איראן תשמור על השמנת בוועידת פירוק הנשק של האו"ם

בימים הקרובים תכהן איראן בראשות ועידת פירוק הנשק של האו"ם. הארצות-הברית וקנדה מחרימות, והאיראנים לא נשארו חייבים

הפארסה נמשכת: בשל מנגנון רוטציה אוטומטי, בימים הקרובים תכהן איראן בראשות ועידת פירוק הנשק של האו"ם, זו העוסקת בהגבלת נשק להשמדה המונית. לאור פניית ארגון UN Watch הודיעו ארצות-הברית וקנדה כי בכוונתן להחרים את המושב. האיראנים לא נשארו חייבים

פועל למען פירוק הנשק הגרעיני; אחמדינג'אד בביקור בכור באיראן. צילומסך מיו-טיוב

על-פי תוכנית ועידת פירוק הנשק של האו"ם המתכנסת בימים אלה בז'נבה, צפויה איראן לכהן בראשות הוועדה בין ה-27 במאי ל-23 ביוני, ובכך למעשה לקבוע את סדר-היום בדיונים. עם הופעת לוח-הזמנים הרשמי של האירוע, קרא עו"ד הלל נוייר, העומד בראש UN Watch, למדינות המערב ולמזכ"ל האו"ם באן קי-מון להביע את מחאתם אודות השיבוץ:

איראן היא פושעת בינלאומית המספקת טילים לסוריה, לחיזבאללה ולחמאס בצורה לא-חוקית, ובכך מסייעת ומעודדת רצח המוני וטרוריזם. להעמיד את המשטר המנוול הזה בראש ועידה עולמית להגבלת נשק זו פשוט שערוריה. אסור שאלו המנצלים לרעה את הנורמות הבינלאומיות יופיעו כנציגיו הרשמיים של האו"ם.

נוייר אף הוסיף ואמר כי "הדבר דומה לכך שיציבו את ג'ק המרטש כאחראי למקלט הגנה לנשים". בעוד גורמים שונים באו"ם הסבירו כי שיבוצה של איראן נקבע על-פי מנגנון רוטציה אלפביתי, ב-UN Watch דחו זאת בטענה כי זהו ניסיון להמעיט בערך הפרשייה, אותה כינו "עימות בסיסי בין אינטרסים … מעשה אשר ינוצל לבטח על-ידי התעמולה האיראנית לצורכי מתן לגיטימציה למשטר המולות האכזרי".

נשק גרעיני? רק למען קידום השלום

כבר ביום שלאחר מכן (14.5) נענו ארצות-הברית וקנדה לקריאה, והכריזו כי הן מחרימות את האירוע. ארין פלטון, דוברת המשלחת האמריקנית לאו"ם, הגדירה את כהונתה הממשמשת ובאה של איראן כיו"ר בוועידה לפירוק הנשק "מצערת ובלתי-הולמת בעליל. ארצות הברית ממשיכה להאמין כי מדינות המצויות תחת … סנקציות בשל ייצור מסיבי של נשק או הפרה מרובה של זכויות אדם, אמורות להיות מורחקות מכל תפקיד פורמלי או טקסי בגופי האו"ם".

גם הקנדים גינו את הבחירה האומללה: "הדבר שם את נושא פירוק הנשק ואת השאיפה הכנה של העולם להשיג התקדמות בנושא ללעג", אמר ריק רות', דובר שר החוץ הקנדי. "בעיראק, סוריה, לבנון ובשאר המקומות, המשטר (האיראני) פועל במישרין נגד מטרות פירוק הנשק הגלובאליות, ומערער את העקרונות הבסיסיים של ועדה זו".

האיראנים לא נשארו חייבים, ופתחו בימים האחרונים במתקפת נגד מתוקשרת. דובר שר החוץ האיראני סייד עבאס ארקצ'י האשים את ארצות-הברית בכך שהיא מחזיקה את ועידת פירוק הנשק כ"בת ערובה" תחת איומי החרמות, ודווקא היא זו שמונעת את השלום והביטחון, כך על-פי סוכנות הידיעות האיראנית ISNA.

אליבא דארקצ'י, "ההתנהגות האמריקנית יוצאת נגד ההצבעה הדמוקרטית של המדינות החברות (בארגון האו"ם) ונגד מנגנון הבחירה של המוסדות הבינלאומיים. ובמילים אחרות, היא יוצאת נגד הרצון של הקהילה הבינלאומית". ארקצ'י הדגיש כי איראן מתאימה לכהן בראשות הוועידה כיוון שהיא "קורבן של נשק להשמדה המונית" ולכן מבינה את חשיבות הסוגיה. הוא אף סיים את דבריו בהכרזה המרגשת כי:

באמצעות שימוש בכל התפקידים הלאומיים והבינלאומיים, הרפובליקה האסלאמית של איראן, יחד עם שאר האומות אוהבות השלום בעולם, ניסתה ותנסה להוביל למציאות של עולם ללא נשק להשמדה המונית.

מובילים לעולם ללא נשק גרעיני; מתקן מים כבדים באראכ שבאיראן. צילום: Nanking2012

מעבר להכרזות הרשמיות, העימות הדיפלומטי זכה כמובן גם לסיקור בערוץ הבינלאומי PRESS TV, הממומן על-ידי משטר האייתוללות ומשמש כשופרו ברחבי העולם. בכתבה נטען כי הקנדים מצויים בבעיה בשל הניסיון להאשים את האיראנים במרדף אחר נשק גרעיני ללא ראיות של ממש. או אז, כאשר מגיע תורה של איראן לכהן בראשות ועדת פירוק הנשק של האו"ם ולקרוא בפומבי ל"פירוק נשק גרעיני ולפתרון בדרכי שלום של עימותים, כמו העימות בסוריה, שם המערב מחמש המורדים המקושרים לאל-קאעידה", אין פלא שהקנדים מחרימים את הוועידה.

אולם בכך לא תמה הקונספירציה. הכתב עוד תוקף את קנדה כמתנגדת לחופש הביטוי, באומרו כי היא "לא אוהבת את האו"ם, כיוון שזו אחת הזירות הבינלאומיות היחידות בהן מדינות כמו איראן וונצואלה יכולות להגיב לתעמולה שמפיצות נגדן המדינות האימפריאליסטיות". בכדי להוסיף נופך אקדמי להאשמות, ערך הערוץ ראיון עם ה"היסטוריון הקנדי" ג'ייסון דווין, שאינו אלא אקטיביסט אזוטרי וחבר במפלגה הקומוניסטית הקנדית, שטען כי "הממשלות המערביות האימפריאליסטיות לא אוהבות את האו"ם … כל ההחלטות האנטי-קולוניאליות, שקוראות לדה-קולוניזציה ואשר קוראות לתמיכה בפלסטין – הן לא מסכימות איתן כלל".

בכתבה זכה גם הארגון ה"פרו-ציוני" UN Watch להתייחסות, וכן לעריכה מגמתית גסה. לגביו נטען כי הוא דוחק בממשלת קנדה לפרוש מהאו"ם, בהיותו זרוע של היהדות העולמית העומדת למעשה מאחורי החרם נגד איראן.

 

יש לציין כי אין זו הפעם הראשונה שהרוטציה האוטומטית של האו"ם יוצרת מצבים מסוג זה. דוגמא לכך התרחשה רק לפני כשנתיים, כאשר צפון קוריאה נבחרה לעמוד בראשות ועידת פירוק הנשק של האו"ם. כך, פעם אחר פעם, מוכיח לנו האו"ם שאין גבול לאבסורד וכי המציאות עולה על כל דמיון. לאור תקדימים אלו רשאיות המדינות שואפות החירות להרהר בעתידו של האו"ם ובדבר המשך שיתוף הפעולה עימו.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. פשוט להעביר את האו"ם למדינה אחרת במיזרח התיכון או באסיה כל הדבר המצחיק הזה יתפזר לבד כל עוד זה באמריקה זה פשוט נוח מדי לשליחים להיות שם