דעה: רב ראשי אחד והצביעות של הבית היהודי

ב'בית היהודי' יודעים שאין צורך בשני רבני ערים, אך הם מבינים שחוק שטרן יפריע לחלק ג'ובים לרבנים.

ביום ראשון הועלתה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק של חבר הכנסת אלעזר שטרן המבקשת לבטל את הכפילות העדתית ברבנות המקומית ולהנהיג רב עיר אחד בלבד בכל הערים. ההצעה אמנם עברה, אך במפתיע מי שהתנגדו היו דווקא חברי הבית היהודי, שאף הודיעו שבכוונתם להטיל וטו על הצעת החוק. זאת, למרות שרק בשבוע שעבר עמד השר אורי אורבך   על בימת הכנסת והסביר בשם הממשלה את התמיכה בחוק "רב ראשי אחד" ברמה הארצית.

רוצים גם ג'ובים. בן-דהן ודרעי. צילום: יונתן סינדל, פלאש90

אז מה המדיניות של הבית היהודי? יו"ר המפלגה, השר נפתלי בנט הכריז לפני מספר שבועות לגבי הצעת החוק ל"רב ראשי אחד" כי,

"זהו צעד חשוב שמסמל את אחדות העם. מינוי רב ראשי אחד הוא מהנושאים שהשאלה היחידה היא מדוע הוא לא קרה קודם. זהו מהלך שיסמל אחדות בעם… כפי שיש כיום רב ראשי צבאי אחד, ואין תפקידים נפרדים לאשכנזים וספרדים בכל תחום, אין סיבה שהדברים ייראו אחרת בתפקיד הרב הראשי".

ברוח זו, אין סיבה מיוחדת שהדברים ייראו אחרת בתפקיד רב העיר. אם אין צורך בשני רבנים ראשיים ארציים, הרי שגם באבן יהודה, גבעת שמואל או אזוּר, אין צורך בשני רבנים. אבל את "הבית היהודי" זה לא משכנע.

סגן השר לשירותי דת, הרב אלי בן דהן, טוען בתוקף ש"מודל של רב אחד בכל עיר, עדיין אינו מתאים לטעמי" לדעתו, "בעוד שרב ראשי למדינת ישראל הוא תפקיד ייצוגי תורני של כלל הציבור בישראל, ולכן הגיוני שדמות תורנית רשמית אחת תייצג את הפן הדתי במדינה" ברמה העירונית המצב שונה, שכן  הרב צריך לתת "מענה אישי ייחודי" לצרכים שונים: "עבודה מול קהילות מגוונות, בתי כנסת, רבנים, מנהגים ועוד".

קשה להאמין שבן-דהן עצמו מאמין למה שהוא אומר. רק ביום שישי האחרון התראיין הרב יעקב אריאל, רבה של רמת גן ומבכירי רבני הציונות הדתית, לעלון פרשת השבוע "שביעי" וכשנשאל לגבי חוק "רב ראשי אחד" טען ש"ברמת גן יש רב ראשי אחד ואני חושב שזה עובד מצויין, גם ברבנות הערים מספיק רב ראשי אחד".

יתירה מכך, החיסכון התקציבי לתקציבי המועצות הדתיות ממינוי רב אחד יהיה משמעותי ביותר. על פי נתוני המשרד לשירותי דת כיום ישנן 22 ערים בהם מכהנים שני רבנים ועוד 13 מועצות אזוריות בהם ישנו יותר מרב אחד. מתוך אלו, פרסם המשרד לשירותי דת נתונים על שכרם של רבנים ב-18 ערים. מהנתונים עולה כי השכר הממוצע של 36 הרבנים בערים אלו עומד על 503,441 שקלים (!) המגיעים מתוך תקציב המועצה הדתית. מכיוון שתקציב המועצה לא משתנה לפי מספר רבני העיר שהיא מחזיקה, יוצא כי בחלק מהערים רוב תקציב המועצה הדתית הולך על שכר הרבנים, ולא נשאר כסף לפעילות השוטפת עבור תושבי העיר. דוח מבקר המדינה הצביע על בעיה זו כבר ב-2001, אך דבר לא השתנה.

העסקונה מכה שנית. נציגי המפד"ל במהלך בחירות 2003, צילום: פלאש90

זה הכל הג'ובים

ב'בית היהודי' יודעים היטב כי אין כל צורך בשני רבני ערים, אך הם מבינים שהחוק של שטרן לא יאפשר להם לחלק ג'ובים לרבנים. למעשה, הזלזול שלהם ברבנים כה עמוק, עד שהם סבורים שאם הם יפנקו כמה רבנים חרדליי"ם בתפקידי רב עיר, הם יוכלו להשקיט את האופוזיציה הפנימית, ולעבוד באין מפריע.

מדיניות סידור הג'ובים הפכה, כנראה, לשיטתית. רק לאחרונה פורסם כיצד בן-דהן מבקש לתפור לרב יצחק לוי את תפקיד ראש מערך הגיור בניגוד לדרישות המכרז, וכיצד הוא דוחף את פטרונו הרוחני הרב שמואל אליהו לתפקיד רבה של ירושלים, בניגוד מוחלט להסכמות שהגיעו אליהם נציגי הציונות הדתית בעיר. ב'בית היהודי' מתכננים למנות בקרוב רב עיר שני בחיפה, בנתניה ובעוד ערים רבות, ולכן הם כל כך מודאגים מהחוק של שטרן עד כדי הטלת וטו.

סביר להניח שגם בנט סבור שאין כל צורך בשני רבני ערים, אך הוא מתקשה לעמוד אל מול העסקנים המפד"לניקים שכבר מחכים לתפירת החליפות. כך הופכת הצעת החוק הלכאורה שולית הזו למבחן גדול עבור בנט: האם הוא מסמל משהו חדש באמת, או שפניו לעסקונה הדתית הישנה של המפד"ל?

אריאל פינקלשטיין משמש כראש צוות "שביל הזהב" להסדרת יחסי עם, דת ומדינה במכון לאסטרטגיה ציונית.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

3 תגובות למאמר

  1. ממה שאני קראתי, נראה הרבה יותר שהוטו הוא לגופו של המציע מאשר לגופה של ההצעה, כל הצעה של אלעזר "השקרן" שטרן תיפול על הסף, וטוב שכך

  2. לדעתי (בתור מצביעה חילונית של הבית היהודי) נפתלי בנט היה צריך להקים מפלגה חדשה של חילונים ודתיים לייט והיה מקבל הרבה יותר מ-12 מנדטים. אם הוא אי פעם רוצה להיות ראש ממשלה, הוא יצטרך להפרד מתקומה.

  3. דבר ראשון, אני לא חושב שצריך לפסול על הסף מועמדים שהשר המכהן מציע. לא כל מינוי פוליטי הוא גרוע. בסופו של דבר השר אמור לעבוד עם אותו אדם, ואם הוא מקצועי אין שום סיבה שהוא יפגע רק בגלל שיש לו אותם דעות כמו לשר. לדוגמא במקרה של הרב לוי, מדובר על מועמד לגיטימי, שיכול אולי להביא שינוי במערך הגיור. אני לא בטוח (לא ממש התעמקתי בנושא) אבל תנאי סף של כשרות לרב עיר לא נראה ממש רלוונטי לתפקיד…

    כמו כן, הבעיה כיום במועצות הדתיות היא שהחרדים וש"ס שולטים ומשליטים את האג'דנות שלהם והחומרות שלהם. ע"מ לשנות את המצב הקיים יש צורך למנות רבנים חדשים אשר מאמינים ברבנות ורוצים לשנות ולתקן אותה.
    את הרב מיכה הלוי אשר מונה לאחרונה לרב בפ"ת (שנה האחרונה) מינו רק בזכות דיל עם ש"ס שהרב הספרדי יהיה אחיו של אטיאס. לא נראה לי שהמינוי היה יוצא לפועל בלי זה…

    ולסיום. כנראה שלבית היהודי יש אלרגיה לשטרן (כמו למרבית הציבור הדתי) הבנאדם חושב שהוא צריך לחנך את כל העולם ואחותו, ולכן גם דברים טובים שהוא מציע נופלים בין הכסאות