קרא לי נאצי

אסף וול לא מסתדר טוב עם האיסור החדש בחוק להשתמש בסמלים נאציים

הסיפור החדש הזה עם הנאצים ממש הכניס אותי לדכאו. סליחה, לדכאון. אתם מבינים, נאצים, בעיניי, הם אחד הדברים המרתקים והמצחיקים ביותר בעולם. וכן, אני מכיר את ההיסטוריה של המפלגה הנאצית.

בכל זאת, אני עדיין סבור שסצינות "היטלר מתעצבן על…" הן פארסות הנונסנס ההיסטוריות ההיסטריות ביותר ביוטיוב. מי שלא ראה את היטלר זועם על גנרל האס.אס. פליקס שטיינר משום שזה לא מצא לו עשירי למניין או חניה בתל-אביב, לא ראה זעם קומי מטורף מימיו. אז אחרי האלכוהול והדלק, עכשיו רוצים לקחת לנו גם את הנאצים. יימח שמם.

היה נכלא לחצי שנה על הסרט; צ'פלין ב'דיקטטור הגדול'

מאז יצא החוק לדרכו, אני מנסה שלא לומר את המילה "נאצים", ובכלל – למחוק אותם ממחשבותיי. העניין הוא שתת המודע הסורר מהתל בי על כל צעד ושעל, ומעלה אסוציאציות נציונל-סוציאליסטיות בכל אשר אפנה. בפרסומת של צמיגי מישלין אני קורא "מישלינג", היציאה מסבידור היא הבריחה מסוביבור ואתרי גרופונים נשמעים לי בגרמנית כמו איינזאצגרופון. אז מי שחושב שניתן לשלוט במחשבה ובדיבור באמצעות חקיקה – טועה.

אין לי מושג מי האחראי על הוצאתם של הנאצים ועושי דברם אל מחוץ לעברית המדוברת. בדמיוני אני רואה מן ילד-קאפו, סליחה, ילד כאפות חסר ביטחון עצמי, עד כדי מחיקת כל ביטוי מילולי שאין ביכולתו להתמודד עמו. חוקי הגזע, סליחה, חוקי התזה הנוכחית נשענים על ההנחה שדבר שאין מזכירים אותו בדיבור, אינו קיים עוד. ובכן, הנחה זו רעועה כקירות גבלס, סליחה, קירות גבס שאין בכוחם לשאת את משא המציאות הכבד.

אנו חיים במציאות שבה גרמניה היא מעל לכל. סליחה, הדמוקרטיה, היא זו שמעל לכל. במציאות שכזו, חקיקה מטופשת מסוג זה לא רק שאין בה הגיון ואין אפשרות לאכוף אותה, היא גם מצביעה על העובדה שיוזמיה אינם מבינים דמוקרטיה מה היא. וכשהדמוקרטיה מתעמעמת, נשאבים אל תוך החלל שהותירה רעיונות טוטאליטריים, ממש כמו החוק לאיסור טוטאליטריות.

מנות יתר של חקיקה והתערבות בחיי האזרחים, אינן מצביעות על קידמה אלא דווקא על מחסור חריף בביטחון עצמי. הרי מה בסך הכול היה לנו שם? מספר אנשים שמוחם התעכב כמה מהלכים אבולוציוניים לאחור, ושהלבישו את ילדיהם בטלאים צהובים? אז מישהו קרא לך נאצי? וואו. תגיד לו שהכל עובר עליו, או כמו שאמרו אבותיי: "האט ער געזאגט". אז הוא אמר.

כולנו משתמשים בסמלים נאציים מדי שעה. את פולקסוואגן המציא פרדיננד פורשה על-פי דרישותיו של היטלר, אז בגלל זה לא אקנה עכשיו פורשה? הוגו בוס היה נאצי שעיצב את מדי האס.אס, אז מישהו יטרח לסגור לו את הסניף בכיכר המדינה? חלק גדול מניצחונותיו של צה"ל הושג בעקבות אימוץ שיטת ה"בליץ" של גרמניה הנאצית. שנמחק גם אותו?

הפתרון הסופי לבעיית הנאציזם

אבל זה לא יעבוד. לא רק בגלל העניינים שנזכרו, אלא בגלל עובדה היסטורית פשוטה: הנאציזם מהווה נקודת ציון וייחוס כה בולטת בהיסטוריה, עד שכמעט כל אירוע ואדם נמדדים ביחס אליו. היהודונאצים של לייבוביץ' וה-Soup Nazi של סיינפלד מביעים את אותו הרעיון – השוואה לנקודת הציון הקיצונית ביותר שבנמצא. ואת המציאות הזו לא ניתן לשנות בחקיקה גרוטסקית.

הפתרון הסופי שאני מציע לבעיית הנאציזם בשיח הציבורי פשוט ביותר. ראשית יש להטיל גטו, סליחה, וטו על התערבותה של הרשות המחוקקת באוצר המילים העברי של הפרט. אם נפגע אדם זה או אחר מהכינוי "נאצי", יתכבד וישתמש בכלים שנתן לו המחוקק בכל הקשור לתביעות דיבה וללשון הרע. די. יש לנתק את ההתניה הפבלובית הלוחצת לנו על נקודת הז'יד, עם כל אזכור של סממן נאצי. כי האפשרות השנייה, של חצי שנת מאסר בשל טעם רע או סתם חוסר מודעות היסטורית, היא אפשרות אווילית שאינה יכולה להתקיים במדינה מתקדמת.

לכן הניחו לנו, חובבי הז'אנר הנאצי, להמשיך להזכיר אותם ולצחוק מהם. כך או כך, במידה שיעבור החוק המדובר, אנא השמידו את הטור הזה מהר ככל האפשר. יש בו די והותר חומר שעלול להפליל אותי בצורה שתשלח אותי אל מרתפי הגסטאפו לזמן לא מועט. אבל אולי בכל זאת יש הגנה אחת שתעמוד לזכותי: לא רציתי להגיע למצב בו לקחו תחילה את אלו שאמרו "נאצי" ואני לא הרמתי את קולי, משום שלא אמרתי נאצי.

אז הנה הרמתי את קולי. אאוף וידרזהן.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. יישר כח. מלה בסלע.
    החוק הזה באמת מזכיר משטרים אפלים, שאולי כבר אסור להזכיר את שמם.