עלילות הדם 2014: אירופה עדיין אנטישמית

יהודים אופים מצות עם דם ילדים נוצרים? אם תשאלו מאה מיליון אירופאים, המציאות לא מאוד רחוקה מזה. אנטישמיות 2014.

האירופאים אמנם כבר לא מאשימים את היהודים בהכנת מצות מדם של ילדים נוצרים, אך המצב עדיין עגום • גם באירופה של שנות האלפיים, למעלה ממאה-מליון איש מחזיקים בעמדות אנטישמיות כלפי יהודים וכלפי מדינת ישראל • היהודים שולטים בכלכלה, מבצעים השמדת עם בפלסטינים, ואשמים – עדיין – בהריגתו של ישו • חוקר האנטישמיות ד"ר מנפרד גרסטנפלד במאמר לאתר 'מידה': האנטישמיות עדיין חיה ובועטת, ולא נס ליחן של עלילות הדם

היהודי עדיין צמא לדם: נתניהו בונה חומה בגופות ודם הפלסטינים. ה'סאנדיי-טיימס', ינואר 2013 (העיתון התנצל לאחר מכן)
היהודי עדיין צמא לדם: נתניהו בונה חומה בגופות ודם הפלסטינים. ה'סאנדיי-טיימס', ינואר 2013 (העיתון התנצל לאחר מכן)

*הדברים נאמרו במסגרת הרצאה בכנס יחסי ישראל-אירופה של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, נערכו ועובדו על-ידי מתן אשר.

אנחנו נמצאים במהלך חג הפסח. זיכרון יהודי רחוק, שכבר הספיק לקהות עם השנים, מספר לנו על עלילות הדם המופרכות שטפלו הנוצרים על שכניהם היהודים, לקראת אפיית המצות של החג.

אם היו מבקשים ממני להסביר לפני 450 שנה על האנטישמיות האירופאית הזו, לא הייתי זקוק להרבה זמן. כל שהיה עליי לעשות הוא להביא כומר קתולי, שהיה אומר בלי להניד עפעף: "אתם רוצחי האל, השטן. הצאצאים שלכם לעולם יהיו אחראים על רצח האל"; כך, בפחות מחמש דקות, הייתם מבינים מהי אנטישמיות.

הנוצרים של ימי הביניים ראו אמנם ביהודי "מכשף, רוצח ומרעיל" ונתנו לכך ביטוי מלא וישיר בהתנהגותם, אך מסיבות שונות – ביניהן רוח התקופה הפוסט-מודרנית ומשטר ה"פוליטיקלי-קורקט" – האנטישמיות הברורה והגלויה נעלמה לכאורה מעל לפני השטח, ובמשך זמן רב היו לנו בעיקר אנקדוטות על האנטישמיות העכשווית באירופה. עם זאת, סדרה של סקרים שנערכו בשנים האחרונות באירופה, מספקת לנו נתונים משמעותיים על מדינות רבות.

כרקע להצגת הממצאים, רק נקדים שאוכלוסיית האיחוד האירופי מונה כיום, בערך, 500 מיליון תושבים. כיוון שהסקרים הללו מתייחסים לרוב לאנשים בגילאי 16 ומעלה, אנו מדברים על בערך 80% מאוכלוסיית האיחוד, כלומר כ-400 מיליון איש, שמיוצגים בהם.

ליהודים יש יותר מדי כוח

סקר אחד, שמתייחס לדעות ולסטראוטיפים של האירופאים כלפי יהודים, בוצע על-ידי הליגה נגד השמצה (ADL) ב-2012, בעשר מדינות אירופאיות; בסקר הזה, ה-ADL מחשיבה את הנסקרים כ"אנטישמיים", אם הם מאשרים שלפחות 3 מתוך 4 ההצהרות (הסטריאוטיפיות) אודות יהודים המובאות בפניהם, הן כנראה נכונות. ההצהרות הללו הן:

1. "היהודים הם יותר נאמנים לישראל מאשר למדינתם"; 2. "ליהודים יש יותר מדי כוח בעולם העסקי"; 3. "ליהודים יש יותר מדי כוח בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים"; 4. "היהודים מדברים יותר מדי על מה שקרה להם בשואה". לפי תוצאות הסקר, המצב בהונגריה הוא הגרוע ביותר עם 63% אנטישמים. ספרד מתכבדת עם 53%, ובפולין יש 48% העונים להגדרה של הליגה. בצרפת יש 24%, בגרמניה 21%, ובבריטניה 17%. בסך-הכל, מדובר על לפחות 100 מיליון אנשים באירופה שיש להם דעות אנטישמיות על יהודים. כמובן, תפיסת היהודים ככוח פוליטי ופיננסי חובק כל, היא ותיקה ביותר. די להסתכל ב'פרוטוקולים של זקני ציון' כדי לעמוד עליה.

היהודי שולט בעולם: מארק צוקרברג התמנון, ה'סוד-דויטשה צייטונג', 2014
היהודי שולט בעולם: מארק צוקרברג התמנון, ה'סוד-דויטשה צייטונג', 2014

עדיין אחראים למותו של ישו

אחד מהרעיונות הנפשעים ביותר של הנוצרים באירופה, היה לראות את היהודים במשך הדורות כאחראים נצחיים להריגתו של ישו. הדבר הניח את התשתית לשנאת יהודים עמוקה, שהובילה בשיאה לשואה. למרות שלפני כמה עשורים הרחיקה עצמה הכנסייה הקתולית מההאשמה הזו, אנו רואים בבירור כיצד היא עדיין חיה ובועטת: במחקר אחר שנערך על-ידי ה-ADL, נמצא כי 46% מהפולנים, 38% מההונגרים, 21% מהספרדים, ו-14% מהגרמנים והצרפתים, מסכימים עם הטענה ש"היהודים אחראים למותו של ישו". יוצא אפוא, כי לפחות 60 מיליון אירופאים עדיין מחזיקים באמונה הקדומה הזו.

ומה היהודים חושבים על האנטישמיות? במחקר שנערך על-ידי ה-FRA – סוכנות האיחוד האירופי לזכויות בסיסיות – בשמונה מדינות שבהן חיים כ-90% מיהודי אירופה, נמצא כי יותר מ-40% מהיהודים המקומיים, בכל המדינות שנבדקו, רואים את האנטישמיות כבעיה גדולה או גדולה למדי. בהונגריה 90% אף חשים כך ובצרפת 85%; יהודי אירופה מרגישים אם כן גם הם בעליית האנטישמיות.

חוויית האנטישמיות הגוברת כלפי היהודים, איננה מתמצה רק בתחושות. המחקר מראה כי אחוז גבוה מיהודי מדינות אירופה, הדמוקרטיות והנאורות, מסתירים את הזהות היהודית שלהם בפומבי. בשבדיה מדובר ב-60 אחוזים, בצרפת ובבלגיה ב-51% ו-45% בהתאמה, ובבריטניה 21 אחוזים מהיהודים נוהגים כך.

חשוב לזכור: מדובר במחקר אירופאי רשמי, שבוצע על-ידי סוכנות של האיחוד האירופי. האיחוד, שמצטיין בגינויה של מדינת ישראל על הפרת זכויות כלפי הפלסטינים, איננו מסוגל להעניק בעצמו ביטחון בסיסי לרבים מיהודי אירופה. אגב, המענה הטוב ביותר שמצאה ה-FRA לממצאי המחקר המדאיגים, הוא פשוט למחוק את הגדרת האנטישמיות מהאתר שלה. כך, אחרי שמונה שנות נוכחות באתר, האיחוד האירופי לפתע לא יודע מהי אנטישמיות.

משנאת היהודים לשנאת ישראל

המוטיב האנטישמי הבסיסי, לאורך מאות השנים, היה שהיהודים הם הרוע המוחלט. באנטישמיות הנוצרית הדבר התבטא כאמור בטענת רצח בן האלוהים על-ידי היהודים; באנטישמיות הלאומנית הדבר התבטא בדה-הומניזציה, לפיה היהודים הם תת-אדם, חיידקים, גזע נחות; לאחר מלחמת העולם השנייה, תפיסת הרוע המוחלט של היהודים עברה טרנספורמציה ל-"הם מתנהגים כמו הנאצים" או "מבצעים רצח עם", "אפרטהייד" ו"טיהור אתני" – באמצעות מדינת ישראל, מדינתם של היהודים.

המחקר המרכזי בנושא יצא לאור על-ידי אוניברסיטת בילפלד ב-2011, וקיבל ביטוי נרחב בספרי 'הדמוניזציה של ישראל והיהודים'. המחקר הוזמן על-ידי קרן פרידריך אברט, קרן המחקר של המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בגרמניה. במחקר נשאלו מרואיינים מ-7 מדינות באירופה, האם הם מסכימים עם ההצהרה ש"ישראל מנהלת מלחמת השמדה נגד הפלסטינים". ב-7 המדינות הללו, אגב, חיים קצת יותר מחצי אוכלוסיית אירופה. התוצאה בסקר הייתה הסכמה מאסיבית עם ההצהרה.

באיטליה 38% ובהולנד 39% הסכימו עם האמירה – ואלו המדינות בעלות האחוז הנמוך ביותר. בבריטניה 41% הסכימו, בגרמניה כמעט 48%, בפורטוגל 49%, ובפולין לא פחות מ-63% הביעו הסכמה עם ההצהרה. חישוב פשוט: מכפילים את ממוצע האנשים שהסכימו עם ההצהרה (בערך 43%) במספר תושבי האיחוד האירופי בגיל 16 ומעלה, ומקבלים את ההערכה שכ-150 מיליון מתוך 400 מיליון תושביה הבוגרים של אירופה סבורים שישראל מנהלת מלחמדת השמדה בפלסטינים. השקפות שנאה קיצוניות כלפי ישראל הן אפוא חלק מהזרם המרכזי באירופה.

אריאל שרון זולל ילד פלסטיני קטן; ה'אינדפנדנט'
אריאל שרון זולל ילד פלסטיני קטן; ה'אינדפנדנט'

השגריר האירופי יצא החוצה

האירופאים לא אוהבים לשמוע את העובדות הללו, המתארות ריקבון מוסרי מתקדם שפושה שוב ביבשת הוותיקה. כשספרי יצא לאור, למשל, הוא זכה לתשומת-לב רבה בתקשורת היהודית, וכן  למספר ראיונות בתקשורת האירופאית הבכירה. אולם, למרבה ההפתעה, העיתונאים לא הורשו לפרסם את הראיונות עמי. אחד מהעיתונאים אמר לי אוף דה-רקורד: "העורך הראשי שמעליי אומר שאנחנו לא רוצים להעליב את הקוראים שלנו". גם בהרצאה שנשאתי בכנס המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, יצא לפתע במהלכה שגריר האיחוד האירופי, לארס פארבורג-אנדרסן, במהירות החוצה. קשה לדעת אם זה מפני שקשתה עליו האמת, או בגלל שהייתה לו מחויבות אחרת. מכל מקום הוא לא חזר עד לסוף הכנס.

ברור שלא רק החשש מ"עלבון הקוראים" עומד מאחורי התופעה; אירופה התרגלה לקיים סטנדרטים כפולים בכל הנוגע לישראל, וכאשר העובדות הללו ייחשפו שוב לא תהיה הצדקה לתקוף את מדינת היהודים. תרומתם של הפוליטיקאים, המפלגות והארגונים החוץ-ממשלתיים למצב הקיים גם היא תעמוד לפתע לבחינה, שלא לדבר על תפקידם של המוסלמים האירופאים בהתקפות האנטישמיות (הגדול בהרבה מחלקם היחסי באוכלוסיה). גם רשתות הטלוויזיה והתקשורת הכתובה – על הקריקטורות האנטישמיות שהן מפרסמות – לצד חלק מהכנסיות הנוצריות, האקדמיה ואיגודי העובדים, ייכנסו לפתע אל הקלחת וייאלצו להסביר את פעולותיהם כלפי היהודים. במצב עניינים כזה, נוח לאירופאים להמשיך ולהחזיק בהרגלים הישנים, ולא לעורר מהפכות.

אם נרצה או לא, האנטישמיות היא לא רק נחלת ההיסטוריה האירופאית. היא חלק מהותי מהתרבות האירופאית הקיימת.

ד"ר מנפרד גרסטנפלד הוא חוקר אנטישמיות, יו"ר לשעבר וחבר הוועד המנהל של המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. זוכה בפרס על מפעל חיים של כתב העת לחקר האנטישמיות.

מאמרים נוספים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

2 תגובות למאמר

  1. למה 450 שנה?
    עד הועידה האקומנית השניה בשנת 1964, הכנסיה הקתולית דגלה בתפיסה שכל היהודים אחראים אישית לרצח ישו. כן, אתה אחראי לרצח באופן אישי לגמרי.

    הסיבה? בברית החדשה, באבנגליון על שם מתיוס היהודים דורשים מפילאטוס להוציא להורג את ישו.
    כשפילאטוס המסכן טוען שישו הוא צדיק, היהודים עונים לו שדמו של ישו על ראשם ועל ראשי צאצאיהם.

    בועידה האקומונית השניה הכנסיה הוציאה אותנו זכאים מחמת הספק.
    נכון שהיהודים בכל הדורות אחראים לרצח ישו אבל לא ברור אם הקורא הנכבד הוא באמת צאצא ישיר של אותם יהודים ספציפיים שעמדו מול פונטיוס פילאטוס ולקחו אחריות על הרצח ולכן מחוסר ראיות מספיקות מעל לספק סביר, היהודים אינם אשמים.

  2. גבלס אמר "היהודים הם….", תלמידיו דהיום אומרים "הציונים הם…" והכוונה נותרה זהה.
    הנגע הזה , הוא כמו מחלה ויראלית שפושטת במוחותיהם של האירופאים ,ויש לה תקופות לטנטיות.
    קשה לי להאמין שניתן לבער את הנגע לצערי.
    למרבה הצער יש לגזענות החולנית הזו גם כמה משתפ"ים ממוצא יהודי שמפיצים עלילות דם באנגלית על "מעלליהם של היהודים ומדינת ישראל" בעבור בצע כסף.
    למשל +972 magazine שר"י.
    לא מדבר חלילה על השמאל הנורמלי, אלא על הקיצונים שאיבדו את שפיותם ומצפונם.