עלה ברשת: ארה"ב נחנקת מהרגולציה

ניל פרגוסון, שהתחיל בשנים האחרונות יזמויות עסקיות הן בארה"ב והן באנגליה, גילה שקל יותר להצליח באנגליה. למעשה, ארה"ב הפכה למקום חנוק על ידי רגולציה.

לארצות הברית יש בעיה. כך מצהיר הסופר והיזם פרופ' ניל פרגוסון במאמר שפורסם ב "וול סטריט ג'יורנל". פרגוסון, שהתחיל ב- 15 השנים האחרונות יזמויות עסקיות הן בארה"ב והן באנגליה, גילה שקל יותר להצליח באנגליה. למעשה, ארה"ב הפכה למקום חנוק על ידי רגולציה, חוקים ותקנות מכל המינים והסוגים.

פרגוסון קובע, בהמשך לקביעתם של כלכלנים רבים, כי מדינות מצליחות קודם-כל בזכות המוסדות החברתיים והשלטוניים שלהן, כמו שלטון החוק, איכות החינוך, שמירת זכויות הקניין ועוד. באותה מידה שמדינה ענייה יכולה להתעשר אם המוסדות שלה משתפרים, כך גם מדינה  עשירה עלולה להדרדר כאשר מוסדותיה מדרדרים.

במרבית מדינות העולם המצב משתפר אבל לא בכל מקום. לפי מדדים בינלאומיים, בכ-20 מדינות בעולם, החוקים והרגולציה החמירו וארה"ב היא בין המדינות בהן המצב הולך ומחמיר ביותר. בשל התסבוכת הבירוקרטית והרצון ההולך וגובר של המערכת הפוליטית להשתלט על תחומים נוספים בחיים האזרחיים והכלכליים, עשיית עסקים בארה"ב הפכה ליותר ויותר קשה בכל התחומים, והמוסדות החברתיים נחלשים. מה שמוביל להחלשות יחסית של ארה"ב אל מול מדינות אחרות, והופך את אפשרות שקיעתה לריאלית, אם המגמות הנוכחיות לא תתהפכנה.

פרגוסון אמנם אומר שניתן עוד להציל את המצב, אך אזהרותיו ברורות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *