מודרנית ומתקדמת.

  14. אנו רואים מאבק מעניין בין ה'אפלטוניסטים" של אידאת הזכויות
    ו'האריסטוטלים'המביטים על העובדות בשטח[עין מדעית].

    מר ביגמן מציג עובדה, במקום לךדבר על 'זכות לאומית' מופשטת ולא קיימת הוא מראה מספרית, עובדתית ועוד כי מצב "זכויות האדם" 0 קרי רווחת הפרט הערבי ביו"ש עלתה דה-פקטו ומכאן שהכיבוש דווקא הוביל, אפילו בשפת האפלטוניסט לשיפור שלא ניתן להתעלם ממנו בכל פרמטר מתמותת ילדים ועד תוחלת החיים, מרווחת הפרט ועד זכויות חוקיות.

    מאידך האפלטוניסט לא מסוגל להרפות מכל חתירה שלא נעצרת באידאה המושלמת שברא יש-מאין: "זכויות לאומיות" שם איך שהוא מוכן האפלטוניסט שיפגעו זכויות האדם, יעונו אנשים, יגזל רכושם, ילדיהם יגוייסו באמצעות מנגנון של שטיפת שכל לארגוני טרור…ולזאת האפלטוניסט מסכים מכיוון שלדידו זה קרוב יותר ל'אידאת הזכויות'.

    צדק הפילוסוף הסקוטי אלסדאייר מקינטאייר בטענתו:
    "קיומן של זכויות, החלות על האדם רק מפני שהוא אדם, נשמע מוזר מעט בשל העובדה…שאין כל ביטוי שבשום שפה עתיקה או ימי ביניימית שניתן לתרגם אותו כהלכה לביטוי העכשווי זכות, כמעט עד לסוף ימי הביניים…ודאי לא נוןבע מכאן שאין זכויות טבעיות או שאין זכויות אדם; אלא רק שאיש לא היה יכול לדעת שהן קיימות. וזה מעלה לכל הפחות שאלות מספר. אבל אל לנו לסטות מן השביל ולענות עליהן, משום שהאמת ברורה לעין: זכויות אלו אינן קיימות כלל, והאמונה בהן כמוה כאמונה במכשפות ובחדי קרן.
    הסיבה הטובה ביותר לקבוע באופן כה נחרץ שאין זכויות כאלה היא מאותו סוג כמו הסיבה הטובה ביותר שברשותנו לקבוע שאין מכשפות וחדי קרן: כל הניסיונות לתת סיבות טובות להאמין שזכויות כאלה קיימות נכשלו."

    "מגנן האחרון של זכויות אלו, רונלד דבורקין[מקור אהוב במיוחד על אהרון ברק], מודה שאמנם אי אפשר להוכיח את קיומן של הזכויות, אך אומר על כך בפשטות שמהעובדה שאי אפשר להוכיח את טענה אין משתמע שהיא אינה נכונה. מה שנכון, אבל באותה מידה יכול לשמש כדי להגן על טענות בדבר קיומם של חדי קרן ומכשפות."

    [מתוך מעבר למידה הטובה עמ' 77-78]

    1. קראת יותר מידי ספרים של הוצאת שלם. קצת ניים דרופינג לא יעשה אותך למבין גדול בפילוסופיה.

      "רווחת הפרט הערבי ביו”ש עלתה דה-פקטו ומכאן שהכיבוש דווקא הוביל, אפילו בשפת האפלטוניסט לשיפור שלא ניתן להתעלם ממנו בכל פרמטר מתמותת ילדים ועד תוחלת החיים"

      שמעת על ההבדל בין קורלציה וסיבתיות? יש קורלציה חיובית בין שכיחות הפיראטים במזרח אפריקה וההתחממות הגלובאלית, אבל האחת היא לא תוצאה של השניה. תוחלת החיים, תמותת תינוקות, שיעור אוריינות – כל אלו עלו משמעותית בכמעט כל טריטוריה בעולם השלישי ובכלל זה בעולם הערבי. למעשה, תוחלת החיים בירדן, "המדינה הפלסטינית האמיתית" גבוהה יותר מבגדה המערבית ותמותת התינוקות נמוכה יותר. מהללי הקולוניאליזם הישראלי יזכרו בהיסטוריה באותה קטגוריה של אטימות מרושעת ונלעגת כמו האמריקנים שטענו שמצבם של העבדים השחורים באמריקה הוא שיפור לעומת מצבם באפריקה.

    2. נדב, דווקא אפשר גם אפשר להוכיח קשר סיבתי בין הכיבוש לרווחתם של הפלסטינים. אתה צודק שבפרמטרים מסוימים מצבם של הפלסטינים פחות טוב מזה של הירנים (למרות שתוחלת חיים קרובה ותמותת תינוקות אותו דבר, ובהשוואה לכל מדינה ערבית אחרת מצבם טוב יותר)אבל השוואה נכונה צריכה להעשות בין מצבם של הפלשתינים תחת שני השלטונות. ובזה אין ספק שתחת שלטוננו (החלקי מאד , יש לציין. בתחומים רבים יש להם אוטונומיה)מצבם השתפר. כל עוד הם שמרו על השקט ולא פנו לטרור מצבם הכלכלי עלה מהר ומכלכלה חקלאית נחשלת הם עברו לתעסוקה בישראל והרוויחו הרבה יותר. עד היום הכלכלה הפלסטינית תלויה לחלוטין בישראל ובתרומות זרות, ניתוק מאיתנו יגרום לחורבן חברתי (כמו שמתרחש עכשיו בעזה).
      ואגב, כחוקר דגול, אשמח אם תבאר לי את הקשר בין קולוניאליזם ועבדות שחורים באמריקה ליחסים בין ישראל לרשות הפלשתינית וליהודה ושומרון. בכל סעיף בהגדרה אתה תיפול, מה שלא יפריע לך לעוות את המציאות כדי להתאימה לתיאוריה שגזרת מראש. אילן פפה כמשל (לך בדרכו, תקבל משרה טובה באוניברסיטאות שמחרימות את ישראל ותרוויח טוב)

    3. יוסי,

      א. זה נחמד ש"אפשר" להוכיח קשר סיבתי, אבל איפה ההוכחה? זה שמצב הפלסטינים השתפר מאז 67' זאת הוכחה חלשה מאוד. כמו שכתבתי, אין מדינה ערבית שבה המצב הכלכלי והבריאותי לא השתפר מאז 67. ויש עוד מדינות ערביות מלבד ירדן בהן תוחלת החיים גבוהה יותר – תוניסיה ומדינות המפרץ.

      ב. הגדרת קולוניאליזם מויקיפדיה:

      Colonialism is the establishment, exploitation, maintenance, acquisition and expansion of colonies in one territory by people from another territory. It is a set of unequal relationships between the colonial power and the colony and between the colonists and the indigenous population.

      במה חורג הכיבוש הישראלי של הגדה המערבית מההגדרה? אגב, תלות כלכלית של הקולוניה היא מסימני הקולוניאליזם. קצת מצחיק להשתמש בנקודה זו כדי להראות שישראל אינה קולוניאליסטית.

    4. נדב שלום.

      אכן ציטטתי כאן מספר של הוצאת שלם – שזה כמובן עושה את הציטוט לשגוי אקסיומטית – הרי ידוע שאם אין מדובר בהוצאת רסלינג התוכן פסול.

      ולנושא -שאגב לא קשור לטענתי אלא למאמר, מבחינה מספרית תתקשה להתעלם ממרחב התשתית רחב ההיקף שישראל סיפקה, אגב בל נשכח שישראל סיפקה תשתית שהמשטר הירדני שלל באופן מכוון מערביי יו"ש.

      ואם נדייק, את העלייה שתיארת, השנים האחרונות מתקנות, תיקון סטטיסטי מרשים בעל מאפיינים תרבותיים ברורים.

      בכלל, האנלוגיה של המצב ביו"ש למצב בארה"ב טרום ביטול העבדות או בימי ההפרדה על בסיס גזעי בין אזרחים של אותה המדינה לוקה בכל פרמטר שלא תרצה חוץ מהיותה תוצר של קריאה אדוקה של האדמו"רית אווה אילוז כיבוש"א.

    5. אנקדוטה נוספת:

      לאור אירועי השנים האחרונות – נדב.
      אשמח אם תתאר לי את הלאומים הערביים הרלוונטים ממרוקו ועד עיראק – נדמה כי הלאום הסורי והעיראקי, שניהם קדמו לזה הפלסטיני, התפוגגו.
      זה הלובי הפך לאסופת שבטים.
      הלאום הלבנוני הגאה נרמס תחת מגפי החיזבאללה.
      הלאומיות הירדנית הברורה שבנויה על חלוקה שבטית ועדתית,
      הלאומיות התימנית המקרטעת פסקה מלהתקיים..
      אבל יש את טוניסיה…מזל…

      הלאום הפלסטיני הוא מושג ללא ממשות אונתולוגית – הוא קיים אך ורק כהגדרת קולקטיבית של קריאת התיגר הערבית והמוסלמית על הריבונות היהודית.
      והנה, ניצני דאע"ש בעזה צריכי לעלות בך שאלה התואמת לכל המתרחש מתימן – האם קיים מרכיז לאומי?

      מדברים שוב ושוב על 'קולקטיבים מדומיינים' בהקשר מערבי, כדי כך שטוענים טענה זאת על הלאום היהודי – אבל הפלסטיני – הוא אמת – הסיבה? יש לו תפקיד תיאולוגי נגד הקיום היהודי.
      ואתה?
      אידיוט שימושי של רוכלי האידאות – תאבק למען זכויות לא רלוונטיות של יישות מומצאת למען גאולתך המוסרית בפני הפטרון הפילוסופי מהיבשת הזקנה.

    6. לנדב,
      הבעיה שלך ושל שמאלנים אחרים שאתם לא מפסיקים להשוות אותנו לדברים שאנחנו לא. ובגלל ההשוואות המופרכות שלכם אתם מסיקים שאנחנו אשמים במשהו.
      ובכן, כבר בימי המנדט הבריטי הוחלט שארץ ישראל תהיה בית לאומי ליהודים. ואכן, זוהי מדינת היהודים היחידה בעולם, והיא נועדה להיות מקלט ליהודי העולם.

      לערבים המוסלמים יש 22 מדינות, וכל אחת מהן גדולה בשטחה פי שלוש ויותר מארץ ישראל השלימה. להגיד שאנחנו קולוניאליסטים? אנגליה כבשה את הודו והתיישבה בה, איטליה יצאה מאיטליה וכבשה את לוב. אנחנו חיים במולדתנו היחידה ואין לנו מולדת מרוחקת לחזור אליה.

      זה לא מצא חן בעיני הערבים שתהיה לנו מדינת מקלט, אז 3 מדינות ערב התקיפו את ישראל עם קום המדינה, במטרה לזרוק אותנו לים, ולהשמיד את מדינת היהודים. אבותינו החכמים והנחושים הצליחו בכל זאת לשמור על ארצנו עבורם ועבורנו.
      כל ערבי מוסלמי שחי כאן – לא חייב להיות כאן. הוא באמת צריך לגור בירדן או בעזה תחת ריבונות ערבית מוסלמית ולא תחת ריבונות יהודית.
      איפה כל יהודי מדינות ערב? היו שם קהילות גדולות. כולם ברחו משם כי הערבים רצחו, בזזו והלאימו את רכושם. מי שיכל, ברח. כך הגיעו 600,000 יהודי ארצות ערב לארץ. מדינות ערב ניקו עצמן מיהודים.
      למה אנחנו חייבים לחיות עם אוייבנו בקרבנו? למה אנחנו חייבים להם משהו בכלל? שיקומו וילכו לכל אחת מ-22 מדינות ערב.
      לא חייבים לחיות איתם, לפתח את כלכלתם, את השכלתם. לא חייבים להם כלום כלום כלום!!! זה מה שאתה וחבריך לא הבנתם. מי שרוצה להשמיד אותי, מסית לרצח נגדי, שולח ילדים עם סכין להרוג אותי – אני לא צריכה לתת לו זכויות אדם, ואין לו זכויות בכלל. הזכויות שלו נעלמו. הוא רוצה זכויות? שיעבור לירדן, לעזה, לתוניסיה, ללוב. לא מעניין אותי. הוא לא ימשיך לחיות כאן ולאיים על קיום המדינה היחידה שלי.

  15. אהבתי . סוף סוף נתונים . ואולי בהזדמנות זאת
    הגיע הזמן לעשות טבלת נתונים של תמ"ג ,תוחלת חיים,אחוז אוריינות וכו' וכו' ובעמודה האנכית להביא את מדינות האיזור כמו ירדן סוריה מצרים לבנון . יהיה מעניין…

  16. לדעתך האם גם לכיבוש הבריטי על ארץ ישראל בניגוד לרצון התושבים ?אנחנו צריכים להגיד "תודה שנכבשנו"

    1. יש לך אידיאולוגיה מוצקה, ושלא יבלבלו אותך עם עובדות – הכיבוש הבריטי על ארץ ישראל היה בתמיכת התושבים ולא בניגוד לרצונם – גם היהודים (מחתרת ניל"י, מכיר? הצהרת בלפור, שמעת עליה?) וגם הערבים, בעידודו של לורנס איש ערב, רצו בקץ השלטון העותומני ובגירוש העותומנים ע"י הצבא הבריטי
      רק מאוחר יותר החלו התושבים להאבק בשילטון במטרה לגרשו

  17. אתה לא באמת רציני נכון? אתה לא באמת מאמין שבגלל שישראל שם תוחלת החיים של הפלסטינאים עלתה? כלומר, בוא נהיה רציניים לרגע – איך אתה משווה את ההתקדמות של אזרחי ישראל (בהינתן החופש שיש להם)לבין ההתקדמות של הפלסטינאים (בהינתן אי – החופש שיש להם. תחשוב לאן תוחלת החיים שלהם הייתה יכולה להגיע אלמלא העובדה שישראל שולטת בהם ולא נותנת להם להתפתח עצמאית. אם תסתכל על העולם תוחלת החיים עולה תמיד – אפילו באפריקה – אתה באמת מאמין שהחיים של אזרחי אפריקה יותר טובים בגלל שהשאר העולם מנצל את משאבי הטבע שלהם. בן אדם, הרטוריקה של הכתבה שלך מעליבה אנשים אינטליגנטים. אני בטוח שאפילו אנשי ימין לא יאמצו אותה.

    1. כדאי שתבדוק את הנתונים במדינות הסמוכות ותגלה שהפלסטינים חיים טוב יותר מאשר הירדנים הסורים והמצרים וכן זה בזכותנו

    2. איזה משאבים בדיוק יש באיו"ש שישראל מנצלת? כל מה שישראל מפיקה ממנו כסף הוקם על ידה. אלה לא יהלומים, נפט או משאבים טבעיים שאנחנו גונבים מהם בשביל להעשיר את עצמינו אלא סחורה שלא הייתה שם אלמלא הכיבוש.

  18. חייבים לתרגם את המאמר לערבית!!!! שידעו כמה טוב להם!!! וגם את התגובות!!! שידעו שהם לא עם ושהארץ שלנו!!! קריאת חובה!!! גאוני!!! ומה שמדהים זה שהלמס פרסמה את הנתונים האלה לאורך שנות השבעים והשמונים והם לא השתכנעו!!! אולי כי זה לא תורגם אז לערבית. וגם לאנגלית!!! שהמפגרים האלה מהאום יתחילו להבין מה קורה פה. את האמת האמיתית
    ואולי אין קשר בין חיים תחת כיבוש לבין מספר מכונות כביסה ותוחלת חיים? אולי חיים תחת כיבוש פירושם שקבוצת אנשים איננה שולטת על גורלה, אינה מיוצגת במוסדות בינלאומיים, אין לה סמכות לקבוע מי ייכנס לשטחה ומי לא? כלומר, שחירות ותוחלת חיים אינם אותו דבר. לא יודע, צריך לחשוב על זה

  19. דומה לטיעוני הבריטים בזכות המנדט שלהם בארץ. אני תוהה מדוע בכל זאת התעקשנו להילחם בהם ולבצע פיגועי טרור נגד הכובשים המיטיבים הללו?

  20. אז אתה מוכן לחיות תחת משטר צבאי ערבי בתנאי שהתל"ג ותוחלת החיים שלך יעלו?

    אני מחכה לתשובה של כן /לא בבקשה.

    1. שמעתי שמאלני סתום אחד שאמר שכדאי לפרק את המדינה ולקבל אוטונומיה מחדרה עד גדרה עם שלוחות בירושלים, חיפה ובאר ובאר שבע. שמאלני סתום אחר אמר שהוא מייחל לעלייה של מנהיג "אמיתי" שיעשה הסכם לפיו כולנו, הישראלים נעזוב את ישראל ונתקבל בארה"ב ומדינות המערב באחרות. חבורת חרטטנים הזויה. חחח

  21. "תודה שניכבשנו" – זה משפט שאמור להגיד מישהו שנכבש. איך זה שאף אחד לא אומר את זה?

    ולשאלה האמיתית – היית מוכן להתחלף עכשיו עם פלסטינאי שגר ברמאללה? או שאתה סתם צבוע ומה שבעיניך טוב להם לא מספיק טוב בשבילך?

  22. כתבה מדהימה 🙂
    נהניתי מכל רגע..

    לכל השמאלנים פה-
    א. אין שום עם פלשטיני.
    ב. הערבים פה מכריזים בכל הזדמנות שהם רוצים להשמיד אותנו וגם מנצלים כל הזדמנות לעשות את זה. ככה שהכתבה לא באה רק להגיד שהם לא מסכנים, היא באה להגיד שאנחנו מטומטמים שאנחנו נותנים להם את כל זה. ואם היא לא באה להגיד את זה, אז אני אומר את זה.

  23. ועוד לא דיברתם על מספר האוניברסיטאות ששילש וריבע את עצמו בתקופת ה"כיבוש"

    1. חסר נתונים לגבי השכנים שלו, סוריה עד שנות המלחמה, ירדן מצרים ועוד . ככה נוכל יותר להתייחס לנתונים.

  24. כן השתפר בזכות הכיבוש, לא השתפר בזכות הכיבוש, בלה בלה בלה.
    מה הבעיה המרכזית כאן?
    שוב מקשקשים על הכיבוש, שוב אפולוגטיקה בשקל עשרים.
    שוב אדון ביגמן היקר, כמו רבים אחרים באתר זה לצערי, נותן לגיטימציה בעקיפין למושג דמיוני לחלוטין. אין כיבוש. אין. א י ן ולא יכול להיות, כמה ברור אפשר להיות?? יהודה ושומרון (וגם כל שטחה של ירדן) שלנו על פי כל הסכם חוקי בינלאומי שנחתם ואושרר אי פעם מהצהרת בלפור, עבור בועידת סן רמו, המשך באמנות האו"ם וכיו"ב. זה שאנחנו סתומים מוחלטים ולא מתווכחים על הנקודה הזו, זו בעיה רצינית מאוד. רצינית כמעט באותה מידה היא העובדה שגם כותבים מהצד המחובר למציאות של המפה (או לפחות אלה המציגים עצמם ככאלה) מאמצים באופן מוחלט את השיח של השמאל, על שקריו האיומים. את השמאלנים לא נשכנע אף פעם משום שעובדות לא מעניינות אותם ולא יעניינו אותם, אלא רק האידאולוגיה המוטרפת שלהם. וראה זה פלא, כל מיני ארחי פרחי מקשקשים פה על קולוניאליזם ועורכים השוואות מנוולות לעבדים בארה"ב, כאילו כולנו פה דבילים מוחלטים ולא יודעים כלום. לעומת זאת, אנשים שיושבים על הגדר, לא מכירים את ההסטוריה ונמצאים תמימים לחלוטין, קוראים מאמר כזה ותוהים לעצמם "רגע, אז באמת יש כיבוש…? אז אולי אנחנו באמת לא בסדר? נכון שמצב הערבים השתפר לעין ערוך, אבל אנחנו עדיין כובשים לא…? אנחנו באמת קולוניאליסטים?". פשוט עצוב.
    לא היה מובן? אנסה שוב. להצדיק או לבקר את הכיבוש זה אדיוטי ולחלוטין לא רלוונטי משום שאין כיבוש. השטח הזה שלנו בדין, אבל משום מה ויתרנו עליו, גם בפועל ועכשיו גם בתפיסה.
    מתסכל כל כך לקרוא מאמרים כאלה, אני ממש דופק את הראש בקיר.

  25. לכל הסמולנים התמימים שבאמת מעוניינים לקבל עובדות, קראו את ספרו המאלף של בן דרור ימיני "תעשית השקרים".
    ספר מחקרי המתבסס על עובדות ממקורות אוביקטיביים והמפריך אחת לאחת את הטענות השקריות הרווחות נגד ישראל.

  26. המאמר היה יוצא נשכר אם הנתונים המוצגים בו היו מושווים לנתוני הצמיחה בממלכה הירדנית. השאלה הרלבנטית היא האם הפלסטינים חיים טוב יותר תחת הכיבוש הישראלי בהשוואה לרמת החיים שהייתה צפויה להם תחת הכיבוש הירדני מאז 1967. נדמה לי שהתשובה אינה חד משמעית. כמו כן, הייתי מחלק את הדיון לשתי תקופות: עד 1987 ואחרי 1987. כלומר, עד להתנגדות הפלסטינית האלימה לכיבוש ולאחריה, שכן עצם היציאה של הפלסטינים למאבקש אלים ב 30 השנים האחרונות, פגע באופן עמוק בכלכלה הפלסטינית.

    1. ושניכם שוגים קשות ברמה עקרונית עמוקה מאוד.
      1. שוב, אין שום טעם להשוות לכיבוש ירדני (שאכן היה כיבוש על פי פרמטרים של חוק בינלאומי) משום שאנחנו לא כובשים. השטח הזה אמור להיות שלנו.
      2. כפועל יוצא של הסעיף הקודם, גורלה של אוכלוסיה עוינת, דה יורה ודה פקטו, המתגוררת על שטח שאמור להיות ברשותנו, אינו אמור להיות מענייננו. עצם העובדה שאנחנו כן מספקים להם את כל מה שאנחנו מספקים להם, ולא משנה באיזו רמה, זה מעל ומעבר.
      3. הערבים לא מתנגדים לכיבוש משום שאין כיבוש. ראו תגובתי הקודמת בעמוד זה, או קראו כל ספר הסטוריה המתאר את אירועי האזור ב-100 השנים האחרונות. יא אללה, איך אפשר ללמוד/ללמד סוציולוגיה בלי ללמוד קודם הסטוריה?
      4. יש להבדיל בין "מאבק אלים" לבין טרור. מכבסת המילים משטחת את ההבדל המוסרי האינהרנטי בין תנועות התנגדות לגיטימיות, אפילו האלימות שבהן (כמו המחתרות היהודיות), לבין טרוריסטים ותומכיהם, אשר הן באידאולוגיה שלהם והן בשיטות שלהם הופכים נעדרי לגיטימציה באופן מוחלט.
      5. הטרור הערבי לא התחיל לפני 30 שנה, זה אפילו לא מצחיק. הוא התחיל באזורנו לפני כ-100 שנה, נגד ראשוני היישוב העברי המתחדש.
      תמיד אני תוהה מול אמירות מוזרות כאלה, האם מדובר בתמימות ובורות פשוטה (שאינה באמת נסלחת לאור זמינות המידע הקיים בעידן האינטרנט) או שמא מדובר בשקרים גסים בשם אידאולוגיה מאוד מאוד ספציפית, ואיך נאמר, לא ממש פרו-יהודית. זה אפילו לא קשור לימין מול שמאל, זה פשוט פשוט שקרים איומים.

  27. יש בארץ הזו שני לאומים שמתחרים עליה וכל עוד אין גבול ברור ביניהם (אני בעד נהר הירדן) לא יהיה שלום או שקט.

    הערבים לעולם לא יסכימו לדומיננטיות היהודית אלא זמנית ובלית ברירה והרווחה הכלכלית לא יכולה לשנות את העובדה רק לדחות ולהחליש את הרגש הזה של הלאומיות

    1. ל-ח':
      אכן לא יהיה שלום, אבל לא מדובר במאבק בין שני לאומים. יש לאום יהודי, מאוד מפותח וותיק, המקיף לאום ישראלי, ותיק ומפותח פחות אך עדיין חזק ויציב. לעומתו עומדת קבוצה ערבית המפורקת לתתי-קבוצות רבות בעלות מאפייני נאמנות שונים לחלוטין מאלה של העולם המערבי. אנחנו יכולים לראות את זה גם במיקרו (יהודה ושומרון) וגם במקרו (יתר השכונה שלנו). הם לא מזדהים על פי לאומים למעט כאשר יש צורך לקיים ת'קייה אל מול גורם מערבי (אני מזמין אותך לברר בעצמך את משמעות המושג אם הוא זר לך). מאפייני הנאמנות בעולם הערבי הם שבטיים-דתיים, ולא לאומיים. בימים אלה ממש אנחנו רואים כיצד האשליה של הלאומיות, שהמערב בעיקר באמצעות הסכמי סייקס-פיקו, ניסה לכפות על העולם הערבי, קורסת. הגורם המאחד היחיד המשותף לעולם הערבי היא דת האיסלם, כאשר לאומיות חילונית פאן-ערבית מזמן איבדה את מעט הלגיטימציה שהיתה לה, מבפנים או מבחוץ. ברם, כמו שאנחנו יודעים, בתוך האיסלם עצמו יש כל כך הרבה פיצולים ואטומיזציה, מעבר לעובדה שמדובר מראש באידאולוגיה בדלנית, אלימה ובעלת מאפיינים דיקטטוריים קלאסיים, כך ששיתוף פעולה כמעט בלתי אפשרי למעט לזמנים קצרים ואזורים מצומצמים.
      מכאן, שאכן הערבים לא יסכימו לדומיננטיות יהודית, אך באותו אופן לא יסכימו לדומיננטיות נוצרית, הינדית, בהאית, חילונית וכו' וכו' וכו'. לתפיסתם הערבים הם גזע עליון והאיסלם הוא המסר האחרון לאנושות ומכך הדת הלגיטימית היחידה. לא יהיה שלום המבוסס על הסכם משום ששום דבר אינו בר זכות קיום לתפיסתם מלבד האיסלם, למעט באופן זמני לצרכים טקטיים בלבד, וגם על צורת האיסלם הספציפי הם לא מסכימים. לגבולות אין שום משמעות בעיניהם, אף פעם לא היתה. מכאן שהאופציה היחידה היא להתגונן בפניהם, אקטיבית ופסיבית.

  28. תרגיל רעיוני לכל הספקנים
    מה היה קורא עם הערבים בשטחים הללו לדעתכם אילולי השליטה הישראלית?
    הנחיה חשובה: כנות היא קריטית

  29. ממש קשה להבין כיצד אחרי שהבריטים סללו כאן כבישים, מתחו קווי חשמל וטלגרף, איפשרו הקמת מערכת בריאות וחינוך, ושיפרו את רמת החיים בכל-כך הרבה תחומים, בכל זאת היהודים התעקשו על הגדרה עצמית ורצו להקים בית לאומי לעם היהודי. מה היה רע להם תחת המנדט הבריטי???…
    כפויי טובה שכמותם.

  30. תודה למערכת על ההקפצה.

    עלי לציין שרמת התגובות באתר ב-2013 היתה גבוהה מאוד.

  31. נתונים מעניינים אבל חלקיים. אי אפשר לבחון את ההשפעה של השליטה הישראלית בלי לראות את הנתונים לפני 67 ואחרי אוסלו, למה הם הוחבאו? עוד נתון חשוב הוא ההשוואה לעמים אחרים באיזור באותה התקופה.

  32. תשון את זה למדינות כמו ירדן וצריים ואז תראו כמה טוב להם אצלנו

  33. אנא, תרגמו את הכתבה המבריקה הזו לאנגלית. שיתופים ברשת כבר יביאו אותה למדינות שמעבר לים.

  34. אי אפשר להתווכח עם הנתונים. אין ספק שחל שיפור דרמטי באיכות חייהם של ערביי יש"ע מאז 1967. הבעיה היא שאי אפשר לבסס את החזקה על יש"ע על הטיעון הזה. תמיד אפשר להשיב שחירות ועצמאות חשובות יותר מפירות כלכליים, ושהמאמר נודף ריח של קולוניאליזם, שגם הוא הביא את בשורת המודרניזציה, הטכנולוגיה, התברואה והאוריינות אל האזורים הנחשלים שעליהם השתלט.

    עם זאת, בהחלט ניתן להשתמש במאמר הזה בנתונים מאירי העיניים שבו, בתור תשובה קונקרטית לטיעון נגדי (ולא חסר כאלה) לפיו ה"כיבוש" דירדר את איכות חיי ה"פלשתינים", שחיו בגן עדן עד 1967.

    1. לא מעניין אותי מצבם, מעניין אותי מה קורה למדינה שלנו.
      מצידי גם אוויר לא צריך לספק להם.
      הם האויב המוצהר שלנו, ורק כך צריך להתייחס אליהם.
      אין פה גוונים שונים, עבורי זה שחור ולבן.
      וזהו!

  35. לכל הנאורים שמתלוננים על זה שכביכול זרקנו ל״פלשתינים״ עצם כלכלית במקום את בשר החירות הלאומית, אני מציע שתחליטו: או שמדובר באוכלוסיה שלווה שרק רוצה לחיות בשלום ולהתפרנס בכבוד, כלומר אנשים שמתעניינים במצבם החומרי, או שמדובר בעם כבוש בעל שאיפות לאומיות שגוברות על כל אינטרס אחר.

    נניח שאתה צודקים.

    מהן השאיפות הלאומיות שלו ומי קובע אותן? אתם, הנאורים? ברור שלא, מה פתאום. הם קובעים אותן.

    אז יצא לכם לקרוא מה הם אומרים על השאיפות הלאומיות שלהם? יצא לכם לקרוא את האמנה הפלשתינית ואת אמנת החמאס? תקראו, נאורים, ואז תגלו מה שכתוב שם – באמנה הפלשתינית, נעזוב את החמאס.

    כתוב שם כך:

    1. 33 סעיפים באמנה מתוך 35 עוסקים במלחמה אלימה נגד ישראל עד לכיבושה המלא.

    2. כל ישראל היא פלשתין. (אלו השאיפות ה״לאומיות״ האמיתיות שלהם).

    3. אין אומה פלשתינית, כי הם מגדירים את עצמם כחלק בלתי נפרד מהאומה הערבית הגדולה.

    4. גם אחרי שיכבשו את כל ישראל, אין בעצם פלשתין, כי השטח הזה הוא רק חלק ממדינה גדולה יותר, בשם ״סוריה הגדולה״.

    5. ההגדרה שלהם כ״עם פלשתיני״ היא זמנית, לצורך המאבק, ולאחר יום המאבק הם יקבעו לעצמם את הגדרתם (כן, זה בדיוק מה שכתוב שם, זה לא שכתוב שלי או מסקנה שלי).

    אז עכשיו, נאורים, אחרי שאתם מבינים מהם השאיפות הלאומיות שלהם, אולי אתם רוצים להכתיב להם ולחנך אותם לקבל על עצמם שאיפות לאומיות אחרות, ״לגיטימיות״ יותר? או שאולי אתם מסכימים איתם? אני מניח שלא.

    אז כשאתם מדברים על ה״שאיפות הלאומיות״ של המוסלמים יושבי יהודה ושומרון (וגם חלק גדול מאזרחי ישראל), דברו בצורה ממוקדת יותר, ותתלוננו על זה ששיפרנו להם את תנאי החיים באופן מופלא אבל לא מימשנו את רצונם להשמיד אותנו ולגזול את אדמתנו ומדינתנו.