מדד החופש הכלכלי: ישראל במקום ה-44

43 מדינות יותר קפיטליסטיות ממדינת ישראל. ככה זה כשנדרשים 200 ימים להוציא אישורים לפתיחת עסק, ו-32% מהמשכורת הולך למסים

לאחרונה פרסמה קרן HERITAGE את המדד שלה לחופש כלכלי לשנת 2014.
הפעם דורגה מדינת ישראל במקום ה-44 — עלייה של שבעה מקומות מהדירוג הקודם של 2013.

לצד השבחים על הזינוק בדירוג, ישראל עודנה מתבוססת בביצת ה"מדינות החופשיות באופן בינוני", כמו ביתר 20 השנים שבהן פועל המדד. אין מנוס, כדי לפרוץ מתוך החבורה המפוקפקת אל שאר העולם המערבי, עלייה לבצע מהלכים משמעותיים של ליברליזציה כלכלית.

להקל על העסקים; מרכז העצבים העסקי של המדינה. צילום: פלאש 90

אם כן, 43 מדינות בעולם הן יותר קפיטליסטיות מישראל. לא פחות;

שלא במפתיע, מלבד צרפת, ספרד, פורטוגל ויוון, כל המדינות המערביות מדורגות מעל לישראל במדד. למעשה, אפילו ירדן, בחריין ואיחוד האמירויות זכו לדירוג של חופש כלכלי גבוה יותר.

המדד משקלל ארבעה פרמטרים מרכזיים: 1. זכויות קניין ושלטון החוק (היעדר שחיתות); 2. גודל המגזר הציבורי; 3. נטל הרגולציה; 4. פתיחות השווקים לתוצרת זרה. לא נלאה אתכם בפרטים ונסתפק בכמה דובדבנים:

בישראל המגזר הציבורי בולע כ-45% מהתמ"ג (כלומר, מתוך 100% מההכנסות של אזרחי המדינה, בערך מחצית נוטלת הממשלה!), זאת בהשוואה ל-17% בהונג-קונג, ול-33% בשווייץ. כולנו אפוא עובדי מדינה…; נטל הרגולציה מכביד גם הוא משמעותית על הכלכלה – בישראל לוקח 200 ימים להשיג את האישורים הנדרשים לפתיחת עסק, בהשוואה ל-12 ימים באנגליה ולשבוע שלוקח באירלנד. לא קשה לתאר כיצד נפגעת מכך הדינמיות של המשק.

גם החוב הציבורי מהווה מוקש גדול בפני עצמו: חובה של מדינת ישראל עומד על למעלה מ-70% מהתוצר שלה, דבר שגורם לממשלה להוציא כספי מסים עצומים על החזרי חוב וריביות לנושים (כ-30% אחוז מתקציב המדינה הולך לכיסוי חובות) – במקום להשיבם לידי האזרחים או לפתח בהם מוצרים ציבוריים. הדבר מתבטא היטב בנטל המס הישראלי הגבוה, שגובה בממוצע מהאזרח 32% מהכנסתו.

אין קפיטליזם בישראל

אם כן, בכל פעם שאתם שומעים את שלי יחימוביץ' וחבריה לספסלי האופוזיציה מטיחים בממשלת ישראל האשמות בדבר "קפיטליזם חזירי ודורסני", דעו לכם שטעות בידם. לא מפני שהקפיטליזם בישראל הוא לא חזירי, אלא מפני שהוא פשוט אינו קיים. עוד ארוכה הדרך אל החופש הכלכלי בישראל, והיא עוברת 43 מדינות יותר קפיטליסטיות.

ועדיין, שאפו לשרי הממשלה על המגמה. נקווה שבשנה הבאה נגיע לעשירייה הראשונה.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

1 תגובות למאמר

  1. אין קפיטליסטים בישראל. למזלנו איכשהו החמישה שישנם תפסו את עמדות המפתח