ג'יהאד במקום תיירות: כאוס בחצי-האי סיני

תשכחו מחופשה בסיני: ארגוני ג'יהאד צצים באזור כפטריות אחרי הגשם ונראה שהקרבות בינם לצבא מצרים לא יסתיימו בקרוב.

מתכננים חופשה בסיני? כדאי שתשקלו שנית • מערכה עקובה מדם מתחוללת בחצי-האי מאז ההפיכה במצרים ב-2011, אז החלו ארגוני ג'יהאד להתבסס באזור, לפגוע תדיר בכוחות הביטחון המצריים ולגבות קורבנות רבים • הצבא המצרי משיב מלחמה, אך מתקשה להתמודד עם התופעה בשל ריבוי הארגונים • ההפקרות השלטונית מאפשרת גם לארגונים פרו-פלסטיניים להתעצם באזור, וייתכן כי לא רחוק היום בו הקנים יופנו גם כלפי ישראל

לחימה בלתי פוסקת בטרור הג'יהאדיסטי; צבא מצרים. צילום: עבד רחים ח'טיב/פלאש90
לחימה בלתי פוסקת בטרור הג'יהאדיסטי; צבא מצרים. צילום: עבד רחים ח'טיב/פלאש90

לפני קצת פחות מחודש (16.2) פוצץ אוטובוס בצדו המצרי של מעבר טאבה, שהוביל תיירים ממנזר סנטה קתרינה בישראל לסיני. לא הייתה זו יד המקרה: חיש מהר התברר כי היה זה פיגוע מתוכנן, בו נהרגו ארבעה בני אדם – שלושה תיירים קוריאנים ונהג האוטובוס. המטרה: פגיעה בתיירות, גורם משמעותי ביותר בכלכלת מצרים, כחלק ממערכה כוללת נגד המשטר המצרי החדש.

את הפיגוע ביצע מחבל מתאבד מטעם ארגון 'אנסאר בית אל-מקדס'. מדובר בארגון ג'יהאדיסטי אלים שהחל לפעול לפני כשלוש שנים, כאשר החלה ההתקוממות האסלאמיסטית נגד הנשיא המודח חוסני מובארכ. כיום ה'אנסאר' פועל גם נגד הצבא המצרי וגם נגד ישראל. הוא מורכב מבדואים מקומיים, אזרחים מצרים וזרים, והוא זה שאחראי לפיצוץ צינור הגז בין מצרים לישראל, לתקיפת חיילים ישראלים בספטמבר 2012 ולירי הרקטות לאילת בינואר האחרון.

במערכה המתנהלת בימים אלה על השליטה בסיני, רבים טוענים כי 'אנסאר בית אל-מקדס' הוא הבולט שבארגוני הטרור בחצי-האי המצרי. אך הוא בהחלט לא היחיד. חצי-האי סיני ידע תהפוכות רבות מאז שנת 2011, עת החלו אירועי ההפיכה במצרים – אם בעבר היה זה מקום מפלטם של ישראלים רבים שחפצו לברוח משגרת היום-יום ולהירגע מעט ב"חושות" הפסטוראליות, הרי שכיום חצי-האי משמש ככר מרעה פורה לארגוני טרור ג'יהאדיסטיים.

הפקרות שלטונית: המצרים איבדו שליטה

הפיגוע שהתרחש בעיירת הנופש המצרית ממחיש לנו עד כמה המצב הביטחוני בחצי-האי סיני רעוע. שלא כמו ברצועת עזה, על שליטה או פיקוח ישראליים אין מה לדבר; אך יותר בעייתי הוא שגם המצרים עצמם איבדו שליטה על האזור. עובדה זו הופכת את חיי הג'יהאדיסטים לקלים יותר: יש להם נגישות למשאבים רבים, ומדובר בשטח גדול מאוד מה שמאפשר להם ניידות וגמישות.

בסיני משגשגים ומתעצמים בימים אלה מספר ארגונים סלפים ג'יהאדיסטיים, חלקם ידוע יותר חלקם פחות. כאמור, 'אנסאר בית אל-מקדס' אינו בודד במערכה: רק בחודש שעבר חוסל המפקד הצבאי של ארגון 'הייחוד והג'יהאד' ("ג'מאעה אל-תווחיד ואל-ג'יהאד") אחמד חמדאן חרב אל-מניעי, במהלך מתקפת פתע שביצע הצבא המצרי מדרום לרפיח. מתקפה זו, שנערכה בשיתוף פעולה עם המשטרה בסיני, התרחשה לאור התגברות התוקפנות מצד האסלאמיסטים כלפי כוחות הביטחון המצריים, מאז הדחתו של הנשיא מורסי ביולי האחרון.

כמו פטריות אחרי הגשם

ההתנגשויות בין הארגונים לכוחות הביטחון מסבות נזק רב למבני הצבא וכמובן גם לפגיעות רבות בנפש. ואכן, הצבא המצרי ספג אבידות קשות: כך למשל, במתקפה על 'הייחוד והג'יהאד' נהרגו אמנם 185 פעילי טרור, אך לצדם גם 175 חיילים ושוטרים.

העובדה שמדובר במספר רב של ארגונים הפועלים במקביל הפכה למכשלה של ממש עבור המצרים. הלחימה מתמשכת וממשיכה לגבות מחירים קשים מהצבא: רק לא מזמן, ארגון בשם 'תומכי הדגלים השחורים' ("אסחאב אל-ראיאת אל-סודאא'") התפרש לכל אורכו ורוחבו של חצי-האי והכריז על סיני כעל אמירות אסלאמית. ארגון זה אחראי לפיצוץ שתי מכוניות תופת בקרבת רפיח במטרה לפגוע בצבא המצרי, פיצוץ שהרג שישה חיילים מצרים. דוגמה נוספת התרחשה בחודש שעבר, אז פגעה השלוחה של אל-קאעידה בסיני ב-25 חיילים מהביטחון המרכזי המצרי באל-עריש, בזמן שהאחרונים הגיעו לעצור 3 חשודים בירי על ספינה בתעלת סואץ.

מעבר לארגונים שצוינו לעיל, קיימות גם מיליציות חמושות של בדואים וארגונים קטנים נוספים שנלחמים בצבא. המימון ואמצעי הלחימה מגיעים בעזרתם הרבה של אנשים המזוהים עם האידיאולוגיה הקיצונית שמניעה את אותם ארגונים סלפים.

יחכו לישראלים עוד הרבה זמן; בדואים בסיני, בזמנים יפים יותר. צילום: אביר סולטאן/פלאש90
יחכו לישראלים עוד הרבה זמן; בדואים בסיני, בזמנים יפים יותר. צילום: אביר סולטאן/פלאש90

איום ביטחוני על ישראל

העובדה שחלק מארגוני הטרור בסיני מקיימים קשרים חזקים עם רצועת עזה מהווה איום גם על ישראל. כך למשל, פועל באזור ארגון 'צבא האסלאם' ("ג'נד אל-אסלאם"), שמורכב בעיקר מפלסטינים ושם לו למטרה לפגוע בעיקר במדינת ישראל. ארגון זה, המבוסס היטב גם ברצועת עזה, עורך אימונים עבור חברי הארגון בסיני, ולאחר מכן מבריח אותם חזרה לרצועה. ראש הארגון מומתאז דע'מש, ידוע בקשריו החזקים להנהגת החמאס וארגונו נחשד כפרוקסי של ארגון החמאס.

אפשר כי בנקודה זו האינטרסים הישראליים והמצריים מצטלבים. המצרים מחשיבים את כלל ארגוני הטרור בסיני כשלוחות של 'האחים המוסלמים', כפי שניתן להבחין בשלל ההתבטאויות בתקשורת המצרית. כיום, לאחר נפילת 'האחים' והוצאת התנועה מחוץ לחוק במדינה, נחושים השלטונות המצרים להחליש גם את החמאס בעזה, שבדומה לשאר ארגוני הטרור בסיני מהווה מבחינתם איום על כוחות הביטחון ועל יציבות המדינה. לא פלא אפוא כי המצרים הכריזו לאחרונה גם על הוצאתו של ארגון החמאס מחוץ לחוק.

כיום הארגונים הסלפים בסיני מפנים את זעמם בראש ובראשונה כלפי פנים, אך לא מן הנמנע שהם ינסו לפגוע גם במטרות ישראליות בעתיד. אמנם הגדר ההולכת ונבנית עושה עבודתה נאמנה, אך ייתכן כי בעתיד היא עצמה תהיה חשופה לפגיעה, משום שהיא מונעת מהברחות שונות להתבצע ופוגעת במשלח ידם של בדואים רבים, הן בנגב והן בסיני. לחשש זה יש גם תקדים: ראינו בעבר כיצד ארגוני הטרור בסיני הצליחו להרוג את רב"ט נתנאל יהלומי ז"ל ואת סאיד פשאפשה ז"ל, אזרח ישראלי מחיפה שעבד על תוואי הגדר בגבול, ונורה למוות.

אם בעבר האיומים מחצי האי-סיני היו נקודתיים ונותרו בגדר אזהרות מסע של משרד החוץ, הרי שכיום מדובר בסכנה של ממש; בשנים האחרונות ממעטים הישראלים לנסוע לנפוש בסיני על-אף המחירים הזולים ושלל התענוגות שיש לחצי-האי להציע. לדברי גורמים בטחוניים צה"ל השכיל ללמוד על זירה זו והתחיל להשקיע בעבודת איסוף מודיעין בשיטות שונות גם שם, במטרה להביא לסיכול פיגועים וסיכול ירי רקטות לשטח ישראל. אולם אין די בכך. כל עוד מצרים לא תחלץ מן הטלטלות העוברות עליה והשלטון המרכזי יתייצב, לא נראה שהביטחון ישוב לאזור. עד אז, התיירים הישראלים שמבקשים להנות מצלילות ואקלים חם יאלצו להסתפק באילת.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *