עלה ברשת: שביתה שקטה של גברים

בעוד השווקים הפיננסיים מתאוששים לאיטם מהמשבר הכלכלי האחרון, שוק העבודה האמריקאי ממשיך לדשדש.

בעוד השווקים הפיננסיים מתאוששים לאיטם מהמשבר הכלכלי האחרון, שוק העבודה האמריקאי ממשיך לדשדש. באופן מפתיע, מי שמוביל במגמת אי-ההשתתפות בעבודה הם דווקא הגברים

כבר לא מחפשים עבודה. גברים מובטלים בראשית שנות ה-30.

ניקולס אברסטט, עמית ב-American Enterprise Institute וכלכלן פוליטי בכיר, מציג בשורות קשות ביחס למצב הכלכלה האמריקאית ועתידה: בעוד שהשווקים הפיננסיים חזרו כבר למצב בו היו לפני המשבר, התוצר הלאומי הגולמי של ארה"ב עדיין נמוך מזה שהיה בימי טרום המשבר, ולרוע המזל, נראה שהיא עומדת לסבול מסטגנציה בשנים הבאות

במצב הקשה ביותר בכלכלה האמריקאית נמצא שוק העבודה – ובמיוחד שוק העבודה הגברי. אמנם נכון שהאבטלה ה"רשמית" היא רק 7.6% – לא נתון טוב אבל בהחלט לא קטטוסטרופלי – אלא שנתון זה מתבסס על מספרם של האנשים הרשומים כ"מחפשי עבודה"; ואינו כולל את אלו שאינם מחפשים עבודה כלל.
כאשר משווים את מספר העובדים למספר האנשים הנמצאים בגיל עבודה (מדד המכונה "שיעור השתתפות בכוח העבודה"), מתברר כי אחוז גדול בהרבה של אנשים לא עובדים על-אף שהם מסוגלים לכך: בעוד שלפני המשבר נרשמו שיעורי השתתפות של כ-63%, הרי שכיום הנתונים מצביעים על 58% בלבד.

באופן מפתיע, בתוך אוכלוסיה זו, הגברים מתבלטים במיוחד, באשר שיעור ההשתתפות הגברית בעבודה ירד מלמעלה מ-70% לכדי 64% בלבד. המעניין הוא שאין זו תופעה ייחודית למשבר הנוכחי: ניתוח של שוק העבודה הגברי מראה כי שיעור הגברים העובדים ירד באופן עקבי בלא פחות מ-20% מהשיא שנרשם בשנות החמישים (85%), ושום שיפור לא נראה באופק.

מה היא אפוא הסיבה להתמוטטות שיעורי העבודה בקרב גברי ארה"ב? לדעת אברסטט, ייתכנו כמה גורמים לכך, ביניהם חוסר היכולת של ארה"ב לייצר מקומות עבודה כמו גם יכולתם של גברים להימנע מעבודה במשך שנים רבות (למשל באמצעות מגורים אצל ההורים). לדעתו, כל מי שרוצה להיטיב עם הכלכלה האמריקאית, שומה עליו לגלות את סיבותיה של תופעה זו ולשנות אותה.

 

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. http://www.amazon.com/books/dp/1594036756

    "American society has become anti-male. Men are sensing the backlash and are consciously and unconsciously going “on strike.” They are dropping out of college, leaving the workforce and avoiding marriage and fatherhood at alarming rates."

    " Dr. Helen does an competent job of drawing clear links between a legal regime biased towards women and the fearful behavior of men who no longer see sufficient incentive to perform the roles that society has long expected and required of them.