הקרן החדשה מלבה את הסכסוך: ראיון עם אדווין בלאק

למה אנשים רעים עושים גם דברים טובים? ראיון עם העיתונאי אדווין בלאק לרגל צאת ספרו על הקרן החדשה לישראל והסכסוך.

כסף זר וארגונים בינלאומיים מלבים את הסכסוך. צילום: בעז מוטס

לרגל צאת ספרו החדש: מימון הלהבות – איך כספים פטורים ממיסים מתדלקים תרבות של טרור ואלימות בישראל, הגיע לארץ אדווין בלאק, עיתונאי וסופר אמריקני ותיק • בין כנס בכנסת להופעה בטלוויזיה, נפגשנו עם בלאק לשוחח על פעילותה של הקרן החדשה לישראל, על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ועל עתידה של ישראל • מדוע אנשים רעים עושים גם מעשים טובים, ומי מונע את הדו-קיום עם הפלסטינים?

שלום מר בלאק. מדוע בחרת לחקור את השפעתם של ארגוני זכויות האדם על הסכסוך הישראלי פלסטיני?

במשך 45 שנה אני עוסק בחקר של זכויות אדם והארגונים הפועלים בעניין. בין אם מדובר בסונים, ארמנים, אינדיאנים, יהודים בשואה, וכן הלאה. במסגרת זו, ערכתי לפני עשר שנים תחקיר על קרן פורד האמריקנית, שחשף את מעורבותה במימון רבים מהארגונים האנטישמיים והאנטי-ישראליים שהופיעו בזמנו בוועידת דרבן.

כשאני מדווח על פעולות של האקטיביסטים למען זכויות האדם, אני בעיקר עוקב אחר הכסף שלהם. אחרי הכל, מדובר בגורמים המעוניינים להפעיל לחצים על בני-אדם בכדי לגרום להם לפעול בהתאם לאג'נדה מסויימת. וכדי להצליח לעשות זאת יש צורך בעיקר במשהו אחד – כסף. והרבה. זה הדבר שאותו קרן פורד הבינה בזמנו ויישמה בצורה מלאה בדרבן.

לאחר התחקיר המקורי שלי על קרן פורד, ביקשו ממני העורכים לעשות פולואפ. כך התברר לי כי כבר לפני 10 שנים הפסיקה קרן פורד לתמוך בקבוצות דרבן, והחלה לתמוך בקרן החדשה לישראל. אחרי הכל מדובר בירושה טבעית: הקרן החדשה לישראל יכולה לעשות את אותה עבודה שעשו ארגוני דרבן אבל עם יתרון מובהק אחד: יש לה מגן דוד על הדלת הראשית, וכך מתאפשר לה לפעול ביעילות רבה תוך אחיזת עיני הציבור.

הקרן החדשה לישראל, צילומסך

הקרן החדשה לישראל מציגה את עצמה כארגון זכויות אדם. לכאורה, מה רע בכך?

אספר לך סיפור: במהלך העבודה על הספר נסעתי לצפות בהפגנות השבועיות בנבי סלאח שבשומרון, ותיאמתי עם ארגון 'בצלם' שישלחו לי צלם. הגעתי לכפר, והכל היה שקט. אנשים התהלכו ברחובות בלי ששום דבר מיוחד קרה. בשלב מסויים החלה צעדה לכיוון הכביש הראשי, אבל לא היה נראה שיש התרחשות מיוחדת, או עימות עם החיילים. כל זה השתנה כשהופיע הצלם שלי. לפתע החלו יידויי אבנים, ובסמוך לכביש צצו התפרעויות וניסיונות לחסום אותו. הפלסטינים שלחו ילדים לעמוד מול החיילים ולכנות אותם בשמות גנאי, במטרה לעורר פרובוקציות. והאירוע התדרדר מרגע לרגע. רק לאחר מעשה נודע לי שאחת מתושבות הכפר מקבלת תשלום עבור מהומות: רק אם יש התפרעות אלימה היא מקבלת 80 דולר, ואם לא אז לא. זה מסביר לך את כל הסיפור. אז עכשיו תגיד לי אתה: האם 'בצלם' עוסקים בשמירה על זכויות אדם, או שהם משמשים כפרובוקטורים?

זה מה שראיתי בנבי סלאח: פעילי שמאל רדיקליים מטעם 'בצלם' עומדים בצמוד לפניהם של חיילי צה"ל ומטיחים בהם האשמות וקללות בגסות רבה. אתה אולי לא מודע לכך, אבל בכל מקום אחר בעולם פעילות כזו לא הייתה עוברת בשקט, ויהיה זה פקיד, שוטר או מתדלק בתחנת דלק. אני חושש ששלטונות הצבא מפחדים מדי להגן על חייליהם. הם מפחדים אפילו להעניק להם את חמשת האינצ'ים של שטח פרטי סביב פרצופם, שבו מתגרים בהם הפרובוקטורים מטעם. אלו דברים ששוטר מקוף במנהטן, או איש דואר באוקלהומה מקבל כזכות יסוד.

איך, להבנתך, פועלת הקרן החדשה בישראל?

כאשר מנתחים את הפעילות שלהם מגלים שכ-90% מהפעילות שלהם נחשבת ללגיטימית, ואילו 10% מהפעילות היא הרסנית בתכלית ונועדה לפגוע במדינת ישראל. הם פועלים בשיטה הזאת כדי ליצור כח לובי עצום, תוך השקעה של למעלה מרבע מיליארד דולר ($250,000,000) בארבע השנים האחרונות. שהרי כשהם עוסקים בלובי ובפעילות הפוליטית, אזי לא מדובר רק ב-10% שעושים זאת, אלא הכוח של כל ה-100% מנוצלים להפעלת לחצים אפקטיביים על נבחרי הציבור בישראל.

book
מימון הלהבות. עטיפת הספר

מה עושים כשארגון עושה מעשים טובים לצד פעילות רעה כל כך? 

אסור לנו לתרץ מעשים רעים בכך שמישהו עושה גם דברים טובים. מוסד קרנגי, למשל, עשה את הדברים הכי טובים על כדור הארץ. ארכיאולוגיה, אמנות, תמיכה סוציאלית. אבל הם גם הגו תכנית להקמת גזע עליון, שכללה סירוס 60,000 אמריקנים, והקימו פלטפורמה להיטלר בחיפוש אחר הגזע העליון, שהשמיד לבסוף מליוני בני אדם. גם מכון רוקפלר נלחם במלריה, הביא תרופות בסיסיות לאסיה, חקר את החלל החיצון ועשה פעולות נפלאות רבות, אך באותו זמן עסק במימון תכנית האאוגניקה (השבחת הגזע), מימן את תנועת הרופאים הנאצית ואת ד"ר מנגלה שפעל באושוייץ.

איך זה קורה?

הם עושים את זה בגלל שהם אידיאליסטיים, בגלל שהם שואפים לאוטופיה, לעולם מושלם שנמצא בשום מקום, יעד שאינו ניתן להשגה. גם האאוגניקנים רצו להשמיד 10% מהאוכלוסייה האמריקנית כדי להשיג אוטופיה, לא בשביל לעשות רע לאף אחד. כל האנשים שהיו מעורבים במעשים רעים עסקו גם בדברים טובים, דבר המקשה לפעמים על השיפוט.

איך כל זה קשור לפעילות של הקרן החדשה לישראל?

זה פשוט. ארגוני הקרן כל כך עסוקים במרדף אחר אוטופיה, עד שהם לא מתייחסים כראוי הן לבני האדם הממשיים הנמצאים לפנינו כאן ועכשיו, והן לנסיבות הייחודיות של המצב. רק כך יכולה מנכל"ית הקרן החדשה לישראל רחל ליאל להתנגד לעבודתם של הפועלים הפלסטינים באזורי התעשייה ביהודה ושומרון. אלפי פלסטינים עובדים ליד עובדים יהודים כבר היום, במודל הכי טוב של דו-קיום שהתקיים באזור מזה שנים, ועדיין ליאל לא מרוצה. ככה זה כשהחיפוש אחר אוטופיה הוא חזק יותר מהחיבור למציאות העכשווית הממשית. אם סודה סטרים היה מופעל על ידי מורמונים מיוטה או פולנים מוורשה, הם הרי היו עומדים לפרס נובל. אבל מי מפעיל את זה? "יודן". יהודים. זה כנראה פשע המלחמה, העובדה שיהודים עושים את זה.

האוטופיסטים משתמשים במשאבים שלהם כדי להגשים את המטרות האוטופיות על גבם של אנשים אחרים. ומה שמעניק לכל זה את הכוח הוא רק הכסף. השנאה היא אימפוטנטית בלי כסף. וכמויות הכסף האלו שמגיעות ממדינות זרות הן שהופכות את זה לאנטי-דמוקרטי ולמאבק לא-הוגן.

מדוע חברי-הכנסת מגלים אזלת-יד ולא נאבקים?

זו שאלה טובה. חוששני שאתם יודעים איך להלחם עם F-16 ומרכבה וכיפת ברזל, אבל אתם לא יודעים איך להלחם במסדרונות הפוליטיים. בעיקר כשמדובר בפנקסי צ'קים אמריקנים שישראל חוששת לעמוד בפניהם. על ישראל ללמוד להלחם לא רק על הגבולות אלא גם על האמת. היא לא יכולה לאפשר לעצמה להידרס לא על-ידי בולדוזרים או טנקים של אוייב, אך אסור לה להזניח את המאבק על האמת מול נשים בג'ינס כחולים ועקבים. זה קשה, זה אתגר מיוחד, אבל צריך להתמודד איתו. במיוחד כשמתברר שהארגונים הללו מעורבים בפעילות פוליטית. הם לא רוצים רק לשנות את העולם, אלא יש עדויות לכך שהם גם מעורבים בניסיונות להשפיע על הבחירות. מול הכוח הפוליטי הזה קשה לחברי הכנסת להתמודד.

unnamed
מתקשים להשיב מלחמה. בלאק בכנס בכנסת לרגל צאת הספר. צילום: פלאש90

מה הסיפור הכי חזק ומשפיע שלך?

הדבר הכי חם שיש לי להציג הוא העובדה שכספי משלם המיסים האמריקני והאירופי מממנים באופן ספציפי את פעולות הטרור, באמצעות משכורות שמעניקה הרשות הפלסטינית לטרוריסטים בבתי-הכלא. אף אחד לא מתווכח עם זה. בישראל כולם ידעו את זה אבל בעולם אף אחד לא ידע. הם מגיבים בשוק כפול: גם מעצם העובדה שזה קורה, ובעיקר מכך שאף אחד מעולם לא סיפר להם.

אם יש לי הישג אחד, היא העובדה ששיניתי את השיח. אנשים עכשיו מדברים על משכורות האסירים הפלסטינים; אנשים מדברים על העובדה שארגוני זכויות אדם פועלים מתוך אג'נדה פוליטית ברורה; ואנשים מוכנים לדבר על הנזק שהארגונים הללו גורמים לישראל ועל השימוש הציני שלהם בכספי משלם המיסים במערב.

איך אתה מסביר את המאבק נגד ישראל?

זו שאלת היסוד. איך זה שישראל זוכה ליחס הזה? בגלל שאנחנו לא נכסים לתוך אוהלים ויורים בכל מי שיושב שם כמו בסוריה? בגלל שאתם לא עורכים בדיקות בתולין למפגינות כמו שקורה במצרים? ישראל היא פנינה זוהרת באזור הזה. ועדיין היא זוכה ליחס כל כך לא הוגן.

הסיבה היא שלאנשים חסר ידע. אתה חושב שבגלל 20 מטר של קרקע יש כאן מלחמה במשך מאה שנה? בגלל שסכסוך טריטוריאלי קטן לא יכול להיפתר במרוצת השנים? אנשים לא יודעים שהמקור הוא שנאה עמוקה, שמקורה עוד במאה ה-7 עם ייסוד האסלאם.

אפשר להתגבר על שנאה, אבל צריך שאנשים ירצו להתגבר עליה. בכל דור יש רבים כאלו שרוצים להתגבר עליה. האנשים בקינג דיוויד, האנשים בברקן, האנשים בסודה סטרים. הם אנשים אמיצים שרוצים להתגבר על השנאה. הם מוכנים להניח את משקעי העבר מאחוריהם ולצעוד לעבר עתיד משותף וטוב יותר. וזה לא דבר שקל לעשותו. השלום אפשרי והוא בהישג יד. אבל כל זה לא יתאפשר כל עוד גופים כמו הקרן החדשה לישראל ממשיכים לממן את השנאה, ההסתה, ואת הסכסוך האלים.

מה התגובות שאתה מקבל בחו"ל כשאתה מדבר על הנושאים האלו?

בהתחלה כולם בהלם. הם לא יודעים את רוב הדברים שאני מספר להם. עד כדי כך ההיסטוריה והעובדות הבסיסיות שלנו נחטפו ונגנבו בידי האויב. אבל כשאנשים שומעים את המציאות של מה שקורה בשטח, ושל מה שקורה מעבר למה שרואים בטלויזיה, הם מתחילים להבין דברים שלא ידעו קודם לכן. דיברתי עם אדם מהפרלמנט האירופי שאמר לי "כל חיי חשבתי שישראל היא נאצית ואתה שינית את דעתי". בתוך 24 שעות מהשיחה איתי הגיש חבר הפרלמנט האירופי מיכאל קמינצקי מחאה רשמית לקטרין אשטון, שהאיחוד יפסיק לממן את תכנית האסירים של הפלסטינים.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

11 תגובות למאמר

  1. מעניין מאוד, מעורר אופטימיות ותקווה שאפשר לשנות ולתקן את כל העוולות שנעשו נגדנו בשנים האחרונות!

  2. אתם עושים עבודה מעולה, התקשורת בארץ בחיים לא תאפשר לסיפור כזה לצאת לאור. כל הכבוד!

  3. פקטור נוסף שהוא מכפיל כוח מדהים – השתלטות שקטה על אירגונים קיימים ובעלי מוניטין והטיה של הפעילות. מבוצע ע"י מענקים קטנים למדי לאירגונים רעבים.

    למשל – החברה להגנת הטבע שרואים בבירור איך היא מאמצת החל מרגע מסויים עמדות אנטי, למשל התנגדות לרכבת לאילת מנימוקי סביבה (!) תוך התעלמות מהחלופה (כביש ענק והרסני) ומיתרונות איסטרטגיים וכלכליים למדינה של חלופה לתעלת סואץ הסתומה ומוגבלת בגודל אוניות (זו הסיבה האמיתית כנראה…)

  4. מאמר חשוב ופוקח עיניים . חבל שלא מראיינים אותו בערוצי הטלוויזיה שלנו. לא שמענו דבר על הופעתו בוועדת הכנסת. אם ישנו סרט המתעד את דבריו, רצוי להפיצו כיוון שרבים מעדיפים לשמוע ולא לקרוא.

  5. קשה לי להבין מדוע בישראל לא מציפים את העובדות הללו שהן ידועות כאן השקם והערב
    עם תקשורת ימנית לוחמנית יותר.
    אומנם התקשורת היא שמאלנית ברובה אבל אפשר ליצור תקשורת מגויסת לצורך העינין בדיוק כמו שקרן פורד עושה זאת עם הקרן החדשה לישראל.
    לדעתי זה כורח השעה היום ולזה הממשלה צריכה להיות יותר ערנית ולהפעיל יותר מנהג בעל בית בביתו.

  6. יש לפעול להוצאת חוקים שיגבו את חיילי צהל וישמר על כבודם ובטחונם. לא ייתכן שלא ישמר דיסטאנס בן אזרח לחייל.